Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 21:10 15.07.25 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови  
Автор ValentinaМодератор ()
Публикувано26.11.05 15:47



Струва ми се, че при днешния плурализъм понятието «духовност» не се разбира по сходен начин.

Затова ми се иска да чуя какво разбират под «духовност» християните (православни, католици, протестанти..), атеистите, будистите, теософите... всеки от вас?

Явление ли е, състояние ли е, начин на мислене ли е, свойство на душата ли е, норма и нагласа за живот ли е и как се проявява? С какво духовният човек е различен от недуховния (душевния, плътския?)? Имаме ли примери на истински духовни личности?

Свързана ли е духовността с религиозността? Чий е нейния «корен», стимул, първоизточник?

Какви са плодовете на духовността (духовния живот) и как се съотнася идеята за Божието Царство с духовния живот?

...

Ако някой приведе светоотечески или други православни текстове, особено ще се радвам.





Тема Re: ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови [re: Valentina]  
Автор Xrisa (член)
Публикувано26.11.05 19:05



Здравей, Валя, преди време в друга дискусия на тема: Има ли духовност извън Църквата, бях написала следното, което пускам и тук.

Има ли духовност (в положителен смисъл) извън Църквата? Всичко зависи от това, какво значение се влага в това понятие. То е онези реалности, за които не може да се даде определие и все пак един условен опит би бил следният: духовността е култивиране на човешкото сърце до състояние то да срещне и познае Бога. В този смисъл, да, духовност има и извън Църквата, защото Бог не само слънце и дъжд праща на всички хора, но както се казва в тълкуванието към един древен богослужебен сборник, Богу са приятни и Той приема и славословията на еретиците. С други думи, Бог цени честността на човешкото сърце, където и да се намира то. Затова Той говори на това сърце, милва и наказва тази душа, ръководи я според закона на съвестта, записан у всеки. Затова са и възможни чудесата извън Църквата. Защото Бог не ги върши по задължение, нито са Му вменени в дълг към тези, на които е разкрил пълнотата на Своето Благовестие. Чудото е израз единствено на милостта на Бога и любовта му към всеки човек. И единствено честността на сърцето, което вика към Него, задължава Бога да откликне, дори до чудо. Ние пък, в нашия агностицизъм стигнахме дотам, да считаме чудото за висш израз и потвърждение на Истината, за онзи външен авторитет, който доказва истинността на една вяра или дори светостта на един човек. Изведнъж се оказа, че нямаме сетива и критерии за това и изкушаваме Христос, питайки Го: "Що е истина?". Както знаем обаче, Той е отговорил с мълчание на този Пилатов въпрос. Не е чудно тогава, че стоим като безмълвни риби, ако някой неправославен или дори нехристиянин ни каже, че Бог е извършил с него чудо. Най-много да кажем, че е от лукавия. Но сърцето на човека ще говори друго и той ще загуби всеки интерес да общува с фарисеи като нас. (Естествено нямам предвид площадните чудеса, актуални в България допреди няколко години).

Но да се върнем на светостта. Да, Бог ръководи всяка човешка душа по пътища само Нему известни. Но само на Своята Църква Той е пратил Утешителя, който да ни научи НА ВСИЧКО. И в това е разликата в духовния живот на хората вътре и извън Църквата. В Църквата Бог сътрудничи по неповторим начин с човешката душа, помага й не да живее според закона на съвестта, дори на по евангелския закон, а прави от нея "нова твар". Затова има големи и истински праведници извън Църквата, но светци няма.

Но като няма външен авторитет, който да ни каже, ето това е Истината, а това лъжата, това е плодът на Духа, а това на лукавия, тогава какво, агностици ли трябва да станем? Да, ако живеем извън Църквата или пък в нея, но като чи ли извън. Тогава може да четем Евангелието денонощно и да разберем по съвършено различен начин какво иска от нас Христос - да си спорим безплодно до безкрайност, както обикновено протича един спор с протестанти.

Струва ми се много опасно, на който и да е етап от християнския си път да приемеш като аксиома, че нямаш критерий за истина и не можеш да имаш (защото си новопокръстен, или необразован, или смирен и затова нямаш свое мнение, защото още се учиш и безброй други в този дух). Тогава неминумо ще станеш роб на "буквата" на Евангелието, на каноните, на цялото църковно учение и на един куп авторитети.

Бог е вложил у всеки стремеж към истината и ако човек е безкомпромисен до жестокост към себе си в нейното търсене, то Бог е длъжен да се открие на това сърце, ще му яви Своята църква, а в нея - Себе Си. Въпросът е в това "до жестокост безкомпромисен" - в никакъв случай нямам предвид безкомпромисен в спазването на заповедите или каноните, в аскетичния си живот, а безкомпромисен в ЖАЖДАТА си за истината. Даваме ли си сметка, колко много са нещата и приоритетите, които поставяме по-високо от нея? И на първо място е ДУХОВНИЯТ НИ КОМФОРТ. Градим го с години, със старание, събираме парче по парче големия пъзел на нашия мироглед, на нашето разбиране що е Бог, що е човек, що е истина. Много ревностно пазим "реда" на вътрешния си свят и това е естествено, защото така се чувстваме сигурни, защитени, по-малко уязвими. И всеки опит за по-сериозно сътресение и объркване ни кара да се чувстваме буквално нещастни. И бързаме да тряснем вратата пред всеки, който заплашва нашето "разбиране за нещата". Но ето как прот. Шмеман описва действието на Светия Дух: "Не трябва ли пак да осъзнаем и почувстваме, че цялото християнство от една страна, е велика скръб по Светия Дух и ЖАЖДА за Него, а от друга, радостен опит за Неговото пришествие, пребиваване, дихание. В Свещеното Писание Духът е наречен "вятър", за Него е казано: "Той диша, където иска, и не знаеш откъде идва и къде отива". Вятър! Ние тъкмо сме се прибрали в своята стая и всичко сме подредили. Всичко е ясно, просто, определено, система, дисциплина, порядък. Приеми, подчини се и вярвай, че така трябва да бъде и че само така може да бъде. Но ето, че отваряме прозореца и през него нахлува вятърът и извива всичко в своя вихър. Всичко изглежда ново, всичко се превръща в живот, в движение. Това е образът на Светия Дух в Църквата".

Няколко пъти бях чула монах Михаил да казва, че работата на Светия Дух в човешкото сърце причинява болка, толкова силна болка, че малцина издържат. Той сигурно говореше за неповторимия начин, по който Светият Дух чисти страстите от човешкото сърце, но съм убедена, че това важи винаги, когато Духът докосне човешки логичния мироглед, който носим в сърцата си. Мисля, че в такъв момент се изпитва жаждата ни за истина. Безпорядъкът причинява толкова голяма болка, че издържат само тези, за които душевният комфорт и спокойствие не са по-важни от истината. Тоест тези, които в този момент съберат сили и се отрекат от себе си, за да последват Бога. Мисля, че е неминуемо за всеки, поел по християнския път, да премине през, може би много, не знам, такива Срещи. За това и казах в началото, "до жестокост безкомпромисен в жаждата си за истината". Тази готовност за саможертва Бог никога няма да презре.

А ето горните думи, въплътени в един момент от живота на стареца Ефрем Катунакиотски - известен светогорски подвижник, починал неотдавна. Когато пристигнал на Света Гора, още съвсем млад, той се настанил в килия на зилоти (непризнаващи каноничната Църква, поради смяната на календарния стил и икуменическите увлечения най-вече на Вселенската патриаршия). Старецът на килията Иосиф също бил зилот. Минало немалко време и Ефрем казал на стареца си: "Дядо, от известно време мисълта, че сме вън от каноничната Църква не ми дава покой. Какво да правя? Старецът Иосиф отговорил: "И мен, чедо от известно време ме смущава същата мисъл. Нека се помолим 40 дни Бог да ни научи на волята Си". На 26 ден Ефрем получил откровението и радостен отишъл при стареца си: "Дядо, Бог ми откри волята Си!" "Аз, обаче, още нямам отговор, затова ще чакаш". На 40-ия ден Божията воля била открита и на стареца Иосиф. Така те, заедно с цялата килия се върнали в Църквата.

Въпросът е в това "измъчване", в необяснимата празнота, която са чувствали. Но първо тази празнота трябва да се осъзнае и признае. За което се искат много честност и сила. Сигурно не им е било лесно да се преборят с цялата си зилотска идеология, в която са се упражнявали не само книжно, но и подвижнически. Отговорът на Светия Дух в сърцата им сигурно е бил много болезнен - но това не ги е интересувало. Защото повече от себе си са обичали Истината.

Ако се вторачиш обаче в някой авторитет, а не в неговия Вдъхновител, ти никога няма да чувстваш непълнота. Ще си сит с реда и яснотата в стаята си. Затова мисля, че наистина душеспасително е не просто да четеш и изучаваш Библията, да спазваш Евангелския закон и каноните на Църквата, а във всяко свое начинание да искаш да изпълняваш волята Божия - с цената на всичко.







Тема Re: ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови [re: Valentina]  
Автор E_лия (от облаците)
Публикувано26.11.05 20:00



духовността за мен е любов-проявявайки любов към всички и всичко около нас(колкото и да е трудно) ние издигаме духовното.Няма духовност без любов-това е и най важната заповед оставена ни от Спасителя-възлюби Бога и ближния като себе си.В днешния материален и егоистично-настроен свят обаче това е най трудната задача.Нека Господ ни дава сили да израстваме в любовта и следователно в духовността.



Тема Re: ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови [re: Valentina]  
Автор famulus (щастливец)
Публикувано27.11.05 05:31



ДУХОВНОСТТА е духовна ДАРБА, драга Валя, и повече приказки от това само могат да отдалечат от духовността. Много приказки и цитати, много въображение и фантазии и никакви реални духовни дарби и действия - това е белегът на съвременното християнство. Затова то заменя духовността или с чувствено-плътски екзалтации и екстази от нечисти източници, или с паметово-умствено прецитиране на богоносните Св отци, без да мисли, че за да говориш от името на Макарий или Варсонофий, трябва...

Редактирано от famulus на 27.11.05 05:33.



Тема Re: ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови [re: E_лия]  
Автор Sahib (Господин)
Публикувано27.11.05 14:49



Напълно съм съгласен с теб само бих добавил, че някакси е модно в днешно време отчуждението... Отчуждението от семейството, от ближния, от Бога... Незная защо е прието, че е Добродетел да можеш да се справяш сам... Но все пак си мисля, че в момента сме в кулминацията на това време и следва бавно, но сигурно преосмисляне на духовните ценности... Предполагам, че в глобален план до края на този век вече нещата ще са по-добре



Тема Самоукорениетонови [re: Valentina]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано28.11.05 12:17



В ДУХОВНИЯ ЖИВОТ ОГРОМНО ЗНАЧЕНИЕ ИМА САМОУКОРЕНИЕТО. Преди всичко то облекчава понасянето на скърби. Сполетяла ме е някаква скръб — ако не почна да укорявам никого, ако не прехвърля вината другиму, а обвиня сам себе си, като вътрешно се призная достоен за всяка скръб, то със самото това ще изоблича себе си и без смущение, със спокойствие, ще понеса трудността и тежестта; ето защо може да се каже: самоукорението донася успокоение, умиротворение на духа ни. Чрез самоукорение, тъй да се каже, се подавят, притъпяват нашите страсти, нашите грехове. Самоукорението е за страстта същото, което е водата за огъня — с вода се залива огънят, със самоукорение — страстите. Самоукорението развива изтънко различаването на нравственото добро от скверното, от лошото, тъй че където няма самоукорение, там е притъпено познанието на доброто. Самоукорението развива и укрепва смирението, понеже самоукоряващият се счита всяко добро, което го спохожда, за дело на Божия промисъл, а всяко зло — наказание за нашите грехове. Самоукорението води до взаимен мир. Ако всички укоряваха себе си, щеше да се възцари мир, всички щяха да имат мир помежду си; обратното — когато се укоряваме едни други, ние сеем вражда и неприязън. Самоукорението ни помага спокойно да претърпяваме оскърбленията, без да ги чувствуваме. Самоукорението е юзда, която сдържа проявата, раздвижването на всичко лошо у нас. Противоположно на самоукорението е самооправданието, което развива нашето тщеславие, самомнение и гордост.

Серпуховский епископ АРСЕНИЙ, “Духовный дневник”, в сб. “Свете тихий”, М., 1996, сс. 128-129.


Господ е мое упование

Тема Re: Самоукорението [re: Eжko_]  
Автор Sahib (Господин)
Публикувано28.11.05 19:36



Абе не съм много съгласен, ама...

Защото ако се укоряваме за всичко има голяма вероятност да загнездиме чувство на вина в себе си и от там нататък да започнем да се смятаме за недостойни и оттам нататък... голям проблем...



Тема Re: Самоукорениетонови [re: Sahib]  
Автор Ask2OO4 (питанка)
Публикувано28.11.05 20:23



”ако се укоряваме за всичко има голяма вероятност да загнездиме чувство на вина в себе си и от там нататък да започнем да се смятаме за недостойни и оттам нататък... ”
Оттам нататък е духовният живот. Не е възможно да живееш духовен живот и да се чувстваш достоен. Няма как да бъдеш и неутрален. Наложително е да се чувстваш недостоен, съзнаващ добре своята вина. А ние сме перманентно виновни, работата е, че не съзнаваме наистина това.



Тема Re: Самоукорениетонови [re: Ask2OO4]  
Автор Sahib (Господин)
Публикувано28.11.05 20:59



хм интересна хипотеза... Ще помисля отново... Според мен обаче се бъркат чувствата... ще помисля пак наистина...

Грешни да, но виновни... и то винаги...

Плюс това мисля, че се има предвид Надменността... Че АЗ съм повече от другите, та дори понякога неосъзнато повече от Господа...



Тема Re: ДУХОВНОСТ - що е то и как се постига?нови [re: famulus]  
Автор н@блюдaтeл ()
Публикувано29.11.05 07:18



духовността - струва ми се - е чужда на осъждането ...




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.