Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:33 16.04.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
Тема Критикарството към висшия клирнови  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано16.02.05 08:59



Привет на всички,


Преди време, в един друг форум, имаше един интересен диалог между
отец Станимир Янакиев и Тимотей. Тогава ми направи голямо впечатление един постинг на о. Станимир (предоставен малко по-долу) в отговор на изказване на Тимотей :


" Не мисля че съм рязък. Како може друго да се направи - да стоим и да гледаме духовното падение на българите - навлизането на сектите, развращаването на млади и стари, наркоманията, никотиноманията дори сред децата и момичетата - бедещите майки и т.н.

Ясно е че нещо трябва да се промени. Кое да се промени? Разбира се, че ДУХОВНОТО НИ РЪКОВОДСТВО! Как да се покоряваме на по-горните, когато те са престъпно небрежни към Закона, който пракрасно знаят. Ако ние си мълчим и им се покоряваме, СТАВАМЕ СЪУЧАСТНИЦИ В ТЯХНОТО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.

Ако има друг начин да променим нещата - да, но кой е той - да се промени патр. Максим, не е ли все едно да се подмлади... Не може в това бурно и страшно време тоя старец да стои на кормилото на потъващия ни духовен кораб. Можеше, ако беше Старец.

Сега стана ли ти по-ясно, отче?
"




Отец Станимир:


Мисля, че основното, което ни липсва е смирението. И то в онази най-начална степен, за която говорих в предишната си публикация - това става ясно и от Вашето признание Тимотей. Вие казвате: "Как да се покоряваме на по-горните..." , а светите старци на Светата Православна Църква ни дават редица наставления в това отношение. Едно от тях е да гледаме да изпълняваме безукорно нашето лично предназначение спрямо Бога и ближния. Нашата гледна точка да е съизмерима с нашия духовен ръст -без подкрепата на гордостта.

Когато искаме да променим, да направим, да подобрим нещо, за да стане то по-добро - това е благородно желание. Когато искаме да привнесем нещо добро за възстановяване на общуването в Църквата и ангажирането на нейните пастири с по-дейна и съзидателна любов - това също е добро. И ако това добро е постоянно у нас като настроение и деятелност - тогава то се превръща в добродетел.

Да, драги Тимотей, добре е да се стремим към доброто, но само чрез добри постъпки. Не напразно в канона е речено, че обвинение спрямо клирик (т.е., епископ, презвитер или дякон) се приема само от християнин, който е доказал своята добродетелност пред Църквата и Християнското общество. Това е казано най-вече за обвинения от верови, догматически или нравствен характер. (Разбира се, ако клирикът е извършил, нарушение от друг характер тогава може да го съди всеки, дори и безбожник.)

Аз, Тимотей, когато прочетох този канон престанах да критикувам разпалено като Вас горестоящите, а за започнах да се вглеждам в своите постъпки и простъпки :-)) Зададох си въпроса: Аз какво правя за постигането на онова, за което критикувам старците? - както Вие се изразявате. Стана ми тъжно и рекох да престана. Още повече, че не е плод на християнска добродетелност КРИТИКАРСТВОТО. Градивната критика е полезна, а особено полезна е когато я насочим към нас. ИЗОБЛИЧЕНИЕТО е християнската градивна критика и тя е полезна за всеки един от нас (Пр.Сол.12:1). Ако изобличаваме и ни намразят - тогави утеха ни дава Светото Писание чрез думите на премъдрия Соломон за кощунника и праведника (Пр.Сол. 9:8).

Това важи и за Вас, драги Тимотей. Вие не харесахте едно непретенциозно изобличение и не го приехте. Кажете ми тогава как ще приемат своето изобличение онези, за които стана дума? Отговорът на този въпрос не е по нашите сили. В наша власт са нашите дела и те са тези, които ще свидетелстват пред другите за нашата загриженост и болка.







Тази тема наистина е дълбока, но поставя поне два основни въпроса:

1. Доколко на миряните е позволено да си позволяват да изобличават п у б л и ч н о - т.е., пред света, - висшият клир (друг е въпросът доколко са прави).

2. Ако човек е извън БПЦ, с какво право нарича епископите на БПЦ "наши".


Поздрави на всички


Господ е мое упование

Тема Re: Критикарството към висшия клирнови [re: Eжko_]  
Автор ng (teacher)
Публикувано16.02.05 11:59



Най-напред ще Ви отговоря на втория въпрос.
Ако човек (българин) е извън БПЦ, а нарича епископите "наши", то той постъпва правилно според Вашите собствени презумпции, че не може да си българин, а да имаш други епископи, освен тези на БПЦ, такива или онакива. Не виждам какво не Ви е ясно. Тук нали имаше писания, че нямало други епископи, освен тези на БПЦ?

Първия си въпрос е добре сам да разясните. Мирянинът, който е в БПЦ, човек ли е?

...Pinson, pinson, pinson, pinson,
Comme c'est curiеux, les noms...

Редактирано от ng на 16.02.05 12:16.



Тема Re: Критикарството към висшия клирнови [re: Eжko_]  
Автор Kpacимиp (никой)
Публикувано16.02.05 12:15



Искам да Ви попитам в служение на кого
е клира ? Поправете ме ако греша, но
мисля, че на народа. И щом народа вижда
грешки значи клира не си върши работата.
Е щом като греши и народа бяга по различни
секти не трябвали да търпи критика ?
Нали знаете че никой от хубавото не бяга ?



Тема Re: Критикарството към висшия клирнови [re: Kpacимиp]  
Автор ng (teacher)
Публикувано16.02.05 12:45



Аз лично помня като момиченце, как патриархът, четейки Великденското послание към българския православен народ, започваше с благодарност към Нашата Партия.
Помня и други неща, естествено. Сега пак си ходя на черква, както и тогава, но според Ежко, под въпрос е моето право да си спомням. Ей-това е, което не мога да разбера...

...Pinson, pinson, pinson, pinson,
Comme c'est curiеux, les noms...


Тема Re: Критикарството към висшия клирнови [re: Kpacимиp]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано16.02.05 13:14



Клирът служи първом на Бога, после на стадото си (Гал., 6:10), и най-накрая на народа и всички останали (човеци).


". . . щом народа вижда грешки", казвате.

Един от основните белези на нашето време е, че всички виждат - всички смятат сами себе си за достойни да виждат и да изобличават и осъждат греха у другите.

Заблуда е схващането, че Църквата Христова трябва да се състои от съвършени хора и светци, и най-вече те да са сред висшия клир. Реалността е съвсем друга – и светите отци не са били безгрешни. В Църквата много по-голям е броят на грешните, несъвършените християни, отколкото на праведниците - истинските праведници, имащи дръзновение и подкрепа от Самаго Бога да изобличават епископата.

Сигурно знаете, че още в първите векове сектата на монтанистите заявява, че Църквата трябва да се състои от светци и съвършени. Църковното съзнание прозряло лъжливостта на монтанисткия максимализъм, който поставя високи изисквания не към себе си, а към другите, за което е изобличен и осъден. А Църквата се утвърждава като общност от спасяващи се грешници. Съвременните разколи в Православната църква са всъщност възраждане на тази стара, изцяло човешка претенция към другия и другите.



Нека ви попитам нещо: Смятате ли сам себе си за по достоен човек от дядо Максим, например - т.е., за по малко грешен от него и като такъв, значи и по-вече праведен ? Подвъпрос: можете ли да заявите със сигурност, че някога някъде не сте изказали публично еретическа мисъл, макар и да не сте я осъзнали ?


С поздрав най-сърдечен

Н.


Господ е мое упование

Тема Re: Критикарството към висшия клирнови [re: Eжko_]  
Автор Kpacимиp (никой)
Публикувано16.02.05 13:40



Не не се смятам за по праведен и затова
не се стремя към такъв сан за разлика от
някои други.

Колкото до службата на Църквата дано
чувате какви глупости говорите.



Тема Re: Критикарството към висшия клир [re: Kpacимиp]  
Автор ng (teacher)
Публикувано16.02.05 13:48



Знаете за насилственото вкарване на инакомислещите в лудници по време на Нашата Партия, на която патриархът ни благодареше. Политиката на Валя по отношение постинги за шизофрения продължава тази политика. Знаем за сменения нрав и несменената козина.

...Pinson, pinson, pinson, pinson,
Comme c'est curiеux, les noms...


Тема Re: Критикарството към висшия клир [re: Kpacимиp]  
Автор Eлпидифop (sic transit)
Публикувано16.02.05 13:58



Да, драги ми Красимире, грешите!

Клирът служи преди всичко на Бога, предназначението на клира се разбира от самата дейност, която той извършва, и която се нарича БОГОСЛУЖЕНИЕ, а не "НАРОДОСЛУЖЕНИЕ" или "ЧОВЕКОСЛУЖЕНИЕ". Вторичната задача на клира е да служи на народа, като въпросната служба в никакъв случай не представлява социално-политическа или икономическа дейност на клира. Службата на клирика сред народа се сътои в проповядване на Благата вест, в призоваване към покаяние, с напътване на душите към спасение, чрез общуване със Св. Дух и приобщаване към Св. Страшни и Животворящи Христови Тайни.

За да разберете и вникнете в същността и ролята на Църквата и Нейния клир, трябва да проумеете, че Тя много повече от земна, т. е. човешка, е Небесна, т.е. Божествена, че тя представлява Едно тяло, Тялото Христово. Сам Христос е Глава на Църквата.



Тема Re: Критикарството към висшия клир [re: Eлпидифop]  
Автор Kpacимиp (никой)
Публикувано16.02.05 14:10



Съжалявам, но въобще не съм съгласен с Вас.
Нашият Бог Исус Христос идва на земята да
изкупи греховете ни да ни покаже как да
служим на Бога и оставя Църквата да обгрижва
народа и да помогне на хората да влязат в
Царството Небесно. Или ще отречете и това ?
Още повече Църквата живее чрез нас нейните
чеда и ако Вие казвате, че народа е второстепенна
грижа, то евно патриарх Евтимий не е постъпил
правилно като е предпочел да защити народа си
пред това да е останал и тихо да е служил.

Не знам какъв е Вашия мироглед но той
не съвпада с моя. А дали това Ви дразни
си е Ваша работа.



Тема Re: Критикарството към висшия клир [re: Kpacимиp]  
Автор Eлпидифop (sic transit)
Публикувано16.02.05 15:23



Вижте, аз не отричам нищо от лично Вашия мироглед, защото той си е личен Ваш, а всеки има право да си мисли каквото и както си иска. Откровено казано, слабо ме засяга, пък да не говорим за "раздразнение" някакво да е способен да извика у мен. Единствената ми грижа е да се намери истината по важните въпроси, като имам ясното съзнание, че и аз мога да сгреша в преценките си.

Просто се опитах да Ви кажа, че обръщате повече внимание на вторичната и странична дейност на Църквата и клира... Църквата и клирът действат чрез благодат, така че в Църквата може да се спаси всеки, който повярва, независимо от етническата и националната си принадлежност...

Нима не бихте приели един турчин или китаец, ако дойде и иска да се кръсти и стане член на БПЦ, или преди това ще искате да се декларира като българин???

За Патриарх Евтимий не Ви разбрах много ясно. Известно ли Ви въобще как Патриарх Евтимий се е опитал "да защити народа си"??? - Явно не, прочетете житието му и сам ще си отговорите на този въпрос.

Църквата не е обществена органицация, това се опитвам да Ви обясня, не е вариант на политическа партия, а Богочовешка наднационална и извънматериална дори институция. Тя никога не е била знаме на политическа борба, а лествица към Царството Небесно, макар и вторичните ефекти от нейното благодатно въздействие да са имали понякога и чисто обществено-политически характер (единствената християнско-българска институция, останала след унищожаването на Втората българска държава, единствен носител и съхранител в последвалите векове на българската книжовност, език и национално, следователно, самосъзнание и т.н. и т.н. все изключително важни аспекти от ролата на клира и Църквата в българската история).
НО ОСТАВА СИ ВАЖНА И РЕШАВАЩА В ВАЙ-ВИСОКА СТЕПЕН ЕДИНСТВЕНО ДУШЕСПАСИТЕЛНАТА РОЛЯ И ЗАДАЧА, КОЯТО ЦЪРКВАТА ИМА НА ЗЕМЯТА, И КОЯТО И Е БИЛА ВМЕНЕНА ОЩЕ ОТ СПАСИТЕЛЯ.

Защото ще отречете ли Вие, че в годините на робството, когато справедливо или не, на Църквата ни й е бил отнет автокефалния статут по съвсем каноничен начин и е съществувал силен (и отвратителен, трябва да се отбележи) натиск от страна на гръцкия клир да промени националното съзнание на бълг. народ, хората, българите, които приз цялото това време са се черкували, кръщанвали и причестявали от гръцки свещеници са правили това безблагодатно??? Да се мисли това е абсурдно и смешно.

Същото важи, примерно, и за поп Кръстю (ако приемем, че той е предателят на Левски). Дали личният му грях пред Бога и политическо престъпление пред българския народ, е направило служението му като свещеник, Тайнствата и обредите, които е извършвал, безблагодатни и невалидни??? Не, разбира се.

Мисълта ми беше, че трябва да се прави разлика между Божието и Кесаревото, като двете в никой случай не трябва да се смесват, според както ни е повелил Спасителя.

А иначе в моето радетелство за благото и благоденствието на старославния български народ, не се никак съмнявайте. И ако има нещо, което да заплашва по някакъв начин последния, то това не е нищо друго, освен Богоотстъпничеството

Поздрав

<P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Eлпидифop на 16.02.05 15:27.</EM></FONT></P><P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Eлпидифop на 16.02.05 15:33.</EM></FONT></P>

Редактирано от Eлпидифop на 16.02.05 15:34.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.