Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:13 15.07.25 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
Тема Отново за монах Михаилнови  
Автор ARMAGEDON (Revnost)
Публикувано20.02.05 14:44



Виждам, че някой е вдигнал темата за монах Михаил, но нещо му е попречило да пише в нея, анонимността може би? Искам да го уверя, че отецьт се чувства чудесно и да се радва, както винаги на много приятели и врагове. Посещава редовно БГ за да обгрижва чедата си, както и много от тях го посещават в Гьрция. Наскоро излезе от печат последната му книга "За сексуалното вьзпитание в православната цьрква - несьщесъвуващото" т.2
Позволявам си да пусна един кратьк откьс от сьщата.

Защо сексът преди брака е грях

На една публична дискусия млад мъж, около 35-годишен, прояви интерес към духовната тематика. Тогава се намеси една благочестива госпожа, за да му разясни, че ако иска да стане духовна личност, не трябва да има сексуални отношения с жена. На лицето му се изписа иронична усмивка.
- Отец, наистина ли подкрепяте тази теза? – попита ме той.
- Разбира се, че така е редно – подскочиха две-три госпожи.
- Отец, наистина ли сте съгласен с подобно нещо – настояваше мъжът.
Колкото и да се стараеше, не успяваше да сдържи подигравателната усмивка и тя накрая се разпъна на лицето му с всичка сила.
- Да, съгласен съм – му отговорих – но не по начина, по който ти го разбираш. Въпросът започва от това дали искаш да си съзнателен християнин или не. Ако не искаш да си вярващ, тогава можеш да правиш каквото си искаш. Нищо не можем да ти кажем. Това какво правиш е грижа на държавата и тя ще определи задълженията ти. Ако искаш обаче да си вярващ и да се харесаш на Христос, тогава ще трябва да спазваш духовните закони на пространството, в което действа Христос. За тези, които искат да влязат и да станат действащи членове на Църквата, това означава да имат ясно съзнание за новите реалности в живота им. Призовани са да приложат един нов морал във всекидневното си поведение. Духовната материя, която откриват, влизайки в Църквата, както и изобилната Благодат, която винаги се дава на начинаещите, ги изпълват с ентусиазъм и им дават решимостта за нов начин на живот. Духовната зрялост, която постепенно натрупват, усвоявайки Божията Благодат, им дава устойчивост в новия начин на мислене и поведение. Тоест промяната в живота и контролирането на сексуалността идват като духовен плод в сърцето, което е решило да предприеме тази промяна, а не като резултат от прилагането на канони по християнски морал или църковен живот.
Младият мъж изглеждаше доволен от чутото, но когато изрекох последните думи, сякаш се събуди и започна да ме притиска.
- Да говорим конкретно, отче. Значи аз, ако до 40 години не намеря жената на живота си, не трябва да имам връзка с никоя?
- Ако имаше духовната зрялост, за която говорихме пореди малко, нямаше да поставиш въпроса така. Ако обаче я нямаш, както си личи, тогава се погрижи да намериш добър духовен наставник, който да покрие духовното ти изоставане. Когато се престъпва закон от Евангелието, някой трябва да плати цената. Затова имаме духовните наставници, старците и стариците в манастирите, за да поемат и да изплащат дълговете, които трупат духовните им чеда. Може да имаш сексуални отношения, при условие че имаш сериозна връзка с перспектива за брак и се съобразяваш с дните за пост и молитва.
Младежът искаше да уточни.
- Значи... – промълви нерешително.
- Значи – прекъснах го аз - ще ти го кажа направо. Имам духовни чеда, които живеят заедно, без да са се венчали, и им разрешавам да имат контакт два пъти месечно и да се причастяват веднъж месечно, спазвайки въздържание три дни преди светото причастие. Заради това веднъж на публична беседа един свещеник стана и ми поиска сметка, обвинявайки ме пред всички, че разрешавам причастие при такива условия. Изказването му направи голямо впечатление и всички чакаха какво ще отговоря. “Да – отговорих – разрешавам го с условието, че аз поемам отговорността пред Бога. И ако искаш да си честен не пред каноните и буквата, а пред сърцето си, ти предлагам да направиш и ти същото.” Същият този свещеник, когато някой младеж или девойка изповядат, че имат сексуална връзка, отказва дори да им прочете опростителната молитва. Кара ги първо да прекъснат връзката и тогава я чете. Църковният канон може да е една сигурна котва за свещеника, но това не значи, че винаги е правилното решение.


Един свещеник казал на чедото си: “Прекъсни контактите с приятеля си, защото Бог признава връзките само след брака.” Девойката обявила много сериозно това на младежа, който нямал отношение към Църквата, и повече не го видяла. Това така я травмирало, загубила почва под краката си и след няколко месеца изпаднала в депресия. За духовника, разбира се, това не било никакъв проблем. По две причини: първо, щом нямала вече приятел със сигурност била станала добро момиче. И второ, в християнския му кръг всички повече или по-малко били депресирани, така че нямало защо да се тревожи. Девойката станала като всички останали. Когато сестра й ми разказа случая, за мен момичето се нуждаеше от незабавна помощ и подкрепа, защото опасността от пълен психологически срив беше видима и наближаваща. Обсъждайки проблема приятелски със сестрата на страдащото момиче, й обясних, че разбира се, всяко нарушаване на божи закон е сериозна постъпка със съответните последици. Както обаче толкова мило и хубаво отговаря старецът Софроний на един монах, който изповядвал миряни: “Сериозността на даден грях се определя по много критерии. Основно е възпитанието, което е получил човекът и ценностната система, която преобладава в обкръжението му, но също така от обществени, наследствени и др. фактори.”

Евентуално, следва продьлжение

Ne vseki, koito mi kazva Gospodi, Gospodi, shte vleze v CARSTVOTO NEBESNO


Тема Re: Отново за монах Михаилнови [re: ARMAGEDON]  
Автор zoi (непознат)
Публикувано20.02.05 19:22



Няколко пъти прочетох откъса от книгата на о. Михаил, защото първоначално си помислих че нещо явно не съм разбрал основната му идея.. Щеше ми се наистина да не съм разбрал, но уви...
И какво излиза? О. Михаил като една "високодуховна" личност има особени права пред Бога и може да РАЗРЕШАВА (БЛАГОСЛАВЯ) на своите духовни чеда да съгрешават, при условие, че той поема ВИНАТА пред Бога...? А бе, хора, това православно ли ви звучи? Тука по-скоро лъха на някакъв миш маш тюрлю гювеч паприкаш от протестантизъм, католицизъм и особено гуруизъм. Благославял им значи о. Михаил по два пъти месечно да се... любят и да се причастяват... Е много си стиснат бе, о. Михаиле, що само по два пъти, като ще поемаш отговорност, поеми повечко, подхождаш с неоправдан монашески ригоризъм!!! "Някой трябвало да поеме вината..." - ми то така дай да пренебрегнем всичките Господни заповеди, разбира се ако си намерим някой толкова жертвен "старец", който да се обяснява с разгневения Бог и да му поняся конското.. пък те младите нека си се обичат, какво толкова.
Случайно да сме забравили думите от Писанието за слепите водачи и къде свършват те и слепите им последователи - в ямата, да ви припомня, т.е. в бездната на самодостатъчността - адското състояние.
Ох, оооох, с риск да възбудя гнева на мнозина ще кажа: подобни "бисери" на "новите старци" ДОКАЗВАТ, че пребиваването извън Църквата постепенно прави човека неспособен да отличава Божието от своето, святото от профанното, въвеждайки като единствен критерий в "духовния" си живот собствените си похоти и старасти. Пак Писанието ни казваше, че непокорните Богу човеци ще търсят и ще си намират учители, които да им гъделичкат слуха и които толкова много ги "обичат", че им благославят да грешат... Не ви ли напомня това на една фраза на Великия инквизитор от монолога му пред Христа (Достоевски, Братя Карамазови)?

Редактирано от zoi на 20.02.05 19:25.



Тема Re: Отново за монах Михаилнови [re: zoi]  
Автор ARMAGEDON (Revnost)
Публикувано20.02.05 19:31



Здравей друже,
свещенник стана, а така и не разбра каква е сьщността на свещенството. Как тьлкуваш, "на когото развьржете.... и на когото свьржете..." Не знаеш ли, че св.Нектарий Егински е правил сьщото, както и духовните му чеда? Знаеш ли старец Порфирий как е постьпвал или всички свьрзани с каноничната цьрква престанаха да бьдат за теб авторитети? Ако е така, кажи, ще ти дам примери от преп. Пимен Велики.

Ne vseki, koito mi kazva Gospodi, Gospodi, shte vleze v CARSTVOTO NEBESNO

Редактирано от ARMAGEDON на 20.02.05 19:49.



Тема Re: Отново за монах Михаил *DELETED*нови [re: ARMAGEDON]  
Автор famulus ((нищожен))
Публикувано20.02.05 19:55



Мнението е изтрито от amartolos

Тема Re: Отново за монах Михаилнови [re: famulus]  
Автор ARMAGEDON (Revnost)
Публикувано20.02.05 20:07



*** Replikata e iztrita ot Valentina, po iskane na avtora***

Редактирано от Valentina на 21.02.05 08:58.



Тема Re: Отново за монах Михаил [re: ARMAGEDON]  
Автор asuncion ()
Публикувано20.02.05 20:24



Много кал, а няма кой да сътвори човека!!!



Тема Re: Отново за монах Михаил [re: ARMAGEDON]  
Автор zoi (непознат)
Публикувано20.02.05 20:28



За пръв път чувам, че св. Отци са толерирали греховете на своите духовни чеда. Едно е да прощаваш като духовник изповяданите грехове (всъщност Господ ги прощава, свещеникът е само свидетел и по силите си духовен наставник, ръководител), друго е да залъгваш грешащите, че не грешат.
Я, друже, дай ги тия примери, които посочваш, дори за стареца Порфирий, и аз искам да науча нещо, не съм препълнена чаша, в която нищо не можеш да налееш. За стареца Порфирий знам, че ходил на Богоявление да поръсва публичните домове. Какво "същото" е правил св. Нектарий?

Редактирано от zoi на 20.02.05 20:30.



Тема Re: Отново за монах Михаил [re: zoi]  
Автор famulus ((нищожен))
Публикувано20.02.05 20:40



Едва ли ще получите отговор. Най-вероятно темата ще бъде изтрита, без никой да пита писалите и без обяснения - или пък с обяснение, че съм задал "провокиращи" или "неприлични въпроси".

Е, Бог с ними - Православието няма да загуби много, ако прогнозите ми се сбъднат



Тема Re: Отново за монах Михаил [re: zoi]  
Автор ARMAGEDON (Revnost)
Публикувано20.02.05 20:44



Любящото сърце разсъждава и решава различно


Нека подхванем нещата отначало. Това, което казва апостол Павел, че сексуалният грях е смърт, е неоспорим факт. От друга страна обаче сексуалността на съвременните младежи също е реалност и е почти невъзможно да срещнеш девствени младежи. Следователно, сексуалността на днешните младежи също е един неоспорим факт на нашето време. Какво следва от това, обаче? Че всички ще станат жребий на смъртта и няма да се спаси никой?

Отговорът успешно и много вълнуващо ни дава старецът Филотей Зервакос (духовно чедо на свети Нектарий Егински). Един светогорски игумен, сред най-умерените личности там, имал нещастен случай с един от своите монаси, при това иеромонах, който паднал в сексуален грях в Солун. Старецът му се оказал в трагична безизходица. Монахът бил сред най-добрите в манастира и своето падение той преживявал с голямо съкрушение и истинско покаяние, така че игуменът установил, че за този монах падението се превърнало в крила, за да се издигне духовно. От друга страна, каноните на отците са категорични: в подобен случай сваляш епатрахила и не оставят ни най-малка възможност за измъкване.

Качил се на кораба игуменът и се отправил към Парос, за да се срещне с отец Филотей Зервакос, който да му даде някакъв съвет.
Когато старецът изслушал случая, отговорил на игумена:
- Ти ще платиш дълга на монаха и ще го въстановиш пред Бога.
- Не искам да поемам такова задължение – отговорил той.
- Е, тогава – заключил старецът – явно не си разбрал добре ролята си и по-добре да се оттеглиш от игуменството.
Игуменът направил движение на недоумение.
- Отче, каква връзка има между грешката на брата ми и това аз да се оттегля от игуменството?
И той му обяснил:
- Ако не си в състояние да плащаш за чедата си, не продължавай да бъдеш духовен отец. Освободи мястото, за да го поеме този, който може да плаща и да въстановява съгрешаващите пред Бога. Защото не може да има духовно отчество без активно участие в мъките и последиците от греховете на духовните ни чеда.
Игуменът развълнуван се върнал обратно и поел чрез своята молитва и покаяние да въстанови чедото си пред Бога – което чедо не бе неказано според каноните.

Какво означават тези наистина прекрасни думи на мъдрия старец? Че това е ролята на духовните отци и още повече днес, в нашето време. Към децата, които идват в Църквата ще се отнасят търпеливо, свободно и непосредствено, поемайки самите те задължението да положат ответната цена за смъртта, която носи плътският грях на чедата им. Ако не намерим в Църквата хора, които да работят по този начин, няма да ни спасят нито Преданието, нито каноните, нито начетеността на свещениците ни. Всеки старец, който има духовна дълбочина, винаги се отличава от безпределно съчувствие и молитва за болката и страданието на хората. И носи в тялото си пет-шест болести и два-три рака... Питам духовните наставници?
- Ако някой те увери, че молитвата ти за твоите духовни чеда ще бъде много по-резултатна и ще получаваш просимото за тях много по-лесно, ако би приел две-три болести в тялото си, ще се съгласиш ли? Двоумиш се? Колко лъжлив си тогава...

PS Да не си помислиш, че са мои думите...

Ne vseki, koito mi kazva Gospodi, Gospodi, shte vleze v CARSTVOTO NEBESNO

Редактирано от ARMAGEDON на 20.02.05 20:49.



Тема Re: Отново за монах Михаил [re: ARMAGEDON]  
Автор famulus ((нищожен))
Публикувано20.02.05 20:58



С други думи, човек дава откуп за брата си чрез своите страдания и болести?




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.