|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема
|
арменската църква
|
|
Автор |
~!@$%^amp;*()_+ (целия горен ред) |
Публикувано | 20.11.04 06:31 |
|
доколкото знам, тя не е православна?
как се е получило това, след като армения дълго време е била част от римската а после и от руската империи?
от къде се е взело това "католикос" за главата на арменската църква?
| |
|
Здравей,
Ще се опитам да отговоря на въпросите ти.
Арменската църква е монофизитска църква. Спада към групата
Древните Източни църкви заедно с Коптската църква в Египет,
Сирийската (Яковитска) църква, Етиопската църква, Еритрейската
църква и Малабарската църква в Индия.
Интересното за Арменската църква е това, че тя е най-близко до
православието. Отделянето й от Православната църква се дължи
повече на недоразумение. На Халкидонския Вселенски събор на
който монофизитството било осъдено представители на Армен-
ската църква не присъствали, а само им били изпратени протоколи
с решенията. Поради грешка в превода в Армения грешно разбрали
решенията на събора и поради тази причина скъсали връзките си
с Православните църкви. Това е официалната версия по въпроса,
навярно в цялата тази работа пръст ила и политиката ?
Много интересна е структурата на Арменската църква. Тя се състои
от четири независими юриздикции - начело на тази църква е
Всеарменския католикос, чиято резиденция се намира в Ечмиадзин
в Армения, втория по значение е Киликийския католикос, в Йерусалим
арменците имат самостоятелен патриарх, както и в Истанбул, където
е резиденцията на Константинополския арменски патриарх.
С уважение
Красимир
| |
|
Позволявам си да допълня написаното от теб с .
| |
|
А можеш ли да поясниш откъде е дошъл този израз? Напълно произволен или някъде по време на Османската империя арменската църква е представлявала немюсюлманите?
Army of One
| |
|
Навремето, в Диарбекир, само арменската църква е имала няколко храма /два или три, не помня, а и няма значение/, респ. единствения християнски свещеник, е бил арменец. Отново не си спомням добре, но мисля, че във "Видрица" на поп Минчо Кънчев, ставаше дума за това.
| |
Тема
|
Re: Оплачи се на арменския поп
[re: Octagon]
|
|
Автор |
Kpacимиp (никой) |
Публикувано | 22.11.04 18:42 |
|
Здравей,
Преди няколко дни същия въпрос ми зададе и един
колега. Ще Ви отговоря както и на него. Преди
това искам да кажа, че не претендирам това да е
точно така.
Арменския Константинополски патриарх е създаден
през 1461г от османския султан като противовест
на православния патриарх. Както може би знаете
Константинополския (православен) патриарх е бил
нещо като отговорник пред Портата за християнското
население в Османската империя. И може би целта
била да се даде отпор на православния патриарх и да
се ограничи власта му, но арменския патриарх не
успял да придобие авторитет. Може би поради тази
причина се казвало "оплачи се на арменския поп"
като се инозирало, че той не притежава никаква
власт и не бил в състояние да реши проблема.
Дефакто по този начин го пращали "по дяволите".
С уважение
| |
|
Army of One
| |
|
| |
|
какво е монофизит.
опитах се да потърся, но намерих, само че тоя или оня бил такъв, без определение, що е то и как се яде
| |
|
Монофизитите - арменци, копти, етиопци - признават само божествената природа на Христа и категорично отхвърлят неговата човешка природа. На Халкедонския събор през 451 год., се приемат две важни решения: първото - осъждането на монофизитството, отхвърлящо човешката природа, и второ, състоящо се в приемането на формулата, че Христос притежава две естества: човешко и божествено, но едно лице.
По това време арменците се патакютат с Персия и съответно молят християнската източна римска империя за помощ. Император Маркиан и императрица Пулхерия /действителната наследница на трона/ обаче се разсейват и не изпращат така необходимата помощ. Арменците губят войната. Когато същия този Маркиан свиква Халкедонския събор, сърдитите арменци не изпращат свои представители. По-късно, както е отбелязал и Красимир, когато им се изпращат решенията на събора, в превода от гръцки на арменски думата "природа" е преведана като "лице". Арменците възроптали, като в следствие на превода, се получило, че изразът “две природи”, означава и "две лица". Несторианците мисля, че са твърдяли същото, което пък още повече възмутило арменците. И оттук, та до наши дни
Красимир, когато Фатих учредява арменската цариградска патриаршия, то той й делегира права само върху арменските християни, а не и върху някаква част от ортодоксалното население на империята. Арменците винаги са били третирани като различен "миллет" от другите християни. Дори и педантичната османска администрация, при различните данъчни преброявания, е отбелязвала така: правоверни - толкова и толкова; гърци /рум миллет/ - сиреч православни /гърци, българи, сърби, албанци, власи/ - толкова и толкова; евреи - толкова и толкова, арменци - толкова и толкова....
Знаеш, че след завоеванията на унуката на Фатих – Селим Явуз, под властта на османците попадат още три патриаршии –Антиохийската, Йерусалимската и Александрийската. Съществуват още и действащата до 1767 год. Охридска архиепископия, както и учредената през средата на 16-ти век, под давление на Мехмед Соколлу Паша, еничарин и босненски сърбин по произход – Печка Патриаршия. Независимо от това "множество" автокефални църкви в рамките на империята, от гледна точка на османската власт, Вселенския патриарх съвсем не е бил “пръв между равни”, а е бил “баш карапапаз” пред падишаха и Дивана и е разполагал с изключителни прерогативи, що се касае до "рум миллета". Да не забравяме какво сполетява клетия Кирил ІІ Йерусалимски, който отказва да подпише злополучната схизма от 1872 год.!!!
Ако се интересуваш, и ако не ти е попадал, ще си позволя да ти препоръчам пети том от поредицата "Чуждестранни пътеписи за Балканите 15-19 век -Арменски пътеписи". Интересни са! Особено случката на Микаел Себастаци с нашия поп Стойко Владиславов, разбойниците и златния кръст
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
|
|