Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 13:43 16.11.25 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
Тема "МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ"нови  
Автор FC_Bayern_Munchen (Богослов)
Публикувано11.09.04 21:54



МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ."(Мат.20:16).
Много време съм се чудил и размишлявал върху този и редица свързани с него въпроси.Защо Христос казва МНОЗИНА , а не ВСИЧКИ???Според вас има ли разлика между понятията или няма? Аз мисля ,че има голяма разлика. Мнозина ,това според мен означава една огромна група гора ,НО НЕ ВСИЧКИ. Понятието ''мнозина'' е ограничено ,докато ''всички'' - неограничено. Например хората казват ''Много хора отидоха на концерта.(Но това НЕ означава ,че масово ,без изключения ,всичко живо е отишло на концерта.).

Та по този въпрос се питам ,кои са тия "МНОЗИНА",които са звани???Всяка църква претендира ,че тя е правата и истинската,така че трудно би се отговорило.Може би тази ,която е по-близо до Христовото учение и е запазило в пълнота Словата му.Обаче с това не може да се похвали никоя църква,а от друга страна иноверците ще кажат ,че всеки почита Бог независимо от имената му(Христос ,Буда или Мохамед).

Но това не е главният въпрос. Интересно е да ми кажете не е ли твърде нестправедливо едни да получават благодатта да бъдат ИЗБРАНИ???Не е ли жестоко и против Божията всеобхватна любов едни да живеят с надеждата ,че ще живеят в рая ,а други каквото и да правят в този свят(дори да бъдат перфектни във вярата и делата) да са обречени на вечни мъки,само защото са закърмени в друга религия ,а не в единната и правата??? Защо не се дава на всички равен старт и защо едни имат предимство пред други?Защо например преданият до смърт на Христос ще получи рая ,а преданият на мохамед - ада? И какво е виновен персонално човек ,че всички около него още от бебе му говорят само за Будизма ,а никои нищо не му казва за Другите.Така се моделира неговата съвест и нрав и след това като възрастен е трудно да се обърне към друга вяра.

Редактирано от Valentina на 11.09.04 23:44.



Тема Званите и избранитенови [re: FC_Bayern_Munchen]  
Автор *Лия* (непредвидима)
Публикувано12.09.04 00:09



[55:8] Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища, казва Господ.
Исая


...[17:10] Аз, Господ, прониквам в сърцето и изпитвам вътрешностите, за да въздам всекиму според пътя му и според плодовете на делата му
Йеремия

С това искам да кажа, че вместо да се занимаваме с високоумстване, по-полезно за нас е да се съсредочточим върху изчистването на сърцето, за да се направим съсъди на Светия Дух. И будистите имат духовни практики в тази посока, и суфите - мистиците на исляма, имат подобни практики. Бог Отец казва за Христос: "Този е МОЯТ ВЪЗЛЮБЕН СИН, В НЕГО Е МОЕТО БЛАГОВОЛЕНИЕ, НЕГО СЛЕДВАЙТЕ". За християните е указан Тесния Път и нека по него да вървим.


Редактирано от *Лия* на 12.09.04 00:19.



Тема Притчата с коментаринови [re: FC_Bayern_Munchen]  
Автор ValentinaМодератор ()
Публикувано12.09.04 00:57





1. час у евреите = 6 часа сутринта
11. час = пет часа следобед.



1. Защото царството небесно прилича на стопанин, излязъл сутрин рано да наеме работници за лозето си,
2. и, като се услови с работниците по динарий на ден, прати ги на лозето си;
3. като излезе около третия час, видя други, че стоят на тържището празни,
4. па рече и тям: идете и вие на лозето ми, и, каквото е право, ще ви дам. Те отидоха.
5. Пак излезе около шестия и деветия час и направи същото.
6. А като излезе около единайсетия час, намери други, че стоят празни, и им казва: защо стоите тука цял ден празни?
7. Те му отговарят: никой не ни е наел. Той им казва: идете и вие на лозето ми, и, каквото е право, ще получите.

8. А когато се мръкна, господарят на лозето казва на своя пристойник: повикай работниците и заплати им, като почнеш от последните до първите.
9. И като дойдоха условените около единайсетия час, получиха по динарий.
10. А като дойдоха първите, помислиха, че ще вземат повече; но и те получиха по динарий;
11. и като получиха, зароптаха против стопанина
12. и думаха: тия последните работиха един час, а ти ги постави наравно с нас, които претърпяхме теготата на деня и жегата.
13. А той отговори и рече на едного от тях: приятелю, аз те не увреждам; нали за динарий се съгласи ти с мене?
14. Вземи своето и си иди; а на тоя последния искам да дам, каквото и на тебе;
15. нима нямам власт да правя със своето си, каквото искам? Или окото ти е завистливо, задето съм добър?
16. Тъй ще бъдат последните първи, и първите - последни; защото мнозина са звани, а малцина избрани.




***
Ето как калвинистите "напасват" Евангелието с учението си, Sola Gratia, сякаш в цялата притча не става въпрос именно за усилни, но с различна продължителност, трудове, дела:

:

"Тълкуването на тази притча е кратко и истинно дадено от онзи древен автор (който и да е бил той), който е написал книгата За призоваването на езичниците, която се представя като творба на Амвросий. Ще го предам с неговите думи вместо с мои:

“Чрез тази притча нашият Господ представя многото различни начини на призоваване като отнасящи се само за благодатта, като онези, които са дошли на лозето в единадесетия час и са направени равни на другите, които са се трудили целия ден, несъмнено представляват хората, които, за да бъде похвалено превъзходството на благодатта, Божията щедрост е наградила в края на деня и в края на живота; не като плаща цената на труда, а като излива богатствата на Неговата доброта върху онези, които е ИЗБРАЛ БЕЗ ДЕЛА (?!??!?); за да могат дори онези, които са понесли дневната жега, и все пак не са получили повече от дошлите последни, да разберат, че са получили дар на благодат, а не заплата за дела” (Лъже-Амвросий, За призоваването на езичниците)."



***
А ето и православни тълкувания, в съгласие с Евангелието и с Посланието на източните патриарси от 1723 година ("Вярващият се спасява с вярата и делата си, и в същото време представя Бога като едничък виновник за нашето спасение, понеже Той предварително дава просвещаващата благодат..."):

***


"Иисус есть царство небесное и Он подобен человеку, ибо принял и образ наш. Он есть и домовладыка, ибо владычествует над домом, то есть, над церковию. Сей-то домовладыка Христос изшел из недр Отчих и нанимает делателей в виноградник, то есть, для исполнения заповедей и исследования Писаний.

Каждого из нас Он нанимает для возделывания виноградника, то есть, своей собственной души, но нанимает одного утром, то есть, в юном возрасте, другого в третьем часу, то есть, около двадцати пяти лет, иных в шестом и девятом часу, то есть, лет тридцати от роду и вообще в мужеском возрасте, а в единонадесятом часу - старцев, ибо многие, и в старости уверовавши, получили спасение. Или иначе: день означает настоящий век, в котором, как во дни, мы совершаем дела. Господь призвал в первом часу дня Эпоха, его современников и Ноя, в третьем - Авраама, в шестом - Моисея и живших в его время, в девятом пророков, а в одиннадцатом, то есть, под конец веков, нас - язычников, не сделавших ни одного доброго дела, так как язычников никто не нанимал; ибо к ним не было послано ни одного пророка.

Вечер есть кончина века: при кончине все получают по динарию, то есть, благодать Св. Духа, которая обновляет человека по образу и соделывает его причастником Божеского естества. Более потрудились жившие до пришествия Христова, ибо тогда смерть еще не была разрушена, диавол не был сокрушен и грех еще был жив; а мы, по благодати Христовой, оправданные крещением, получаем силу побеждать своего врага, уже наперед низложенного и умерщвленного Христом. По первому толкованию, те, которые в юности уверовали и последовали Христу, понесли более труда, чем обратившиеся в старости; ибо юноши в борьбе со страстями испытывают тяжесть от собственных движений гнева и чувственного вожделения, а старые остаются спокойными, однако же все удостаиваются одного дара Св. Духа.

Эта притча научает нас, что если кто и в старости покается, то сподобится царства (небесного), ибо старость и есть единонадесятый час. Не будут ли завидовать святые получившим с ними равную благодать? Нет. Отсюда видно только то, что праведникам уготованы столь многая и столь неизреченные блага, что они могли бы возбудить и зависть. "


***



"This parable, which some Church writers call the parable "of the husbandmen called to work at various times of the day," we find in the Gospel according to Matthew:

"For the kingdom of heaven is like unto a man that is an landowner, who went out early in the morning to hire laborers into his vineyard. And when he had agreed with the laborers for a dinarius a day, he sent them into his vineyard. And he went out about the third hour, and saw others standing idle in the market place, and said unto them, Go ye also into the vineyard, and whatsoever is right I will give you. And they went their way. Again he went out about the sixth and ninth hour, and did likewise. And about the eleventh hour he went out, and found others standing idle, and saith unto them, Why stand ye here all the day idle? They say unto him, Because no man hath hired us. He saith unto them, Go ye also into the vineyard; and whatsoever is right, that shall ye receive. So when evening was come, the lord of the vineyard saith unto his steward, Call the laborers, and give them their hire, beginning from the last unto the first. And when they came that were hired about the eleventh hour, they received every man a dinarius. But when the first came, they supposed that they should have received more; and they likewise received every man a dinarius. And when they had received it, they murmured against the goodman of the house, saying, These last have wrought but one hour, and thou hast made them equal unto us, which have borne the burden and heat of the day. But he answered one of them, and said, Friend, I do thee no wrong: didst not thou agree with me for a dinarius? Take what thine is, and go thy way: I will give unto this last, even as unto thee. Is it not lawful for me to do what I will with mine own? Is thine eye evil, because I am good? So the last shall be first, and the first last: for many be called, but few chosen"(Matthew 20:1-16).

At the dawn of the Church's history, the Word of God summoned [men] to the Kingdom of Heaven in the midst of the Jewish people. The Old Testament prophets, Saint John the Forerunner, and the God-Man Himself summoned ancient Israel first to the work in the vineyard of the Lord God. After that, the Holy apostles and other preachers carried the Good Tidings throughout the whole world. The Gospel summons individual men and whole nations to work in Christ's fields. It calls all men to God's work who stand idle in the market place, spiritually adrift and unemployed.

The "hours" - the third, sixth, ninth, eleventh - can signify either
(1) the various periods of the Church's history, when one or another people was first summoned to take part in the building the Kingdom of God, or
(2) the various moments in one's man's individual life (early youth, maturity, old age), when the heart first hears and accepts the summons of the Word of God.

The "evening" is the end of the work day, that is, the end of the Church history on earth or the end of one man's life, his hour of death. Just as the owner of the vineyard went out himself to seek laborers for himself, so Christ Himself also summons workers to Himself: "Ye have not chosen me, but I have chosen you" (John 15:16), He says to His Apostles. Every good thought, every good impulse to labor for the Lord, for the salvation of one's soul, comes from the Lord: The Lord calls all unto salvation, calls all into His vineyard, into His Church to labor; but it depends on man to obey or not to obey this divine call, to take the grace-filled impulse to heart or to oppose it. This is man's freedom.

The "penny" [denarius] is the token of eternal salvation in heaven. Whoso come early in the morning and whoso come late gain the same reward. This unfairness grieved those who came early, who then murmured against the owner. Here human, formal fairness wants to set itself up against divine compassion.

The husbandmen would not have begun to murmur against the owner if he had given to the "last" less than one dinarius, that is, a sum too small to provide basic costs for a single day. They first had no business with those who had come "last." Their souls felt envy, unfriendliness, and condemnation of the owner's unfairness in equal compassion, which hurts their pride. How could those called "first" be equal to those who came "last."

The elder brother in the parable of the prodigal son also spoke in a like manner:
"Lo, these many years do I serve thee, neither transgressed I at any time thy commandment: and yet thou never gavest me a kid, that I might make merry with my friends: but as soon as this thy son was come, which hath devoured thy living with harlots, thou hast killed for him the fatted calf"(Luke 15:29-30).

The morally insignificant feelings that gripped the first (and the elder son) undermined the quality of their labor in the Lord's field. After all, one can work even a whole day in a bad mood and do nothing good. But in "one hour," one can do more with diligence, love for the work, and trust in the owner.

The husbandmen's appraisal proved to be formal, while the owner's was spiritual and moral. And according to this appraisal, the "last" became "first" and the "first" "last." The envious may completely lose their participation in the Kingdom of Heaven. For, Christ added, "many be called, but few chosen" (Matthew 20:1-16).

This parable of the Lord teaches us that God sends grace and eternal life to man, not as by measuring his works or his time inside the Church, but by God's mercy. The Jews thought that they deserved greater reward as the original members of the Messiah's Kingdom, greater than for Christians of non-Jewish descent who had joined this Kingdom later. But God has different measures of righteousness. He values sincerity, diligence, pure love, and humility more than the external and formal human works. The good thief who repented later but sincerely on the cross and believed in the Savior with his whole heart, was worthy of the Kingdom of Heaven equally with other righteous people who served God from early childhood.


Saint John Chrysostom supplements this parable of the Lord:

"If any be pious and God-loving, let him enjoy this fair and radiant solemnity.

If any be a wise servant, let him enter rejoicing into the joy of his Lord.

If any have labored in fasting, let him receive now his denarius.

If any have wrought from the first hour, let him receive today his just due.

If any have come after the third hour, let him feast with thankfulness.

If any have arrived after the sixth hour, let him doubt nothing, for he will in no way suffer loss.

If any have come later than even the ninth hour, let him draw nigh, doubting nothing, fearing nothing."

"If any have only arrived at even the eleventh hour, let him not be afraid for his slowness: for the Master, Who is munificent, receiveth the last even as the first: He giveth rest to him that came at the eleventh hour, even as to him who wrought from the first hour; on the last He hath mercy, and the first He pleaseth; to this one He giveth, and on that one He bestoweth; and the works He receiveth, and the intention he welcometh, and the deed He honoreth, and the purpose He praiseth.

Wherefore, then, enter ye all into the joy of your Lord: both first and second, receive your reward. Ye rich and ye poor, dance with one another. Ye abstemious and ye slothful, honor the day. Ye that have fasted and ye that have not fasted, be glad today.

The table is full . . . let all enjoy the banquet of faith: Receive all ye the wealth of goodness!""



***

***
Father Alexander Mileant








Тема Re: Притчата с коментаринови [re: Valentina]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано12.09.04 16:00



Уф! все си мислех, че руският ми не е толкова зле...

"Эта притча научает нас, что если кто и в старости покается, то сподобится царства (небесного), ибо старость и есть единонадесятый час. Не будут ли завидовать святые получившим с ними равную благодать? Нет. Отсюда видно только то, что праведникам уготованы столь многая и столь неизреченные блага, что они могли бы возбудить и зависть. "

Моля те за правилен превод. Нещо не ме обърква последното...



Тема Re: "МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ"нови [re: FC_Bayern_Munchen]  
Автор kaмъчe ()
Публикувано13.09.04 09:22



Римляни 9

20 Но, о човече, ти кой си, що отговаряш против Бога?
Направеното нещо ще рече ли на онзи, който го е направил:
Защо си ме така направил?
21 Или грънчарят няма власт над глината,
с част от същата буца да направи съд за почит,
а с друга част - съд за непочтена употреба?



Тема Re: "МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ" [re: kaмъчe]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано13.09.04 13:43



Би ли ми разтълкувала в какъв смисъл го отнясяш към думите на футболиста?



Тема Re: "МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ" [re: abi]  
Автор kaмъчe ()
Публикувано13.09.04 13:49



По добре прочети цялата 9-та глава за по пълна картина.

Но в общи линии ние не можем да държим сметка на Бога.



Тема Re: Притчата с коментари [re: abi]  
Автор ValentinaМодератор ()
Публикувано13.09.04 18:26




Аби, изчаках някой от знаещите да ти направи правилен превод, но вероятно ще трябва засега да се задоволиш с моя:

Taзи притча ни учи, че човек ще добие небесното царство дори чак в старост да се покае, защото именно старостта е единадесетия част.

Но не биха ли завидяли на този човек светиите, получавайки равна на неговата благодат? Не. Оттук е видно само това, че на праведниците са приготвени толкова много и така неизречени блага, че те биха могли да възбудят дори завист у тях.
(Бл. Теофилакт Български)



Тема Re: "МНОЗИНА СА ЗВАНИ, А МАЛЦИНА ИЗБРАНИ" [re: kaмъчe]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано13.09.04 20:02



Пак същото - питам те защото не намирам, че футболиста държи някому сметка. Не е запознат с тълкуванието притчата, не е разбрал смисъла и си задава съвсем логични въпроси човека.
Мисля, че е редно да се разяснява в тези случаи (респ. Валя), а не да се препраща към поредната глава.
Така все едно му казваме "Затваряй си устата, и много много не разпитвай". Защото рим. 9 два по-други аспекти на темата и не съм убедена, че отговаря конкретно на въпросите му.

В смисъл:
24. помилува нас, които Той призва не само от иудеи, но и от езичници?
25. както и в Осия казва: "ще нарека Мой народ оня, който не беше Мой народ, и възлюбена - невъзлюбената".
26. "И на онова място, дето им е казано: вие сте не Мой народ, там ще бъдат наречени синове на живия Бог".
Но въпросът е:
"И какво е виновен персонално човек ,че всички около него още от бебе му говорят само за Будизма ,а никои нищо не му казва за Другите.Така се моделира неговата съвест и нрав и след това като възрастен е трудно да се обърне към друга вяра."
Действително защо пък един Будист да си смени вярата? С какво за него нашата да е по-добра? Най-вече какво означава да си "призван"?

Ето какво ме попитаха, съвсем в духа на темата:
"Защо Бог не се е явил и там, където има толкова друговерци? Защо примерно трябва да ходят и да ги призовават в християнската вяра разни мисионери (да не говорим за разнообразието им)? Нямаше ли да е по-лесно да им се яви един път и да се реши проблема? Още повече, че те си имат "свиделства" за "общуване" с техните си Богове. Какво следва - да се приеме, че Бог е един, или пък има много Богове? Ако Бог е един - то експерименти ли си прави с различни "техники" на вярване и която е най-усшпешна тя ще бъде. Може би му е все едно - важното е да се вярва. Но ако не един какво става тогава?"

Естесвено си млъкнах...в подобни случаи каквото и да кажеш е двусмислено. А номерът "да повярваш без да си видял" не минава лесно. Веднага могат да ти кажат - те си вярват и в техните богове без да са ги срещнали лично, само защото така са си научени, или някой им е раказал.
Но не мога да се сдържа да не поискам коментар. Винаги има въпрос (не тези, има по-завъртени), чиито отговор ще виси. Защото дори и църквата не може да отговри на всички въпроси.

Редактирано от abi на 13.09.04 20:21.



Тема Re: Притчата с коментари [re: Valentina]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано13.09.04 20:12



Да, точно това ме обърка - да възбудят завистта на светиите, или самите праведници да си самозавидят за благата които ги очкват?

Има недоразумение или аз пак не чета? Първо казва, че няма да завидят, а после обратното...както и да е...

Но и мен ме пообърква "защото мнозина са звани, а малцина избрани." Каква е връзката с първите и последните? Кои са "званите" и кои "избраните"?
Аз малко като децата си питам - всички отиват в края на краищата в лозето (рано или късно), тоест "звани". И всички си получават динара, тоест "избрани".
Наистина блокирам с финала на притчата...




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.