Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:28 22.09.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема КАЖЕТЕ КАНОНИСТИ  
Автор famulus (православен)
Публикувано06.09.04 15:25



...Разколът в БПЦ канонично е решен още през 1998 г. на Светия Разширен Всеправославен надюрисдикционен събор на Главите на всички Православни църкви...


Казвайте.

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица


Тема Re: КАЖЕТЕ КАНОНИСТИнови [re: famulus]  
Автор famulus (православен)
Публикувано06.09.04 15:38



п.с. точно копие от религиабг, запазен правопис и пр

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица


Тема 1 октомври 1998нови [re: famulus]  
Автор *Лия* (непредвидима)
Публикувано06.09.04 15:42



1 октомври 1998 г. , София
празник Покров Богородичен


Председател на разширения и надюрисдикционен Всеправославен събор

= Цариградски Вартоломей

Вселенска патриаршия
= Никополски и Превезки Мелетий
= Пергамски Йоан
= Филаделфийски Мелитон

Александрийска патриаршия
= Александрийски Петър
= Хартумски и на цял Судан Тит

Антиохийска патриаршия
= Антиохийски Eaiaoee
= Тирски и Сидонски Илия
= Мексикански Антоний

Йерусалимска патриаршия
= Назаретски Киряк
= Йераполски Ириней
= Бостренски Тимотей

Руска патриаршия
= Московски Алексий
= Смоленски и Калининградски Кирил
= Калужски и Боровски Климент

Сръбска патриаршия
= Белградски Павел
= Бачки Ириней
= Браничевски Игнатий

Румънска патриаршия
= Букурещки Теоктист
= Молдавски и Буковински Даниил
= Клужки Вартоломей

Българска патриаршия
= Софийски Максим
= Сливенски Иоаникий
= Бивш Нюйоркски Геласий

Кипърска църква
=Кипърски Хризостом
=Пафоски Хризостом
= Тримитунтски Василий

Гръцка църква
= Атински Христодул
= Неаполски и Страврополски Дионисий
= Александрополски Антим

Полска църква
= Варшавски Сава
= Супрасълски Яков

Албанска църква
= Тирански Анастасий
= Корчански Йоан

Чешка и Словашка църква
= Мариансколазненски Симеон


РЕШЕНИЯ НА СВЕТИЯ РАЗШИРЕН СЪБОР


Светият разширен и надюрисдикционен Всеправославен събор, събрал се по молба на Блаженейшия патриарх на София и цяла България г-н Максим и по покана, както и под председателството на Н. Б. Всесветейшество Вселенския патриарх г-н г-н Вартоломей, който представлява и становището на Високопреосвещения архиепископ на Карелия и цяла Финландия г-н Йоан, в София, в свещения храм “Св. Александър Невски” от 30 септември до 1 октомври на спасителното лето 1998-о, при заседаващи заедно с Вселенския патриарх от страна на поместните патриаршески автокефални и автономни светейши Православни църкви:



1. Блаженейшият патриарх на Александрия и цяла Африка г-н Петър VII,
2. Блаженейшият патриарх на Антиохия и целия Изток г-н Игнатий VI,
3. Високопреосвещеният митрополит на Назарет г-н Киряк, представляващ Блаженейшия патриарх на Йерусалим и на цяла Палестина г-н Диодор,
4. Блаженейшият патриарх на Москва и цяла Русия г-н Алексий II
5. Блаженейшият патриарх на Белград и цяла Сърбия г-н Павел,
6. Блаженейшият патриарх на Букурещ и цяла Румъния г-н Теоктист,
7. Блаженейшият патриарх на София и цяла България г-н Максим,
8. Блаженейшият архиепископ на Кипър г-н Хризостом,
9. Блаженейшият архиепископ на Атина и цяла Гърция г-н Христодул,
10. Блаженейшият митрополит на Варшава и цяла Полша г-н Сава,
11. Блаженейшият архиепископ на Тирана и цяла Албания г-н Анастасий,
12. Преосвещеният епископ на Марианске Лазне г-н Симеон, представляващ Блаженейшия архиепископ на Прага и цяла Чехия и Словакия г-н Доротей,

както и придружаващите ги:

1. Високопреосвещените митрополити на Никопол и Превеза г-н Мелетий, на Пергам г-н Йоан и на Филаделфия г-н Мелитон, от Цариградската църква,
2. Високопреосвещеният митрополит на Хартум и цял Судан г-н Тит, от Александрийската църква,
3. Високопреосвещените митрополити на Тир и Сидон г-н Илия и на Мексико г-н Антоний, от Антиохийската църква,
4. Високопреосвещените митрополити на Йерапол г-н Ириней и на Бостра г-н Тимотей, от Йерусалимската църква,
5. Високопреосвещените митрополит на Смоленск и Калининград г-н Кирил и архиепископ на Калуга и Борово г-н Климент, от Руската църква,
6. Високопреосвещените епископи на Бачка г-н Ириней и на Браничево г-н Игнатий, от Сръбската църква,
7. Високопреосвещените митрополит на Молдавия и Буковина г-н Даниил и архиепископ на Клуж г-н Вартоломей, от Румънската църква,
8. Високопреосвещените митрополити на Сливен г-н Йоаникий и б. Нюйоркски г-н Геласий, от Българската църква,
9. Високопреосвещеният митрополит на Пафос г-н Хризостом и Преосвещеният хорепископ на Тримитунт г-н Василий, от Кипърската църква,
10. Високопреосвещените митрополити на Неапол и Ставропол г-н Дионисий и на Александропол г-н Антим, от Гръцката църква,
11. Преосвещеният епископ на Супрасъл г-н Яков, от Полската църква,
12. Високопреосвещеният митрополит на Корча г-н Йоан, от Албанската църква,

за разглеждане и разрешаване на проблемите, които предизвика създаденият през 1992 г. разкол в светейшата Българска църква, пристъпи към следното:


А. обсъди извършеното от този разкол от гледна точка на догматите на православната вяра, преданията на светите и богоносни отци и свещените канони;

Б. прецени, че наличието на разколи в лоното на светите поместни църкви представлява най-голям грях, който лишава пребиваващите в разкол от освещаващата благодат на Светия Дух и предизвиква в съвестта на най-малките наши братя, които вярват в името на Господа, голяма и понякога трудноизлечима, та дори и въобще неизлечима съблазън, и че затова дълг на православните пастири е по всякакъв начин и с прилагането на пълна икономия да се премахват разколите и да се възстановява единството във всяка поместна църква;

В. прикани групата, която е в разкол, да дойде на заседанията на Събора и когато тя дойде чрез упълномощени представители на нейните предстоятелствуващи архиереи, прие като извършена с искреност заявата за разкаяние и копнежа за възвръщането им в единството в едната православна Църква,

и реши следното:


1. Прие заявата на разкаяние на пребиваващия в разкол бивш Врачански митрополит г-н Калиник, който е низвергнат от Св. Синод на светата Българска църква, и като я прецени за задоволителна, го възстановява в степента на архиерейството и в св. Врачанска митрополия, в която е архиерействувал. Същевременно поради настоящата нужда решава да се раздели досегашната св. Врачанска митрополия на св. митрополия на Враца, в която остава като каноничен неин пастиреначалник Високопреосвещеният митрополит Калиник, и на св. митрополия на Плевен, в която чрез настоящото решение се поставя за каноничен митрополит избраният като Врачански митрополит след отпадането и низвержението на Високопреосвещения г-н Калиник Високопреосвещен митрополит г-н Игнатий.

2. Прие заявата на разкаяние от страна на групата в разкол, самоназоваваща се “Българска патриаршия” под ръководството на избрания като “патриарх” от тази група бивш Високопреосвещен Неврокопски митрополит г-н Пимен и желанието им за възвръщане в единството на светата Православна църква, и в случая ­ в единството на каноничната Църква и йерархия на България под ръководството на Блаженейшия патриарх на София и цяла България г-н Максим, заява направена от името на всички иерарси, които са с тях, т.е. 1. “Български патриарх” Пимен, 2. Доростолски “митрополит” Генадий, 3. Софийски “митрополит” Инокентий, 4. Пловдивски “митрополит” Борис, 5. Видински “митрополит” Амвросий, 6. Виенски и Европейски “митрополит” Авенир, 7. Стобийски “епископ” Гавриил, 8. Тивериополски “епископ” Павел, 9. Адрианополски “епископ” Евлогий, 10. Браницки “епископ” Теодосий, 11. Знеполски “епископ” Константин, 12. Брегалнички “епископ” Яков, 13. Мелнишки “епископ” Никон, а освен това ­ и на всички приемащи ги клирици, и решава:


а/ Приема се бившият Високопреосвещен Неврокопски митрополит г-н Пимен, снема се наложеното му наказание “низвержение” и произнесената срещу него анатема и се възстановява в църковното общение и в степента на свещенство, която е имал, заедно с правото да се смята и титулува “бивш Неврокопски митрополит”. Управлението на св. Неврокопска митрополия и пастирското обгрижване на нейния народ остава в отговорността на избрания на негово място, след извършеното негово низвержение, Високопреосвещен митрополит Натанаил.


б/ Приемат се в църковно общение по крайно снизхождение за служение в епископската степен, в която противоканонично са били възведени, избраните и представящи се според това ръкоположение като “митрополити” и “епископи”, както по-горе се изреждат, и се правят титулярни епископи на Светейшата Българска църква, за да бъдат на разположение на нейния Св. Синод. На горните се дават титлите на древлепросиялите епископии и така оттук нататък те стават: 1. Мелнишки епископ Генадий, 2. Крупнишки епископ Инокентий, 3.Тивериополски епископ Борис, 4. Браницки епископ Амвросий, 5. Знеполски епископ Авенир, 6. Константийски епископ Гавриил, 7. Левкийски епископ Павел, 8.Маркианополски епископ Константин, 9. Станимашки епископ Евлогий, 10. Деволски епископ Теодосий, 11. Месемврийски епископ Яков, 12. Агатополски епископ Никон. Светейшата Българска църква поема грижата в свое време и по достойнство, чрез канонически избор, те да се излъчат за пастиреначалници на епархии.

3. Също така се приемат в св. Българска църква презвитерите и дяконите, ръкоположени от гореспоменатите по време на разкола, и извършените от тях противоканонични чинодействия се обявяват за автентични, валидни и преподаващи благодат и освещение.

4. Също така се обявяват за опростени от греха на пребиваване в разкола монасите и миряните, работили за него и за укрепването му, които са длъжни да устояват със смирение и доверие в единството на св. Православна църква, в която са кръстени и вярват, като приемат за свои канонични пастири Блаженейшия патриарх на София и цяла България г-н Максим и високопреосвещените митрополити и преосвещени епископи на св. Българска църква, които са с него, тъй като те спазват единството на вярата и на общението с всички светейши предстоятели на Православната църква.



И така чрез горните решения, които бяха приети единодушно от всички, с благодатта, щедростите и човеколюбието на великия Бог и наш Спасител Иисус Христос, по вдъхновение и просвещение на Всесветия и живоначален Дух, премахва се създаденият през 1992 г. по какъвто и да било начин разкол и се отстранява от живота и паметта на Светейшата Българска църква, а съответно ­ и на цялата вселенска Православна църква, за слава и чест на най-човеколюбивия Небесен Отец, за напредък и слава на св. Българска църква и на нейните йерарси и за спасение и изкупление, и освещение на христолюбивия є народ.




Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: *Лия*]  
Автор famulus (православен)
Публикувано06.09.04 15:58



Който си избира председател - съгласен ли е с възгледите, учението и пр на председателя?

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица


Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: *Лия*]  
Автор Prokimen (наблюдател)
Публикувано06.09.04 16:13





Драга Лия,

По-прилично е да се заемеш с християнизацията на собствения си дом, вместо да си вреш гагата навсякъде, без да съсзнаваш. че си "гола вода" в църковните дела.

За мен, този събор няма никаква канонична стойност. Задкулисните борби бяха толкова жестоки и демагогски!

Вместо да парадираш с профанизма си, моля, запитай един от най-мастите български митрополити, какъвто Б.П.Ц. има в лицето на свето-Сливенския Кириарх ЙОАНИКИЙ, защо той не подписа акта на префърцунения и прехвален от теб събор.

Излиза, че Митрополит Йоаникий е по-неграмотен от нашата клубна звезда Лия.

Този събор беше абсурден и от друга гледна точка. Московската и Цариградската патриаршии бяха в нарушено евхаристийно единство. т.е. те бяха във взаимна схизма.

И "грустно и смешно", бе казал някога Гогол. Могат ли да решават схизматичен въпрос две глави на поместни църкви, които са във взаимна схизма по подобен проблем?

Ако този събор е авторитетна инстанция, да би разрешил първом проблема в Естония, където самият Патриарх Вартоломей създаде две естонски църкви.

Страшно се ядосвам на профанската простащина, която въвежда в заблуждение.







Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: Prokimen]  
Автор *Лия* (непредвидима)
Публикувано06.09.04 16:23



Давам само информация за събора, не коментирам. Язвителните Ви забележки към мен са твърде тенденциозни.

Не ме интересува какво лично Вие признавате или не признавате. Моля, не се заяждайте повече с мен.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: *Лия*]  
Автор Prokimen (наблюдател)
Публикувано06.09.04 16:28




Моля, информирайте се защо Митрополит ИОАНИКИЙ не е подписал решенията на пропагандирания от Вас събор.

Когато човек цитира нещо, трябва да има почтеността да каже истината докрай, а не тенденциозно да въвлича в заблуда и да служи на лъжата и мрака.





Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: Prokimen]  
Автор *Лия* (непредвидима)
Публикувано06.09.04 16:36



Моля, информирайте се защо Митрополит ИОАНИКИЙ не е подписал решенията на пропагандирания от Вас събор.

Когато човек цитира нещо, трябва да има почтеността да каже истината докрай, а не тенденциозно да въвлича в заблуда и да служи на лъжата и мрака.


Цитираните решения не са лъжа. Първойерарсите са ги подписали, а защо митрополит Йоаникий не ги е подписал е негов проблем и нямям връзка с него, за да обясни. А и в правото се допуска "особено мнение".



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: Prokimen]  
Автор lgnatius (ентусиаст)
Публикувано07.09.04 18:42



С други думи, събора е калпав, всичко е калпаво щом дръзва да се занимава с разкола в България.

Ясно.

Сега не бързайте да ми се гневите, защото не ми се иска да ви предизвиквам да говорите повече съблазни.

Само не се чудете, защо после има такова отношение у мен и другите към разкола и разколниците.

Имам огромното желание да прескачам тези въпроси, но е трудно да се въздържи човек при такова отявлено плюене.

Разпънахте Църквата на кръст, разпънахте мен, Лия, патриарси, събори, епископи, миряни за радост на еретици и сектанти и за съблазън на своите си.

Затова повече решително нямам никакво намерение да беседвам с вас, нито на бележки, нито публично.

Дано ви прости Господ хвърлените думи и ги счете като плод на тежък жизнен път, на страдания, а не като ваша вина.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: lgnatius]  
Автор surfer ()
Публикувано07.09.04 20:22



... С други думи, доколкото разбрах Прокимен - темата не е толкова лесна и не можем с едно махване да решим проблема. Ако този събор имаше такава сила, да беше решил отдавна въпроса.

Известна истина е че е имало назначения на удобни хора по комунистическо време, и сега те издигат свои копия. Колкото и да го отричаме.

Това не ме притеснява особено. Църквата е Христова, и Господ има власт и сила да ни спаси, дори и грешници като нас.
Не отивам в храма заради Максим или Инокентий, а заради Бога.

А Църквата я разпъваме всички ние, недейте му се нахвърля на човека.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: surfer]  
Автор surfer ()
Публикувано07.09.04 20:43



Същевременно Лия само цитира един документ, без да е изразила и един ред мнение, и не заслужаваше такива язвителни забележки. Надявам се уважаемият Прокимен да има сили да поднесе извинения... дано не сме християни само на думи...

Бог да е с вас!



Тема Re: КАЖЕТЕ КАНОНИСТИнови [re: famulus]  
Автор famulus (православен)
Публикувано08.09.04 08:42



Никой не ми каза какво е "разширен" събор например...Щом участват главите на всички Православни Църкви, защо не е Вселенски?

Как Църкви в схизма помежду си заседават едновременно да решават делото на трета?

Нищо - една снимка за спомен.



Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица

Редактирано от famulus на 08.09.04 08:45.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: Prokimen]  
Автор MлaдЄж (зелен)
Публикувано09.09.04 11:43






Господ е мое упование

Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: surfer]  
Автор lgnatius (ентусиаст)
Публикувано09.09.04 20:58



Здравей приятелю, не се нахвърлям върху Прокимен. Спорът е от преди, затова
е изострен донякъде.

Аз определено твърдя, че този събор до голяма степен реши проблема.

Също твърдя, че ако има грешки, те не са на събора.

Не виждам защо е нужно да подценяваме решенията на събор, който подходи първо така миролюбиво към двете страни, и второ реши проблема по доста реалистичен начин.

Ако съборът беше се отнесъл като трябва и към грешките на Максим и Синода, и още повече към безогледните и безпринципни действия на разколниците, то той просто трябваше да лиши от сан целия ни висш клир без няколко човека.

А за схизмата между двете патриарший-руската и константинополската и за личностите на самите участници в него не е редно да говорим. Ползата от събора е ясна въпреки щекотливите въпроси.

Между другото-аман от познавачи на църковните проблеми. Доста клирици познават ситуацията в Църквата ни съвсем отблизо, и всеки от тях е уж голям авторитет. В лични разговори всеки говори надълго и нашироко, обяснява.Обаче оценките им са в болшинството случай противоположни.

Налице е ПРИСТРАСТНОСТ.

А тя заслепява.

Един хвали едни, а ругае други. Дръг пък обратното.

Не вярвам вече на такива. Око да види, ръка да пипне.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: lgnatius]  
Автор famulus (православен)
Публикувано10.09.04 07:56



Здравей. За жалост аз станах причина за емоции пак, защото не уточних постинга си. Интересуваше ме статута на т.нар. Всеправославен събор - този и други - ако е имало? Какво значи разширен? Защо не се нарича Вселенски, ако участниците му претендират, че други православни църкви освен техните не съществуват? Какви са прецедентите от ново време за такива събори и какво са решавали?

Има интересна статия на св. Юстин Попович за вселенските и всеправославни събори и всъщност след като я срещнах, аз постнах въпроса си, който - пак казвам - не визираше разкола, а статута на тоя събор с особено име.

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица


Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: famulus]  
Автор lgnatius (ентусиаст)
Публикувано11.09.04 14:37



Здравей, въпросната статия я четох преди време в православно слово и съм напълно съгласен с нея. Но все пак въпросния Събор не е вселенски, той не е взел някакви важни вероопределителни въпроси. Целта му беше да поуспокой страстите в Църквата ни и да даде някаква авторитетна гледна точка за ставащото. И нищо повече.

Както и да е.

Никак не ми се искаше и на мен да пиша в тази и в други подобни теми.

Изглежда в наше време мълчанието е за предпочитане. Говоренето и писането го ставям на други.

Обвинения, критики, спорове.

Стига вече толкова.



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: surfer]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано11.09.04 15:51



Цитат без коментар има двуяко значение.
Съответно цитиращият може да бъде разбран и "погешно".
Нормално е Прокимен да го е приел като похвала към събора.
Следейки темата и аз останах с неговото впечатление...

Впорчем текста на решенията е доста хмм "забавен", като се вземат в предвид фактите, въпросът на фам е най_уместен "Как Църкви в схизма помежду си заседават едновременно да решават делото на трета?".

Към разкола в развихрилата се дикусия мога да се възполвам от точка Б, Малки Братя:
"прецени, че наличието на разколи в лоното на светите поместни църкви представлява най-голям грях, който лишава пребиваващите в разкол от освещаващата благодат на Светия Дух и предизвиква в съвестта на най-малките наши братя, които вярват в името на Господа, голяма и понякога трудноизлечима, та дори и въобще неизлечима съблазън, и че затова дълг на православните пастири е по всякакъв начин и с прилагането на пълна икономия да се премахват разколите и да се възстановява единството във всяка поместна църква;"

Ето на, "пълна икономия" ни е необходима за да въстановим единство. А за който иска да поднесе извинения, надявам се разкаянието му да бъде прието за "задоволително" от засегнатия, за да му се възстановят правата на контакт и лични бележки, както и да му се даде някава титулярна титла...
(примерно "низверженито" на Игнаций към Прокимен)



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: abi]  
Автор lgnatius (ентусиаст)
Публикувано12.09.04 22:16



В отговор на:


Ето на, "пълна икономия" ни е необходима за да въстановим единство. А за който иска да поднесе извинения, надявам се разкаянието му да бъде прието за "задоволително" от засегнатия, за да му се възстановят правата на контакт и лични бележки, както и да му се даде някава титулярна титла...
(примерно "низверженито" на Игнаций към Прокимен)




Нещо не ти схванах мисълта, моля поясни се?



Тема Re: 1 октомври 1998нови [re: lgnatius]  
Автор abi (ABYSSINIA)
Публикувано13.09.04 13:36



И аз не схванах "пълната икономия", но ми прозвуча много така, като в оня виц за Лопе де Вега...

прочети текста от събора и навържи събитията.



Тема Митрополит Натанаил за разколанови [re: famulus]  
Автор *Лия* (непредвидима)
Публикувано14.09.04 18:52



Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит е роден на 16 ноември 1952 г. в село Копривлен, Гоцеделчевско. На 15 години бяга от къщи и отива в Троянския манастир. На 21 години е постриган за монах с името на един от апостолите -Натанаил ("даден от Бога"). Завършва Софийската духовна семинария и Богословския факултет на Атинския университет. На 28 години е ръкоположен за архимандрит, на 37 - за епископ, на 42 - за митрополит.

#Как ще характеризирате авторите на разкола? Против какво съгрешиха тези хора?

Най-напред те съгрешиха като хора против себе си. Показаха, че нямат нищо вътре в тях. Да посегнеш на една институция, която е дала всичко на народа, от който произхождаш, значи, че не се считаш от този народ. Такъв човек няма корени, щом не е признателен към институцията, която му е дала писменост, култура, история, идентичност. Като духовници против Бога, против Църквата като Богочовешка институция, спряма вярващите и спрямо българския народ и държавност.

#Разколът беше една от причините БПЦ да не може да изпълнява пълноценно най-важната си задача - да бъде духовен водач. Ще успее ли да си възвърне своето място на активен и пълноценен участник в живота на обществото? Защото това е един сериозен упрек към БПЦ.

Упрекът е основателен, но както вече изяснихме, за това си имаше причина. Надявам, че Църквата ще заеме своето достойно място. Но трябва да бъдем съвсем обективни - голяма е потребността от качествени кадри. За нас е болно, че едно поколение, с което можеше да работи църквата, няма какво да даде на децата си. Това пространство и време трябва да се запълни с много труд. Но изведнъж няма да стане. Не може да очакваме чудеса. Църквата не се състои само от духовниците, тя е жив организъм, всеки кръстен е жив член на църковното тяло, а главата е сам Христос. Но както казва апостол Павел, ако ръката каже затова, че аз не съм глава и няма да работя, тогава не можем да чакаме някакъв напредък. Напредък ще имаме, ако работим заедно. И тези, които имат отношение към Църквата, които не са само наблюдатели, и не смятат, че Църквата им е длъжна и чакат тя нещо да направи за тях - те ще работят за нея, ако се чувстват деца на църквата.

#Казано е: "Няма нищо скрито, което да не се открие и тайно, което да не се узнае". След края на разкола има ли нещо скрито в живота БПЦ, което да ви плаши или притеснява?

В това сме напълно убедени, защото словата Господни са непреходни. Каквото скрито има, то ще излезе. Не може да съществува нещо, което да ме плаши. Ако някой е влязъл в църквата с някаква цел, сега ще си проличи. И мързелът, и самонадеяността ще си проличат.

#Пред какви предизвикателства, изкушения и съблазни е изправена сега БПЦ? Гордост, надменност, себичност, чувство за непогрешимост?

Единственото предизвикателство е да се работи. Това зависи от самата личност. Спасението е лично дело и всеки отговоря за своите деяния, а не институцията за деянията на нейните членове. Тук е грешката на някои, които искат да отъждествят Църквата с една личност и институцията да отговаря за личността. Няма такова нещо. Има канони, които разпореждат. "Бог не иска смъртта на грешника, но да се обърне и да бъде жив". Който е съгрешил, има покаяние. Да се изправи и да докаже с живота си, че е поправил грешката си, а не да стои в греха. Няма святи хора на земята, а има борещи се за святост и съвършенство.


#Съзирате ли някакви опасности за православието?

Не. Защото Православието е Самият Бог.

#Защо Бжежински го обяви за главен враг?

Защото истината е там, а там, където е истината, е и силата. Аз не мога да дам отговор за тези, които виждат в православието враг. Но мога да кажа, че православието не вижда врагове в никого. Защото Спасителят казва: "Обичайте враговете си". Ако някой счита истината за свой враг, това е негов проблем. Като духовник мога само да му пожелая да намери истинския път и да се върне към истината.





Редактирано от *Лия* на 14.09.04 20:15.




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.