|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
Същевременно Лия само цитира един документ, без да е изразила и един ред мнение, и не заслужаваше такива язвителни забележки. Надявам се уважаемият Прокимен да има сили да поднесе извинения... дано не сме християни само на думи...
Бог да е с вас!
| |
Тема
|
Re: КАЖЕТЕ КАНОНИСТИ
[re: famulus]
|
|
Автор |
famulus (православен) |
Публикувано | 08.09.04 08:42 |
|
Никой не ми каза какво е "разширен" събор например...Щом участват главите на всички Православни Църкви, защо не е Вселенски?
Как Църкви в схизма помежду си заседават едновременно да решават делото на трета?
Нищо - една снимка за спомен.
Не предавай на зверове душата на Твоята гургулицаРедактирано от famulus на 08.09.04 08:45.
| |
|
“Господ е мое упование”
| |
Тема
|
Re: 1 октомври 1998
[re: surfer]
|
|
Автор |
lgnatius (ентусиаст) |
Публикувано | 09.09.04 20:58 |
|
Здравей приятелю, не се нахвърлям върху Прокимен. Спорът е от преди, затова
е изострен донякъде.
Аз определено твърдя, че този събор до голяма степен реши проблема.
Също твърдя, че ако има грешки, те не са на събора.
Не виждам защо е нужно да подценяваме решенията на събор, който подходи първо така миролюбиво към двете страни, и второ реши проблема по доста реалистичен начин.
Ако съборът беше се отнесъл като трябва и към грешките на Максим и Синода, и още повече към безогледните и безпринципни действия на разколниците, то той просто трябваше да лиши от сан целия ни висш клир без няколко човека.
А за схизмата между двете патриарший-руската и константинополската и за личностите на самите участници в него не е редно да говорим. Ползата от събора е ясна въпреки щекотливите въпроси.
Между другото-аман от познавачи на църковните проблеми. Доста клирици познават ситуацията в Църквата ни съвсем отблизо, и всеки от тях е уж голям авторитет. В лични разговори всеки говори надълго и нашироко, обяснява.Обаче оценките им са в болшинството случай противоположни.
Налице е ПРИСТРАСТНОСТ.
А тя заслепява.
Един хвали едни, а ругае други. Дръг пък обратното.
Не вярвам вече на такива. Око да види, ръка да пипне.
| |
|
Здравей. За жалост аз станах причина за емоции пак, защото не уточних постинга си. Интересуваше ме статута на т.нар. Всеправославен събор - този и други - ако е имало? Какво значи разширен? Защо не се нарича Вселенски, ако участниците му претендират, че други православни църкви освен техните не съществуват? Какви са прецедентите от ново време за такива събори и какво са решавали?
Има интересна статия на св. Юстин Попович за вселенските и всеправославни събори и всъщност след като я срещнах, аз постнах въпроса си, който - пак казвам - не визираше разкола, а статута на тоя събор с особено име.
Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица
| |
|
Здравей, въпросната статия я четох преди време в православно слово и съм напълно съгласен с нея. Но все пак въпросния Събор не е вселенски, той не е взел някакви важни вероопределителни въпроси. Целта му беше да поуспокой страстите в Църквата ни и да даде някаква авторитетна гледна точка за ставащото. И нищо повече.
Както и да е.
Никак не ми се искаше и на мен да пиша в тази и в други подобни теми.
Изглежда в наше време мълчанието е за предпочитане. Говоренето и писането го ставям на други.
Обвинения, критики, спорове.
Стига вече толкова.
| |
Тема
|
Re: 1 октомври 1998
[re: surfer]
|
|
Автор |
abi (ABYSSINIA) |
Публикувано | 11.09.04 15:51 |
|
Цитат без коментар има двуяко значение.
Съответно цитиращият може да бъде разбран и "погешно".
Нормално е Прокимен да го е приел като похвала към събора.
Следейки темата и аз останах с неговото впечатление...
Впорчем текста на решенията е доста хмм "забавен", като се вземат в предвид фактите, въпросът на фам е най_уместен "Как Църкви в схизма помежду си заседават едновременно да решават делото на трета?".
Към разкола в развихрилата се дикусия мога да се възполвам от точка Б, Малки Братя:
"прецени, че наличието на разколи в лоното на светите поместни църкви представлява най-голям грях, който лишава пребиваващите в разкол от освещаващата благодат на Светия Дух и предизвиква в съвестта на най-малките наши братя, които вярват в името на Господа, голяма и понякога трудноизлечима, та дори и въобще неизлечима съблазън, и че затова дълг на православните пастири е по всякакъв начин и с прилагането на пълна икономия да се премахват разколите и да се възстановява единството във всяка поместна църква;"
Ето на, "пълна икономия" ни е необходима за да въстановим единство. А за който иска да поднесе извинения, надявам се разкаянието му да бъде прието за "задоволително" от засегнатия, за да му се възстановят правата на контакт и лични бележки, както и да му се даде някава титулярна титла...
(примерно "низверженито" на Игнаций към Прокимен)
| |
Тема
|
Re: 1 октомври 1998
[re: abi]
|
|
Автор |
lgnatius (ентусиаст) |
Публикувано | 12.09.04 22:16 |
|
В отговор на:
Ето на, "пълна икономия" ни е необходима за да въстановим единство. А за който иска да поднесе извинения, надявам се разкаянието му да бъде прието за "задоволително" от засегнатия, за да му се възстановят правата на контакт и лични бележки, както и да му се даде някава титулярна титла...
(примерно "низверженито" на Игнаций към Прокимен)
Нещо не ти схванах мисълта, моля поясни се?
| |
Тема
|
Re: 1 октомври 1998
[re: lgnatius]
|
|
Автор |
abi (ABYSSINIA) |
Публикувано | 13.09.04 13:36 |
|
И аз не схванах "пълната икономия", но ми прозвуча много така, като в оня виц за Лопе де Вега...
прочети текста от събора и навържи събитията.
| |
Тема
|
Митрополит Натанаил за разкола
[re: famulus]
|
|
Автор |
*Лия* (непредвидима) |
Публикувано | 14.09.04 18:52 |
|
Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит е роден на 16 ноември 1952 г. в село Копривлен, Гоцеделчевско. На 15 години бяга от къщи и отива в Троянския манастир. На 21 години е постриган за монах с името на един от апостолите -Натанаил ("даден от Бога"). Завършва Софийската духовна семинария и Богословския факултет на Атинския университет. На 28 години е ръкоположен за архимандрит, на 37 - за епископ, на 42 - за митрополит.
#Как ще характеризирате авторите на разкола? Против какво съгрешиха тези хора?
Най-напред те съгрешиха като хора против себе си. Показаха, че нямат нищо вътре в тях. Да посегнеш на една институция, която е дала всичко на народа, от който произхождаш, значи, че не се считаш от този народ. Такъв човек няма корени, щом не е признателен към институцията, която му е дала писменост, култура, история, идентичност. Като духовници против Бога, против Църквата като Богочовешка институция, спряма вярващите и спрямо българския народ и държавност.
#Разколът беше една от причините БПЦ да не може да изпълнява пълноценно най-важната си задача - да бъде духовен водач. Ще успее ли да си възвърне своето място на активен и пълноценен участник в живота на обществото? Защото това е един сериозен упрек към БПЦ.
Упрекът е основателен, но както вече изяснихме, за това си имаше причина. Надявам, че Църквата ще заеме своето достойно място. Но трябва да бъдем съвсем обективни - голяма е потребността от качествени кадри. За нас е болно, че едно поколение, с което можеше да работи църквата, няма какво да даде на децата си. Това пространство и време трябва да се запълни с много труд. Но изведнъж няма да стане. Не може да очакваме чудеса. Църквата не се състои само от духовниците, тя е жив организъм, всеки кръстен е жив член на църковното тяло, а главата е сам Христос. Но както казва апостол Павел, ако ръката каже затова, че аз не съм глава и няма да работя, тогава не можем да чакаме някакъв напредък. Напредък ще имаме, ако работим заедно. И тези, които имат отношение към Църквата, които не са само наблюдатели, и не смятат, че Църквата им е длъжна и чакат тя нещо да направи за тях - те ще работят за нея, ако се чувстват деца на църквата.
#Казано е: "Няма нищо скрито, което да не се открие и тайно, което да не се узнае". След края на разкола има ли нещо скрито в живота БПЦ, което да ви плаши или притеснява?
В това сме напълно убедени, защото словата Господни са непреходни. Каквото скрито има, то ще излезе. Не може да съществува нещо, което да ме плаши. Ако някой е влязъл в църквата с някаква цел, сега ще си проличи. И мързелът, и самонадеяността ще си проличат.
#Пред какви предизвикателства, изкушения и съблазни е изправена сега БПЦ? Гордост, надменност, себичност, чувство за непогрешимост?
Единственото предизвикателство е да се работи. Това зависи от самата личност. Спасението е лично дело и всеки отговоря за своите деяния, а не институцията за деянията на нейните членове. Тук е грешката на някои, които искат да отъждествят Църквата с една личност и институцията да отговаря за личността. Няма такова нещо. Има канони, които разпореждат. "Бог не иска смъртта на грешника, но да се обърне и да бъде жив". Който е съгрешил, има покаяние. Да се изправи и да докаже с живота си, че е поправил грешката си, а не да стои в греха. Няма святи хора на земята, а има борещи се за святост и съвършенство.
#Съзирате ли някакви опасности за православието?
Не. Защото Православието е Самият Бог.
#Защо Бжежински го обяви за главен враг?
Защото истината е там, а там, където е истината, е и силата. Аз не мога да дам отговор за тези, които виждат в православието враг. Но мога да кажа, че православието не вижда врагове в никого. Защото Спасителят казва: "Обичайте враговете си". Ако някой счита истината за свой враг, това е негов проблем. Като духовник мога само да му пожелая да намери истинския път и да се върне към истината.
Редактирано от *Лия* на 14.09.04 20:15.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|