Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 03:01 09.06.24 
Религия и мистика
   >> Езичество
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Влашки обичай - хоро за мъртвите  
Автор Kossoman ()
Публикувано23.09.09 19:19




Сега нямам време за коментар, но четивото е интересно.



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано23.09.09 19:31





Гледайе и "Сенки". Там има интересно поверие какво се прави, за да не вампирясат хората. То с какъв езически произход е?



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано23.09.09 19:50



Наистина е интересно и то много. Благодарско.



Тема Пирони в скелетанови [re: Khosrow]  
Автор Kossoman ()
Публикувано30.09.09 13:52



През 2006 г. край Дебелт Петър Балабанов и екипът му намериха 25 гроба в могилен насип. Според тях погребенията са на хора с по-особени качества приживе. Единият от скелетите е на мъж на 35-40 г. Открит е на два метра дълбочина, в специално изкопан кладенец и е много добре запазен. В черепа му има две дупки над очните кухини. Между краката му има бял камък. В гроба няма никакви погребални дарове. В северната периферна част на могилата са намерени скелети, които са били заковани с по 11 железни пирона - един в тила, по два в слепоочията, рамената, дланите, коленете, стъпалата. Погребенията са датирани към IV-V в. Очевидно става дума за ритуал срещу вампирясване. Сходни погребения са намирани на територията на България от X-XIII в. и в Северна Добруджа от елинистичната епоха.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Kossoman]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано30.09.09 20:52



Чувах за тях. Една приятелка ме убеждаваше, че са богомилски - имало легенда за масово избиване на богомили в една местност в нашия край. Тя твърдеше, че имало практика да ги екзекутират в определени места, и две от тях са в близост до Бургас. Но честно казано не ми прозвуча убедително.





Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Kaлoмaин]  
Автор Kossoman ()
Публикувано30.09.09 22:27



Едва ли. Подобни погребения има от елинистичната епоха. В македонския филм закованият беше самоубиец, бежанец от Егейска Македония. Сигурно става дума за много древен, вероятно тракийски ритуал против вампирясване.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Kossoman]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано30.09.09 23:47



Такива могили с трупове набити с пирони бяха намерили и край едни села на морето, даже в 168 часа бяха писали за някакво вампирско село но това беше преди година така че не помня подробности





Тема Re: Пирони в скелетанови [re: БoянlYl]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано30.09.09 23:58



Чак пък вампирско село, твърде много е.

Влад Цепеш затова ли ги е набивал на колове турците, за да не вампирясат?



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Khosrow]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано01.10.09 00:00



Вестника все пак си пада леко жълт



Не той ги е набивал на кол за забавление
Не са му харесвали абсолютно разбираемо



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: БoянlYl]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано01.10.09 00:07



За забавление - така гласи легендата, която заменя същинската и отдавна забравена причина за тия "игри" (екстремни спортове).
Той просто се е защитавал срещу вампири. Не случайно Трансилвания е едно от огнищата на противовесието на доброто срещу мрака, изразено в образа на вампира, като нощен ловец.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Khosrow]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано01.10.09 00:12



Да се смея ли, или да плача





Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Khosrow]  
Автор Kpънджaлин ()
Публикувано01.10.09 00:13



Косьо не знам дали знаеш ама туканка бесенето е неква срванително нова мода след кованетоп на кръст и набиването на кол





Тема Re: Пирони в скелетанови [re: БoянlYl]  
Автор Kpънджaлин ()
Публикувано01.10.09 00:14



Ай са нема си показваш чувствителната розова душа обляна в сълзи





Тема Re: Пирони в скелетанови [re: БoянlYl]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано01.10.09 00:31



Немей!
Езичеството не ви е подготвило много да мислите с образи.

Редактирано от Khosrow на 01.10.09 00:32.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Kpънджaлин]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано01.10.09 00:33



Е, с османлиите поне е официално признато бесенето.

Иначе много човеколюбиви ще излезат средновековните българи и балканци изобщо. Някак се грижат в отвъд душите да намерят покой и мъртвите да не вампирясат.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: БoянlYl]  
Автор Kossoman ()
Публикувано01.10.09 07:28



Бояне, пак цепиш мрака. Точно за същата находка става дума. Цъкни в Гугъл мапс и виж къде се намира Дебелт.



Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Kossoman]  
Автор мapдyk (Enlil)
Публикувано01.10.09 08:19



селска простотия

няма да помогне много.

Veni, vidi, vici

Тема Re: Пирони в скелетанови [re: Khosrow]  
Автор мapдyk (Enlil)
Публикувано01.10.09 08:34



за предателство се побива на кол



освен турци и много търговци е побил.

Veni, vidi, vici

Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано01.10.09 10:13



Два линка за престъпленията и наказанията:





Все пак си спомням, че имаше доста христоматии, които събираха прахта по рафтовете на библиотеките. Ще видя какво има при нас по темата за екзекуциите.





Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kaлoмaин]  
Автор Kossoman ()
Публикувано01.10.09 10:32



Хубави са линковете, ама не им ли е мястото в другата тема? Тук все пак трябваше да дискутираме нещо около погребалните и възпоменателните ритуали.



Тема Погребални обичаи в Югозападна Българиянови [re: Kossoman]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.10.09 10:39



ЕЗИЧЕСКИ ВЛИЯНИЯ В ХРИСТИЯНСКАТА ПОГРЕБАЛНА ОБРЕДНОСТ В ЮГОЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ
Веселин Хаджиангелов
Исторически музей – Самоков

При изследване на некрополи от Късно бронзовата епоха до Средновековието, изследователят винаги се сблъсква с някои общи явления, които се разглеждат като задължителни норми, догми, характеризиращи съответната погребална обредност за периода. Общите характеристики на некрополите позволяват да се проследят редица особености, които определят етническата, социалната, културна и религиозна принадлежност на покойниците, а също и да се диференцират влиянията на други, по-стари култури.

При направените археологически проучвания в Югозападна България (Западните Родопи и Средна Места) са локализирани десетки поселения от всички ранни епохи до Късното средновековие.Освен селища, крепости, светилища, са проучени и доста некрополи. Почти няма съвременно селище, в чието землище да не са регистрирани могилни некрополи. Тези характерни и видими паметници естествено говорят за трайността на тази погребална практика. Може да се приеме, че този типичен за траките обичай е продължил до към средата на IV в. сл.Хр. (период на налагане на християнството по нашите земи), когато погребалната обредност коренно се променя. Любопитното в посочения район е това, че освен могилни, тук се разкриват и друг вид погребения – цистови.

Гробовете, изградени и покрити с каменни плочи, са характерен елемент от погребалните практики на населението от долните поречия на Вардар, Струма и Места, а също и за Егейската част на Тракия още от Ранножелязната епоха. През втората половина на IV в. пр.Хр. в някои райони на Западните Родопи този вид каменни конструкции става характерен елемент на погребалната практика на местното население (1).

Налице са няколко едновременни погребални практики, които вероятно трябва да свържем с различия в социалния статус на погребаните. Чести са случаите на откриване на погребения с трупоизгаряне в урна в близост до цистови гробове, както и наличието на могили с гробници и плоски некрополи с цистови гробове (2).

В по-късно време, Късната античност и Средновековието, използването на цистови гробове се запазва, но вече в друга среда.

Етническо определяне (племенна принадлежност и т.н.) на тракийското население в Западните Родопи, поречието на Места и източните дялове на Пирин все още е трудно да се направи днес. Важно е да се отбележи, че към IV в. започва силен процес на християнизиране на населението. От изворите са известни покръстванията на бесите от епископ Никeта от Ремисиана (366-414) (3). С идването на епископ Поликарп от Сексагинта Приста в Никополис ад Нестум през V в., този район се обособява и като епископски център (4). Налагането на християнството се оказва един хронологически репер, който строго определя принадлежността към религията, нивото на култура и действията в нея. Погребалната практика е регламентирана в Правилата на Православната Църква (5).

След VI в., с нахлуването на славяните, по-късно и на прабългарите, духовната и материалната култура на завареното население се смесва с новата, което променя, но и обогатява ритуалните практики, като ги превръща в ценен исторически източник при изясняването на етническия облик на българския народ.

Независимо, че с християнството в края на IX в. се въвежда еднообразие, стандартизация и нова форма на погребалния обред, твърде живи са чертите от езическите погребални обичаи, които не изчезват и до днес (6).

При цистовите погребения от Късната античност и Средновековието в Западните Родопи и Средна Места се наблюдава голяма вариантност. Много от некрополите са християнски – спазен е реда на трупополагането, ориентацията, но откриваме и елементи на антични, славянски и прабългарски езически традиции. Например поставянето на монети като гробен дар – т.нар. „Харонов обол”. Това е един от обредите, чието практикуване в Тракия започва след V в. пр.Хр. (7). Този обичай проследяваме запазен и в некрополите от Късната античност и по-сетне – напр. в селата Туховище, Абланица, Блатска, Рибново, Копривлен и др. За разлика от християнските погребения, където ръцете са скръстени върху гърдите или коремната област, в некрополите при посочените по-горе села се откриват много различия и варианти – изпънати покрай тялото ръце, едната свита към гърдите, другата изпъната.

Езически остатък в християнския погребален обред е трупоизгарянето – изразено вече символично с присъствието на огън в отделните гробове при Туховище (8). Има го и в други райони на Западните Родопи. През периода XI-ХIII в. огънят е твърде характерен елемент в погребалната християнска практика (9).

Като езически остатъци се приемат – изваждането на костите, определено време след погребението – т.нар. „Равнене на гроб” (известно от IV в. до средата на нашия век в Родопите), ограждането на гробната яма с каменен кръг и изобщо участието на камъка в погребалния обред, натрупването на малка могилка върху гроба и т.н. (10).

При проучването на цистовите гробове възниква въпросът – дали специалното оформяне на гробната яма с каменни плочи има някакво по-специално ритуално предназначение или тази практика се е наложила чисто функционално? Действително западният дял на Родопите и източните склонове на Пирин са богати на гнайсови скали – лесни за добиване и полуобработване. В некропола при с. Копривлен, Гоцеделчевско са използвани дори мраморни плочи (необработени) заради богатите залежи на мрамор. Но пак там прави впечатление и разнообразието на типове гробни съоръжения – оградени и покрити с плочи, изградени изцяло с речни камъни, споени с кал, маркирани само с няколко камъка, обикновени ями покрити с плочи или гробове, оградени и покрити с антични керемиди. В този некропол късноантичните и средновековните гробове са почти един до друг и често се засичат. Ориентацията на повечето е СЗ – ЮИ и З – И (11).
Основното при тия погребения е грижливото оформяне на гроба с траен материал – едно символично изграждане на вечен дом за покойника. Вторичното използване на тези съоръжения също може да се разглежда в този контекст.

Не случаен е факта, че до ден днешен в с. Марчево, Гоцеделчевско съвременните гробове също се ограждат с каменни плочи.
Археологическите данни и етнографските проучвания в тази област разкриват, че погребалният обред се изменя, като се запазват в определена последователна приемственост някои елементи от езическия период (12).

БЕЛЕЖКИ

1. Домарадски, М. Цистови погребения в Родопите. В: Rhodopica, 1998, 1, 27 и сл.
2. Пак там, бел.10.
3. Burn, A. E. Niceta of Remesiana, His Life and Works. Cambridge, 1905.
4. Гръцки извори за българската история. Т.1, 18 и посоч. лит.
5. Правилата на Св.Православна Църква с тълкуванията им. С., 1913. Вж. по-специално правилата на VI Вселенски (Трулски) Събор (691-692), които регламентират поведението на християнина, 11-413.
6. Въжарова, Ж. Погребалният обред като исторически източник за етническата същност на българската народност (по археологически и етнографски данни). В: сп. Археология, 1977, кн. 2, 30 и сл.
7. Домарадски,М. Мястото на нумизматичните данни и проучванията на тракийската култура от късножелязната епоха. В: сп. Нумизматика, 1987, кн. 4, 15.
8. Серафимова, Д. Средновековен некропол при с. Туховище, Благоевградско. С., 1981.
9. Меламед, К. Родопски обредни практики или свето място без време. В: сп. Български фолклор, 1995, кн. 1-2.
10. Пак там.
11. Експедиция по Средна Места. Археологически разкопки на Анелия Божкова и колектив през 1998-1999 г. Непубликувани материали.
12. Въжарова, Ж. Цит. съч., 47.


Редактирано от Roxy на 01.10.09 10:40.



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.10.09 10:45



НЕКРОПОЛИТЕ ОТ ХIII-ХVIII ВЕК КАТО ИЗТОЧНИК ЗА ПРАКТИКУВАНЕТО НА ОБРЕДИ ПРОТИВ ПРЕВЪПЛЪЩАВАНЕ
Бони Петрунова
Археологически институт с музей към БАН

Страхът от превъплъщаване, превръщането на покойника в демонично същество, е познат на всички общности, за които смъртта е процес на преминаване от света на живите в света на мъртвите. Обредността, свързана с този преход, показва, че в представите на хората душата, отправила се в своя път към „отвъдното”, трябва да отговаря на редица социални и морално-етични условия, които изискват да бъде съпроводена със съответен ритуал. В противен случай тя рискува да остане на границата между световете, на онзи междинен митологичен пласт, населен с вампири, таласъми, вещици, нави (духове на умрели некръстени деца) и други зли сили. Именно обичаите при смърт и погребение имат за цел да осигурят нормалното протичане на този „преход” 1. В тази връзка погребалният обред като цяло има превантивен характер и една от основните му функции е апотропеичната.
Нарушаването на обредността е една от причините за появата на зли сили. Далеч по-рискова е групата на т.нар. особени покойници. Това са самоубийци, убийци, отлъчени от църквата, хора с антиобществени прояви, както и такива, при които е нарушен жизненият цикъл – некръстени деца, сгодени, но починали неженени, много възрастни хора 2.
Външният облик на демоничните същества и техните зловредни прояви са подробно описани в етнографската литература 3. Писмените източници и устните сведения дават представа и за средствата за борба с тях. Най-общо те могат да се разделят на две основни групи: Превантивни – които са задължителна част от погребалния обред и се прилагат спрямо всички покойници. Вторични – когато има сериозни предпоставки мъртвецът да се превъплъти или когато има доказателства, че това вече е станало. Целта на вторите е обезвреждането на демоничното същество, като се използват очистителната сила на огъня, физическото увреждане на мъртвото тяло, предмети и амулети с предпазни, магически свойства. При археологическото проучване на некрополи са регистрирани доказателства за практикуването на обичаи против превъплъщаване или поне на тези от тях, които оставят материални следи.
При анализа на данните от 70 некропола от ХIII-ХVIII в. в 25 от тях бяха отбелязани следи от извършването на обреди, които могат да се свържат със страха от вампири, вещици и нави. Хронологическият обхват на изследването се определя от емпиричния материал, като се отчита фактът, че по-ранните некрополи също съдържат информация за практикуването на такива обреди.
Изследваните некрополи са християнски и се включват в територията на днешните български земи. Систематизирането на информацията е в известен смисъл условно, като се има предвид, че липсата на сведения за практикуването на обреди за някои некрополи е по всяка вероятност пропуск в хода на проучването им.
Приложената таблица показва, че най-разпространеното противодействие срещу превъплъщаването е послесмъртната мутилация – частичното нарушаване на целостта на мъртвото тяло или скелета. То включва пробождане с остър предмет (трън, пирон, нож) още преди погребването, отрязване на част от тялото (обикновено ходилата), т.е. осакатяване на застрашения мъртвец; разравяне на гроба и нарушаване целостта на трупа – обръщане на главата, разбъркване на костите с кол или пробождане с нож. Аргументация за тези действия е представата за невъзможността душата да съществува, ако тялото е осакатено или обездвижено 4.
Най-често срещаната послесмъртна мутилация е ампутацията на стъпалата, при това обикновено лявото – Прибой, Пернишко 5, Чиракман 6, Неделково, Трънско 7. Този обичай се знае и от по-ранни некрополи. В два гроба от Аневско кале до Сопот са разкрити скелети, чийто череп е обърнат с тилната част нагоре. При гроб 7 се е запазила тухличката под главата, както и една обеца, което показва напълно съзнателното поставяне на главата с лицето надолу. Подобна е и ситуацията при гроб 49, където черепът също е обърнат и се намира на 0,2 м северно от анатомичното си място. Както предполага и авторът на тези сведения, това е било направено при погребването или непосредствено след него, тъй като от двете страни на черепа са открити напълно запазени позлатени обеци 8.
Вторично разбъркани кости и обърнат череп са намерени и в гроб 192/77 от некропола на Великата лавра във В. Търново. Като допълнителна мярка костите на краката са затиснати с камъни 9.
Разрушени скелети и разбъркани кости се откриват при проучването на всички средновековни некрополи. В някои публикации е направена статистика и са посочени процентите на разрушените гробове (Калиакра, Пернишка крепост). За послесмъртна мутилация, обаче, могат да се приемат само случаите, в които разкопвачът или антропологът е изключил всички възможности скелетът да е разрушен при разместване на земните пластове, от късни гробове на по-високи нива, въздействия от страна на коренища и животни. Реконструкцията на обреда има следните типични характеристики:
1. При внимателно зачистване почти винаги костите от отрязания крайник се откриват старателно положени до тялото, обикновено отстрани или между подбедрениците.
2. Разбъркването на костите на скелета при вторично отваряне на гроба вероятно е ставало с кол и е засягало предимно областите на гръдния кош и таза. Този обред е практикуван почти до началото на ХIХ в. В некропола в двора на Бельова църква до Самоков бе разчистен гроб на жена, при който костите на краката и черепа са в позиция като при редовно погребение, докато тазовите кости и раменните лопатки бяха с разменени места. Разбъркването е станало при полуизтлял скелет, като оръдието (колът?) е завъртяно само веднъж по посока на часовниковата стрелка.
В приложената таблица за обезвреждане на тялото е посочено затискането на отделни негови части или на целия гроб с камъни. В некропола на средновековното селище над античния град Кабиле са проучени два гроба на жени, при които е регистрирана мутилация на долните крайници. В единия случай до костите на левия крак е открит гвоздей, а върху двата гроба са натрупани голямо количество камъни. Това е един от примерите за прилагане на повече от една мярка спрямо предполагаемия демон.
От многобройните извори, коментиращи този способ за предпазване от вампири, ще споменем само два, които могат да бъдат съотнесени към представените тук факти. Първият съдържа сведения от Самоковско, записани от Христо Марков: „... Мъртъвците се полагат на дъното на гроба и след туй се полагат две дъски от страните, които се придържат посредством два или три напречни клина, без обаче да се употребяват в този случай железни пирони (гвоздеи) ... (като предпазна мярка против вампирясване – бел.авт.) забиват на мъртвеца в корема един голям гвоздей, когато го спущат в гроба.” 10.
Второто е описание на П. Р. Славейков от 1875 г., в което се споменават селата Кости и Бродилово, недалеч от Малко Търново: „... До неотдавна те нямали редовни и пространни гробища, наспорти населението и това давало повод на околните селяни да мислят, че мъртвите тук били изгаряни. Горенето на трупове било наистина практикувано доскоро, и то от страх да не се вампирясат. Сега този обичай бил изоставен, и против вампирясването се правело това, което се прави и в Североизточна Тракия, именно умрелите биват промушени с ножче току след издъхване или при поставяне в гроба.” 11.
Първото археологическо доказателство за пробождане на труп с нож бе регистрирано в некропола на с. Терзийско, Бургаска област 12. Ножът бе открит във вертикално положение и отстоеше на около 0,1 м от гръбначния стълб на скелета. Ножове са откривани и в гробове на други некрополи, но в повечето случаи те са част от инвентара на гроба и биха могли да се отнесат към обичая да се поставят предмети апотропеи до покойника.
Посоченото по-горе сведение за селата Кости и Бродилово е използвано за първи път от Живка Въжарова в нейната статия „Погребалният обред като исторически източник за етническата същност на българската народност” 13. В опалването на гроба Въжарова вижда влияние на славянската погребална практика – трупоизгарянето. Като се има предвид, че жителите на посочените села са били гърци, а страхът от превъплъщаване е присъщ и на турците мюсюлмани, то няма аргументи именно този обичай да служи за етнохарактеристика. В действителност, пречистващата сила на огъня е позната от най-дълбока древност. Трупоизгарянето като осмислена погребална практика е аргументирано обяснено от Котляревски. Връзката между езическата и християнската погребална обредност е безспорна, пречистването чрез вода и огън се практикува почти през цялата история на човечеството. Например, при южните славяни след погребението живите са посрещани от старица, която носи горящи въглени, ръцете се измиват с преминала през огън вода или се взема въглен от огнището и се мята през рамо 14.
В християнските некрополи от ХIII-ХVIII в. също са констатирани случаи на опалване на гроба или посипване на въглени на дъното му. В некропола до с. Терзийско при почти всички гробове около черепите се откриваха въглени. Въглени са откривани и в насипите на гробовете в с. Мишевско, Кърджалийско, а в гроб 14 има следи от горене и върху накитите 15.
Използуването на огъня като мярка против превъплъщаване е вероятно способ, по-популярен през Ранното Средновековие. През ХIII-ХIV в., и особено през ХV-ХVIII в., неговата употреба относително намалява, като се отдава предпочитание на другите мерки – нарушаване целостта на тялото и използване на предмети с магическа сила. През Късното Средновековие посипването на дъното на гроба с въглени или вар се практикува и от хигиенни съображения, особено по време на епидемии. Разбира се, тук не отхвърляме възможността предпазването от болестта да се е свързвало с представата за предпазване от злите сили въобще. Това не би било първото преплитане на практически и магически действия.
В последната графа на приложената таблица са отбелязани онези некрополи, в които са открити предмети, чието присъствие в гроба може да се обясни с тяхното свойство на апотропеи.
Една от известните практики против превъплъщаване е забиването на железен предмет (нож, секира, дарак, пирон) 16. По всяка вероятност някои от откритите в средновековни гробове ножове и железни предмети могат да се свържат с този обичай. При изследване на некрополи от Южна Русия (Х-ХIII в.) също е констатирана употребата на ножове като амулети. В 65 случая те се откриват при и под главата, до краката или между коленете – на места, на които не са носени приживе 17. Необичайно е и откриването на ножове в насипите на гробовете. От изследваните български некрополи интерес представляват железният бръснач, поставен до крака на възрастен мъж в Калугерица, Каспичанско, както и желязното острие под главата на млада жена в гроб до с. Терзийско, Сунгурларско. Разбира се, при тълкуването на откриваните в гробовете режещи и остри предмети трябва да се подхожда много предпазливо, тъй като гвоздеите, например, могат да бъдат от леката дървена конструкция, оформяща понякога гробната яма. Ето защо, тук отбелязваме само онези случаи, в които принадлежността на предмета към обреда е със сигурност регистрирана в процеса на проучването 18.
Поставянето на монети в гробовете, особено като Харонов обол, т.е. като средство, което осигурява безпрепятствения преход в „другия свят”, също е свързано с превантивната обредност. Този обичай, обаче, има многозначни проявления. В периода на Късното Средновековие се среща в множество регионални варианти и неговият коментар представлява отделна тема. Самата монета или нейната липса не влияе пряко на появата или обезвреждането на демонични същества.
Както монетите, така и всички предмети с положителна семантична натовареност – кръстове, кръстни знаци, амулети – също се използват в обредите против превъплъщаване. Те подпомагат безпрепятствения преход към „оня свят”, обезсилват злото. Вярата в тях е проявление на най-древните митологични пластове на човешкото съзнание.
По-специално място заема практиката да се поставят кремъчета в гробовете. Единични кремъци и кремъчни стрели са открити в гробове от различни райони на Източна Европа. Авторите, изследователи на славянската обредност, ги наричат „гръмотевични” или „перунови” стрели 19. Твърде логично е свързването им с огъня 20, но за определянето им като прабългарски или славянски компонент, останал в християнския погребален обред, все още не съществуват сериозни научни доказателства.
От изследваните късносредновековни некрополи интерес представляват кремъчетата, открити в двойно детско погребение от с. Неделково, Трънско 21, както и два случая на употреба на кремъци в погребалния обред от с. Терзийско, Сунгурларско. В първия случай, мъж на възраст от 45-50 г., бе погребан в диканя. Изследването на кремъците показа, че диканята е била употребявана съвсем кратко време и едва ли поставянето й в гроба заедно с кремъците може да се свърже само с предполагаемата професия на покойника.
Във втория случай от Терзийско, под тялото на дете бяха открити четири кремъка, подредени във формата на кръст. Вероятно, това е проявление на вярването, че кръстените деца имат повече шансове да преминат безпрепятствено в „царството на мъртвите”. Според традиционните народни вярвания, некръстените деца след своята смърт се превръщат в нави – зли демони, които летят нощем и причиняват вреди предимно на родилките 22. Спецификата на обичаите при смърт и погребение на деца са вече разгледани в етнографската литература 23. Един от посочените способи за избягване на нежеланите последствия от една „нехристиянска смърт” е посмъртното въвеждане на детето в християнската общност, като в гроба му или над него се поставя кръстен знак. Възможно е гробът от Терзийско да ни показва един регионален вариант на тази практика.
Без да бъдат изчерпани в настоящата работа всички аспекти на погребалната обредност, свързана със страха от превъплъщаване, смятам, че данните от археологическите проучвания обогатяват представата ни за вярванията на българите християни от периода ХIII-ХVIII в. Те потвърждават извода, че в основата на богатата и сложна система от обичаи, целяща предотвратяване по магически път на всякаква зла намеса от страна на покойника, стои страхът от смъртта и мъртвото тяло, който има съвсем практични и реални основания.

БЕЛЕЖКИ

1. Лозанова, Г. Особености на обредите при погребение на деца у южните славяни в края на ХIХ и началото на ХХ в. В: сп. Българска етнография. Кн. 1, 1989, 18 и посочената литература за „прехода”.
2. Пак там.
3. Георгиева, Ив. Българска народна митология. С., 1983, 153-183; Вакарелски, Хр. Български погребални обичаи. С., 1990, 162-170; Маринов, Д. Народна вяра и религиозни народни обичаи. С., 1994, 307-319.
4. Атанасова, Ек. - Етносоциални категории и демонология. В: Сп. Българска етнография. Кн. 5, 1991, 31.
5. Чохаджиев, М. Разкопки на средновековен некропол в двора на църквата „Св. Богородица” в с. Прибой, Пернишки окръг. В: Археологически открития и разкопки за 1977 г. С., 1978 г., 150.
6. Боев, П. и кол. Антропологично проучване на средновековни некрополи. В: сб. Чиракман – Карвуна – Каварна. Изд. ОФ. 1982, 62-65.
7. Разкопки на автора.
8. Джамбазов, Ив. Средновековната крепост край Сопот. Пловдив, 1991, 157.
9. Материалът ми е предоставен за обработка от колегите във Филиала на Археологическия институт с музей – В. Търново. Изказвам им своята благодарност.
10. СбНУНК. Т. 12, 1895, 265-267.
11. Арнаудов, М. Студии върху българските обреди и легенди. Т. 1. С., 1924, 24.
12. Проучвания на автора.
13. Въжарова, Ж. Погребалният обред като исторически източник за етническата същност на българската народност. В: сп. Археология. Кн. 2, 1977, 47.
14. Котляревски, А. Погребальные обычаи славянъ. М., 1808 г., с. 95, 181, 246.
15. По устни сведения на Катя Меламед от Археологическия институт с музей към БАН, на която благодаря.
16. Георгиева, Ив. Цит. съч., 155.
17. Моця, А. П. Некоторые сведения о распространении християнства на юге Руси по данным погребального обряда. В: сб. Обряды и верования древнего населения Украины. Киев, 1990, 127.
18. В гробовете от некропола до с. Терзийско се откриваха ковани гвоздеи, поставени до краката на погребаните без връзка с гробното съоръжение.
19. Моця, А. П. Цит. съч., 129.
20. Станчев, Д. Прабългарски компоненти в погребалния обред и инвентара на ранносредновековните некрополи в Русенско. В: Проблеми на прабългарската история и култура. Т. 1. С., 1989, 251.
21. Кремъчетата бяха по едно до всяко дете, поставени отляво.
22. Георгиева, Ив. Цит. съч., 165.
23. Попов, Р. Вампирът в българските народни вярвания. В: сп. Векове. Кн. 1, 1983, 36.


Не мога да дам линкове, защото и двата текста са уърдовски документи, качени в нет-а...



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано01.10.09 19:17



Не, точно твоята тема ме накара да се зачудя по какво са се различавали погребенията на престъпниците, но трябваше може би да го прикача към отговора ти за погребенията в Дебелт. Например много се говори за тези избити от Борис родове, но не съм чула или чела някъде да има някаква дискриминация в погребенията на тези, които са обявени за престъпници. Мисля, че е много вероятно изобщо да не са били погребвани.

Във всеки случай не знам дали не е възможно това да са погребения на престъници, но тогава изобщо нямаше да има погребални дарове. А то има - малко, но все пак има.

Във всеки случай благодарение на темата ти открих, че вече мога да представя повече от голо съмнение на приятелката ми, която смяташе, че са богомилски - прекалено са ранни.







Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kaлoмaин]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано02.10.09 09:12



Доказано погребение на избитите от Борис "родове" /ако не е грешка в превода, направена от Иречек и повтаряна от тогава насетне, и да са "семейства" - и никъде не се говори за "до 9-то коляно"/ засега няма.
По едно време са предполагали, че част от това избиване е един некропол основно в цивилно население /в Каспичан или в Кюлевча - не помня със сигурност/, но броят на погребаните и различните начини на убиване говори по-скоро за мирни жертви на някой византийски поход в българските земи...
Иначе за прабългарите ми се мотае в главата, че са чупели краката на "подозрителните" мъртъвци или са затискали трупа с камък, но не мога да дам сигурен източник.

Редактирано от Roxy на 02.10.09 09:51.



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Roxy]  
Автор Kossoman ()
Публикувано02.10.09 09:29



Рокси, дотука само за българи си говорим.





Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kaлoмaин]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано02.10.09 09:43







Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано02.10.09 09:50



Но доста от погребалните обичаи са с тракийски произход, докато тези на "прабългарското" население, както и самото то... ами, не са се запазили, май...


П.С.: Опа, поправих се горе...

Редактирано от Roxy на 02.10.09 09:52.



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Roxy]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано03.10.09 23:38



Повечето от погрлебалните обичаи са с християнски произход и антично наследство, а това какви са като етнооцветяване няма значение, пък и е трудно доказуемо.



Тема абе...нови [re: Kossoman]  
Автор KиpoАдминистратор ( )
Публикувано09.10.09 10:27



Журнализми пак.
И аз нямам много време, нито самочувствие за коментар, ама има очевадни простотии и несъответствия.
Надписа на влашки от пещерата, заличен с автомобилни гуми- какъв надпис, като първият такъв е от 17 век? Обясненията за произхода по принцип не са достоверни, но авторката не е виновна за това...а имаше още нещо...а, царевицата в легендата. Тъй като не се съмнявам, че тия легенди са измисляни впоследствие от авторите на подобни материали, както и , че поне част от четящите тук са достатъчно образовани и досетливи, нека сами се сетят какъв е проблемът с царевицата при Иван Срацимир





Тема Re: абе...нови [re: Kиpo]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано09.10.09 10:33



Царевицата не е при Иван Срацимир; проблемът е Америка; това не пречи легендата да си я е имало с друга култура, а да е включена царевица заради качамака... То и в нашите национални манджи има сума американски култури.

Редактирано от Roxy на 09.10.09 10:40.



Тема Re: Влашки обичай - хоро за мъртвитенови [re: Kossoman]  
Автор lvony33 (....)
Публикувано09.10.09 11:21



Ако е вярно, това което съм чувал, че траките са плачели когато някой се роди и са се радвали когато умре, ми прилича на тракийски.



Тема Re: абе...нови [re: Roxy]  
Автор Kpънджaлин ()
Публикувано09.10.09 14:48



Тая нощ щях да умра. Щях да ида да си вардя кърпите, дето съм си разнесла за Горе. Има, всичко има на Оня свят. И там е като и тук, ама е поне 300 пъти по-хубаво. Никой не се е върнал, ама така си мислим", клати глава Румяна, докато гледа хорото на мъртвата Райна.
Като много други власи и тя си е направила приживе надгробен паметник.

Не смятаха ли траките,че отвъдния свят е по-добър?



Тема Re: абе...нови [re: Kиpo]  
Автор Kossoman ()
Публикувано10.10.09 08:09



Кире, онова каре в края на материала въобще не си заслужава да се чете. Един ученик би го стъкмил по-добре.



Тема Re: абе...нови [re: Kossoman]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано10.10.09 11:26



То изобщо цялата история на "власите" някой ученик би я стъкмил по добре





Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано10.10.09 11:43



явно са с мексикански корен - щом вече има свински грип и в София, а според твоята теория преди време това била разработка, целяща да заразява определени раси...

Редактирано от Roxy на 10.10.09 11:44.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Roxy]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано10.10.09 23:26



О заядливке ти сън не спиш обаче


За момента в България има само един смъртен случай и лекарите по телевизията казах че човека е бил с усложнения и изобщо ако се обърнал на време към лекари е нямало да свърши така
За сега масовия мор си е сред мексиканци иначе като се има в предвид как протича една грипна инфекция в българи случаите на болни и мъртви от вируса щяха да са далеч пъти повече от един
Но разбира се тия масови разболявания обикновено почват след рекламите на противогрипни ваксини
Бъдете примерни момичета с каломайн и дайте по един личен пример ваксинирайте се за свински грип

Редактирано от БoянlYl на 10.10.09 23:51.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано11.10.09 09:49




Стига бе, глезльо! Ако ти не можеш да избуташ една настинка или грип без да изпадаш в паника, това си е твой проблем. Мен грип просто не ме лови.

А иначе не е зле да огледаш как са вървели грипните епидемии преди години - може да ти олекне и да спреш да трепериш от страх, че някой търси начин да те трупяса и да го мине като смъртен случай от грип. Винаги най-много жертви се дават там, където е възникнала епидемията. А при нас сега уж започва да се проявява. Но от него се притесняват само параноици като теб. Нормалните си карат на гроздомицин.

За сега масовия мор си е сред мексиканци иначе като се има в предвид как протича една грипна инфекция в българи случаите на болни и мъртви от вируса щяха да са далеч пъти повече от един

Между другото колко са българите, които са починали от грип през последните двайсетина години? Най-тежката епидемия, която си спомням, беше някъде 1999 - 2000 година. И май имаше един, два смъртни случая. За птичия грип - струва ми се, че имаше също две жертви, но не съм сигурна дали бяха в България или в Турция. Май в Турция. Тогава се очакваха около 2 000 000 жертви в световен мащаб. Накрая се оказаха ... колко ... 2 000?

За десерт: я хвърли едно око на този документ. Това е официална справка на института "Роберт Кох": Има достатъчно схеми и графики за да схванеш за какво става дума. Ако не намериш начин да изкараш австралийците и англичаните мексиканци, теорията ти е ГРЕШНА. И защитата й е продиктувана само от наранено его.



Редактирано от Kaлoмaин на 11.10.09 09:51.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Kaлoмaин]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 10:04



Стига бе, глезльо! Ако ти не можеш да избуташ една настинка или грип без да изпадаш в паника, това си е твой проблем. Мен грип просто не ме лови

Аз не се ваксинирам драга и се разболявам много рядко, а от грип специялно не помня от кога


Но ми се вижда пък адски малоумно да ми твърдиш че ваксините са полезни но да не смееш да се ваксинираш

А иначе не е зле да огледаш как са вървели грипните епидемии преди години - може да ти олекне и да спреш да трепериш от страх, че някой търси начин да те трупяса и да го мине като смъртен случай от грип.

Конкретно мене едва ли някой търси да тропяса
А и по вярвай ми ако искаш да тропясаш някого конкретно има и далеч по лесни начини
Имено че гледам как вървят епидемите то напоследък на всеки няколко години излиза нов смъртоносен грип
И ги мори като по поръчка предимно определен типаж хора

Между другото колко са българите, които са починали от грип през последните двайсетина години? Най-тежката епидемия, която си спомням, беше някъде 1999 - 2000 година. И май имаше един, два смъртни случая. За птичия грип - струва ми се, че имаше също две жертви, но не съм сигурна дали бяха в България или в Турция. Май в Турция. Тогава се очакваха около 2 000 000 жертви в световен мащаб. Накрая се оказаха ... колко ... 2 000?

Да жертвите бяха в турция незнам дали е имало смъртни случаи от грип в България но ако са били един два сигурно е нормално и свинския грип да тръшне някой случаен в България, но за сега масово от него се мре само в мексико и южните щати и то предимно латионоси

Гледам графиката не разбирам езика ама май има само един случай на умрял в германия
А да забравих вие с рокси в дребнавата си заядливост, като ви казах че от това мрът предимно мексиканци и решихте да ми докажете че се разболяват и други
М да разболяват се, но си мрът предимно мексиканци
И за тия случаи дето ги имаше тук пак е странно как не е плъзнал навсякъде ама да чукнем на дърво да не дърпаме дявола за опашката



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано11.10.09 10:22



Но ми се вижда пък адски малоумно да ми твърдиш че ваксините са полезни но да не смееш да се ваксинираш

Толкова ли няма за какво друго да се хванеш, че ми измисляш твърдения?

Посочи ми едно, единствено място, където да съм заявила, че са полезни. Винаги съм твърдяла, че е въпрос на личен избор, и аз не се ваксинирам.

Като разгледаш целия документ, ще видиш, че има огромен брой починали в Австралия - при това на фона на населеността на Мексико и Австралия - мисля, че австралийците може да се окажат по-уязвими. Виж не само таблицата, а и графиките. Ти имаш ли други факти, освен твърдението "мрът предимно мексиканци" за да защитиш хипотезата си?





Тема Re: шопите обаче...нови [re: Kaлoмaин]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано11.10.09 10:25



аман от нацисти в този клуб! Няма ли други езици освен немския?!



Силата е нищо без контрол.

Тема Re: шопите обаче...нови [re: Kaлoмaин]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 10:31



О моля ти се не ме карай да търся вярно че с годинките човек почва да забравя дори какво е приказвал, но в началото споровете по тая тема твърдеше едва ли не че ваксините са нещо полезно


И ми развиваше разни теории какво представлявали в същност или по скоро какво са представлявали в зората на фармацевтиката

Австралия е мултинационална държава интересно кви ли мрът там
Няма страшно имам близки там ще взема да разпитам как стоят нещата с грипа



Тема Re: шопите обаче...нови [re: DarthVader™]  
Автор бeзпътeн (обективен)
Публикувано11.10.09 13:36



Айдеее, двете редовно спамещи в клуба грозотии отново се разбеснували.

Уджаст-участ и генетични трагедии.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: бeзпътeн]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано11.10.09 13:55



Понятието за красота, респективно грозотия е субективно и по тази причина се затруднявам да схвана за кого е това менение.
А по въпростът, че напоследък в клуба се пише често само и само за да се убие скучното и жалко ежедневие на пишещия, напълно споделям отвращението ти.

Силата е нищо без контрол.


Тема Re: шопите обаче...нови [re: DarthVader™]  
Автор бeзпътeн (обективен)
Публикувано11.10.09 14:03



За субективността така си е, ама... от друга гл.т. всеки се сеща за кои става дума.

Така че и тази "субективност" е относителна.

Няколкото спамещи скучаещи грозотии, които също така са и доста глупави като "компенсация" за грозотата, явно отказват да признаят публично, че ако има нещо хубаво в клуба, това сме ние, готините пичове, и те затова и така отчаяно спамят, мъчейки се да ни привлекат вниманието и да ги вземаме на сериозно.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано11.10.09 15:29



Карам те - намери, защото всеки може да подхвърля разни глупости.

Никога не съм заявявала за ваксините и за фармацевтиката това, което ми приписваш. Гарантирам го. Ако не си лъжец и комплексар, който не е чел внимателно и досега е спорил с измислената си представа за някого - докажи, че съм писала някъде в защита на ваксините. Ако не успееш - за мен си доказано ненормален, който очевидно досега при споровете с мен си е водил монолози.

Единственото, което съм си позволявала, е да се будалкам и да изразявам несъгласие с фанатици като теб и Снейки, които виждат разбойник зад всяко дърво в гората.





Редактирано от Kaлoмaин на 11.10.09 15:33.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: DarthVader™]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано11.10.09 15:29



Фактите са факти, независимо на какъв език са. Не намерих на български, иначе щях тях да дам.





Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано11.10.09 16:05



Не позна - церя се с чай, аспирин и ракия понякога...


Просто не си падам по масови психози, било то страх от болести или страх от конспирации, на които някои тук са твърде поддатливи.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Kaлoмaин]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 21:07



О драга нямам време за губене да ти търся мненията в същност ми е все тая точно какво си казала и без това бръщолевенията ти рядко имат смисъл


докажи, че съм писала някъде в защита на ваксините
Явно имаш време за губене защо ти не ми докажеш обратното

Единственото, което съм си позволявала, е да се будалкам и да изразявам несъгласие с фанатици като теб и Снейки, които виждат разбойник зад всяко дърво в гората.

Боже докъде съм стигнал да се будалкат с мене жени в менопауза
Я по добре върви се прегледай
Или си намери някой да те ...., че липсата на внимание ти се отразява зле



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Roxy]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 21:14



Защо бе ваксините са полезни


Не ползваш ли поне медикаменти дето ги рекламират то всичко е за да бъдем здрави

А не си падаш по масови психози за това психясваш на тема антимасови психози
Драга конспирации винаги ще има дори да не представляват това което аз си мисля
а живота си ги показва някой неща дали са така или не са така стига да искаш да видиш
Ако искаш да си просто опозиция за всяко нещо хубаво, лошо няма в спора се ражда истината стига да можеш да приемаш че не си права ама иначе ставаш неприятно крива



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано11.10.09 21:20



ристиените знаеш ли какво казват?
Че дяволът отрича съществуването си и това му е силата.



Силата е нищо без контрол.

Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано11.10.09 21:29



Защото няма да намеря мнение, в което да съм твърдяла това, което ти казваш. Няма да ти пускам линкове към всичките си мнения. Отвори "темата си" и виж какво съм писала там за ваксините и фармацията. Ти си или ненормален, или лъжец.

Боже, докъде стигнах - да водя спор с човек, който не само, че не може да пише, но и да чете. И през цялото време е говорил на гласовете в главата си, а аз да не забележа.

Продължавай си диалога с тях - и без това иначе си скучен събеседник, чието единствено положително качество е упорството и оптимизма, че като твърди нещо с тъпанарска упоритост, то може някога и да стане вярно.

Сега му е времето да се включат в агитката и останалите умници. Сабазий да лепне поредната просташка изцепка, а Вейдъра да обясни, че не не си струва да се занимаваш с мен, за да ти закърпи малко "авторитета". Май вече с нищо не можете да ме изненадате.





Тема Re: шопите обаче...нови [re: Kaлoмaин]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 22:01



Ако искаш да отидем заедно на психолог мисля, че те са достатъчно компетентни за да кажат кой е лудия





Тема Re: шопите обаче...нови [re: DarthVader™]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 22:04



Принципно си е така


Макар че и аз не вярвам в дявол

Но определено ние живеем в свят на илюзии
Много неща могат да се отрекът или осмеят с лека ръка все едно никога не са били



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано11.10.09 22:16



Ако някой пие разнообразни хапчета само заради рекламата - да продължава, ама не виждам да е подействало все още.


Я пак си прочети думите за воденето на спорове и пробвай да ги приложиш към себе си или черната групичка да потренирате в групова терапия, щото май се опитваш да ми намекнеш, че по презумпция не съм права, а пък юнаците вече наскачаха в кръгова отбрана с всички средства.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано11.10.09 22:39



Така е, илюзиите са важно нещо, например свинският грип се оказва по-безобиден от другите модификации, поне за европейците. Но като обръщаш внимание на новините, оставаш с впечатлението за чумна епидемия.



Силата е нищо без контрол.

Тема Re: шопите обаче...нови [re: Roxy]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 23:27



Ако някой пие разнообразни хапчета само заради рекламата - да продължава, ама не виждам да е подействало все още.

Е стига де за някой дето не вярва в конспирации и измишльотини защо поне не се ваксинираш това предпазва ако не друго

А пък като си болна вместо с чайчета и аспиринчета защо не пробваш с нещо по модерно

Я пак си прочети думите за воденето на спорове и пробвай да ги приложиш към себе си или черната групичка да потренирате в групова терапия, щото май се опитваш да ми намекнеш, че по презумпция не съм права, а пък юнаците вече наскачаха в кръгова отбрана с всички средства.

О не, не казвам че по презумция не си права
Имало е и неща за които си била права примерно за онова убиство в йейл, но тогава спора ти не беше за това че все пак зазиждане не е имало а тръгна да вадиш факти че йейл не е толкова престижен че имало чужденци в него и какви ли не други глупости с цел да се докаже че може би не е масонски университет
В случая тука си говорим за вирус и нито ти нито аз можем да докажем 100% правотата си, в случя аз допускам нещо което за мен е по вероятно.

Ти имаш много теми тук аз не споря за всяко нещо което пишеш

И едва ли ще се сетя да ти пиша след 6 месеца за нещо с което не съм съгласен с теб
Просто чак толкова немога да издребнея



Тема Re: шопите обаче...нови [re: DarthVader™]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано11.10.09 23:34



То и със спина е така


Ако бях един набожен християнин щях да твърдя че е от господ защото мори предимно курви, наркомани, педали и негри
В България се води сравнително разкрепостен полов живот при който тук трябваше да сме като в африка
Уви от това се разболяват и мрът предимно така наречените рискови групи

Сега ако някой ми каже че това е заради презервативите е моля ви се сигурен съм че педалите и проститутките ползват повече презервативи от нормалните хора и все пак те са по рискови



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано11.10.09 23:58



Прощавай, ама психолозите не могат да кажат кой е лудият. Не са компетентни по медицински въпроси.



Тема Re: шопите обаче...нови [re: БoянlYl]  
Автор Khosrow (pers)
Публикувано12.10.09 00:00



А ти си мислиш, че спинът не може да мутира и да засегне и други таргет групи?
Чекай!

Как си обясняваш, че и в Българи има немалко болни от спин?



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Khosrow]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано12.10.09 00:13



А ти си мислиш, че спинът не може да мутира и да засегне и други таргет групи?
Чекай!


Може да мутира особено ако някой му помогне в другия случай ще мине достаааааа време



Как си обясняваш, че и в Българи има немалко болни от спин?


Хора от така наречените рискови групи предимно наркомани, педали и курви и тук таме нещо дето е изгоряло покрай сухото Тук по едно време имаше и спинозни студенти от африка



Тема Re: шопите обаче...нови [re: Khosrow]  
Автор БoянlYl (магесник)
Публикувано12.10.09 00:15



Няма да споря сигурен съм че теб те преглеждат компетентни лица


Само че ако обичаш сподели с каломаин какво ти предписват




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.