|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: alex one]
|
|
Автор | Gocho (Нерегистриран) |
Публикувано | 09.05.11 09:16 |
|
Николко.Едното е въртящ момент,а другото маса.Се едно е да питаш колко зъба колко нокти са.
Иначе ако говориш за кгсм (килограмсила метър) което често неправилно се дава и като кгм 1кгсм=9.81 нютонметра.
Ти май не си виждал динамометричен ключ? Там ги има и двете скали +още 2 англиски
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: imitev]
|
|
Автор |
ecotronic (табладжия) |
Публикувано | 09.05.11 13:34 |
|
Говоря затова, че когато се стяга с определен въртящ момент усилието на натиск, което се постига между притисканите повърхности не зависи от дължината на болтовете.
Но когато се завърта главата на болта на определен градус, в случая когато се ползват къси болтове усилието на натиск е по-голямо отколкото при завъртане на същите градуси и ползването на дълги болтове.
| |
|
Както казва Гошо не е много правилно, когато се говори за сили да се ползва единицата грам и нейните разновидности, защото това е мерна единица за маса.
Земната гравитация действа на тяло, притежаващо маса 1 кг със сила 9,806 нютона. Въпросната сила е прието да се нарича килограм-сила (Kgf).
И съответно:
1 kgf=9.80665 N
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: ecotronic]
|
|
Автор |
imitev (питомен OpelFan) |
Публикувано | 09.05.11 22:44 |
|
Сега остава и да обясниш защо смяташ така...
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: imitev]
|
|
Автор |
ecotronic (табладжия) |
Публикувано | 10.05.11 15:45 |
|
Обяснявам разглеждайки двата варианта:
Вариант 1 (стягане с динамометричен ключ):
Усилието с което стягаме (примерно 100N/m) посредством преводното число, което се обуславя от стъпката на резбата се трансформира в усилие на натиск между двете повърхности, които стягаме (цилиндровия блок и цилиндровата глава). Ако болтът е еластичен и увеличи дължината си, ще трябва да завъртим още в посока на стягане докато достигнем желания въртящ момент. Достигнем ли го - означава че сме постигнали и желаното усилие на притискане.
Вариант 2 (сгягане със зъвъртане на определен градус):
Примерно ако ползваме болтове, за които е предписано финалната стъпка от стягането да е завъртане на 90 градуса и ако стъпката на резбата е 1 мм, означава, че при тази финална стъпка ще намалим разстоянието между двете повърхности с 0,25 мм.
Но ако ползваме дълги болтове (които са по-еластични от късите), при същото това завъртане на 90 градуса от тези 0,25 мм. ще се извади размерът с който болтът е увеличил дължината си поради еластичността (примерно 0,01мм.).
И така в резултат на това ще намалим разстоянието между двете повърхности с 0,24 мм.
Изхождайки от съображението, че натискът между притисканите повърхности е обратно-пропорционален на разстоянието между тях, следва, че в случая с дългите болтове ще имаме по-малък постигнат натиск .
Редактирано от ecotronic на 10.05.11 15:51.
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: ecotronic]
|
|
Автор |
imitev (питомен OpelFan) |
Публикувано | 10.05.11 18:36 |
|
Обяснявам за да разбереш къде бъркаш:
Иначе казано, когато вземе да ти се разтегля болта силата му на стягане рязко намалява за сметка на необратимата пластична деформация (болта не се връща повече в първоначалната си форма) и можеш да си стягаш докато го скъсаш - няма да постигнеш по-голям натиск върху повърхнините. Ефектът се усеща като внезапно "олекване" на ключа с който стягаш. При малките диаметри не се усеща толкова (примерно 6цата се къса без предупреждение) колкото при големите.
Ако погледнеш графиката ще видиш че разтеглянето на болта е около 0.15% преди зоната на пластична деформация. Или при 10 см дълъг болт когато удължението стане 0,2 мм болтът вече не стяга. Т.е. разтеглянето може да го пренебрегнеш.
Малко лирично отлконение:
Болтовете на главата не се късат поради силно усукване, а поради удължаване. Затова се мажат с масло - намалява се силата на триене в резбата и главата на болта, за да може правилно да се отчете силата на стягане с динамометричния ключ.
Затова няма никакво значение дали стягаш на градуси завъртане или с конкретни Nm (или килограми). А и половин килограм (или 5Nm) нямат никакво значение - важното е всички болтове да са равномерно притегнати.
Производителят е преценил, че в сервизите по-лесно се контролира ъгловото притягане, защото работата с динамометричен ключ е за прости, но не и много прости хора - завиването трябва да се извършва плавно и без тласъци. Измерил е колко на градуса трябва да завъртиш докато получиш необходимото затягане и ги е написал в таблица.
Аз лично стягам 3 - 5 - 8 кг (или 30 - 50 - 80 Nm) при бензиновите двигатели. Като преди последното стягане изчаквам 5-10 минути - дет се вика една цигара време. След 1000 км проверявам дали на 8 кг тръгват болтовете - обикновено не тръгват да се въртят.
Пробвали сме на 10 - болтовете се разтягат и ако прекалиш с настойчивостта се късат. Даже и нови болтове.
Редактирано от imitev на 10.05.11 18:48.
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: imitev]
|
|
Автор |
alex one (opel fan) |
Публикувано | 10.05.11 19:08 |
|
А ако се претегне главата профилактично например когато колата е на 10 години?Ще кажа защо питам..Преди 5 години карах астра ф и гарнитурата взе да изпуска,престегнах болтовете и потдадоха всичките и сълзенето спря..После я смених с нова но мисълта ми е че от годините усилието отслабва и гарнитурата изпряга дори без да е прегрявана..Няма ли да се избегне това ако се притегне преди да е почнала да сълзи?Нормално е кола на 10 години да има умора на метала и така нататък,какви мислите???
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: alex one]
|
|
Автор |
imitev (питомен OpelFan) |
Публикувано | 10.05.11 19:54 |
|
Нормално е, но се лекува със смяна на гарнитурата, а не с притягане, за съжаление...
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: imitev]
|
|
Автор |
ecotronic (табладжия) |
Публикувано | 10.05.11 21:43 |
|
С всичко казано от теб съм напълно съгласен. Но явно заради сложното ми обяснение тезата ми не може да бъде разбрана. Затова накратко:
Ако допуснем, че на скалата на динамометричния ключ при стягане сме отчели 100 N/m усилие, означава, че двете повърхности се притискат с ЕДНА И СЪЩА сила без значение дали болтът е с дължина 20 или 200 мм.
Завъртане на един и същи градус на болт с дължина 20 мм или 200 мм. НЕ ОБУСЛАВЯ една и съща сила на натиск, поради по-голямото удължаване на дългия болт.
PS: говоря за усилия далеч по-малки от тези, които причиняват необратима деформация.
| |
Тема
|
Re: Имам проблем- Астра F
[re: ecotronic]
|
|
Автор |
imitev (питомен OpelFan) |
Публикувано | 10.05.11 21:47 |
|
Теоретично е така, на практика разтягането на болта е пренебрежимо малко и трудно ще измериш разлика в усилието на стягане.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
|
|
|