|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема
|
Жени, фолклор, общество
|
|
Автор |
Amicus Plato (Censor) |
Публикувано | 14.01.05 11:29 |
|
На това не знам дали му е точно тука мястото, но ще ме извините. Попаднах на народна песен (не е българска), в която главният герой в историята е жена - напуска дома, отива някъде, стават разни неща, тя прави нещо нередно и бива наказана.
На българска народна песен или приказка с главен герой жена, дето й се случват такива важни и поучителни работи, не съм попадала. Нито на руска. Има ли такива? И оттука искам да поразсъждавам по въпроса, ако няма, защо; къде има и къде няма; там където има - защо има. И най-вече - причините, поради които няма/има какво отражение имат в съвременните общества на народите, които са създали тези песни и приказки. Могат ли тези причини, които ще изведем, да допълнят обяснението на съвременни социални явления.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
| |
|
Ами обикновено са мъже. Защо ли? Сети се...
Това беше нещо като шовинистичен мачистки намек...
Добър лов на всеки по тези пътеки, Законът сега е със нас!
| |
|
ми, би трябвало да има много
девойката-герой е един от класическите образи
проблемът при нея е, че дори и да е положителен герой, не свършва добре накрая
най-често се среща в сюжети, в които е най-голям юнак и, примерно Крали Марко, едва успява да я победи (с измама), след което я убива и спасява или отмъстява по този начин за преждепобедените от нея юнаци
счита се, че е демистифициран образ на самодивата или още по-нататък на богиня
| |
|
Не се сещам за историята с Крали Марко, но ако правилно разбирам, има една важна разлика. Тази девойка стои някъде, при нея идват разни герои, тя ги побеждава. Идва Големия Герой и я побеждава на свой ред. Значи, функцията й е да е един вид изпитание за преминаване на някакво ниво, нали така? Със същия успех можеше да е говорещо дърво или сфинкс, който пита гатанки. Има пасивна роля. Стои и чака - като в другите приказки - само че не чака да дойде принц и да се върне/да я събуди/да я спаси от нещо си и т.н., а да я набие. Все тая.
А в случая, за който говоря, девойката е активната страна, напуска дома си, причинява неща, носи поуката от историята.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
| |
|
Ами песента за Сирма войвода от сборника на братя Миладинови? При това Сирма не е измислен образ, а реална историческа личност. А ако се поразровиш из хайдушкия епос, ще откриеш и други такива песни за жени-хайдутки.
А от руския фолклор веднага се сещам за Василиса Премудрая. Толкова приказки има за нея.
Това е, за което се сетих момента. Иначе темета е неизчерпаема.
| |
|
Руската приказка за Василиса, вече са я споменали.
От българския фолклор - "Златното момиче" и вариации. И в двата случая момичето тръгва не от чиста любов към приключенията, ами изгонено от злата мащеха, но и мъже герои тръгват от зор понякога.
Иначе жената си стои у дома и чака - фундаментална митологема и съвсем правилно. Все пак някой трябва да преде, тъче, готви и ражда герои. Не е изненадващо, че последните са кът в наше време:)
the purest forms of life
our days are never coming back
| |
|
да, сревнението между мъжа-герой и жената-герой е много показателно!
добре, че ни подсети за Златното момиче! то може да бъде донякъде сравнено с Пепеляшка. сигурно може да се инамерят и други истории, в които жена е главният герой, подложен на изпитания, аз в момента не се сещам.
но важното според мен е друго: не че няма жени-герои, а че в приказките и легендите изпитанията им винаги са свързани с типични за женския пол роли и дейности: Златното момиче трябва да шета и готви, Пепеляшка трябва да танцува и да омае принца, а в последствие да успее да събере изящното си краче в пантофката, и други подобни.
нито помен от мечове, битки и т.н., които са типично мъжки изпитания. еманципацията е съвременно явление, все пак.
виж, в гръцката митология ги има ловждийката Аталанта и Амазонките, но на тях се гледа като на особен прецедент и те не са свързани с типичните приказни истории, в които фигурира преходът несправедливост ----> изпитание ------> благополучие.
my soul swims gently in her pool
| |
Тема
|
Re: Жени, фолклор, общество
[re: the_bomb]
|
|
Автор |
Sigryn (тиха) |
Публикувано | 18.01.05 15:54 |
|
а че в приказките и легендите изпитанията им винаги са свързани с типични за женския пол роли и дейности: Златното момиче трябва да шета и готви, Пепеляшка трябва да танцува и да омае принца, а в последствие да успее да събере изящното си краче в пантофката, и други подобни.
нито помен от мечове, битки и т.н., които са типично мъжки изпитания. еманципацията е съвременно явление, все пак.
Думите ти ме накараха да си представя какво би било, ако "ролите" не бяха разпределени във фолклора и имаше приказки за някой юнак, който става сутрин, изпира прането, изчиства, сготвя на семейството и после тръгва на лов, или примерно жена търси мъж по номера на обувката му, или че някой принц трябва да се учи да танцува, за да омае принца, или някакви такива неща.
| |
Тема
|
Re: Жени, фолклор, общество
[re: Sigryn]
|
|
Автор |
the_bomb (няма пък) |
Публикувано | 18.01.05 16:10 |
|
ама да де, това разделение е напълно нормално.
иначе наистина ега ти приказката би се получило!
my soul swims gently in her pool
| |
|
Аха! Което ме връща на моя въпрос как така изведнъж има народна песен, в която жена има традиционно мъжка роля.
И моля да не ми пробутвате Василиса . Там героят - или да кажа протагонистът, актантът, за да не стават недоразумения, е Иван Царевич.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|