Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 01:19 23.09.24 
Култура и изкуство
   >> Митология
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Откритиенови  
АвторPoбъpт дe Hиpo (Нерегистриран)
Публикувано07.04.01 15:14



Винаги съм мислел, че в баладата на Христо Ботев "Хаджи Димитър" има още много неразчетени кодове, при все усилията на толкова критици и интерпретатори... И ето, че идеята, която от няколко дни ми се въртеше в главата, най-после намери своята окончателна форма!
Накратко: става дума за символиката на цветовете в тази творба - оказва се, че тя е пряко свързана с българската национална митологема. В баладата изрично са назовани два цвята - белият и зеленият -, при това в една и съща строфа: "И самодиви в БЯЛА премена/ чудни, прекрасни песен поемнат,/ тихо нагазят трева ЗЕЛЕНА...".
Но в творбата има и един трети цвят, който, макар и не указан пряко, е конотиран многократно в самата балада: "кърви...рана...кръвта...лютата рана". Става дума, разбира се, за ЧЕРВЕНИЯ цвят, като семантиката на слънчевия колоратур също се отнася повече към огнено-изгарящата-кървава ипостаза на ЧЕРВЕНОТО ("спряно сърдито пече...пак пече ли, пече"), отколкото към трафаретната и лишена от агресивни потенции символика на ЖЪЛТОТО.
И така: БЯЛО-ЗЕЛЕНО-ЧЕРВЕНО, цветовете на националния трибагреник. И тук вече идва свръхестественото, защото, ясно е, че Ботев е писал тази творба години, преди България да бъде свободна и със собствен национален флаг. Такива неща имаме предвид, когато говорим за гениалността на Ботев - той генерира българската национална митологема в такава силна степен, че бихме могли да допуснем несъзнателно следване на внушенията на "Хаджи Димитър" при избирането на цветовете за българското знаме!



Тема Откритие - защо пък не...:)нови [re: Poбъpт дe Hиpo]  
Автор Amonyak (NomaD)
Публикувано07.04.01 19:22



Здрасти!



Приемам декодирането на този аспект на колоремиката в "Хаджи Димитър". Тя, на принципа на редундантността, допотвърждава много мои наблюдения на баладата на Ботев. Всъщност тази балада може да де сочи като един пример на мисълта на Рикьор, че посланието на творбите може да надхвърли личния екзистенциален опит на автора си (а дори и на времето си).
Интересно е посочената от теб тернарна структура да се сведе до реализирания тук вариант на вертикалния модел на митологичното пространство: долна зона - червено, "робската земя"; средна зона - зелено, "Балкана", горна зона - бяло, "небето", "небо", "небеса". А инверсията на "спряното" слънце (сам по себе си интересен мотив) - то е свързано с инфернално маркираното долно пространство на "робската земя"...
Тези цветове може кодово се асоциират и с тричастния индоевропейски модел на Жорж Дюмезил, мисля че се сещаш: червено - стопанска социална функция, "жътва", "жътварка", "робини"; зелено - военна социална функция, "юнака" с неговата атрибутика; бяло - магико-юридическа функция, "самодивите". И всичко това пак пространствено белязано.
Може още да се разсъждава (например зоналното и функционално съотнасяне и на зооперсонажите).

А колкото до трибагреника, той е въведен в употреба от нашите гарибалдийци още през 50-те години на ХІХ в. по време на Кримската война. Известно ми е, че в четата на Раковски, която той организира при опит за метеж в тила на турската армия при десанта на руската армия при Силистра, вече се е развявал трибагреник с тия цветове, обаче във вертикалната поредност на италианския вариант. Не знам обаче кога се е утвърдила сегашната подредба на националното ни знаме, обаче твоята интерпретация открива едно определено ранно конституиране на тази съществена част от сегашната ни българска емблематика.

И накрая да ти подхвърля мимоходом едно друго мое наблюдение - обръщал ли си внимание на близостта на "сюжета" в "Обесването на Васил Левски" с ритуалната смърт на Один на Световното ясеново дърво Игдразил?

Ами засега е това...

Amonyak знае!

Тема Re: Откритие++нови [re: Poбъpт дe Hиpo]  
Автор Babyface (ентусиаст)
Публикувано07.04.01 21:57



Ботев още по- в бъдещето е гледал.
"Звезди обсипят свода небесен"? Да не е намеквал за святата ни и неразривна дружба с братския америкън народ?
Във връзка със символиката и атрибутите на държавността ни, чак не ми се мисли докъде може да се стигне при тълкуването на следното :"Месец изгрее".



Тема Re: Откритие++нови [re: Babyface]  
Автор Amonyak (NomaD)
Публикувано07.04.01 22:24



Бейб, шегите са хубаво нещо, но знаеш ли къде е изписана тази строфа от "Хаджи Димитър" със златни букви?
Иначе за "зведното небе" - тази митологема е много по-древна, отколкото предполагаш. Това например Толкин го знае... И не го е интересувало, че фонът на звездите на американското знаме е ярко син, а не тъмен, както се полага на вечерно и нощно небе. Нали?
Месецът ли? Ботев все пак не е казал "полумесец".
Тук става дума все пак за митичното в Ботевата поезия, а и за митогенното.
Другото, това за американското знаме, ами някак си е едноизмерно.

Amonyak знае!



Тема Re: Откритие - защо пък. Т`ва енови [re: Amonyak]  
АвторPoбъpт дe Hиpo (Нерегистриран)
Публикувано07.04.01 22:31



Е, най-сетне да видя в тоя прословут клуб МИТОЛОГИЯ истинска дискусия и то в полето на креативната комуникация!!! Амоняк, едно голямо мерси за ответа и ще чакаш отговор, да знаеш. За Один ще прегледам нещата, но определено Ботев е превърнал обесването от позорна смърт в истински ритуален, магико-сакрален акт, който сякаш превръща родната територия в една нордическа страна на вечната зима...





Тема Re: Откритие++нови [re: Amonyak]  
Автор Babyface (ентусиаст)
Публикувано07.04.01 22:36



Не е ли на едно научно здание някъде в чужбинско?

А за другото - човешкото съзнание е устроено така, че да търси символизма, свръхреалното къде ли не. То като се замислиш, трите калъра са съществували съвкупно далеч преди ботевото стихотворение. Бяло, зелено и червено има къде? В шопската салата, при това позиционирани хоризонтално. Човек не е решил, не е открил символи навсякъде.
Хората искат да имат пророци, не е ли така?

Редактирано от Babyface на 08.04.01 01:21.



Тема Re: Откритие. Хайде сега...нови [re: Babyface]  
АвторPoбъpт дe Hиpo (Нерегистриран)
Публикувано08.04.01 17:31



Бебчо, това твоето малко прилича на желание да се обезсмисли всеки един културен текст. Ами айде тогава направо да спрем да интерпретираме, щото краставиците са зелени, пък доматите - червени, да не говорим за кравето сирене!?! Добре, няма да се обиждам...засега. Но ако искаш да се заяждаме - с удоволствие, винаги готов!



Тема Re: Откритие. Хайде сега...нови [re: Poбъpт дe Hиpo]  
Автор Babyface (ентусиаст)
Публикувано08.04.01 23:01



Не е въпроса в заяждането.
Обръщаш причинно-следствената връзка.
В природата и света изобщо нещата са свързани така, че винаги от едно явление - причина, по-точно от неговото проявлението в реалността, необходимо и закономерно следва проявлението на друго явление, наречено следствие. Тоест хронологията е от причината към следствието, което следствие става причина за друго и така. Което означава още, че ПРЕДРИЧАНЕТО е невъзможно, тъй като никога, НИКОГА повтарям, следствието не може да причини собствената си причина.
Това ми е мисълта, което моментално обезсмисля подобно химерично тълкуване на Ботев.



Тема Re: Откритие. Хайде сега...нови [re: Babyface]  
Автор Amonyak (NomaD)
Публикувано09.04.01 19:12



Бейб, за съжаление с твоя отговор ти само потвърждаваш това, което твърди за твоя подход Робърт. Все пак сме в клуб "Митология", а не "Следствие". А митичните повествование и митогенните текстове се изграждат не на едномерната логика "причина - следствие" (ако беше така, изобщо нямаше да има литература). Митичното мислене се базира на богата метафорика, на неочаквани асоциации и на свободно прескачане от един културен код към друг. А неочакваността и нарушаването на едномерната логика дори е един основен принцип на литературността. Така, че един херменевтичен прочит, съобразен с извечната култура на символите, не може да се нарече химеричен. Всъщност терминът "химера" (не Химера, - това е друго) има съвсем друго приложение в хуманитаристиката.
Предлагам ти нещо друго - тълкуването е игра, а чрез играта също се изказват истини. Така че се включи и ти! Не можеш да ни убедиш, играенето е безсмислие.
Това е....

Amonyak знае!



Тема Добренови [re: Amonyak]  
Автор Babyface (ентусиаст)
Публикувано09.04.01 20:10



Но!
Ако тръгнем по тази линия на интерпретиране на художествения текст на ботевата поезия, бяло-зелено-червено откриваме и в "На прощаване":
"през тиха бяла Дунава!", последвано от "и първо мляко засукал" - това са само два примера, в които става въпрос за бялото като цвят, по-нататък има редица други.
След това : зелено : "късайте бръшлян и здравец", примерно.
Червено : "с кървава ръка през рамо" /тук ползвам горната аналогия кръв - червено, да не ми омърморите после/.
Въпреки че кръвта конкретно в "На прощаване" е обагрена в далеч по-различен от червения, цвят.
"черни ми кърви в земята"

Говорейки за символи, вижте накъде отиват нещата.
Оказва се, че Ботев, наред с факта, че е повлиял националните символи, е допринесъл и за черно-бялата фотография. Защо?
На първо място, баладата се нарича "На прощаване".
Какво оставя човек, когато тръгва нанякъде? Едно време най-често се е случвало да остави снимка, тъй като не е можел да остави емайл адрес или JSM номер.
"На прощаване" може да бъде разгледана именно като черно-бяла фотография, която лирическият герой оставя на лирическата си майка. Моля, вижте текста, та той е издържан изцяло в черно-бяло.
Един цитат :
"Кажи им, майко, да помнят,
да помнят, мене да търсят:
бяло ми месо по скали,
по скали и по орляци,
черни ми кърви в земята,
в земята, майко, черната!"

Моля, стига сериозност, дайте да се забавляваме малко! Децата затова не обичат литературата в училище, защото изглежда адски сухарска и високопарна.






Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.