Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 22:20 04.07.25 
Природни науки
   >> Математика
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема Математика.. и социални наукинови  
Автор тулса ()
Публикувано15.07.11 23:01



На два пъти поствах в дира един интригуващ проблем.
Става дума за следното:

"...Нека за обявени позиции в един университет кандидатстват 13 мъже и 13 жени.
За обявените 3 позиции в ..Историческия факултет кандидатстват 5 мъже и 8 жени.
Назначени са 1 мъж и 2 жени.
Явно мъжете са по дискриминирани с 20% назначени срещу 25% жени.
В другия факултет... Юридическия, са обявени 10 позиции.
Кандидатстват съответно 8 мъже и 5 жени.
Одобрени са 6 мъже и 4 жени.
Отново жените печелят с 80% назначени срещу 75 % за мъжете.
Обаче нека да погледнем сега на ситуацията за целия университет.
Явно жените са дискриминирани , понеже ( 2 +4)/13 %< (1+ 6) /13 %
..(тулса)"

Обсъждането на този парадокс води до интересни математически илюстрации и размисли за взаимовръзката на причинност и статистика.
п.п.
А ето и една математическа илюстрация на парадокса, който беше подминат с дружно мълчание от такива изявени интелектуалци на дира като Заплеса , Морфиус и Кире:


Нещо като обяснение:


a1/b1 < (a1 + a2)/(b1 + b2) < a2/b2
(Трябва на долната картинка да се направи съответната смяна на буквите)
п.п. Линк за обсъжданията в български форум, във връзка с предстоящ доклад на известен полски логик(Яцек Малиновски) на тема:
""Парадоксът на Симпсън и статистическите разсъждения"



Тема Re: Математика.. и социални наукинови [re: тулса]  
Автор нaив (тя)
Публикувано18.07.11 15:30



Какво е интригуващото - социалното или математическото? Социалното престава да интригува, след като е известно, че може да се получат такива работи и се внимава. От математическото интересно за съжаление не разбрах много, от кръгчетата - нищо.:) Може би от линка би ми се изяснило нещо относно интригуването, но не го намерих тоя линк.;)



Тема Re: Математика.. и социални наукинови [re: тулса]  
Автор noTeHHEgaP (ентусиаст)
Публикувано18.07.11 22:38



парадоксът на симпсън е интересен, но добре известен сред статистиците... кое конкретно да коментираме, темата е широка. имаш ли линк към доклада на този полски логик, би било интересно да видим какво ново има да каже и да тръгнем оттам.
я изкоментирай ти първи да дадеш тон на дискусията и ше се включим полека. много активност отбелязва клуб математика в последната седмица, аз си бях изпаднал в една лятна летаргична дрямка и като се логнах днес за малко да получа сърцебиене и високо кръвно от две поредни нови теми





Тема Re: Математика.. и социални наукинови [re: тулса]  
Автор kaндидaт-cпaмъp (аматьор)
Публикувано20.07.11 14:20



Аз разбрах едно: ако кандидатстваме аз и още трима от същия пол, но назначат само тях тримата, мен ме дискриминират.
(Признаци ще се намерят. Ако не съм гей, ще съм на 53 години или от БСП.)

Пишещите с >1 ник са лицемери и трябва да се разобличават, защото са вредни за форумите.

Редактирано от kaндидaт-cпaмъp на 20.07.11 14:24.



Тема Социалното престава да интригува,нови [re: нaив]  
Автор тулса ()
Публикувано22.07.11 16:10



Моето впечатление е, че социалното не е престанало да интригува, защото хората в България са доста невежи по отношение на статистиката.
Достатъчно красноречив е фактът, че интерес към темата в дира
проявиха само трима.
Една наивна, един потен негър..и разбира се един (кандидат) спамър.
За математическото.
Особени проблеми в математическата част няма,
но има определена неочакваност и красота.
Аз само хвърлих "въдицата", за да се проверя дали има поне тук някакъв интерес.
Сега имам малко повече време и бихме могли да поразвием темата.
п.п.
Линкът съм пропуснал да постна и ще се опитам да го намеря ..



Тема Оценявам искрометниянови [re: kaндидaт-cпaмъp]  
Автор тулса ()
Публикувано22.07.11 16:52



ти хумор, но все пак ще си позволя малко разяснение.
Първо за математическата страна на т.н. "парадокс" на Симпсън.
Слагам парадокс в кавички, защото от логическа гледна точка няма противоречие,
но някои неочаквани резултати като че ли стряскат даже средностатистическия интелектуалец.
Та ...става дума за едно известно неравенство.
Имаш две дроби, a/b и c/d, като b>0 и d>0.
Нека да предполжим, че ти решиш да ги събираш по все по често практикувания
начин.
Числител с числител и знаменател със знаменател.
Получената дроб (a+c)/(b+d) носи името "медиант" и за нея се изпълнява следното строго неравенство ( визуализирано геометрически в първия ми постинг с окръжностите на Форд и със събирането на вектори , където координатите са дадени в термините на горните числители и знаменатели):
a/b < (a+c)/(b+d) < c/d
Докато аритметическото средно е монотонно, в смисъл..че
ако x<X, y<Y то (x+y)/2<(X + Y)/2,
медиантът НЕ е монотонен,
което води до сюрпризи от рода на споменатия парадокс на Симпсън(всъщност известен още от работите на Пиърсън Pearson)

Смисълът е следния.
Сравенията , процентът на успех, "дискриминацията"...се изразяват като сравнения между дроби.
Например a/b представя успешността ( "а" мъже назначени) в група от от "b"
кандидати за един от двата департамента в примера.

Бихме могли да имаме следното:
a/b <A/B, .., обаче
(а+c)/(c+d) > (A+C)/(B+D).
т.е. "дискриминиране" на жените, ако гледаме резултатите от назначенията за целия университет.
Накратко, сравненията (неравенствата)
, които са в сила за няколко отделни групи , могат да се обърнат , ако данните се комбинират само в една група.
На картинката с векторното събиране може да си начертаеш още един успоредник
при който векторите имат по голям наклон спрямо оста х.
a/b <A/B,c/d <C/D, обаче диагоналът на новия успоредник ще има по малък наклон
(а+c)/(c+d) >(A+C)/(B+D)
Засега толкова по ..визуализацията.





Тема Re: Математика.. и социални наукинови [re: тулса]  
Автор harish_chandra (curmudgeon)
Публикувано22.07.11 17:08



Понеже каза, че няма интерес към темата, реших в знак на добра воля да прочета мненията. Парадокса на Симпсън не го бях чувал до сега, но не предизвиква интерес. Сигурен съм, че много хора намират резултатите за странни, но от друга страна, ако човек е научил това което се преподава в училище по математика, би трябвало да му е ясно. Така, че ако го даваш като пример колко е ниско средното ниво на математически знания, то има много примери и още един не преоменя мнението ми за всеобщата математическа неграмотност. Ако го даваш като пример за нещо интересно само по себе си, ще изчакам да се развие темата, може да ми стане по-интересно.



Тема Re:нови [re: harish_chandra]  
Автор тулса ()
Публикувано23.07.11 19:11



Спомненах за липса на интерес към темата не тук, а в други клубове,
където го зададох като пример въпрос,
на хора с напълно нормално математическо образование (Заплес например...)
Поне за един от запитаните мога да гарантирам, че би отговорил,
ако знаеше за парадокса на Симпсън.
Аз лично също не знаех за него, докато не го срещнах в учебника по елементарна статистика, който трябваше да използвам за преподване на един курс в щатите преди една две години.
По този повод се сещам за разговор с един българин, завършил Математическия в СУ и преподаващ в американски университет.Специално за образованието по статистика в българските училища(вузове) и американските, той твърдеше, че американците отделяли доста повече внимание на преподаването на статистика.
Не знам сега как е в България, ама по мое време не си спомням да съм имал някакви особени контакти със статитистика и теория на вероятностите, преди да
отида в СУ.

За "социалната " компонента.
Приведеният дискриминационен пример е взет от живота.
Някъде мисля в 60 те години, в Калифорния е бил подаден съдебен иск
към университета в Бъркли( за дискриминация на жените при назначение).
При почти пълната невежественост в България по този въпрос, няма да се учудя
нещо подобно да стане и в нея.
Математическата проблематика , свързана с парадокса може да не е комплицирана, обаче има и елегантни а ла Мартин Гарднер моменти в нея.
Чисто философски ,тук става дума и за каузалната трактовка на статистически резултати.

п.п.
Един линк:

Редактирано от тулса на 23.07.11 19:15.



Тема Re:нови [re: тулса]  
Автор harish_chandra (curmudgeon)
Публикувано24.07.11 18:49



По мое време също нямаше статистика и вероятности в училище.



Тема Re:нови [re: тулса]  
Автор Ray of Light (дала-багаин)
Публикувано26.07.11 14:14



Целият проблем идва, защото се мисли в проценти, а не в числа. Във втория пример от

имаме 93% от база 87 спрямо 87% от база 270 и после 73% от база 263 спрямо 69% от 80. Няма никакъв парадокс, просто не може да се сравнява процент с процент, без да се гледа базата.

Това става, когато се губи връзката между математиката и реалността, когато не се разбира какво означават формулите

100 символа не стигат! <P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Ray of Light на 26.07.11 14:15.</EM></FONT></P>

Редактирано от Ray of Light на 26.07.11 14:16.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.