Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 05:54 27.09.24 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: TheGiverAndTheTaker]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано17.12.23 14:59



Този път си 110% прав! Факт.



Тема Re: Да се готви Рейгън...нови [re: tuzlija-179435]  
Автор el_sofia (пристрастен)
Публикувано17.12.23 15:10



Няма дума "педерас" в българския език. Това е нещо, което ти си измисляш.



Тема Л. Делчев-син, сега по 120 миннови [re: cumanich126454]  
Автор NAVYBG ()
Публикувано17.12.23 18:08



Л. Делчев-баща за МОЧА: Жалон на робството!



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: cumanich126454]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано17.12.23 21:54



Да дадем думата на точния човек и да приключваме темата:



"Синът на покойния вече скулптор Любомир Далчев, един от основните автори на Паметника на Съветската армия, разказа историята на монумента и на семейството си, избягало по време на социализма в Америка - за първи път в родния ефир. Далчев-син се включи в предаването "120 минути" по бТВ от Калифорния.

Паметници под прицел
Крадецът вика "дръжте крадеца" и лошото е, че го прави доста убедително
Демонтажът на паметника не спира въпреки министерската заповед
Министерството на културата е наредило демонтажът на ПСА да спре още на 14 декември
Днес е убеден е, че паметникът трябва да бъде разтопен до бронз и да бъде раздаден на талантливи скулптори. Поводът да проговори публично са едни думи, изречени от един от най-талантливите ни скулптори, пред в. "Труд" през 2004 г. В писмо до вестника творецът се отрича от монумента, който е изваял.

"Редно ли е на нашата българска земя още да стърчат паметниците - жалони на робството и жестокостта на неправдите и униженията, на страха и подозрението", пише скулпторът. Бяга от България през 1979 г., а синът му тогава е 15-годишен.

"Баща ми беше написал писмо за паметника. Мисля, че в архива си имам ръкописа. Искам да обясня малко неща за паметника. Едно нещо от неговото писмо за паметника ми беше трудно да разбера. Той използваше "жалоните на поробителите". Едно нещо, което чувам сега в София. Хората сякаш не разбират защо баща ми използва "жалони на поробителите", разказва Далчев-син.

Той разкрива, че монументът е поръчка не само на Политбюро, но и директно на Москва, която дори е напътствала със скици какво да бъде изобразено.

"Паметникът идва от Политбюро. Не е свързан с борци против фашизма или Втората световна война. Няма тази връзка. Той се построява като пропаганда, когато те смятат България да стане съветска република. По този начин това е първата пропаганда като реклама на съветската република. Идват съветници от Москва, които помагат с правенето на скиците, каква да е темата на скулпторите и релефите. Политбюро избира художници от Академията, които да го изпълнят. Композициите са директно диктувани от Политбюро и от съветските съветници. Той няма нищо общо с България и историята. Свързван е с България, но е пропаганда. Баща ми работи над паметника в София, но са направени и още няколко в страната. Организирано е от Политбюро", допълни Любомир Далчев-син.

Спомня си за друг разрушен паметник, чийто автор е баща му и който се намира в столицата.

"Аз мисля, че баща ми е прав, казвайки "жалоните на поробителите" - този паметник не трябва да е в София. Аз го разбирам като някой да забива кол. Някои хора казаха, че това е изкуство, което не трябва да се разваля. Тъй като говорим за изкуството на баща ми. През 2007 година имаше много хубав паметник в кв. "Младост" на семейството, който е разрушен и никой не е обърнал внимание. Баща ми имаше силно чувство за България. Моят дядо е бил адвокат, който е защитавал българите. Цялото изкуство на баща ми е директно свързано с българския живот и история. Не знам никое негово произведение, което не е свързано с българската история", спомня си синът.

Днес Далчев-син е електронен инженер и работи в Силиконовата долина в Калифорния.

"Специализирам в научни апарати - медицински или биологически разработки на нови продукти. Работя над апарат, който използва електричество, за да разбива калций във вените или сърцето. Ще е готов през 2026 година", обясни наследникът на скулптора.

Връща се назад в годините, когато напускат родината с родителите му. "Помня деня, в който преминахме границата, но не знаех, че няма да се върнем. Научих, когато влязохме в лагера за бежанци на Виена", спомня си той. "Като дойдохме в Калифорния, баща ми обясни. Тогава имахме повече време и да сме само двамата. Той ми обясни за трудностите по време на комунизма. Той искаше много да се публикува книга, но не му позволиха. Не му казаха. Разиграваха го. При заминаването за Виена му дадоха паспорт само за една седмица", добави той.

Смъртта на брата на Любомир Далчев - Атанас Далчев, великият български поет, настъпва преди заминаването на семейството в САЩ, но и днес Далчев-син не е сигурен дали е била естествена.

"Беше много трудно. Това е част от причините за нашето заминаване извън България. Досега не съм сигурен дали той е починал от естествена смърт или е нещо по-лошо. Някои неща не са много ясни. Не знам кое е точно и кое е само слухове", казва Любомир Далчев-син за поета и негов чичо.

"България е една от най-старите държави в Европа и има много неща, които може да даде на Европа и на света като опит", каза още Любомир Далчев-син. "Тъй като баща ми беше по-възрастен, беше му трудно вече да трупа глината. Затова рисуваше. Рисуваше до последния си ден", завършва разказа си Любомир Далчев-син."



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: DannyDeVito]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 22:16



Знам, че вече не ми е работа да се обаждам, но си мисля

Защо разваляме нещо с историческа стойност?
Прилича ми, на тукащните пробудени, които развалят паметници на “робовладелци”, без особено да се замислят, че така се опитват да “заличат” историята. Разбира се, паметника е на “срамна” страница от нашата история. Но си е от нашата, българска история. Не е от да кажем Османската или Римската.
Ако е улица, град, училище, преименувай го. Но паметник? Защо?
Да бяха сложили една плоча да обясни.

Аз признавам с бутането на мавзолея се отвори красив парк, но отново, стуваше ли си? Сега как да убедя синът ми, че по време на комунизма сме се кланяли на мумии?



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: nikolayds]  
Автор NAVYBG ()
Публикувано17.12.23 22:35



Викаш, и на Баязид Светкавицата, на Василий Втори да вдигнем, и те са част от историята ни...



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: nikolayds]  
Автор WlSP (тук)
Публикувано17.12.23 22:29



В отговор на:

Защо разваляме нещо с историческа стойност?



Няма никаква историческа стойност. Построен от БКП за подмазване на СССР и КПСС с надпис - лъжа отпред. Каква точно му е историческата стойност?



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: NAVYBG]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 22:35



Не, не казвам това въобще. Не да издигаме паметници, с да не ги събаряме, след като са поставени в определен период от българската власт.

Съжалявам, ако съм се изразил неточно.

Да перефразирам вашият пример:
Казвам, ако в България е имало правителство и управление, което е вдигнало паметник на Баязид през 1408 г да го остави този паметник. Или, ако е имало паметник на Василий през 1025г и него да оставим. Да се помни за предателите и какво е било у нас.
.



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: WlSP]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 22:40



Че в България е имало пълно подчинение на Москва. Че дори в центъра на градът срещу университета ни е поставен монументален паметник на окупатора и агресора. И до какво води комунизма. Аз помня, ти помниш, ама я хвани някой от улицата и ще ти издекламира за билета по 6ст и хляб по 40ст.

Сега какво, все едно 09.06.1944 не е бил, или че в България не се кланяхме на мумия. (Разбира се, самият Димитров трябва и беше погребан).

====
Виж всякакви плочи — бих променил с обяснителни такива. Но мислех, че рова е направено отдавна.



Тема Re: Нема веке шмайзер...нови [re: nikolayds]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано17.12.23 23:50



Ники, тук би трябвало да намериш отговор на въпросите си:



"Чакането приключи! Продължи дълго, но най-после приключи! Паметникът на съветската армия - МОЧА освобождава пространството на Княжевската градина, което беше завладял в центъра на София и се оттегля на друго място. Най-вероятно то ще е в музея на социалистическото изкуство, но дори и да не е точно там, оттук нататък ролята на монумента остава единствено тази - да напомня за един период от историята, с който България определено не може да се гордее и който свежда държавността ни до обикновен придатък в рамките на съветската сфера на влияние. Сфера, в която човешки права и личностна индивидуалност са непознати понятия, свободната инициатива е буржоазна отживелица, а икономиката на недоимъка е ежедневие и стандарт за всички хора в страната с изключение на привилегированата партийна прослойка. Не на самите членове на БКП, а единствено на техните ментори и ръководни кадри.

Първото решение на Столичния общински съвет (СОС) за премахване на МОЧА е взето през 1993 г., а последното - през настоящата 2023 г. В продължение на десетилетия този монумент властваше (без никаква легитимност) в центъра на столицата противно на нагласите на хората, живеещи в града. Противно и на позициите на общинския съвет - основната институция на местното управление, в която е въплътена волята на избирателите, и основната функция, на която е да превръща тази воля в публични политики и управленски решения.

Именно поради това решенията на СОС са напълно легитимни и не са необходими никакви референдуми, насочени конкретно към темата за монумента.

Всъщност и политическите, и останалите привърженици на съветския период добре разбират, че местен референдум в София в полза на своите интереси, те не могат да спечелят. Точно затова никой от тях никога не е предлагал решението за въпросния паметник да се вземе чрез референдум. БСП и "Възраждане" направиха това в СОС едва след като демонтажът вече беше започнал, което е знак за отчаяние и за неспособност за блокиране на процеса както по институционален път, така и чрез протести и оказване на уличен натиск.

Вече, поне в общи линии, се очертаха и реакциите на привържениците на съветската епоха. Открояват се две линии на поведение. В политическата сфера са налице опити за блокиране на институционалното функциониране на държавата. Депутати от БСП и "Възраждане" и ИТН пречат на Народното събрание да работи в момент, в който то се занимава с изключително важни теми каквито са конституционните промени и приемането на бюджета за следващата година. Този избор на поведение показва, че липсва социална енергия за протести и демонстрации в защита на монумента и поради това неговите политически привърженици се опиват да провеждат протестни действия вътре в институциите.

Това обаче по същество е нелегитимно, защото институциите функционират съобразно установени механизми и всичко в тях следва да се случва съобразно нормите и съществуващия ред. Отказът от съобразяване с този принцип е проява на ярък популизъм, защото така де факто се прави опит за установяване на връзка между несвързани събития. Или казано с други думи, това е опит за поставяне на ограничени и групови интереси над обществения интерес и над интереса на общината и държавата. Всъщност това е типична тактика на хора, които искат да постигнат нещо, но нямат необходимите възможности и умения, за да го направят, и в отговор се опитват да навредят на други интереси, така че ако на тях не им е добре, то и на другите хора да не им е добре.

Другата линия на поведение в подкрепа на МОЧА се осъществява от лица с изследователски, журналистически и пр. претенции - Баева, Дърева и т.н., които настояват, че премахването на монумента е проява на фашизъм, че ставало дума за унищожаване на история, за заличаване на памет и какво ли не още от този порядък. Това говорене има своята аудитория, която обаче е доста ограничена, особено в София, и точно сега няма никакъв шанс да привлече нови слушатели или последователи. Така че и тук става дума по-скоро за израз на отчаяние, както при политическите привърженици на съветската епоха, отколкото за демонстрация на вдъхновение или споделяне на някаква вяра, че би могло да се намери достатъчно обществена подкрепа в полза на т.нар. паметник.

Още повече, че говоренето за освобождение от фашизъм, монархофашизъм и други подобни изкуствени идеологеми е отдавна силно износено, амортизирано и изгубило подкрепа сред хората, защото е в разрез с историческата истина. То не само не отговаря на реалността, но и това много лесно може да бъде установено въз основа на елементарната логика, която е достъпна и възможна за прилагане от всеки човек. Освобождение може да се каже, че е настъпило, когато са гарантирани възможностите за свободно развитие, когато са гарантирани животът, свободата и собствеността на всеки човек, когато има конкурентна партийна система и публични институции, базирани върху политическото представителство.

Съветският монумент символизира точно обратното на всичко това. В своята книга "Ледоразбивачът" Виктор Суворов споменава за съветския маршал Тухачевски, който смятал, че основната съветска цел трябва да е осигуряването на свободно прилагане на насилието. Очевидно съветското разбиране за свобода е доста превратно и категорично не кореспондира с демократичните стандарти за публичната власт. Подобни схващания в България са неприемливи, т.е. те са напълно недопустими в каквато и да било форма - като говорене, като символика и като налагане на наративи по какъвто и да е друг начин.

А и Съветският съюз и Хитлеристка Германия първоначално са съюзници. В този смисъл премахването на МОЧА е премахване на монумента на съюзника на Хитлер. Това също е един напълно възможен и легитимен прочит на настоящата ситуация. Баева и Дърева най-вероятно биха отказали да го възприемат, но ако разглеждаме въпроса от гледна точка на говоренето за освобождаване и разбирането за свобода, то сходствата между СССР и Хитлеристка Германия са много повече отколкото са разликите. И в двата случая става дума за превратно тълкуване и интерпретиране на ключови философски и политически понятия, което води до появата на силно девиантни схващания по отношение на формата на властта, нейните функции и използването й спрямо хората и обществените организации.

Колкото до това, че СССР и Хитлеристка Германия първоначално са съюзници, а след това врагове, то обяснението тук въобще не е трудно. Два авторитарни режима няма как дълго време да съжителстват като равностойни един на друг. Това е възможно единствено при демократичните държави. Авторитарните режими винаги се стремят към надмощие и точно поради това конфликтите между тях са неизбежни. Взаимодействие между авторитарни режими може да има само ако единият се признае (формално или неформално) за подчинен на другия. Нещо като съвременния случай, който съществува между Русия и Беларус.

Междувременно БСП разпространи разпореждане на главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" към Министерството на културата, според което демонтажът е трябвало да бъде спрян на 14.12. Разпореждането е подписано от лице с ранг на главен инспектор. Дори не е подписано или поне съгласувано с директора на дирекцията или поне с началник на отдел, а единствено подписано от главен инспектор. Би било добре Министерството на културата да запознае в по-голяма степен обществеността как точно функционира този инспекторат. Ако документът е предназначен за публично разпространение, защо това не е станало по надлежния ред? Ако е част от някаква междуинституционална комуникация, как той е попаднал при БСП, които го разпространяват дори без да са прикрили личните данни на лица, които се споменават в документа. Появата на документа и особено публичното му разпространяване от БСП, без спазване на никакви стандарти, не дава отговори, а поражда въпроси.

За БСП е ясно, че биха се възползвали от всяка една възможност за саботиране на премахването на монумента. Те бяха негов основен пазител в продължение на толкова дълги години и сега губят битката, която е важна за тяхното твърдо ядро. Ако започне ерозия на твърдото ядро (в сегашния му вид), то за БСП това вече би било не просто електорална криза, а направо електорален срив или дори електорален разпад. Тези проблеми обаче са вътрешни за Нинова и компания. Дневният ред на българското общество е много различен от този на БСП.

Тези дни, в Княжевската градина по време на демонтажа, Васко Кръпката каза, че Съветската армия е освободила страната ни единствено от свободата. В началото на 90-те той пееше - комунизмът си отива, спете спокойно деца! Комунизмът не си отиде по най-бързия начин, нито доброволно, въпреки това обаче България днес е променена и различна. Премахването на МОЧА от центъра на София е част от продължението точно на този процес, свързан с развитието и модернизирането на страната ни. Така че, ако леко перифразираме Васко Кръпката сега, то... монументът си отива, спете спокойно деца!"

Редактирано от kuduger965O6 на 17.12.23 23:50.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.