Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 03:01 17.06.24 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Торбеши, помаци, бошняци, шиптъри  
Автор goga (изследовател)
Публикувано30.11.23 18:56



Някой проучвал ли е и намерил ли е е смислено обяснение защо значителна част от християнското население на Родопите, Босна и Македония, и почти цялото на Албания се отказва от християнството и приема исляма?

Забележете - основните вероотстъпници са с български произход, екс-богомили или шиптъри.

Да, наясно съм с някои от опитите за обяснение на мотивите и механизмите на това масово верско обръщане - доброволно заради икономическа изгода, насила заради натиск оказан от османските власти, липса на силно развит християнски мироглед и т.н.
И все ми се струва недостаъчно като обяснение.
Да вземем Родопите - планински условия на живот, бедно земеделие, където го има, разчита се основно на скотовъдство. Добре, като се има предвид, че масата "българи-христиени" бягат към планините и високите полета при османската инвазия - едва ли в останалите части от българското землище климатичните и агро-условията са били кой знае колко добри... но не се наблюдава толкова масово обръщане във вярата. Даже може би подценяваме икономическите възможности на българите-планинци в Родопите - между тях има собственици, според османски документи - които още в 16-ти век владеят стотици и хиляди глави добитък всеки. Да кажем приемането на исляма ги освобождава от някои данъци и им вдига обществения престиж... Същото става и в богати аграрни райони - Драмско, Гюмюрджинско... Заради единия келепир ли е станало? Вероятно, да. Ама,някак не звучи пълно като картина за обяснение.
Торбешите в Македония са подобна група. Не всички са от бедни земеделски райони.
Защо шиптърите изведнъж на 95% се обръщат, след като десетилетия оказват упорита съпротива на османците? Шиптърското крайбрежие си е под силно венецианско влияние. Има и доста ромейски остатъци. И българи са останали тук-там, христиени...
Бошнаците - също загадка. Обяснението с богомилството донякъде е приемливо, но също не дава изчерпателно разбиране на процеса...

Примерно, гърци /екс-ромеи/, със собствена патриаршия - на Балканите няма масово приемане на исляма. В Мала Азия има, но това вероятно е станало още в първите години на тюркоизирането и напредването на исляма в Анадола... И те направо са си станали "османлии", а не както нашите помаци и торбеши...

Та, си мисля дали пък нюанс на обяснение не би могъл да бъде недостатъчната приобщеност към определен тип християнска държавност. Да вземем Родопите - през по-голяма част от времето са изолирани, буферни територии между България и Византия. Същото може да се каже за Македония и донякъде за днешна Албания. Там хората явно нямат силна връзка с християнския държавотворен център, оставени са на самотек, все са някакъв вид "периферия". За тях идентифицирането с християнски цар-самодържец е слабо, слаба е връзката им с него. В тези територии идва някаква тогавашна мутра, дето върти калъчката и граби, и бързо го признават за "доспат/деспот" - Момчил юнак или някой друг като него, но и този властови образ няма силна опора, много лесно се разпада харзимата и авторитетът му.
Няма българска патриаршия, селският поп, доколкото го има, обслужва останките от местните фолклорни суеверия, липсва силен културен/духовен авторитет, който да сполтява общността. Някой си Радослав от Томраш през 17 век решава, че няма смисъл да се кръсти. Две трети от съседите и далечените му братовчеди му са вече мюсюлмани. Щом живее в общо село с тях, значи може би не е тормозен или притискан насила да смениу вярата си. Просто му става все тая. Губи се християнската идентичност, не е толкова определяща и важна.

А какво става с шиптъра, чийто дядо е сякъл османски глави по планинските чукари...Защо изведнъж решава, че е по-изгодно да е мюсюлманин. Може би, за да може да мародерства и граби от името на османската власт?...

Редактирано от goga на 30.11.23 18:52.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор komitaO3 (Зъл и лош)
Публикувано30.11.23 22:39



В общи линии нещата в живота се случват поради 2 причини:
1.Можели са.
2.Искали са.
Това е малко като порядъчен гражданин да прави забележка "Ей този как е могъл да паркира тук". Пък онзи вече отдавна е свършил работата, хем искал, хем го направил.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор NAVYBG ()
Публикувано30.11.23 23:24



По същия начин, по който Тито направи българите в РСМ в македонци. Моркова и тоягата. Добавяме и липса на българската държава (за българите). И по турско, и след 1944. Нищо повече. И тогава, и сега.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: komitaO3]  
Автор sofijanec (пристрастен)
Публикувано30.11.23 23:38



Свършил работата, ама при нас - в Столицата, има скоби и паяци за така свършена работа. Не е същото!





Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: komitaO3]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано01.12.23 02:39



Това ясно. Но защо точно те?
Няма укор, просто опит за намиране на цялостно обяснение.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано01.12.23 09:08



Не само българите, сърбите в Босна, Санджак, Призренско и т.нат също се конвертират в мюсюлмани. Масово гърци също приемат исляма, в момента разбира се са турци. Едва ли може да се каже с две изречения, но това е 500 години владичество, десетки поколения са живели в османска среда, причините са също десетки. Насилствено налагане на исляма се съмнявам да е имало, по-скоро това си е наша пропагандна теза, за да оправдае някак си срама, материален е стимула, както винаги.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор dilber_tanasovski (минаващ)
Публикувано01.12.23 09:44



може би е точно това причината - периферия в дадена общност - ако направим паралел със сега - оставени са извън Шенген и са се оправяли както могат .



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано01.12.23 09:50



Вземи друг пример и сравнявай - българите в поволжието.
Масово обръщане в исляма, когато там той изобщо не е популярен.
Да, става държавна религия: откроява ги от южните им съседи юдеи в лицето на хазарите и останалите им съседи езичници (славяни, тюрки, угри, викинги).
Но по-късно, някои се обръщат към християнството, като чувашите.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: dilber_tanasovski]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано01.12.23 09:53



За останалите по Балкана, вероятно е така, но за тези в Босна, не съвсем!
Все пак там богомилството преди това, е официална държавна религия...



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: kuduger965O6]  
Автор nikolayds ()
Публикувано01.12.23 22:44



Чувашите са минали от тенгричеството в християнството. Не е било май през исляма.
Сигурно имаш в предвид “кръщенците”





Има две верси — мисюлмани — християни,
Или тангристи, болгари — християни — в подкрепа на тази, е че първите им писмена са с арабска азбука, не с кирилица, както би било, ако са директно покръстени през 17—18век.

====
Имам познат от тях, Иван Данов, не иска да му казваш татарин. Той е “вложки българин”, порусинчил се вече, след 25г в САЩ. Т.е. преди беше основно българин, сега е основно руснак (“ние е руснаците”, но не се сърди като му напомням, че не е руснак). ти да видиш, един и същ човек

Подобно на мой познат “македонец” Петър, преди 25г беше македоно—българин, ходил по съборите, (роден в Благоевград даже, но от Берово), а сега вече е “вие българите”. И се срамува от диалекта си (бил шопски) и говори или на чист български или на развален, ама много развален македонски. И по зле става с всяко посещение на Македония. Вече се сърди като му напомням какво сме говорили до преди Ковида и че пише многократно по красиво и правилно от мен на български, ръкописно.

====
… а ние за едни източно украинци се чудим защо вече ни пишат на английски



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано02.12.23 16:29



А бе... Да ти кажа, като чуя само думата "яничари" и ми става едно така миролюбиво...
На техния "мир" им отговаря само Влад Цепеш.

Има го и това, но да не забравяме как тръгва работата. Имаме си с тях уваженията взаимни, защото сме на "пито-платено" и всеки днешен опит за връщане назад от едната и другата страна ще се реши с верижна реакция по атомните деления ли, как беше там...
Една кръв носим, една земя ни храни - стига толкова.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор Hon Gil Donchevski (уфолог)
Публикувано03.12.23 14:47



В наши дни, в 21-ви век можеш да чуеш в Родопите "Вие софиянци (пловдивчани) като дойдете тук и само се прехласвате колко е красиво, но защо не останете да поживеете месец-два, да видите как е?". Колкото и каквито глави добитък да имаш - едър, дребен или дребно-едър, когато дойде правоверния, той може да ти вземе всичко, защото ти си гяур. Подчовек. Долу в равното все ще намериш как да оцелееш. Горе при 8 месеца зима, всеки ден е борба.

Насилственото помохамеданчване е за вътрешна употреба, като легендите са едни и същи във всяка една от Балканските държави - борили се нашите, стискали зъби, но накрая вдигнали ръце и сложили феса само и само рода да запазят. Скоро тук имаше тема за предаване, в което участваше Вук Драшкович. У нас той е известен като сръбски политик, но в Сърбия е като Антон Дончев. Романът му "Нож" е като "Време разделно" - за една нощ Юговичите станали Османовичи и от прави сърби се претворили в сърбомразци. Издателство "Изток-запад" я издадоха преди двайсетина години и дали защото тук няма чак толкова пазар за фантастика или българина не обича да чете сръбски автори, все още я има по книжарниците.

Много харесвам Стефан Цанев, но мисля, че историята за богомилите, които толкова мразели християните, че приели исляма веднага щом се появили турците, също е вътрешноведомствен хумор, с който опитваме да лекуваме гузната си съвест.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: Hon Gil Donchevski]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано03.12.23 15:39



Че в полето са били предимно турци. Около Марица все турски чифлици. Българи в полето почти е нямало. Точно за периода на обръщането във вярата.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано04.12.23 06:34



Разбирам, но идеята ми е друга. Ние разсъждаваме за това нещо като едва ли не за еднократен акт, а това са цели 500 години, представи си каква огромна епоха е това в човешката история.
Има ли някаква истинска научна работа по тая тема? Питам научните среди, искрено се надявам Щърка да чете още тук. И още нещо, мисля че единствената балканска литературна творба, която наближава тая тема и и е дала по-неутрална и честна представа е “Моста на Дрина” на Иво Андрич.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано04.12.23 07:28



Да, идеята ти я има застъпена, напоследък все по-широко.
Опитвам се да изложа другата теза, която пък за съжаление върви в активна регресия и за мен е жалко.
Тези етно-вврски ли, как да ги наречем общности мюсюлмански са късни прояви на верски и етнически разделения, пръснати по изолираните, планински области из Балканите.
Не, 500 години, а поне 1500 години тук е люлката на християнството и въобще културата на Европа. Ние сме първоносителите, стожерите и впоследствие, през жертвите за вярата и неин чист символ. Да смениш вярата е огромна лична и социална трагедия. Факт е днес, но е мъчителен и тъжен по своята безвъзвратност. То е оброк с драматични последствия в бъдещето.
От тук тръгва мъченичеството за Вярата още от древността, но то върви и с продължението на имперската и християнска идея за обединение на вярващите. От последните и пазители днес се превръщаме във символ на разделението и враждите.
Да, както същите тези мюсюлмански общини се обособяват от разделенията в мюсюлманската вяра (алевити, дервиши, казълбаши - Настрадин Ходжа е торбеш, дервиш), така и тук от древността мъченичеството върви с борби за Православие и Право-верие.
Ние сме задължени да пазим паметта на своите, християнски жертви и тяхната саможертва. В това число и чрез акта на отказа от вярата, защото той не е безобиден и лековерен. Особено в миналото.
Никак, ама никак това не означава, да търсим историческа вина или разплата. Тъкмо обратното, то е пътя на сближение. Тукашните мюсюлмани са изминали същия път на мъки и страдания за своята си, нова вече вяра, че и през своя изчезнала вече империя.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано04.12.23 09:28



Да ти кажа аз съм по-скоро скертичен по отношение на тези романтични възгледи за 1500 години люлки на християнство, вяра, мъченичество и т.нат. Не ме разбирай погрешно не отричам елитарните проявления останали в историята и епоса, говоря за простонародния живот, онези 99% маса, която допреди 150 години е живяла в землянки, с по двама човека на квадратен метър покрита площ за преспиване, среден живот от 40-50 години, от сутрин до вечер къртовски труд за оцеляване....каква твърда и съкровена вяра да очакваме от тези хора? Освен самоиндетификация, вярата е и институция.
Не съм историк, но разсъждавайки на глас - османската държава ако е искала да ги помюсюлманчи е щяла да го направи за има няма две-три поколения. Просто е прехвърлила църковната власт на Цариградската патриаршия, която си е била просто една от институциите на Османската империя.. На простонародно ниво достатъчно е старейшината да има бизнес в беломорието както е случая с нашите помаци за да стаане цялото село османлии. В Босна е било масово, Печкта патриаршия като че ли не е била чак толкова организирана.

Редактирано от DannyDeVito на 04.12.23 09:39.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор MupaM (ordinary юзър)
Публикувано04.12.23 10:37



И аз си помислих дали няма обяснение, подобно на онова за сърбоманите в Азот - "бизнес" и роднинско влияние.
А може и случайността да има пръст понякога.
И едва ли всички помохамеданчвания са доброволни, ти отиваш в другата крайност. Може да не и е трябвало на османската власт да се пъне да помохамеданчва всички - едва ли е било съвсем лесно, - но определен брой верни на Аллах хора по места не вярвам да не са и трябвали.
Мога да си представя и индивидуални разлики при местните властници.
То и сега някои някъде налагат ислям със сила - кой както го разбрал. ;)

„...дълбоко там под слоя горен,
загризал тайно сладък корен,
мезон те гледа ококорен!“


Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: MupaM]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано04.12.23 10:50



Пак казвам - това са 500 години, това е цяла епоха в човешката история, класическа Атина ти е за период по-малко от 200 години, класическата Римска империя е за 350 години, Първото Българско царство ти е малко повече от 300 и т.нат. това са десетки поколения ... и пак като погледнеш каква част е помюсулманчена, а каква част е останала християнска и е създала модерните българска, сръбска, гръцка ... нации - ами виждат ми се малка част да ти кажа. При все че цели народи и без такова пряко владение са се претопили, други са си изгубили дори езиците.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано04.12.23 15:50



Аз пък веднага се сещам: първият, който предава вярата, е бъдещият цар и престолонаследник български - Александър, известен след 1395 г като османския велможа Искандер. Той е бил най-подготвен за трона, и най-вътре от царската фамилия в духовните дела. Израснал е до истински светила в книжнината и духовни учители на целия православен свят. Но не намира вътрешни сили да продължи башиния път. Първо, елитът е предал вярата и държавността. След това, векове по-късно, изолираните планински пастири.
Но въпреки това, има и отчеливи примери на упорито пазене на вярата от иначе неуки и непросветени селски маси. Пак казвам условията на живот не са се различавали кой знае колко, че да търсим опрадание в трудния бит в Родопите. То май и в Родопите първо селските първенци обръщат вярата.

Редактирано от goga на 04.12.23 16:22.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано05.12.23 01:51



Не само в землянките.
Ако разгледаме подробно обстоятелствата около убийството на Даме Груев, се вижда, че, когато ги откриват, са в стаичка на втория кат с излаз на чардака и единствената възможност за отопление на спящите вътре хора е телесната им топлина. И това е било правило.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: Hon Gil Donchevski]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано05.12.23 02:10



При 8 месеца зима всеки ден е борба, с тази разлика, дали правоверният идва веднъж годишно да прибере данъка и борбата е предимно с природата, или правоверният ти е и комшия.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано05.12.23 07:05



Пак сам си прочети всичко - ти ги даваш причините и те са две: насилствено или по интерес. В двата случая има форма на принуда и тя е дори догматично заложена в някои течения на исляма.
Обаче говорим за Вяра!
Почитта към вярата е във вероучението. Значи освен посочените от теб като база, има и надстройка. В различна степен я има във всяка религия. Разбира се, че защитавам своята, без претенции съвсем да я разбирам, а колкото да си обясня твоите въпроси.
Мюсюлманите тук имат свои свети хора и учители (брой текетата), които да не са съвсем в доктрината на вярата им са си техни и си ги тачат, като крепители на тяхната вяра. Същото много по-солидно застъпено го имаме в православието, примерно черква строиш и вграждаш Светиня и градиш на специално място.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано05.12.23 10:31



Християнството с векове развива Христовото учение до църковна, че и държавно-устройствена догма. Знаеш, освен Светите писания има канони, после свещенослужене, календари и какво ли не, решени на Вселенски събори и т.н.
Корените са в древността и грубо казано - заложени в Стария завет, общ за поне три религии. Съществената "надстройка" я дават неоплатонистите в Гърция и предават на Рим, на империята чрез латинския език също с преводите и тълкуванията на Словото Божие. Този процес върви до появата на исляма и известно време го съпътства, за да се утвърди и противостои на него и не само на него. Устоява и на неканоничните тълкувания вътре в християнската общност.
Тезата или идеята за Триединството обединява и свързва християните. Затова и в кръстоносните походи са всички конгрегации (в джихада е същото).
Голямата, дългата или по-точно казано, същинската борба за налагане/доказване на Правотата в Христовата вяра от една страна и после противостоянието й срещу останалите върви на наша територия.
Та, корените на разделенията и различията са доста дълбоки за мен. Саможертвата води, тя крепи вярата, а не интереса или чисто принудата.
Саможертвата, мъченичеството е основна концепция в християнската вяра.
Местните мюсюлмани в исторически аспект също "минават" през своето си мъченичество "наврени" или "наврели се" в тези условия. Те и затова имат своите си герои за верски символи, като нашите светии. Често по места и двете религии тачат единен символ на мъченичеството, като базисен всеки за своята си вяра. На Баба Теке ходят и мюсюлмани, и християни, а примера не е единичен или поместен.
Не случайно християнски общности са оцелели в ислямска държава, а мюсюлмански общности се развиват и до днес в християнска среда.
Това го няма на Пиринеите, там е на изтребление. Няма го и в Мала Азия вече (може би като изключения, но не и правило).
Тука е така!



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано05.12.23 11:10



На Балканите на много места почитането на Св.40[християнски]мъченици от Севастия, загинало 320 година, е преплетено с култовете към 40 местни мъченици.Тук числото 40 не е точно, а условно , със значението си за множество, отбелязващо паметта на голяма група , щеместни хора, загинали за вярата си, често неопределена и почитани от всички местни изповедания.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано05.12.23 12:51



Нямам много време сега да пиша подробно, но се изказваш доста политически и доста надценяваш някои неща. Османската империя единствена приема евреите подгонени от християните на Запад, същевременно остава християнството да си съществува стига да не дразни правоверните с показност. Това е факт и поради този факт имаме модерни християнски нации в бившите предели на импарията, па макар и с доста скромни размери като население и възможности.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано05.12.23 13:52



Кажи, как как да се съглася с твоята теза за доброволността - липсата на насилие, дето се съмняваш в него?
Може ли цял свят да знае какво значи яничари при османците, ти да викаш - забрави!
Камък върху камък не е останал ни от град, ни от църква тука, ама... Мирно!?
Те самите, османците си имат записи, данъци, закони, даже песни за това пеят и маршове имат как колят и палят всичко, обаче... Било политика!?
Християнска модерна нация даже не разбирам какво значи, признавам си.
Както кажеш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: DannyDeVito]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано05.12.23 14:23



...стига да не дразни правоверните с показност...
Добра синтезирана формулировка!



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор DannyDeVito (досадник)
Публикувано05.12.23 18:25



Казвам, че това са 500 години през които каквато и сграда да сме построили, ако не се стопанисва ще падне. Казвам, че в ситуация на чуждо владичество елитите определят главната посока на деноминацията и след като османската система очевидно е имала интерес да има подчинена религиозна каста - са ни оставили да си живуркаме както знаем. Това от друга страна не ги е спирало да си вземат каквото им трябва - от яничери, до някоя друга по-засукана мома (предполагам за второто). Предположи колко библии е имало в което да е село, погледни, че по северна България цели региони са без църкви дори и днес и си прецени колко ли ще пък да е била силна християнската ни вяра, че да отстои на мъчения 500 години. Казвам, че причини за обръщане на вярата начаст от племето ни може да има 500 за 500 години, не изключвам да е имало насилствено, но далеч съм от убеждението че това е единствената и масова причина. Не знам как по-ясно да го кажа.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор komitaO3 (Зъл и лош)
Публикувано05.12.23 22:54



Бошняците първо са богомили, второ са видяли голям бой от съседите си католици и православни. Срещу тях дори е имало т.н. кръстоносен поход с цел изкореняване на богомилството. Тъй че впоследствие ислямизирането им е нещо като естествена реакция.
При албанците е доста необяснимо, те са масово православни и малко католици. Но по-скоро по име са християни. Диви племена, грабителски настроени. Исляма им дава привилегии. Т.е. нрава и обичаите им се припокриват с новата религия.
Торбешите в голямата си част са точно в контактните зони с албанците. За тях исляма се явява защита от непрестанните албански набези. Има села приели исляма чак в средата на 19в., за да се отърват от албанските набези.
Помаците са изцяло в Родопите и малка част в Тетевенско (макар и в Кнежа да е имало помаци). Имало е насилствено помохамеданчване разбира се. Макар хрониките от 19в. и други да са фалшификати, то има много местности, познати на местните краеведи, където се знае че са ставали кланета на неподчинилите се. Не изключвайте мекия, икономически натиск. Нищо общо нямат условията за живот в равното и в планината. Горе си е трудно ден днешен, предстаням си какво е било преди 300г. -3 чувала трудно набавено жито на годишна база и гладна смърт за цялото семейство през зимата. Местните дерибеи не са за подценяване. Пуснах тук легендата за Милян и Милица, за помохамеданчването на Смилян. Първо са убивали духовните лица.Ако едно село заборчлее на гадна местна мюсюлманска мутра, няма ли да се реши да приеме исляма, за да спрат да умират от глад. Да припомням ли как са се събирали данъците? Що си мислите че в тия затънтени планини са пращани за управители и кадии някакви духовно извисени, уравновесени и справедливи хора. Изметта е пращана там. А наблизо голям град с работеща държавна османска структура няма.
Дори доброволно да е било, не е било с голяма радост и мерак.
Ще спомена и еничарите. При обсадата на Константинопол, 1453г. еничарския корпус е с точност 5000 души. Не е нещо уникално голямо.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: komitaO3]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано06.12.23 05:17



Да, имало е насилствено обърнати във вярата, но, май, масовият случай не е такъв.
Относно препитанието - сравняваме го с модерните времена. Едно време богат не е бил този дето вади хляб, колкото да не гладува- това е масовият случай по високите полета, а този, който има много стока. Е, доказано е, че в Родопите са гледали стотици хиляди глави добитък още през 16 век. И точно най-заможните доброволно приемат исляма. Няма как да си беден и в усоите да живееш в села по 400-500-2000 души. В Тракия бългапите масово са обитавали скупчени хижи от по 10-15 семейства, обикновено в дъбрава и по на закътано място. Говорим за 15-18 век. Основно са се скупчили в планинската Средна гора. Там да не е земеделски район?

Че виж и в "Записките" на Захари какво значи "богатство" - много овце и живот като скот, месо се яде рядко, само от умираща и болна овца. Само бейовете и айдуците могат да ядат "чевермета".От Котел стадата стигат до делтата на Дунав и Странджа. Това е "богатство"и в 19-ти век.

Ти май беше писал преди време за наблюденията на Милетич относно турците в Северо-източна България и как според него били бивши българи. Ако е така, показателно е, там е бил, кажи-речи, българският столичен хинтерланд. Дори при Шишман Шумен е бил изключително важна крепост и търговско средище.

Българи по равнините почти няма. Карлово е основан от турци, Татарпазарджик е основан от турци, в големите градове след 15 век почти няма българи, Розовата долина е турски анклав, българите слизат там чак в късния 17-ти век. Копривщица съшо е късно основано селище. Българите като доминираща маса са били основно по Стара планина, около Средец, Родопите, Нишко и на юго-запад, най-вече в Костурско.

Вярно, минават западни пътешественици 15-17 век и казват "България започва от Ниш и свършва край Одрин", по диагоналния път българите живеели в редки малки бедни хижи от по 50-60 души селища. Да, в Софийско са описани българи с големи търбуси, стада и хамбари. И това го има



Редактирано от goga на 06.12.23 07:28.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор TheGiverAndTheTaker (истински)
Публикувано07.12.23 20:08



Прилики между Исляма и Богомилството:
1. консумацията на алкохол е забранена
2. не вярват във възкресението на Йешо (Исус)
3. Не вярват в никакви Свети Троици и 5 лева
4. В църквите им е забранено да има икони, украси и пр.

Разлики:
1. богомилите се борят с робството, а на мюсюлманите им е халал да чукат робини.
2. Богомилите мислят, че първо е създадена жената, а после мъжът.

Абе де да знам, Богомилството е комунизъм под формата на дуална религия.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: komitaO3]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано08.12.23 09:37



Море, мисля, че албанците геги на север процесът на преминаване от католическо към ислямско изповедание си е много по- плавен, отколкото е личало на повърхността, щом в началото на националното им възраждане около Берлинския конгрес 1878 още е имало крипто католици, които почнали да се разкриват , та до независимостта им в 1912. Дотогава по нищо не се различават от останалите и били у дома католици, навън мюсюлмани.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: komitaO3]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано09.12.23 09:24



Приемам го вече като бич на нашето съвремие, тези "примиренчески" или как да ги нарека идеи...
За една несправедлива смъртна присъда, изпълнена с акт на жестоко убийство кой е виновен: жертвата, че се е примирила; палача, който с жестокост я е изпълнил; нехуманното същество (не знам как да го нарека) с три докторски степени по право, логика и философия, светилото в правните науки издало присъдата?
Кой? Кажи ми, кой според теб?
Палачът понякога бива и самият брат на жертвата. Стига се дотам, че вина се търси в сатъра, въжето, куршума или пистолета, до производителя на "сечивото".
Разбираш ли!?
Ще дам паралел - немците създават айнзацгрупите, зоберкомандо (дали така бяха точно...) И ги пускат след войската. Групи от по 50-60 човека, дето уж не знаели и не разбирали Химлер какво им говорил и каква била целта им.
Вилнюс, Рига, Лвов, Одеса, Буковина, Молдавия биват избивани по най-жесток начин милиони. Литовци, естонци, украинци, руси, всякакви местни полицейски или обикновени престъпници биват обвинявани и томове изписани за кръвопролитията. Румънците избиват 400 000 евреи, цигани, всякакви и са наричани та животни, та изверги. Мъжете от убитите семейства се сражават срещу руснаците на фронта и като разбират става..
В същото време, целият елит на СС е съставен от цвета на немската, че и не само нация. С расовите им теории, нац-соц концепциите им, уж "хуманното обгазяване", та изгаряне и всичко документирано, но и днес се говори за балкано-славяно-балто-угро-румъно-робската пасмина и животните, та какво ли не извършили жестокостите.
Хайде бе...!? Верно!?!
Значи онзи, с расото и трудове по теология викаш "изколете неверниците в Йерусалим" е светец, другият с чалмата наизуст знаеш Корана и зовящ "всичко под ятагана" , също светец; патриката от Константинопол от магнаурата дето вика - по-добре мюсюлмани, нечели католици; всички те са мъченици!?

Негрото или лудото хлапе от Тексас избило сто връстника сутрин след закуска било жертва, а виновни бачкаторите в завода на Смит и Уестън!? Купя ли оръжие да защитя децата и убежденията си съм престъпник, а корумпето в парламента издало закона е Елит!?!?

За смяната на имената с жертвите му и "партийната повеля" сме грешници, всички... ОК!
Обаче за помохамеданчване, яничари и църкви до ниво на чалмата сме си виновни ние бе, че как иначе...
Знаеш ли кога - Никога!!!
Така света няма да се оправи.
Брат ми е невинен - без значение, че сложил чалмата или ми нахлузил въжето. Но онзи, който издал закона, написал там доктората или каквото и да било - давайки ятагана в ръката му да коли, на него Господ да го прощава, аз не мога.
За мен, като християнин очаквам неговата искрена изповед за греховете, да си иска прошката и на път за онзи свят му я давам. Може и да тръгне из пустинята сам да изкупва грехове, без да го наказва някой. Не е до мъст и изкупление работата. До човещина е.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано09.12.23 12:16



Точно за смяната на имената зимата на 1984-85 аз и ти нямаме никаква вина.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tuzlija-179435]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано09.12.23 16:15



Фашизъм, болшевизъм, отоманизъм или паптизъм, всяко насилствено налагане на "правата вяра" е нехуманно и противочовешко престъпление.
Всеки пробвал го си е патил, пати и ще пати.
Лошото е, страдат най-вече невинните.

Могъл ли си свободно да изразиш воля различна от силовоналаганата - не. Ако ги подкрепяш обаче и си на тяхна страна - виновен си, носи си кръста.
То, вече е минало и няма място в настоящето под никаква форма. Урок е съвсем не маловажен.
Ще ми говори някой, че християните хей така - безобидно сменяли вярата, безобидно нашите ставали гърци, турци, сърби, македонци, както безобидно сменяха на хората имената.
Абсолютно едно и също е.
Но, всеки си плаща за гяволъка рано или късно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: TheGiverAndTheTaker]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано10.12.23 09:12



Теб ще поздравим с една песен за "девойка румена и плава". Пее я нация от балканите, която освен с пословичния си мързел и лежерен живот, с нищо друго не бива широко позната. Живеят по най-трудните и тежки за обитаване райони не само на Балканите - край втория по големина каньон в света. Нито Босна, Родопите, нищо не може да се сравни с техните чукари край Пива, Тара и Зета. Точно като кръстоносци разбиват цялата албанска армия, дето всички им треперим в онова време. Не са сменили вярата си, в кръвта им тече от всички балкански, царски династии, че и на България техния крал бива цар за три месеца.
Трябва да пообиколиш техните чукари по камънаците без път за да разбереш за какво иде реч. Нация вече самостоятелна, със собствена история и светини - не етно-група, не богомили и не знам си какво. Не случайно най-непристъпните крепости по Мала Азия, Кипър и балканите ги строят християни да си пазят вярата и народа.

Ние ги познаваме последно с най-кръвопролитната битка от ВБВ, до колкото ми е известно и взаимно се затриваме с атаки най-вече "на нож", докато те сами се мъчат да решат войната и свържат сръбски и гръцки войски с един фронт. Ние и те мрем заедно до последния. Ако и да не е за вяра и име, а просто за парче земя.

Чуй, за девойка ли става въпрос, чия е ливадата и т.н. (малко бие клипа на сръбска пропаганда, но не е там важното):





Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор cumanich126454 (русский трол)
Публикувано10.12.23 21:21



Не, 500 години, а поне 1500 години тук е люлката на християнството и въобще културата на Европа. Ние сме първоносителите, стожерите и впоследствие, през жертвите за вярата и неин чист символ.

Глупости!

У черных ребят Черная пятница каждую пятницу


Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: cumanich126454]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано10.12.23 21:51



Първи мисии на 70те в Европа (ако въобще ги знаеш кои са) - по нашите земи; първи послания на Св.Павел - по нашите земи; първи мисии на Св. Андрей - по нашите земи; Никита Ремисиански - по нашите земи; Св. Гулфила - по нашите земи; Юстинияна Прима - по нашите земи; първи европейски епископи - на Филипопол, на Срем, на Томи - по нашите земи, първи общини; първи храмове на същите места, първи славянски текстове по нашите земи; школи по нашите земи; славянски светци по нашите земи, Костенечки, Цамблак, Киприян Московски, Евтимий, от Св.Тривелий още, та сложи и Богомил, павликяни, ариани. Където копнеш имаш храм и светиня. На едно католици, православни, евангелисти, грегорианци - ела в Пловдив, на една плюнка място.

Изброй извън Рим, Йерусалим, Константинопол, места повече светии и заслуги, ще го приема - глупости са.
Че днес си решил да си говедо, историята не ти е виновна, нито християнството.

Че няма оправия, то вече е ясно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано11.12.23 18:53



свети павле идва по нашите земи след като получава съответното видение:

They visited Derbe and Lystra, then passed through Phrygia and Galatia. They arrived at Troas, where Paul had a vision calling them to Macedonia. Luke joined Paul and Silas at Troas.

Upon arrival, they went to Phillipi, then to Samothrace, Neopolis, Amphipolis, Thessalonica, and Berea.


интересно, минал през градове с типично гръцки имена /и според некои интерпретации основал първата македонистка църква докато бил в солун/.

.......

следващата мисия - малко /около 3 лазарника/ из турските земи:

Paul again traveled overland from Antioch to Phrygia and Galatia.

He then traveled to Ephesus where he preached and taught for over three years.


после транзит през нашите земи, пешачката към гърция:
After the Ephesian ministry, Paul sailed to Macedonia, and went by foot to Greece including a second stop at Corinth (2 Cor. 13:1). During this three month stay, he wrote the book of Romans.

после пак при нас:
Paul then went back to Macedonia stopping at Philippi, before setting sail for Troas.

и накрая, една обиколка из мала азия /турция/ и некои егейски острови /гърция/:
From Troas, he sailed for Jerusalem stopping on the way at Assos, Mytelene, Chios, Samos, Miletus, Ephesus, Cos, Rhodes, Patara, Tyre, Ptolemais, and Caesarea



кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано11.12.23 20:28



Лейте е прав за много неща. Ела виж в Пловдив останките/мозйките на Голямата Базилика, разходи се до Перущица до Червената църква, виж какви храмове готски са открити точно до Аула на кан Омуртаг... Но!
И ти си прав. Не мисля, че мнозинството в Първата българска империя е било с особено силни християнски нагласи. Дори по времето на Св. Климент в Кумичевица продължават да покръстват, колко български аристократи са бастисани от Борис Първи, за да наложи гледната си точка и т.н...
Точно пък от величествените християнски храмове в Източните Родопи за 100-200 г нищо не остава след османската инвазия. За Родопите съм убеден, че е имало ереси, паганизъм и примитивно селско фолклорно християнство
Тези, за които говори Лейте, са елитът, и затова са били единици.

Редактирано от goga на 11.12.23 20:26.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано12.12.23 07:06



Това са имперски градове на Рим, не са гръцки и описаните първи проповедници и мъченици са обект на преследване именно от местните управници, жреци - гърци и римляни.
Много обичаме да злословим как сме кръстопът на народите и уж кой ли не бил минал от тук. Обаче пропускаме, някак, че сред "миналите" са Св.Павел, Св.Андрей, Св.Матей, основали първи християнски общини и ръкоположили първи християнски епископи в Стара Загора, Ямбол, Варна, Пловдив, София, с описани ходения в Скития, Мизия, Тракия, Македония. От 70те Христови Вестители поне 10 идват по нашите земи.
През вековете подобни християнски мисии с постижения описани има десетки и стотици.
Държави и народи, които са хал-хабер и "на другия край" както се казва се кичат с мисии, а ние - център на християнството в Европа се срамим ли, крием ли и аз не знам вече.
За жалост, не малко от описаните Деяния на Апостолите във времето са обявени за неканонични и уж извор на ереси. Това не означава, че не са се състояли, а че отразяват неканонични мисиите им.
Ако питаш мен, единствено защото не са се вписвали в имперските църковни доктрини. Касае голяма част от ранното християнство.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано12.12.23 21:47



е римски градове с население близко до 100% гръкоезично. не случайно всичките 27 книги на новия завет са написани на гръцки /може би с много малко първоизточници, които са били на арамейски, като хипотетичния "Q източник" например/. и много правилно са постъпили и апостолите и учениците им и евангелистите - друго си е да се проповядва на лингва франката на половината империя. пък после бързо са превели светите писания и на лингва франката на другата половина.
по нашите земи с изключение на тия в най-южната част /около егейското крайбрежие/ ме съмнява да са тръгнали нещата точно в апостолическите времена /1-2в/, освен може би в най-големите градски центрове с по-големи гръкоезични общности /филипополис разбира се е един от първите в списъка/. за св. андрей специално има много апокрифни писания - освен при нас, има и пътешествия към скития, че даже и до новгород /или каквото е имало там по онова време/, лично аз не бих ги взел за много чиста монета.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано13.12.23 10:34



Е, тъкмо тук е драмата. Да, първите писания, запазените в цялост са на гръцки. На практика, църквата или проповедта, каквато имаме и познаваме днес тогава я няма. Чак в 8ми век, ако не се лъжа, се забранява на миряни да проповядват в църквата. Ще рече, че всеки оглашен навярно е могъл да учи и проповядва, не само свещеник. Кой да ти каже къде на какъв език се служи!? Но не е случайно, че точно тук са и първите преводи за беси, готи и славяни. Няма друга логика, освен че и проповедта от свещеника е вървяла на този език. За мен е категорично доказателство, че в Мизия, Тракия и Македония гръцкият език далеч не е водещия в християнските общности. Същото по Грузия, Армения, Сирия.
До днес, ако си епископ не може друг, дори с по-висок ранг без твое разрешение да проповядва в енорията.

Така се връщаме на основната тема - тук тече непрестанен процес за утвърждаване на православната вяра такава, каквато я познаваме днес. Но не касае само християните, а засяга и всички вероизповедания по тези места. Верите са различни, но процесите същи и всички драми и процеси исторически минават един път



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано14.12.23 16:19



като стана дума за християнството и /ранното/ му разпространение по нашите земи /вкл македонските краища/ - да споделя набързо, че последните десетина дни чета доста материали специално за ранното християнство - датировки, авторство, първоизточници на книгите на новия завет, ранни апокрифни/неканонични писания, ранни течения/ереси и т.н.
та във връзка с това ми дойде на акъла следния въпрос към останалите съфорумци - каква е според вас разликата между думите бог и господ поне в контекста на новия завет?

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано14.12.23 18:12



Сигурно знаете повече от мен, а и Бог има триединна същност, но по принцип:

Господ — отнася се за Исус Христос, освен в специфични моменти за Бащата, докато Исус е сред апостолите, преди възнесението.
Бог — отнася се за Бащата (Отче), освен в специфични моменти за Исус, когато се подразбира троицата.
Свети Дух — понякога наричан и Господа* в Символа на Вярата и в писанията на апостолите. (До Никаейският събор, как е ще ми е интересно да науча от Вас).



За апокрифите и не каноничните ´евангелия´ — незнам. Но има ерести отричащи божествената същност или на Сина или на Светият Дух. Има и македонска ерест, но незнам подробности.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано14.12.23 20:54



надали знам повече, но поне това, което чета е, че нещата тръгват от тая гръцка дума :



(със значение на английски lord/master, а на съвременен български вероятно бихме превели като господар/повелител. не случайно славянската дума, която се използва в библейските преводи за "кириос" е "господ" - същата етимология като господар, вероятно и думата в миналото е имала по-широко значение, което постепенно се е свило предвид изключително библейската употреба)

и има донякъде елемент на "загубени в превода" и донякъде елемент на двузначност, която съзнателно или не "еволюира" до "символа на вярата" /резултата от вселенските събори в никея и константинопол от 4в/, където се налага доктрината за светата троица.
значи първо гръцката дума "кириос" се използва точно като наименование на бог в гръцкия превод на стария завет /септуагинта/ - на местата, където са съгласните букви YHWH на името на еврейския бог, което е било забранено да се произнася.
от друга страна в новия завет същата дума "кириос" се използва изключително за иисус христос, отново с приблизително същото значение lord/master, но вероятно и с малко по-широко/различно значение - това на учител/наставник /ако се предположи, че е използвана да преведе арамейското "мари"/. и най-честата употреба е в посланията на апостол павел, които между другото се датират като най-ранни от всички книги в новия завет /края на 40те-50те г на 1в/ и за които авторството на свети павел е почти безспорно /за разлика от това при почти всички останали книги от канона/. ето един пример с 1 коринтяни:



десетки употреби на "господ" /славянския превод на "кириос"/ и то изключително и само за иисус, "бог" пък е запазено само и изключително за бог отец. т.е. въпреки че иисус е "син божий", това не предполага пълен "божествен статус" /т.е. нещо над статуса на "месия"/, все още я няма експлицитната идея за "бог син" и за единната същност на бог отец и бог син /за което има определени податки само в евангелието на йоан, което е датирано и като най-късното/.
всъщност за нееднозначното тълкувание на "божествеността" на исус говорят и многото ранни християнски течения, обявени впоследствие като ереси от ортодоксалната /православна/ линия. например марционизма определя старозаветния яхве и иисус като две съвсем отделни същества - първия е зла/отмъстителна сила, втория - олицетворение на доброто. арианството пък определя бог отец като първостепенния бог, а иисус има подчинена роля - и всъщност "православието" надделява над арианството най-вече заради политическата подкрепа оказана от няколко римски императори /т.е. малко или много щастливо стечение на обстоятелствата, в смисъл при малко по-различна конфигурация на събитията днес можеше съвсем спокойно да изповядваме някаква "арианска" догма/.
та, случайно или не свети павел и ранната гръкоезична християнска общност, към която е принадлежал са използвали не съвсем еднозначната дума "кириос" /на български - "господ"/ - е според мен доста интересен въпрос.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано14.12.23 21:17



Св. Апостол Павел, мисля че е бил гръкоезичен. Не знам много податки да е говорил арамейски. Въпреки, че Савел е фарисей и много добре запознат в Меойсеевият закон, по това време май вече са на гръцки книгите на старият завет. Така че няма объркване с Кириос, специално при него.

Докато първите три евангелия са относително “популярни” в теологически смисъл св Йоан е ориентирът. Той е с Господ от началото до края и после с Богородица. И май само той умира късно от естествена смърт и съответно най—късно написва евангелието. Знаеш Лука и Марко не са били с Господа и пишат “под диктовка” и не от първо лице.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано15.12.23 07:45



Защото и тримата четем от интернет и Уики, а не питаме теолог, свещеник, не гледаме в "православие". Друг е въпроса колко и вяра ще хванем на чуто и прочетено. Затова и в православието още се пее и говори за оглашени, а не на право-вярващи само.
Мен ми ги обясняваше дядо ми Спас, който освен другите му предмети преподавал и вероучение по стружко и Охрид при Цар Борис.
Има неща които май се научават само когато му е времето. Нататък става все по-трудно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано15.12.23 18:26



В самото Евангелие си пише, че никога не е късно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано16.12.23 23:48



може и да е по-трудно, но никога не е късно човек да се върне обратно в училище:



апостол ерм пловдивски:


и някои погледи на българската православна църква върху някои въпроси от съвременността:

за истанбулската конвенция:



/поне за сега сме на една линия с другите вероизповедания - католици и протестанти, за по-нататък не е много сигурно дали ония ще са на наша страна. а като стана дума, знаете ли термина, който православната църква използва за неправославните християни?/

за консуматорското общество:


за традиционното семейство /странно как не отхвърлят директно еднополовите бракове/:


кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 03:13



Термина е “инославни” — славят Господа по друг начин. Това не се отнася до официално обявените ереси, те са еретици. Триумфа над етериците се празнуваше някъде през лятото, от един събор е.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано17.12.23 08:26



Точно като тримата влъхви по Коледа можем, с трите си поста и да отговорим - всички носим първородният грах. С Раждането на Исус, въпрос за разлики между Господ и Бог няма. Той е Господ Бог Вседържител, Учител и Спасител - пътя, истината и живота. Бог Истинен от Бог Истинен, Въплътен от Словото Божие, в едно с Него, защото: Йоан 1:1-18 В начало бе Словото.
Не е грешно да търсиш истината, но само вярата е окото, с което можеш да я разпознаеш сред океана от неистини.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано17.12.23 09:36



Понеже християнството първо е в конфликт с империята, а после наложено с нейна подкрепа се крепи на разбирането, като вяра носеща символите на мъдрост (София), сила (Динамис) и мир (Ирини) - чрез мъдрост и сила да налагаш мир е имперска идея за Пантократор - Вседържавец. Става повод и за иконоборството това разбиране, защото не славиш символ, а олицетворение на вярата през саможертвата на онези (светиите), които славят само Неговото Име.
Понеже имаме и Св.София, с Надежда, Вяра и Любов, имаме и оцелели базилики на първите християни и императори под това име.
Базиликата в Пловдив, която сега е вече разкрита, но някога разсипана, е на Ирина, ако не се лъжа. Най-старата църква в Константинопол е също Ирина. Но първоначално са имена - символи. Първите църкви носят тези имена.
Имаме и Св.Войн, много интересен е Св.Сила (като име още в Новия Завет - пръв епископ на Солун и спътник на Св.Павел, Св. Андрей, Св Петър. Късни олицетворения са Светите войни - Михаил, Мина, Георги, Димитър.
Изначално първите се движат по двама. Църковната служба пак върви с двама - свещеника води по канон и Словото Божие, но задължително трябва да има поне един в църквата още, като олицетворение на цялото човечество
Така че имаме останали символи и традиции в православието от Първите, но са еволюирали все за добро и в правилна посока. Другото с право е отпаднало, макар и интересно от историческа гледна точка.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано17.12.23 18:57



да, точно. от гръцкото хетеродокс /а ние сме ортодокс - православни/. и е важно да се напомни, че нашата църква не ги смята за еретици и ги приема за християни. в смисъл минималното условие тука е приемането на доктрината за светата троица /никейското верую или символ на вярата/ - т.е. католици, протестанти, арменската църква попадат в тая категория, разни малки нетринитарни деноминации /мормони, свидетели на йехова и подобни/, известни на обикновените хора като "секти" - не.
и предполагам, че е имало някакво "омекване" в отношението към другите големи деноминации /все пак "западните" такива - католици и протестанти заедно са в пъти по-многочислени от нас/ в последните 1-2 века, а може би и повече в последните няколко десетилетия /откакто хванахме пътя на либералното демократизиране/.
примерно един такъв въпрос дали инославните християни също могат да получат спасение - сега, ясно е, че тоя въпрос винаги трябва да остане в някаква степен двузначен и неясен, отворен за тълкувание, но някои наши теолози, биха отговорили, че това не е изключено /все пак "правото"/правилното "славене" е най-сигурния път за това, тука не трябва да има съмнение, другото е по-скоро изключение/. ранната догма за "няма спасение извън църквата", която пък е доведена до още по-голяма крайност при католиците /нещо нормално за тях/, където е "извън католическата църква" търпи /отново/ определени тълкувания, като например при нас за "невидимата" църква /или разбирането за църква просто като съвкупността от всички вярващи/, или пък при католиците в една съвсем скорошна декларация от 2000г. Dominus Iesus - където /с половин уста/ обясняват, че в разбирането им за /католическа/ "църква" се включват и източно-православните църкви и еклесиалните организации на протестантите.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано17.12.23 19:45



в момента слушам тоя тип:



/бивш/ теолог и библист /още по ком време при нас имаше едни книги на зенон косидовски в тая област/.
та тоя библист има и интересна биография - в младостта си бил протестант евангелист /т.е. фундаменталист според собствените му думи/, след като започнал да учи библистика /и като директен резултат от наученото/ станал "либерален протестант". няколко десетилетия по-късно престанал да бъде вярващ напълно, но това поради други съвсем несвързани с библистиката причини.
между другото в последно време сериозно се разчовърках относно доктриналните различия между нас /православните/ от една страна и католици и протестанти от друга. личното ми впечатление е, че от теологична гледна точка има слаби точки и при тях и при нас, но едно нещо, което поне на мен ми изглежда много положително - при нас го няма тоя тон или външно усещане за фундаментализъм, който го има в определени "западни" деноминации.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 21:44



Виж

Ако ти е интересно



Това са нашите, американски православни с лекции и есета по теологически въпроси. Както и по злободневни теми. Има Неофити сред тях (с присъщият зелот), има гърцки и руски духовници и такива от Румъния, антиохия (Арабия).

Ако не ти се дават пари, свирни, аз съм купил доста от лекциите.

Особено ми помогна

Fr Josiah Trenthom



Fr Seraphim Rose



И за по пълно разбиране
Св. Теофилакт Български (от 10 век, но все едно коментарите му на евангелията са, като за днес). Верно, тук е форум Македония и не е той много на почит, но все пак теологически, ако се абстрахираме от политиката му …



А за доктринални те различия и за историята на протестантството от наша гледна точка (но и на професор завършил религия в лютерански университет)




Много съжалявам, че ги нямам на български — много са добри.

Иначе на Български има няколко теологически автора и проповедника от 50те и имам на руски една книга за новобългарските мъченици, но немога да я намеря в библиотеката сега.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано17.12.23 23:07



josia trentham го знам, безспорно интелигентен човек

в тубата има много лекции/подкасти на тая гръко-американска православна теоложка - Eugenia Constantinou, също е много добра /пишеш й името в сърча и излизат поне 20ина неща/.

американкските теолози имат предимството, че са много добре запознати с конкуретнтите доктрини - католицизъм и протестанство и знаят как да показват слабите им страни.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано17.12.23 23:43



Тя нямаше ли една лекция/предаване на разговор със стареца Ефраим от Аризона?

има и руски добри теолози от последно време.

Данаил Сысоев, св. Йоан Шанхайски, Дмитрий Ткачев (изключваме политиката му) и доста други. Св. Николай Велимирович (пак изключваме политика)

Между другото има много добри гръцки светии и теолози:
Св Арсений, Свети Нектарий, св Паисий от близкото минало — и като обеца на ухото отношението на гръцките власти и “първенци” към тях. Всички изброени имат отлично отношение към местните Българи, бидейки сами бежанци.

Православието е живо, има доста теолози, много бързо расте в САЩ и Америка, но е все още малко и фрагментирано в нашите си етно—центриски граници.

Католицизма с този нов папа, епископалните и мюсюлманите всички залитат вече здраво извън религията и в политико—социалното злободневие. Същински фарисеи :)

Между другото, строго погледнато св. Йоан Дамаскин, както и Йерусалимският Патриарх не е обявяват ранните мюсюлмани за езичници или еретици, а за “сектанти”. Ама нейсе — виж сега как се измени всичко.

====
Американските и новите руски проповедници здраво държат на линията — много католически епархий и протестантски църкви са далеч навлезли в еретизма. Примерно “тея от последният ден” с техния нов (ново намерен) превод на Библията, са нищо повече от съвремени Ариани.

Гръцките и арабските (св. Вениамин Бруклински) са далеч по консервативни и “не пращат всички в ада”



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано18.12.23 13:19



Супер приятно да се следят теологическите дебати на такова ниво.

Моля за съдействие и съвет по свое търсене също.
През вековете Българската православна църква е благословена (така я приемам) с много странна на пръв поглед, близа връзка с Александрийската патриаршия и църква. Единствени ни подкрепят при налагането на схизмата, техни патриарси са ни посещавали и общували с нас.
Не е въпрос само на братско общуване, верска подкрепа или исторически обстоятелства.
Според мен корените са в делото на Св. Атанасий Александрийски Велики в утвърждаване на вярата. Днес е почитан от всички църкви.
Няма как да не е свята идеята за Една Света Вселенска и Апостолска Православна Църква.


Тук се намират не по-различни тълкувания от наши си автори спрямо посочените. Изводите са идентични, само доводите далеч по-обстойни, може би поради дискурса в полемика директна с другите конгрегации.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор nikolayds ()
Публикувано18.12.23 19:57



А далеч съм от разбирането и теологията. Просто повечето лекции в САЩ или на светите отци са простонародни и разбираеми.

===

А това с църковната политика много ме натъжава. Едно тяло, една глава, а толкова боричкания, кой да носи царската корона. В която и църква да съм бил, енориашите и епархийските свещеници, даже епископите са супер свестни, приятни и учтиви хора. Винаги готови с добра дума и да ти помогнат. А политиката ни е*бава майката.

А за Католиците — виж днешният едикт на папата. Е няма как да бъдем пак едно. Един епископ да си разиграва коня и да изменя догмите без събор, без нищо.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано18.12.23 20:17



не съм задълбавал много-много в православната теология, изключая няколкото англоговорящи фигури, за които стана дума. за теолози с руски имена - определено имам силни предразсъдъци тука /даже и да е голяма веорятността да не съм прав/.
иначе за православната църква /или по-точно православните църкви/ в щатите - като гледам статистиките - по различни оценки са между 1 и 2%, т.е. поне за момента е доста маргинална работата.
за българската православна църква в америка - положението е още по-плачевно - гледам към 2500 преброени вярващи, от които 900 и нещо регистрирани в локалните епархии. срамна работа. въпреки че очевидно това е отражение на това колко сме вярващи и в самата България.
за щатите и сега и за много време напред най-важни са разбира се протестантите - като гледам статистиките - нещо между 40-45% от цялото население, а по вътрешното разделение в протестантите, половината ако не и повече са т.нар. протестанти евангелисти /дето там ги наричате - evangelicals/, и които обикновените хора нормално определят като фундаменталисти.
според едно изследване:

A 2010 survey showed that about 40% of Americans believe that Jesus is likely to return by 2050. This varies from 58% of white evangelical Christians, through 32% of Catholics to 27% of white mainline Protestants.[9] Belief in the Second Coming was popularised in the US in the late nineteenth century by the evangelist Dwight L. Moody and the premillennial interpretation became one of the core components of Christian fundamentalism in the 1920s.

а предвид световните събития от последните месеци, ето още едно интересно изследване хвърлящо известна светлина върху християнския фундаментализъм в щатите и евентуалното му отражение върху външната политика на последните:



кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано19.12.23 09:46



Същите имперски политики и дразги ни съсипват тук, на нашето място с векове.
Представи си, че си Украйна все едно, като днешната, ама от едно време - Украйна не на руската, полската, унгарската империя, а на източната и западната римска империя.
Нас ни споменават имперците все като варвари. Но същите варвари идват все във времена, когато империите им се раздират от верски и всякакви разделения, които вътрешно водят до кръвопролития и конфликти, за които все ти си им виновен... Че как иначе!?!
Българите се споменават по нашите земи преди славяните. Тогава на власт са императори ариани. Докато в Св.София (мъдрост) и Св.Георги (сила) с децата на Константин заседават за православие, в Св. Ирини (Мир) във Филипопол арианите си правят свой събор. Ирини е срината и символите заличени, а в софийските катедрали изтрити после фрески и икони, защото по-късно имали иконоборство за имперска политика - пак ерес, ама държавна. Ти хем си с християните на своя страна срещу империята, хем ги защитаваш. На всичко отгоре империята редовно заселва и изселва в "Украйна" всякакви приемани за еретици и сами бягат тук, търсейки спасение и закрила. Помниш Пресиян - ние много добро направихме на християните, но те забравиха.
Кои християни - местните или онези от дворците!?
Всичките надписи на царе и ханове преди Борис са на гръцки. Кой паганец пише на гръцки бе...!?!
Всички от рода Дуло се свързват с християните и християнството. Та даже големия гонител на християни Крум зет му е християнин, в армията си има войводи християни. Наследниците му налагат православието!
Накрая имаме и преводи за църковни цели и нужди само и изцяло, на език общ за всички, които не им се чете на разбираем език Светото Евангелие, а само словом-славят-бога - словесно са християни - Словени. Пак с българска диктовка и защита. На всичко отгоре ни лепват и схизма...
Та ние с десетилетия и векове сме и с папата свързани. Родата ми цялата се черкува от униатски свещеници само и само да си получи евхаристията, защото се дава единствено на гръцкоговорещи и славещи при патриаршията.
Българите не са само славяни, степни племена, но и много преследвани християни гръцки и всякакви говорещи, но без своя църковна протекция. Не случайно пръв наш патриарх се титулува Дръстърски или Томски, защото от първи епископи на Мизия са на тези епархии по право, самостоятелни, пазители на православието, ръкополагани и признавани от Св.Андрей, Св. Павел, Св. Петър, благославяни от Св. Атанасий. 681 е година на събор на който изрично се казва, че ако бяха в мир и разбирателство християните, нямаше да я има войната.
Та ние сме част от същата империя и редовно част от борбите в нея. Като адванспост, а не като врагове и не превземаме Константинопол да го "побългарим" нито веднъж. Писмата на Фотий със Симеон и дума не става да се бият народи помежду си, в същия дух - за короната и православието става дума. Кога наш цар дотам я докара, след няма и 100 години уж "покръстване", че патриарси да спорят с него с езика на вярата!?
Нашето "покръстване" е просто преминаване изцяло в лоното на православието, а не, че не знаем що е то или нямаме, не сме християни. Първите ни "ханове" през един бягат в Цариград, защитават Цариград, съюзяват или враждуващи заради Цариград.
Същата политика, вражди, разделения и неразбиране от свои и околни.
Може да има нюанси от историческите времена и моменти, но тенденцията и събитията вървят все в един и същ уклон.
Константа е вярата в Христа. Поне за мен е категорично. До днес сме си православна страна и територия, каквато сме си от първите векове.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор goga (изследовател)
Публикувано19.12.23 09:56



Евала, много точно.
Но пак да напомня за парадоксалността на ситуацията: Крум с роднини християни бастисва християни, Омуртаг/Мортагон пише на гръцки, но организира масово изселване и преследване на християни заради проромейските им нагласи. За Пресиян добре си го споменал.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: goga]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано19.12.23 11:21



За мен не е парадокс, а редица простотии, ама колкото щеш!
Те, гърците при обсадата на Константинопол и папата признават, после уж да се отрекат и мюсюлманите приемат. До днес гърците псуват по Богородица, не знам дали знаеш. Най-долните им псувни са заради някой, който приел да обожествява Богородица. Помежду си, не само към нас. Макар да го правят неосъзнато и като им обърнеш внимание те гледат като изтребител, защото не съзнават и те.
Даже, също не знам дали знаеш, но "нашето" - "майна" или "майнА" е форма на същата псувня. Така тук първоначално към "другите" са се обръщали гърци и гърчеещи се, после и към всички българи с тая псувня. То си е баш псувня.
Знам го от моя стара даскалка от училище още със стар, местен католишки корен. Даже може и ти да я знаеш, от същото училище сме били.
Псували са всички други енориаши.
Кажи, идвали ти днес до акъла тая работа!?
Да, прави те баш пловдивчанин, както тях баш-грък.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.