Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:38 24.09.24 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано12.12.23 07:06



Това са имперски градове на Рим, не са гръцки и описаните първи проповедници и мъченици са обект на преследване именно от местните управници, жреци - гърци и римляни.
Много обичаме да злословим как сме кръстопът на народите и уж кой ли не бил минал от тук. Обаче пропускаме, някак, че сред "миналите" са Св.Павел, Св.Андрей, Св.Матей, основали първи християнски общини и ръкоположили първи християнски епископи в Стара Загора, Ямбол, Варна, Пловдив, София, с описани ходения в Скития, Мизия, Тракия, Македония. От 70те Христови Вестители поне 10 идват по нашите земи.
През вековете подобни християнски мисии с постижения описани има десетки и стотици.
Държави и народи, които са хал-хабер и "на другия край" както се казва се кичат с мисии, а ние - център на християнството в Европа се срамим ли, крием ли и аз не знам вече.
За жалост, не малко от описаните Деяния на Апостолите във времето са обявени за неканонични и уж извор на ереси. Това не означава, че не са се състояли, а че отразяват неканонични мисиите им.
Ако питаш мен, единствено защото не са се вписвали в имперските църковни доктрини. Касае голяма част от ранното християнство.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано12.12.23 21:47



е римски градове с население близко до 100% гръкоезично. не случайно всичките 27 книги на новия завет са написани на гръцки /може би с много малко първоизточници, които са били на арамейски, като хипотетичния "Q източник" например/. и много правилно са постъпили и апостолите и учениците им и евангелистите - друго си е да се проповядва на лингва франката на половината империя. пък после бързо са превели светите писания и на лингва франката на другата половина.
по нашите земи с изключение на тия в най-южната част /около егейското крайбрежие/ ме съмнява да са тръгнали нещата точно в апостолическите времена /1-2в/, освен може би в най-големите градски центрове с по-големи гръкоезични общности /филипополис разбира се е един от първите в списъка/. за св. андрей специално има много апокрифни писания - освен при нас, има и пътешествия към скития, че даже и до новгород /или каквото е имало там по онова време/, лично аз не бих ги взел за много чиста монета.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано13.12.23 10:34



Е, тъкмо тук е драмата. Да, първите писания, запазените в цялост са на гръцки. На практика, църквата или проповедта, каквато имаме и познаваме днес тогава я няма. Чак в 8ми век, ако не се лъжа, се забранява на миряни да проповядват в църквата. Ще рече, че всеки оглашен навярно е могъл да учи и проповядва, не само свещеник. Кой да ти каже къде на какъв език се служи!? Но не е случайно, че точно тук са и първите преводи за беси, готи и славяни. Няма друга логика, освен че и проповедта от свещеника е вървяла на този език. За мен е категорично доказателство, че в Мизия, Тракия и Македония гръцкият език далеч не е водещия в християнските общности. Същото по Грузия, Армения, Сирия.
До днес, ако си епископ не може друг, дори с по-висок ранг без твое разрешение да проповядва в енорията.

Така се връщаме на основната тема - тук тече непрестанен процес за утвърждаване на православната вяра такава, каквато я познаваме днес. Но не касае само християните, а засяга и всички вероизповедания по тези места. Верите са различни, но процесите същи и всички драми и процеси исторически минават един път



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано14.12.23 16:19



като стана дума за християнството и /ранното/ му разпространение по нашите земи /вкл македонските краища/ - да споделя набързо, че последните десетина дни чета доста материали специално за ранното християнство - датировки, авторство, първоизточници на книгите на новия завет, ранни апокрифни/неканонични писания, ранни течения/ереси и т.н.
та във връзка с това ми дойде на акъла следния въпрос към останалите съфорумци - каква е според вас разликата между думите бог и господ поне в контекста на новия завет?

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано14.12.23 18:12



Сигурно знаете повече от мен, а и Бог има триединна същност, но по принцип:

Господ — отнася се за Исус Христос, освен в специфични моменти за Бащата, докато Исус е сред апостолите, преди възнесението.
Бог — отнася се за Бащата (Отче), освен в специфични моменти за Исус, когато се подразбира троицата.
Свети Дух — понякога наричан и Господа* в Символа на Вярата и в писанията на апостолите. (До Никаейският събор, как е ще ми е интересно да науча от Вас).



За апокрифите и не каноничните ´евангелия´ — незнам. Но има ерести отричащи божествената същност или на Сина или на Светият Дух. Има и македонска ерест, но незнам подробности.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: nikolayds]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано14.12.23 20:54



надали знам повече, но поне това, което чета е, че нещата тръгват от тая гръцка дума :



(със значение на английски lord/master, а на съвременен български вероятно бихме превели като господар/повелител. не случайно славянската дума, която се използва в библейските преводи за "кириос" е "господ" - същата етимология като господар, вероятно и думата в миналото е имала по-широко значение, което постепенно се е свило предвид изключително библейската употреба)

и има донякъде елемент на "загубени в превода" и донякъде елемент на двузначност, която съзнателно или не "еволюира" до "символа на вярата" /резултата от вселенските събори в никея и константинопол от 4в/, където се налага доктрината за светата троица.
значи първо гръцката дума "кириос" се използва точно като наименование на бог в гръцкия превод на стария завет /септуагинта/ - на местата, където са съгласните букви YHWH на името на еврейския бог, което е било забранено да се произнася.
от друга страна в новия завет същата дума "кириос" се използва изключително за иисус христос, отново с приблизително същото значение lord/master, но вероятно и с малко по-широко/различно значение - това на учител/наставник /ако се предположи, че е използвана да преведе арамейското "мари"/. и най-честата употреба е в посланията на апостол павел, които между другото се датират като най-ранни от всички книги в новия завет /края на 40те-50те г на 1в/ и за които авторството на свети павел е почти безспорно /за разлика от това при почти всички останали книги от канона/. ето един пример с 1 коринтяни:



десетки употреби на "господ" /славянския превод на "кириос"/ и то изключително и само за иисус, "бог" пък е запазено само и изключително за бог отец. т.е. въпреки че иисус е "син божий", това не предполага пълен "божествен статус" /т.е. нещо над статуса на "месия"/, все още я няма експлицитната идея за "бог син" и за единната същност на бог отец и бог син /за което има определени податки само в евангелието на йоан, което е датирано и като най-късното/.
всъщност за нееднозначното тълкувание на "божествеността" на исус говорят и многото ранни християнски течения, обявени впоследствие като ереси от ортодоксалната /православна/ линия. например марционизма определя старозаветния яхве и иисус като две съвсем отделни същества - първия е зла/отмъстителна сила, втория - олицетворение на доброто. арианството пък определя бог отец като първостепенния бог, а иисус има подчинена роля - и всъщност "православието" надделява над арианството най-вече заради политическата подкрепа оказана от няколко римски императори /т.е. малко или много щастливо стечение на обстоятелствата, в смисъл при малко по-различна конфигурация на събитията днес можеше съвсем спокойно да изповядваме някаква "арианска" догма/.
та, случайно или не свети павел и ранната гръкоезична християнска общност, към която е принадлежал са използвали не съвсем еднозначната дума "кириос" /на български - "господ"/ - е според мен доста интересен въпрос.

кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш

Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор nikolayds ()
Публикувано14.12.23 21:17



Св. Апостол Павел, мисля че е бил гръкоезичен. Не знам много податки да е говорил арамейски. Въпреки, че Савел е фарисей и много добре запознат в Меойсеевият закон, по това време май вече са на гръцки книгите на старият завет. Така че няма объркване с Кириос, специално при него.

Докато първите три евангелия са относително “популярни” в теологически смисъл св Йоан е ориентирът. Той е с Господ от началото до края и после с Богородица. И май само той умира късно от естествена смърт и съответно най—късно написва евангелието. Знаеш Лука и Марко не са били с Господа и пишат “под диктовка” и не от първо лице.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: tormentor]  
Автор leyte (стар клубар)
Публикувано15.12.23 07:45



Защото и тримата четем от интернет и Уики, а не питаме теолог, свещеник, не гледаме в "православие". Друг е въпроса колко и вяра ще хванем на чуто и прочетено. Затова и в православието още се пее и говори за оглашени, а не на право-вярващи само.
Мен ми ги обясняваше дядо ми Спас, който освен другите му предмети преподавал и вероучение по стружко и Охрид при Цар Борис.
Има неща които май се научават само когато му е времето. Нататък става все по-трудно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tuzlija-179435 (стар вълк)
Публикувано15.12.23 18:26



В самото Евангелие си пише, че никога не е късно.



Тема Re: Торбеши, помаци, бошняци, шиптъринови [re: leyte]  
Автор tormentor (мъчител)
Публикувано16.12.23 23:48



може и да е по-трудно, но никога не е късно човек да се върне обратно в училище:



апостол ерм пловдивски:


и някои погледи на българската православна църква върху някои въпроси от съвременността:

за истанбулската конвенция:



/поне за сега сме на една линия с другите вероизповедания - католици и протестанти, за по-нататък не е много сигурно дали ония ще са на наша страна. а като стана дума, знаете ли термина, който православната църква използва за неправославните християни?/

за консуматорското общество:


за традиционното семейство /странно как не отхвърлят директно еднополовите бракове/:


кажи му северномакедонец вместо да го обиждаш


Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.