Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 01:40 13.06.24 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Етногенезис по нашенскинови  
Автор ad miral (андорския флот)
Публикувано28.11.21 01:45



Това тука не съм го пускал май:



     Етногенезис по нашенски

     Дискусиите относно произхода на нашата нация не стихват и не стихват.
     Човек ще каже, добре де, фактите не са от вчера, нали? За толкова години все трябваше да стигнем до някакъв консенсус, коя от всичките теории около нашия етногенезис е най-вероятната!
     Трябваше, ама нали хич ни няма по консенсусите... И да, вярно е, че сред известните нам исторически факти няма Бог знае какви новости, които да изискват основно преразглеждане на въпроса.
     Тогава?
     Е-е, драги сънародници, хайде сега, нали си се знаем? Фактите може и да са същите, но нашата политическа ориентация не е, тя се мени, тя никога не е била хомогенна и ние като емоционално скроени политически субекти сме склонни да поставим историята в служба на нашите политически цели и симпатии.
     За какво всъщност говорим?
     Ето за какво:

     Предисторията

     Преди век и отгоре, в зората на модерната българска държава голяма част от нас са искали да бъдат славяни. Откъсването от османската империя е изисквало ново самочувствие, нова идентификация и нови репери. Идеята да принадлежим към многобройното езиково семейство в този момент била добре дошла и много от нас са я прегърнали. Аргументите били железни: езиците, макар и не идентични били все пак близки, пък другите членове на семейството никога не са отричали общия си произход, въпреки някои конфликти, които имали помежду си. А нацията освободител „дядо Иван“, към която сме хранили откровена благодарност, независимо какви точно политически цели е преследвала, също била една от славянските.
     Е, не всички били съгласни с такава постановка. Все пак наличието на други съставни части в нашия етногенезис и най-големият славянофил не може да отрече. Противниците на славянската ни принадлежност залагали точно на тези съставни части, най-вече на основоположника на първата ни държава – легендарния прабългарин Аспарух. Неговият род бил баш предшественикът ни, а славянският елемент всъщност бил по-незначителният.
     Тук е време да направим набързо една междинна равносметка, преди да сме се оплели в детайлите. Нека се спрем на това: никоя от съставките на нашата нация не е спорна. Печенеги, кумани, власи, черкези и други - наличието на нито една от тях не се отрича. Спори се единственото за пропорциите им и етикетите върху тях.
     Съдбата на България за близо 70 години след освобождението я изправи в няколко войни срещу съседни славянски народи, участвали в конфликтите. Това всичкото няма как да не повлияе на настроенията в страната и да окаже влияние на историческата наука и популярна публицистика. Та за този период сигурно сме станали по-малко славяни.
     За сметка на това следващите 45 години нещата бяха кристално ясни. Великият Съветски съюз беше еталон за всичко, от структурата на БАН, та до тази на детската градина. И ние отново бяхме преди всичко славяни. Поне в училище така ни учеха: всичките останали етнически съставки, кой кога дошъл, се претопили в огромното славянско море. Това, че пет века сме живели, макар и не доброволно, врата до врата с не по-малобройната турска народност, се претупваше с аргумента, че религията ни е предпазила от смесване с поробителя. Първата теза не се нравеше на всички, но затова пък втората не се подлагаше нито секунда на съмнение от никого.
     Но дори този идеологически праволинеен период в нашата историческа наука претърпя едно значително интермецо. Разкопките на тази и онази могила по нашите земи разкриха продуктите на една удивителна материална култура, засенчваща даже технологичните достижения на античните елини. Златните паници, които излязоха наяве накараха световната историческа гилдия да завие от възторг. Нямаше как, наложи им се на историците да заговорят пред широката публика и за траките. Отначало неохотно и неуверено, после, когато подушиха голямата далавера - с все по-голям ентусиазъм. Не че съществуването на тези древни и първи обитатели по нашите земи беше нещо ново, напротив. Но до този момент някак си тихомълком се предполагаше, че в ранното средновековие те услужливо са опразнили терена за да направят място на прииждащите от север славяни. Защо така и къде са отишли? Само те си знаят... историците, де, не траките. В полза на това предположение се споменаваше, че от езика на траките в съвременния български няма и следи. Не че някой знае нещо по-съществено за езика на траките, ама нейсе, това са подробности.
     В училище продължавахме да учим, че нашата нация е била сплав от славяни с леки прабългарски примеси. Колкото по славяни - толкова по-плътно до големия брат имахме право да се чувстваме. Това разбира се беше само информативно, защото всъщност всички народи на тази планета се считаха за братя и ние бяхме освен всичко друго и интернационалисти.
     Втората пукнатина в тази праволинейност се появи с така наречения възродителен процес. Искахме да направим всичките жители на кърджалийско, разградско и т.н. равни нам, дотолкова равни, че да носят и нашите имена. Да не би някой, чувайки имената им, да си помисли, че те са други, а не такива като нас. Имахме най-добро желание и най-добри чувства, бяхме забравили само една малка подробност - да ги питаме тях дали искат.
     Оказа се, че не искат.
     Оказа се, че в страната живеят още доста хора, които не се чувстват нито българи, нито славяни и половината от тях демонстрираха тези си чувства с краката си, напускайки страната. Другата половина остана, обаче сега стана по-трудно да се твърди, че и те са потомци на славяните и малкото прабългари и просто в даден момент от историята, доброволно или не, са приели друга вяра и проговорили на друг език.
     Въпросът, до каква степен и те са участвали на по-късен етап в етногенезиса на нацията остана сред въпросите без отговор. По темата може само да се спекулира. Вярно е, че през въпросния период нито християнството, нито ислямът са търпели смесени бракове. Вярно е обаче и нещо друго: при изповядващите исляма е било обичайно младоженецът да бъде финансово подплатен, защото трябва да купи булката, докато при християните било точно обратното – булката е трябвало да има зестра и сериозен чеиз, за да се котира на брачния пазар. Е, хайде да си представим сега за момент как са постъпвали девойките от бедните християнски и младежите от бедните ислямски семейства... и после бързо да забравим тази неприятна нам мисъл.
     Та мероприятията около възродителния процес се оказаха пълен провал отвсякъде. Да си бяхме останали интернационалисти докрай, т.е. до нежната революция - поне нямаше да берем този срам...

     Последни развития

     След това стана сложно, понеже станахме демократи. Което предполага, че всеки може да има не само собствено мнение по всички въпроси, но и че има и право да го изказва на всеослушание и пише където, колкото и както си иска. Същевременно нацията се нуждаеше спешно от политическа и идеологическа преориентация, което, както е известно се отразява силно и на историята като наука, поне у нас.
     Славянската карта се оказа бита. Споменавайки славяните, повечето от нас спонтанно се сещаха за най-многобройната славянска нация, от чиято братска прегръдка се налагаше да се освободим. И за да бъде дистанцирането по-ефектно, много от нас решиха: хайде, стига толкова сме били славяни. В помощ на бързо преориентиращите се нашенци дойдоха някой твърдения, че понятието „славяни“ е измислено и тези, които сега се наричат така, всъщност би трябвало да се наричат скити или незнамсикак. Етикетите винаги са били от първостепенно значение у нас, особено тези с политически контекст. Това, че на няколко други нации същото политическо дистанциране се удаде доста по-леко и без да се отричат от славянския си произход, някак си остана незабелязано. Какво да се прави, нали когато някой ни помоли да пръднем, ние се... да, ами... такива сме си...
     Даже езиковедите и филолозите ни с удоволствие подчертаваха различията на българския от останалите славянски езици и смело игнорираха приликите. На плахите въпроси, защо така всеки нашенец, попаднал в Минск, Загреб или Братислава след седмица-две разбира езика, а след месец- два го проговаря, се чуваше стандартния отговор: славянският език ни бил наложен като официален по религиозни съображение още в 9-ти век. Кой го е наложил, как е бил наложен и какво значи въобще такова животно като „официален език“ за 9-тия век? Не е ясно. Твърдеше се, че понеже богослужението се е водело на славянски и така ние всички полека-лека... Това, че по същото време и за доста по дълъг период на поляци и унгарци католическата църква им е пеела на латински, без това да остави сериозни следи в езиците им, се игнорираше напълно. Е, кой знае, може пък ние просто да сме били по-ученолюбиви от тях и по да сме се заслушвали какво се говори от амвона, казва ли ти някой? Не, не, ние не сме славяни, нас са ни направили такива, или ако сме, то е съвсе-ем мъничко.
     То това добре, но когато етногенезисът изведнъж се опразни от основната си до момента съставна част, тази празнина не може да се пренебрегне току така, трябва да се запълни с нещо. На първо време с тази тежка задача отново биде натоварен любимият на всички Аспарух и неговото войнство. Прецапалите през 7-ми век Дунава конници изведнъж от няколко хиляди, нараснаха на няколко стотин хиляди. Как по това време толкова хора са се събрали на тясната територия Малка Скития, къде са пасли също така многобройните им коне, защо завалията Погонат решил, че с една шепа армия ще може да им свие сърмите и да ги прати обратно там, откъдето са дошли, засега все още остава тайна.
     В последствие обаче се появи проблем от съвсем друг характер. До момента прабългарите на Аспарух бяха считани за принадлежащи към тюркските етноси. Е да, ама това “тюрки” звучеше прекалено близко до “турци”, пък с вековния поробител все още никой от нас не искаше да има нищо общо. Нали се бяхме запътили твърдо за Европа, където с някои дребни изключения всички нации бяха индо-германски, индо-ирански, абе, въобще арийски? А турците май никой не ги искаше там.
     Ами сега?
     Вярно, славяните също са арийци, ама нали току-що се бяхме отказали от тях...
     Това беше моментът, в който историците и тези, които се считаха за такива, заприличаха на корпус за бързо реагиране. Почти едновременно се креираха/реанимираха няколко нови/стари теории:
     Първата от тях, наречена популярно „иранска“ издаде научно изряден расов сертификат на Аспаруховите воини, че не били никакви тюрки, а чисти арийци от северния Хиндукуш. Подкрепена биде с езикови сравнения и зарегистрирани известен брой общи думи с народите, живеещи все още там. Това, че някои бавно изменящи се елементи от бита, като например погребалните порядки на прабългарите все пак са били сходни с тези на тюркските народи, май не пречеше никому. Това, че по пътя си от Хиндукуш до нашите земи на прабългарите им трябвали няколко века и през това време по пътя се е налагало да си говорят с десетки други народи, което няма как да не е напълнило езика им с доста заемки и чуждици, в това число и арийски – тоже. Въобще иранската теория се хареса на много хора, понеже превърна прабългарите аламинут от диви номади в цивилизовани строители и държавници, докара езика им по-близо и до славянските (тю бре, май не може съвсем без) и най-вече понеже не противоречеше на другите утвърдени моменти от последвалата история.
     Втората теория твърди, че прабългарите не са никакви прабългари, ами чисти българи и не са идвали от никъде, а са си живеели винаги по нашите земи от незапомнени времена. Елински и римски хронисти от антиката са пропуснали да ги споменат от чиста разсеяност.
     Трета реши, че основна съставна част в нашия етногенезис са траките. Траките бяха направо идеални за целта кандидати. Древни обитатели на тукашния район, даже най-древните, възпети още в Илиада, културни, цивилизовани и най-вече - безспорно арийци. Това, че тяхното присъствие в съвременния ни език трудно се доказва, т.е. приносът им все пак не може да е бил толкова масивен, изглежда не смущаваше никого, а когото смущава, нека направи малко по-горе справка за събитията от 9-ти век.
     Тъй де!

     А сега накъде?

     И трите теории звучат примамливо, но все пак си противоречат една на друга. Общото им е единствено, че до голяма степен удовлетворяват съвременното ни политико-идеологическо настроение. Предстои ни значи да си изберем една от тях и да я обявим за официална и единствената научно обоснована. И ние вече няма да сме славяни, т.е. няма да ни слагат в близост със сибирския мечок, няма да имаме и нищо общо с разни там тюрки или турци и други нежелани в Европа елементи и най-вече, ще сме расово напълно изрядни арийци.
     Трябва само да побързаме, защото това висящо състояние на тезите може да е много демократично, но същевременно се явява своеобразен биотоп за пръкването на какви ли не екзотични нови теории. И хич не сме далеч от момента, в който нашите исторически търсения ще започнат удивително да приличат на тези, с които се занимават братовчедите в Скопие.
     Е, дами и господа историци и тези, които се считат за такива, за това ли беше целият зор? За да станем най-после неславянски арийци? Ами че защо тогава при синтеза на нацията не взехте предвид една съставка от народонаселението ни, която и в момента ни е под ръка в собствената страна, а именно циганите, които сега наричаме роми? Те като елемент от етногенезиса щяха да решат всичките ни проблеми по народностната ориентация наведнъж. Вярно, към тях имат специално отношение вече не само у нас, но и в Европа, ама пък едно нещо не може да им се отрече: от тях по-чисти арийци на Балканите няма, каквото и да е лъгал ефрейторът Шиклгрубер по този въпрос.


     август2010
     admiral@mail.bg

Редактирано от ad miral на 28.11.21 01:49.



Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: ad miral]  
Автор MupaM (ordinary юзър)
Публикувано28.11.21 07:44



За хумор добре, иначе откровено пресилваш на повечето места. :)
Никой и ей толкова сериозен не се е опитвал да отрече, че си говорим славянски език по съвсем естествени причини. Честно казано, за пръв път я чувам тая теза за църквата. А смесените бракове определено са били голяма рядкост и не поради бедност, а най-вероятно по най-рядката причина, любов безумна; това за зестрата и откупа, какво правел бил който ги няма, си е твоя идея, признай си.



”И замирисва на море
човекът в угарите тъмни
и синурите им бездънни
оставя друг да дооре...”

Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: MupaM]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано28.11.21 11:18



На повечето места?
Попресилва навсякъде, но комай това му е стила!
Иначе от цялото, оставам впечатление, че той търси отговор за себе си...
Объркан е, но че има доза хумор, не мога да си кривя душата.



Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: ad miral]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано28.11.21 11:39



Намирам се на старта на 20-ти век.
Млад съм, самочувствието ми е голямо, както лично, така и национално.
Тепърва ми предстои да опозная други земи, култури, народи, далече от България, отвъд голямата вода...
Правя го със завидна страст (на практика ставам член на някои редки културни общности, като уйгурската например).
На финала, първоначално неочаквано за мен, затварям кръга с българското: култура, история, бит, съвременни достижения и т.н.
Но този път вече с поглед, пречупен от познанието си за останалите, освен на български и на неколцина други езици или с други думи, отърсен от собствената българска пропаганда с която поне моето поколение (а и още неколцина други), бяхме заквасени.
Какво да ти кажа - и личното и националното ми самочувствие бяха станали следствие тези опознавателни години, още по-голямо.
И има защо, т.е. оправдано е, но ако тръгна да обяснявам защо е станало така, хем ще отнеме, страшно много писане, хем вероятно не би могъл да го разбереш.
Личното преживяване и търсене, това е истината.
Виждам ти комай второто го правиш, най-малкото си задаваш въпроси и правилно търсиш отоговори.
Личен съвет, разшири търсенията в две основни посоки (със сигурност има и повече):
Прави го поне на неколцина различни езика, но на автори, родени извън България, по възможност да са и небългари (така ще са обективни по тяхному, не по нашенски) и с научни степени (случайни драскачи и на запад и на изток бол, не само у нас).
Търси обективни и научни изследвания не само в науката история, но и в придружаващите я археология, филология, етнология, ономастика, като можеш да включиш и генетика + етнография.
След известно време (може би години, защото си требе време) пак ще си говорим , живи здрави, разбира се!
Вероятно ще гледаш снизходително на това, което си писал по-горе и само ще се забавляваш искрено...



Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: MupaM]  
Автор ad miral (андорския флот)
Публикувано28.11.21 12:58



...си е твоя идея, признай си.
Без бой нищо не признавам.


А фанат ли да ме бият – почвам да лъжа.

_
If I turn out to be particularly clear, you`ve probably misunderstood what I`ve said.

Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: kuduger965O6]  
Автор ad miral (андорския флот)
Публикувано28.11.21 14:58



Благодаря за изчерпателната реплика, тя заслужава по-подробен отговор.



За пресилването – да, естествено, че има пресилване. Хуморът живее от хиперболизации, не само, но в известна част. Същевременно ми е ясно, че патриотизмът, от определена степен нагоре не търпи хумор. В това отношение той прилича на религията. Становището ти много ми напомня на баща ми, лека му пръст, за татко историята българска също беше храм.

Когато почнах да пиша първата книжка с исторически каламбури ме предупредиха за табутата: Левски, Ботев, българският войник на фронта и т.н. Тях не съм ги пипал. Някои споменаха в този ред също Кирил и Методий, но за тях мненията се оказаха диференцирани, някой даже ги беше обявил за гръцки шпиони. Какво да се прави, историята не е тона наука.

Но аз съм свикнал. Преди години дори ме бяха викали на , и то тук в този клуб.

Писал си ми:

Търси обективни и научни изследвания не само в науката история, но и в придружаващите я археология, филология, етнология, ономастика, като можеш да включиш и генетика + етнография.
Правя го, макар и не толкова интензивно, както на младини.
Но белетристиката няма нищо общо с исторически или политически писания.
Да не говорим за това, че и "сериозните" трудове доста си противоречат на пасажи.

Да вземем само генетиката. "Генетични" карти на нашия регион показват доста сходни параметри на сегашна България и европейската част на Турция. Генетиката лепва кодове, тя не се занимава с тълкуването, това предоставя на други. И какво правим сега? Предполагам патриотите от нашата страна Странджа са убедени, че европейската част на Турция се населява от асимилирани българи, докато от другата страна на планината твърдят точно обратното.

И т.н.

_
If I turn out to be particularly clear, you`ve probably misunderstood what I`ve said.

Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: ad miral]  
Автор kuduger965O6 ((a.k.a.kudoglu))
Публикувано28.11.21 17:35



"Становището ти много ми напомня на баща ми, лека му пръст, за татко историята българска също беше храм."

Оо, тя е много повече от храм. Едни пладнешки крадци, заради които съществува този форум, не са го разбрали, но сърбите при всичките им недостатъци, добре го разбират още в края на 19-ти, началото на 20-ти, за това те самите създават въпросните пладнешки крадци, които да налазят нашата собствена история...

Левски с този меко казано странен игрален филм за него, излязъл преди години (дори не му помня името, нито на режисьора му), отдавна го "пипнаха", а за Св. Кирил и Методий никога не е било тайна, че всъщност са византийци, а още по-точно ромеи, които със сигурност не са се самоопределяли като гърци.

Историята все пак е наука, която лежи върху документи и извори, отразяващи конкретното време и няма нужда от македонистки тълкувания.

А за този дуел не знаех, но определено е пикантна подробност в която имам любопитство относно съперника ти?
А генетиката самият аз не веднъж съм писал, че е последната от изброените (плюс някои неизброени) науки, която може да се има, но спокойно може и да се няма предвид.

Все пак всичкото това го написах, защото вярвам, че ти ще намериш интересуващите теб отговори и по този начин ще си по-добър и в белетристиката, а вярвай ми и в разни сериозни или хумористични двубой с този или онзи представител на клуба и не само!



Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: kuduger965O6]  
Автор ad miral (андорския флот)
Публикувано28.11.21 19:32



Оо, тя е много повече от храм. Едни пладнешки крадци, заради които съществува този форум, не са го разбрали, но сърбите при всичките им недостатъци, добре го разбират още в края на 19-ти, началото на 20-ти, за това те самите създават въпросните пладнешки крадци, които да налазят нашата собствена история...


Е, добре, но нека все пак правим разлика между пладнешко крадене на история и хумористична литература на историческа тема. Двете "криминални" деяния имат различно ниво на престъпност, макар че нито едно от тях не е забранено със закон. Не бива да бъркaме баби и жаби, както казват братчедите в Скопие.

За дуела – той така и не се състоя, предизвикателят, който трябваше да го организира се изгуби. Мен, а и не само на мен ми беше интересно каква щеше да е темата на спора. Нейсе.

Аз

и ще продължавам да пиша в същия дух, стига музата да е благоразположена, естествено. Много, прекалено много са между нас пишман-патриотите от сорта "България на три ракии", не мога да устоя на изкушението да не ги бъзикна. Не мисля, че върша нещо лошо. Пък и на доста хора този жанр изглежда им харесва.

_
If I turn out to be particularly clear, you`ve probably misunderstood what I`ve said.

Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: ad miral]  
Автор Amateur (TrollBuster)
Публикувано28.11.21 20:13



"Оказа се, че в страната живеят още доста хора, които не се чувстват нито българи, нито славяни и половината от тях демонстрираха тези си чувства с краката си, напускайки страната."

Таз хипербола не я разбирам. Каква е тънката идея на автора?

***
30


Тема Re: Етногенезис по нашенскинови [re: Amateur]  
Автор ad miral (андорския флот)
Публикувано28.11.21 21:10



В края на "възродителният процес" през лятото на 1989 около 400'000 български турци се изселват в Турция.

_
If I turn out to be particularly clear, you`ve probably misunderstood what I`ve said.



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.