Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 15:11 08.07.25 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Косово - горчив урок за пишман патриотари...нови  
Автор Aмaтьop (тъмносин)
Публикувано20.03.08 17:35



Косово - горчив урок за пишман патриотари и ... пишман интелектуалци
Даниела Горчева, списание "Диалог"
20 Март 2008

Косово е горчив урок за това докъде може да бъде доведено всяко едно общество, когато лъжите заместват историческата истина, а реалността се гледа през мътното стъкло на патриотарството. Загубата на Косово е най-малката беда, която застигна сръбските "патриоти”. Опитът показва, че следващите поколения тепърва ще плащат страшните сметки на насилието, развихрило се на територията на бивша Югославия. А самоубийствата и психическите разстройства сред "оцелелите” (и жертви, и насилници) ще бележат страховита прогресия години наред.
"Може ли да си представите какво ще четат децата след няколко години в училищата за това какво се е случвало тук?" - пита гневно Борка Павичевич, известна сръбска режисьорка и драматург. - "Ние бяхме в Европа. Сега сме извън нея. Водим средновековни войни. Какво означава воюването за територии в съвременния свят? Какво право имаха тези хора да съсипват всичко?”

Издателят на списание "Време” Милош Васич говори с презрение за ролята на интелигенцията: "Трябва да знаете, че това, което остана от комунистическата държава, е тоталното покорство на интелектуалците! Господи, как мразя тази дума!" - казва той. – "Щом тръбата изсвири и те бяха там, за да служат и да подкокоросват хората с войнствените си брътвежи и с патриотарството си”.

Борка Павичевич го допълва: "Когато се начева пропаганда, предразсъдъците започват да растат и хората се заразяват. Питате някого защо не може да живее със съседа си и разбирате, че не може, защото са му казали, че не може. Защото е слушал патриотически песни и бръщолевения за 1389 година или друга някаква дивотия. И ето ни с 4 милиона бежанци и не знам колко мъртви! И за какво? Заради лудата идея за Велика Сърбия тези амбулантни търговци на власт съсипаха страната ни!”

"По-добре героична смърт, нежели да живеем в срам!" - бил заветът, който княз Лазар бил оставил на сърбите преди да загине в драматичната Косовска битка през 1389 г.

Историческата истина, обаче, е по-различна. Легендарната битка е незначителен епизод без особени последствия за съдбата на тогавашна Сърбия. Както пише Евгения Иванова в своето изследване "Падането на сръбското и българското царство: юначество и мъченичество":

"Сръбската държавност, впрочем, съвсем не завършва с Косовската битка. Тя продължава още цели 70 години, през които Сърбия е управлявана от сина на Лазар - Стефан (1389-1427), от внука му Георги Бранкович (1427-1457) и неговите наследници (1457-1459), които я предават безславно на Мехмед Завоевателя. В митологичните интерпретации обаче историята "свършва" през 1389 г. в Косово. Оттам насетне сръбските владетели са васали - било османски, било унгарски. И не "умират в битка", а заживяват "в срам"…

И тъй като историята очевидно не е достатъчно героическа и даже е малко ”срамотна”, на помощ идва митологията.

А митологията, както твърди Ернст Касирер, е отговор на отчаянието на обществата, неспособни да решат даден проблем.

Митологиите обаче могат да имат и разрушителна сила и пресен пример за това е Косово, в което всъщност не сърби, а албанци са преобладаваща част от населението поне от 18 век насам.

Послеслов за 100 български "интелектуалци”

Да оставим настрана мизерната морална позиция на 100-те български "интелектуалци” (повечето световно неизвестни имена), която помни жертвите на бомбардировките, но не помни защо бяха предприети тези бомбардировки и удобно забравя стотиците хиляди жертви на една чудовищна война – избити, осакатени, изнасилени и депортирани. Само жертвите на Сребреница бяха 8 хиляди.

Но другаде е акцентът в писмото и нека не ни заблуждава привидно опозиционният му характер и привидно острият тон срещу управляващите. Това е за парлама, само Леда Милева не го е разбрала.

"Сърбите са наши братя по кръв и вяра, днес предаваме тях, утре ще бъдем предадени ние” - твърдят левите интелектуалци, които още боравят с терминологията от 19 век (за съжаление, без да могат да се похвалят с постиженията на българската интелигенция от 19 век, нито пък с познаване на историята).

19 век е век на романтизма. Родината обикновено е рисувана в образа на майка, на която синовете трябва да строшат оковите, а народите се делят на "братски” (които ни освобождават) и на чужди (които ни поробват). Едните са идеализирани (до глупост), другите са демонизирани (от глупост). Така романтично се ражда и митът за дядо Иван, чиито последствия и до днес влачим.

И тъй като очевидно нашенските интелектуалци, за които с пълна сила важи казаното от Милош Васич за сръбските пишман интелектуалци, още си живеят в 19 век, не е зле да им припомним някои исторически факти от началото на 20 век.

През 1915, например, със сигурност е настъпило известно отрезвяване дори у най-големите български романтици и привърженици на теорията за "братските” народи. Защото докато "братска” Русия обстрелва черноморския ни бряг, "братска” Сърбия пък се заканва да окупира "сръбските” земи до Янтра и Марица.

Ето какво пише в сръбския вестник "Трибуна” на 23 май 1915 г.:

"Ако пък дойде така, че от Сърбия се отнеме и най-малката част от нейните с кръв придобити земи, ние ще знаем достойно да се отплатим за тази неправда. И, за да можем веднъж завинаги да се гарантираме от страна на България, ще направим това, което трябва да направим и с Албания: окупация на всички сръбски области до Янтра и Марица и присъединяването им към велика Сърбия.”

Дето има една дума - с такива "братя”, врагове не ти трябват.

Трябва да уточним, че написаното в "Трибуна” е в пълна хармония с написаното в останалите сръбски вестници от 1915 година. На 20 май, например, близкият до правителството сръбски вестник "Политика” излиза със статията "До Искъра и Струма”, в която четем:

"Наш идеал е да имаме национални граници; откъм България тия граници вървят по Искър и Струма. Целият този край образуваше съставна част не само на сръбската държава, но съставна част, и подир пропадането на последната на Косово поле, на сръбската черковна организация, Ипекската патриаршия”.

Единственият вестник, осмиващ великосръбските претенции по онова време е

"Радичке новини”, който излиза с хумористична статия, озаглавена "Нашите претенции”:

"Тези дни, когато се създава велика Сърбия, нека да се не губи из пред вид нито една територия, на която имаме било исторически, било етнографски права. За Македония, за Албания и за три четвърти от България това е вече доказано: всичко е сръбско и само всеизвестната балканска разсеяност е могла да отиде до там, че да прикачи на тия чисто сръбски земи някакви чужди имена, които нямат с тях нищо общо. Но аз мисля, че на това само не бива да спираме. Ние имаме още много да искаме. Защо, например, Солун да не е наш? В него е лежал нашият болен Дойчин. Защо да не е наш Серес, когато се знае, че под неговите стени Душан е имал един път диария? Може да искаме дял и от Мала Азия. Нима сърби не са проливали там кръвта си като помагачи на Баязид срещу Тамерлана?”

Обратният пример - за разумно поведение - е изказването на румънския генерал Крайничану по повод несправедливо получените от Румъния български земи при сключването на Букурещкия договор:

"Да отстъпиш навреме и това, което трябва, е по-героично и по – полезно, отколкото да упорстваш твърдоглаво.”

Подобни изказвания през 1914 г. прави и румънският публицист Коста Фару:

"Рано или късно, при прилагането принципа на националностите, върху които ние сами основаваме нашите стремежи, ще трябва да повърнем на българите четириъгълника, който им взехме. Това е сигурно. Без да чакаме, обаче, те да ни го поискат или други да ни подканят да го дадем, нека имаме куража за една великодушна и разумна инициатива. И каквото и да правят другите, нека ние да си изпълним длъжността; да бъдем честни спрямо българите, да направим за тях това, което желаем да се направи за нас - да им върнем четриъгълника..”

Днешното (както и вчерашното) сръбско разбиране за героизъм, очевидно не е: ”да отстъпиш навреме и това, което трябва”, а твърдоглавото и самонадеяното: "Пуцай, куме!”

Нека никой да не се заблуждава, че това са само "сръбски” работи и че има умни и глупави общества или варварски и културни народи. Примери за изпаднали в умопомрачение цели общества – колкото щеш. Всичко зависи от интелектуалния елит на едно общество - ще успее ли да издигне ясно разумен глас или последният ще потъне в крясъците на пишман интелектуалци.



"Bulgarian language marked with green color represents Macedonian language"


Тема Re: Косово - горчив урок за пишман патриотари...нови [re: Aмaтьop]  
Автор Щъpkoт (fyromophagos)
Публикувано20.03.08 17:46





то комунисти и интелектуалци е оксиморон, ама айде....


Што знам што луѓе ќе бидат? Ако се Бугари, арно - ќе се разберам...".


Тема Re: Косово - горчив урок за пишман патриотари...нови [re: Aмaтьop]  
Автор croesus (?!?)
Публикувано20.03.08 17:46



Въпреки че според мен източниците са грижливо подбрани, статията е изключително добра. Поздравления!





Тема Re: Косово - горчив урок за пишман патриотари...нови [re: Aмaтьop]  
Автор инцидeнтeн ((ама връхлитащ))
Публикувано20.03.08 18:24



Добре де, аз едно нещо не мога да разбера...
Защо изобщо трябва да имаме отношение?
Ами това са техни работи - да се оправят!
Някои страни приключиха с комунизма, хората понесоха прехода (а някои още го отнасят), но си останаха заедно.
Други обаче се изпотепаха и направиха такива поразии, които ще се усещат от поколения напред във времето.
Което значи, че нещо не е било наред през цялото време.
Но тия работи няма да станат с външна намеса.
Хората трябва или да се научат да живеят заедно, или да се превърнат в някакъв палестино-еврейски батак, от който измъкване няма.
Ще рече човек, че това Косово се е появило за 15 минути...
Ама не вярвам - тоя цирей е брал с години.

... tota creatura
revertis a ssa natura.


Тема Re: Косово - горчив урок за пишман патриотари...нови [re: Aмaтьop]  
Автор Чeфo (същия)
Публикувано20.03.08 18:28



"Косово е горчив урок за това докъде може да бъде доведено всяко едно общество, когато лъжите заместват историческата истина, а реалността се гледа през мътното стъкло на патриотарството."

Много умно, само че би трябвало да се добави и това, че за да бъде доведено дотук едно общество, то би трябвало да изпълнява още три условия: да е само десетмилионно, да се репчи на Великата сила и да няма атомбомб. Иначе става.

Редактирано от Чeфo на 20.03.08 18:38.



Тема Великолепна статия...нови [re: Aмaтьop]  
Автор persone (върховист)
Публикувано20.03.08 18:54



Относно сръбската митология около Косово ето още един линк:





Тема Re: Великолепна статия...нови [re: persone]  
Автор нaциoбyлrapo (понаминаващ)
Публикувано20.03.08 23:22



И финалното изречение на Христо Матанов:
"Прекомерната национална митология е контрапродуктивна. Тя превръща един малък по същество народ, без особен потенциял в заложник на своята мегаломания и мечти."
За кой ли народ говори?





Тема Re: Косово - горчив урокнови [re: Чeфo]  
Автор beckmint ()
Публикувано20.03.08 23:48



В отговор на:

Косово е горчив урок за това докъде може да бъде доведено всяко едно общество, когато лъжите заместват историческата истина




Добар урок и за Бугариja. Урока на доминото!!!

Ердоган ке доде во Карджали скоро...



Тема Re: Косово - горчив урокнови [re: beckmint]  
Автор нaциoбyлrapo (понаминаващ)
Публикувано20.03.08 23:51



Разбира се... когато ти го доведеш, вървейки отпреде му на четири крака.



Тема Re: Косово - горчив урокнови [re: нaциoбyлrapo]  
Автор beckmint ()
Публикувано21.03.08 00:24



В отговор на:

когато ти го доведеш, вървейки отпреде му на четири крака.






КАКВО ЩЕ ИСКА ЕРДОГАН ОТ БЪЛГАРИЯ?

Джамиите са нашите казарми,
Техните кубета - наши шлемове
Минаретата им - наши щикове,
а правоверните - нашите войници.
Свещена армия, която бди над нашата вяра.
Аллах, това пътуване е нашата съдба,
В края му ни чака мъченичество!





Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.