Малко е офтопик, но мисля, че е интересно. Надявам се да не прерастне в дискусия за и против чъргубиля Мостич.
Ето какво пише проф. д-р Йорданов за самия процес:
ПЛАСТИЧНА АНТРОПОЛОГИЧНА РЕКОНСТРУКЦИЯ НА МЕКИТЕ ТЪКАНИ НА ГЛАВАТА ПО ЧЕРЕПА
Възстановяването на главата по черепа е своеобразна дейност, при която специалистът антрополог реконструира човешкото лице по анатомо-топографски данни, получени от изследването на конкретния череп. Възстановяването на главата по черепа се основава на установени зависимости между дебелината на меките тъкани, формите, размерите и строежа на частите на лицето, от една страна, и на анатомичните особености на костите на черепа и релефа на техните повърхности, от друга страна. Съществуващата връзка е потвърдена от достоверни статистически данни, получени при измерване на дебелината на меките тъкани върху много точки на черепа у лица от различен пол, възраст, антропологичен тип и националност.
Кога и кой е направил първия опит да възстанови главата по черепа точно не се знае. Първото съобщение е от анатома и антрополога Шафхаузен, който през 1877 г. прави пластична антропологична реконструкция на главата по женски череп от ранножелязната епоха. Историята на метода за пластичната антропологична реконструкция на главата по черепа съдържа многобройни данни за идентификацията на костните останки и направата на възстановка по тях на множество видни личности: Йохан Себастиян Бах, Хендел, Данте, Шилер, Гьоте, Кромуел, Рафаел, Е. Кант, Иозеф Хайдн, Томас Браун, Ярослав Мъдри, Андрей Боголюбски, Александър Невски, Иван Грозни, адмирал Ушаков, Тимур, Улугбег и много други.
У нас първата пластична антропологична реконструкция на главата по черепа направих през втората половина на 1974 г. по женски череп със силно изразена изкуствена дефор¬мация от масовия кръгов гроб на некропол № 3 край Девня.
През 1982 г. в Института по морфология при БАН беше учредена като самостоятелно звено Лаборатория за пластична антропологична реконструкция на главата по черепа. В нея досега са направени над 65 пластични и десетки графични реконструкции по черепи от археологически разкопки на видни исторически личности, на дейци от Възраждането и други.
Пластичната антропологична реконструкция на главата по черепа е продължителен процес, който включва в себе си научноизследователска (проучвателна) и приложно-практическа дейност. Основните етапи при възстановяване на меките тъкани на главата по черепа са следните: 1) изследване на черепа; 2) графична реконструкция на профила; 3) изработване на пластична реконструкция; 4) завършване на реконструкцията (грим, прическа, накити) с оглед на допълнителни данни — исторически, археологически, етнографски.
При пълното антропологично изследване на черепа по посочената програма се обръща особено внимание на описателните му белези. Определя се полът, възрастта, индивидуалните отклонения на формите (нормални и болесни), степента на развитие на черепния релеф, поставя се антропологична диагноза.
Графичната реконструкция на главата по черепа е въведена за първи път от Михаил М. Герасимов. Върху профилна краниограма се нанасят данните за дебелината на меките тъкани на главата в съответствие с пола, възрастта и индивидуалните особености на черепния релеф. Така се изработва графична схема за обективна оценка на решението за пластична реконструкция, която се използва като помощен и преходен етап към същинското пластично възстановяване. В някои случаи върху графичната реконструкция на профила може да се направи и графична рисунка. Тъй като е невъзможно точно да се възпроизведат дебелините на меките тъкани на страничните части на лицето, тази рисунка има само информативно значение.
Върху отделна краниограма се прави графична реконструкция на дъвкателните (слепоочния и истинския дъвкателен) и на някои от другите мускули на главата и шията. На същата краниограма графично се възпроизвежда ухото и очната ябълка с клепачната цепка.
Пластичното възпроизвеждане на главата е същинският процес на работа. С помощта на пластичен материал — восък за моделиране, върху гипсово копие, при използването на данните за дебелината на меките тъкани и информацията от антропологичното изследване на черепа и графичната реконструкция, се изработва обемно (триизмерно), в съотношение 1:1 главата на някога-живелия индивид, чийто череп е послужил за основа на реконструкцията.
Пластичното възстановяване на главата по черепа протича в следните последователни етапи: 1) моделиране на двата чифта дъвкателни мускули; 2) нанасяне на опорните точки по срединната линия и съединяването им с восъчни валове за получаване на срединен основен гребен; 3) нанасяне на опорните точки по франкфуртската хоризонтална равнина и съединяването им с валове за получаването на основния хоризонтален гребен; 4) поставяне на опорните точки и свързването им с восъчни валове по свода на черепа и получаване на затворени полета; 5) запълване на полетата по свода и останалата част от мозъковия дял на черепа с восък; 6) поставяне на опорни точки около входа на очницата и около крушовидния отвор; 7) моделиране на очната ябълка и поставянето й в очницата, изработване на клепачите и клепачната цепка; 8) моделиране на долната част на челото, носа и устата — устни и устна цепка; 9) моделиране на брадичката и областта на бузата; 10) моделиране на горните отдели на шията; 11) закрепване на главата върху статив; 12) допълнително моделиране на по-дребни детайли около очите, носа и устата, оформяне на основните и допълнителните бразди, гънки и бръчки на кожата, поставяне на веждите; 13) изработване и поставяне на ушната мида.
Довършването на реконструкцията включва поставянето на косата, евентуално брада и мустаци, изработване на облекло, накити, придаване на изражение и пр. Първите три етапа почиват на конкретни данни, получени от антропологичното изследване на черепа, докато в последната фаза са необходими сведения от археолози, историци, етнографи, с чиято помощ се решават формите и особеностите на облеклото, прическата, накитите, въоръжението. Космената покривка на главата се съобразява с расовата принадлежност и възрастта, но остава място и за субективно решение. Субективно е и изражението, което се придава на лицето, въпреки че и за това значение имат историческите факти и доказателства, възрастта, полът, здравословното и физическото състояние. При работа върху образи на исторически лица задължително се вземат под внимание всички данни за облекло, прическа, грим от дадената епоха, проучват се графични и други художествени произведения, фотографии, предмети от материалната култура.
|