Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 08:09 14.11.24 
Политика, Свят
   >> Македония
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Възстановяване на образа по черепанови  
Автор бaш бyrapaш (мин. на проп.)
Публикувано26.01.06 21:55



Малко е офтопик, но мисля, че е интересно. Надявам се да не прерастне в дискусия за и против чъргубиля Мостич.

Ето какво пише проф. д-р Йорданов за самия процес:

ПЛАСТИЧНА АНТРОПОЛОГИЧНА РЕКОНСТРУКЦИЯ НА МЕКИТЕ ТЪКАНИ НА ГЛАВАТА ПО ЧЕРЕПА


Възстановяването на главата по черепа е своеобразна дейност, при която специалистът антрополог реконструира човешкото лице по анатомо-топографски данни, получени от изследването на конкретния череп. Възстановяването на главата по черепа се основава на установени зависимости между дебелината на меките тъкани, формите, размерите и строежа на частите на лицето, от една страна, и на анатомичните особености на костите на черепа и релефа на техните повърхности, от друга страна. Съществуващата връзка е потвърдена от достоверни статистически данни, получени при измерване на дебелината на меките тъкани върху много точки на черепа у лица от различен пол, възраст, антропологичен тип и националност.

Кога и кой е направил първия опит да възстанови главата по черепа точно не се знае. Първото съобщение е от анатома и антрополога Шафхаузен, който през 1877 г. прави пластична антропологична реконструкция на главата по женски череп от ранножелязната епоха. Историята на метода за пластичната антропологична реконструкция на главата по черепа съдържа многобройни данни за идентификацията на костните останки и направата на възстановка по тях на множество видни личности: Йохан Себастиян Бах, Хендел, Данте, Шилер, Гьоте, Кромуел, Рафаел, Е. Кант, Иозеф Хайдн, Томас Браун, Ярослав Мъдри, Андрей Боголюбски, Александър Невски, Иван Грозни, адмирал Ушаков, Тимур, Улугбег и много други.

У нас първата пластична антропологична реконструкция на главата по черепа направих през втората половина на 1974 г. по женски череп със силно изразена изкуствена дефор¬мация от масовия кръгов гроб на некропол № 3 край Девня.

През 1982 г. в Института по морфология при БАН беше учредена като самостоятелно звено Лаборатория за пластична антропологична реконструкция на главата по черепа. В нея досега са направени над 65 пластични и десетки графични реконструкции по черепи от археологически разкопки на видни исторически личности, на дейци от Възраждането и други.
Пластичната антропологична реконструкция на главата по черепа е продължителен процес, който включва в себе си научноизследователска (проучвателна) и приложно-практическа дейност. Основните етапи при възстановяване на меките тъкани на главата по черепа са следните: 1) изследване на черепа; 2) графична реконструкция на профила; 3) изработване на пластична реконструкция; 4) завършване на реконструкцията (грим, прическа, накити) с оглед на допълнителни данни — исторически, археологически, етнографски.

При пълното антропологично изследване на черепа по посочената програма се обръща особено внимание на описателните му белези. Определя се полът, възрастта, индивидуалните отклонения на формите (нормални и болесни), степента на развитие на черепния релеф, поставя се антропологична диагноза.

Графичната реконструкция на главата по черепа е въведена за първи път от Михаил М. Герасимов. Върху профилна краниограма се нанасят данните за дебелината на меките тъкани на главата в съответствие с пола, възрастта и индивидуалните особености на черепния релеф. Така се изработва графична схема за обективна оценка на решението за пластична реконструкция, която се използва като помощен и преходен етап към същинското пластично възстановяване. В някои случаи върху графичната реконструкция на профила може да се направи и графична рисунка. Тъй като е невъзможно точно да се възпроизведат дебелините на меките тъкани на страничните части на лицето, тази рисунка има само информативно значение.
Върху отделна краниограма се прави графична реконструкция на дъвкателните (слепоочния и истинския дъвкателен) и на някои от другите мускули на главата и шията. На същата краниограма графично се възпроизвежда ухото и очната ябълка с клепачната цепка.

Пластичното възпроизвеждане на главата е същинският процес на работа. С помощта на пластичен материал — восък за моделиране, върху гипсово копие, при използването на данните за дебелината на меките тъкани и информацията от антропологичното изследване на черепа и графичната реконструкция, се изработва обемно (триизмерно), в съотношение 1:1 главата на някога-живелия индивид, чийто череп е послужил за основа на реконструкцията.

Пластичното възстановяване на главата по черепа протича в следните последователни етапи: 1) моделиране на двата чифта дъвкателни мускули; 2) нанасяне на опорните точки по срединната линия и съединяването им с восъчни валове за получаване на срединен основен гребен; 3) нанасяне на опорните точки по франкфуртската хоризонтална равнина и съединяването им с валове за получаването на основния хоризонтален гребен; 4) поставяне на опорните точки и свързването им с восъчни валове по свода на черепа и получаване на затворени полета; 5) запълване на полетата по свода и останалата част от мозъковия дял на черепа с восък; 6) поставяне на опорни точки около входа на очницата и около крушовидния отвор; 7) моделиране на очната ябълка и поставянето й в очницата, изработване на клепачите и клепачната цепка; 8) моделиране на долната част на челото, носа и устата — устни и устна цепка; 9) моделиране на брадичката и областта на бузата; 10) моделиране на горните отдели на шията; 11) закрепване на главата върху статив; 12) допълнително моделиране на по-дребни детайли около очите, носа и устата, оформяне на основните и допълнителните бразди, гънки и бръчки на кожата, поставяне на веждите; 13) изработване и поставяне на ушната мида.

Довършването на реконструкцията включва поставянето на косата, евентуално брада и мустаци, изработване на облекло, накити, придаване на изражение и пр. Първите три етапа почиват на конкретни данни, получени от антропологичното изследване на черепа, докато в последната фаза са необходими сведения от археолози, историци, етнографи, с чиято помощ се решават формите и особеностите на облеклото, прическата, накитите, въоръжението. Космената покривка на главата се съобразява с расовата принадлежност и възрастта, но остава място и за субективно решение. Субективно е и изражението, което се придава на лицето, въпреки че и за това значение имат историческите факти и доказателства, възрастта, полът, здравословното и физическото състояние. При работа върху образи на исторически лица задължително се вземат под внимание всички данни за облекло, прическа, грим от дадената епоха, проучват се графични и други художествени произведения, фотографии, предмети от материалната култура.



Тема Един пресен пример от световната практиканови [re: бaш бyrapaш]  
Автор бaш бyrapaш (мин. на проп.)
Публикувано26.01.06 21:59





Тук можете да прочетете за възстановяването на образа на Тутанкамон. Долу в дясно им връзка The face of Tutankhamun.

Задачата е била възложена на 2 екипа паралелно с малката подробност, че единият е знаел кого реконструира, а другият - не.



Тема Re: Един пресен пример от световната практиканови [re: бaш бyrapaш]  
Автор Xилмap Kaбac (Татаро-Монгол)
Публикувано26.01.06 22:04



Това е много интересно. Но дори и Мостич да е иЗглеждал така, както са го "въЗстановили", не виждам какъв е проблемът?



Тема Re: Възстановяване на образа по черепанови [re: бaш бyrapaш]  
Автор »№*ы{}lЏї©®™ (Тортурач)
Публикувано26.01.06 22:11



В отговор на:

4) завършване на реконструкцията (грим, прическа, накити) с оглед на допълнителни данни — исторически, археологически, етнографски.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
При работа върху образи на исторически лица задължително се вземат под внимание всички данни за облекло, прическа, грим от дадената епоха, проучват се графични и други художествени произведения, фотографии, предмети от материалната култура.




Професорът е взел предвид доказания циганско-турски произход на българите и ние сега се сърдим на Дунек и Битуше, че го правят на въпрос?



Тема Re: Един пресен пример от световната практиканови [re: Xилмap Kaбac]  
Автор Dunek_Lozar (Dunek.mkd)
Публикувано26.01.06 22:13



Ова е проблемот

А овој е од Постол :



" I have a dream " - UNITED MACEDONIA

Редактирано от Dunek_Lozar на 26.01.06 22:16.



Тема откъде пък го измисли?нови [re: »№*ы{}lЏї©®™]  
Автор antikomunist (пристрастен)
Публикувано27.01.06 09:11







Тема Re: Един пресен пример от световната практиканови [re: Dunek_Lozar]  
Автор _croesus (a.k.a. _krez)
Публикувано27.01.06 11:02



Мале какъв е 'убав!
Сигурно много са му са се "лепили".



Тема Да , но имал глава без череп ........нови [re: _croesus]  
Автор Dunek_Lozar (Dunek.mkd)
Публикувано27.01.06 11:08



искаш ли да му испиташ тази глава

" I have a dream " - UNITED MACEDONIA


Тема Re: Да , но имал глава без череп ........нови [re: Dunek_Lozar]  
Автор _croesus (a.k.a. _krez)
Публикувано27.01.06 12:14



Сори, ама си падам по жени.



Тема Re: Един пресен пример от световната практика [re: Dunek_Lozar]  
Автор Ziezi (ex quo Vulgares)
Публикувано27.01.06 12:19



па проблем е



циганин




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.