В радиото вадят стиха "Аве Мария" от текста на Богомил Гудев
Лили помете конкуренцията
Създадох "Боянският майстор" за нея през лятото на 1968-ма, разказва Александър Йосифов
Лили Иванова издава най-добрите си песни в двойния албум "Без правила". Компилацията е от нови хитове и евъргрийни на поп примата. Продукцията на "Стефкос мюзик" от поредицата "Златна колекция" тиражира неподвластните на времето "Чудо", "Хазарт", "Невероятно", "Детелини", "Какво си ти", "Ветрове", "Камино", "Заклинание", "Спектакъл", "Боянският майстор", "Покруса", "И пак тръгни", "За да те има", "Часове", "Залез", "Частен случай", "Без радио не мога". Включени са и баладите по стихове на Иван Вазов и Пейо Яворов- "Майка ми" и "Две хубави очи". Втората част е само с инструментали - жест към младите таланти. В луксозното книжно тяло са включени и текстовете на песните.
"Стандарт" започва поредица за ярките личности в поп музиката - преди и сега.
Годината е 1968-ма. Звездата на Лили е изгряла и композиторите се надпреварват да творят за нея. Александър Йосифов композира музиката за "Боянският майстор" - един от безспорните хитове на поп примата, донесъл й много признание и награди.
"Написах я през лятото по стихотворение на Богомил Гудев, което всъщност се казваше "Аве Мария". То е за Боянския майстор, който рисува Мадоната с младенеца. Там, където в текста се пее "В добрите майчини ръце дете заспива", трябваше да бъде "Аве Мария". Песента беше приета в радиото, но по стечение на обстоятелствата се наложи промяната. Сметнаха, че не е целесъобразно песента да носи името на Девата. Лили Иванова я хареса много, изпя я така, както само тя може. Никога не се е състезавала с нея на "Златният Орфей", но я направи на видео, включи я в много концерти и ето и сега продължава да я изпълнява. От 1968 г. датира и нашето приятелство. Вътрешните прозорци на "Прага" 7, където живеех аз, и нейните на "Цар Петър", гледаха един към друг. Връзката ни укрепна по съседски. Тръгна и творческата ни дружба. В годините до 1970-а направих серия от песни за Лили, между които "Алеята на влюбените". Но първата беше "Реквием". По това време тя живееше с Иван Пеев. Той направи аранжиментите. Тогава популярните певци у нас бяха Ирина Чмихова, Леа Иванова, Лиана Антонова, Георги Кордов, Маргрет Николова. Лили се появи като взрив от звезди. Направи страхотен удар още от началото. Стана любимка и помете конкуренцията - не само в България, а и в Съветския съюз и доста други страни. Печелеше наградите на всички конкурси, на които се явяваше. През 1970 г. със "Звезда" спечели в Гърция "Златната плоча" за най-добър изпълнител.
Не бих казал, че сме имали търкания. Тя изказваше недоволството си - и то с пълно право - за не особено качествената хартия за обложките на виниловите плочи. Но никога не сме се карали. Винаги й носех новите си песни и казвах: "Ако ти хареса! Ако ли не, здраве да е". Имало е случаи, когато Лили беше твърда: "Не, Сашка, тази песен не става". Не съм се сърдел. Тя работеше с определени композитори - с мен, с Тончо Русев, Морис Аладжем, Ангел Заберски. Всеки се стараеше да напише песен за нея, за да чуе името си и песента във възможно най-доброто изпълнение. Пазя си две нейни картички, които се продаваха по павилионите тогава. Отзад ми е написала: "На Сашето с много обич!".
По времето, когато бях директор на "Балкантон", съм имал куриозни случаи. За една година Лили беше получила от Съветския съюз поръчка за милион и двеста хиляди плочи. Това е рекорден тираж, какъвто никога повече не сме имали. Тогава впрегнахме всичко живо, за да изпълним поръчката. Голямо тичане падна, така че преизпълнихме плана за годината. Събрахме всичката възможна хартия, която съществуваше, за да можем да изработим обложките. Плочите бяха големи, много хартия отиваше, а тя беше вносна. Лили правеше и за България страхотни тиражи - по четиристотин хиляди. Само Емил имаше същите - у нас и в Съветския съюз. Може би Лили има към 40 милиона плочи, издадени до момента у нас и по света. Не бих могъл да кажа коя Лили повече ми харесва - тогавашната или сегашната. Тя винаги е оставала вярна на себе си, въпреки че се е променяла. Не мисля, че новото време, което дойде в поп музиката, донесе нещо суперново и авангардно. Не че композиторите, с които работи сега, не са талантливи. Лили все така държи на стила си, на перфекционизма в текстовете, мелодиите и аранжиментите."
Людмила Първанова
|