Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:26 04.11.25 
Религия и мистика
   >> Кастанеда
*Кратък преглед

Тема Първо и Второ внимание  
Автор 9 Grass 8 ()
Публикувано14.04.15 13:52



Кастанеда твърди че първото внимание е обвързано със ежедневния сетивен свят, а второто внимание е свързано със сънищата. Темата за Първото и Второто внимание е разгледана в йога от преди повече от 2000 год. Там ясно се вижда, че сънното внимание не е еквивалентно на второто внимание.

Нека първо да дефинирам какво е внимание и след това да видим накратко как е развита темата за първото и второто внимание в йога.

Внимание е онова, което решиш, че е важно и то стане реалност в ума.

Много неща преживяваме, но само тези които притежават определени качества на преживяното са внимание.

В йога сутрите на Патанджали се разглеждат два типа внимания, Първо внимание на Аз-преживяващ и Второ внимание Наблюдател.

Ето и дефиницията за първото внимание и коментара към дефиницията.

1.17 Помисли, съзерцание, блаженство и Аз-ност съпровождат изцяло Аз-преживяващото внимание.
(vitarka vicara ananda asmita anugamat samprajnatah)


•vitarka = помисли идващи от сетивага, сетивност; (без разсъдък или рационалност) в суров вид оцветени, идеи и понятия;
•vicara = съзерцание, спокойно осъзнаване;
•ananda = радост, блаженство, чувство на свобода от впечатленията и отключване на разсъдъка, интелекта;
•asmita = Аз-ност, чисто чувство или усещане за Аз-приживяване, съществуване, Его;
•anugamat = съпровождане от или сдружение;
•samprajnatah = преживяване в неговата цялост и подробности

Аз-преживяващото внимание е егоцентрично и съпроводено от някои от четирите елемента или е тяхно общо сдружение. Тези елементи изграждащи първото внимание са:
1. сетивност (vitarka от manas):
2. съзерцание на импресии (vichara от chitta);
3. блаженство (ananada от buddhi) и
4. чувство за чиста Аз-идентичност (asmita от ahamkara).

Аз-преживяващото внимание е способно да постига както общо впечатление, така и да описва детайлите на преживяването чрез 1) сетивност, 2) съзерцание, 3) блаженство и 4) Аз-идентичност. Тези елементи на първото внимание са свързани със съответните функции на ума:
1. Манас в своята дейност създава сетивен свят и помисли (vitarka)
2. Чита в своята дейност поражда съзерцание (vichara)
3. Будхи, различаващия познаващ интелект в своята дейност създава блаженство (ananda) и
4. Ахамкара в своята дейност създава Аз-идентичност (asmita).

Вяса коментира първото внимание на Аз-преживяващия така:
1. Когато общото преживяване от възприемането действа в подкрепа на впечатления и се получава Аз-ност при сетивно преживяване и впечатления, това е витарка (Vitarka).
2. Когато Аз-ността на сетивното преживяване е финно, детайлно, описано в подробности преживяване, това е съзерцаване (Vicara).
3. Когато детайлното преживяване предизвика преживяване за доволство и щастие, това е блаженство (Ananda),
4. Когато блаженството се преживее лично, индивидуално, това е Аз-ност, Его преживяване (Asmita).

Определение за второто внимание

1.18 Затихване чрез непривързващи усилия като остават латентни импресии предхожда другия вид.
(virama pratyaya abhyasa purvah samskara shesha anyah)


•virama = затихване, спиране, отдръпване
•pratyaya = причина, съзнателен принцип, осъзнаване
•abhyasa = непривързващо усилие, практика по успокояване на ума
•purvah = предхождат, стават преди
•samskara = дълбоки впечатления, отпечатъци в несъзнателното, най-дълбоките навици, подсъзнателни активатори, белези в съзнанието
•shesha = остатъчни импресии, подсъзнателни
•anyah = другия вид (другия вид внимание, Наблюдател)

Чрез непривързващи усилия водещи до затихване на впечатленията се постига обезцветяване на дълбоките мисловни нагласи и се създава предпоставка възникване на второто внимание на Наблюдаващия. Наблюдаващият е изчистил оцветеността на мисловните модели, а остават в латентно състояние.

Сънното внимание не е второ внимание, защото в съня има генериране на импресии от огнища, които са активни. Второто внимание е когата огнищата на импресии затихнат и останат латентни. Всичко това което се наблюдава в това състояние е в зоната на второто внимание.

Прехода от първото внимание към второто става не през съня, а през Аз-ността, Еготизма на преживяващото съзнание. Преживяващото съзнание иска целия поток от преживявание в света да мене през него, свързва всичко с преживявания на егото, Аз-преживяващия.

Пречупването на Аз-преживяващия става първо чрез 1)изграждане на вътрешен интегритет, 2)концентрираност в посоката наречена автентичност, 3)разбиране на силните ни страни наречена отговорност към това което си и което представляваш и 4) обогатяване - усещане за единение със света и живите същества. От тази база се прави прехвърляне на Аз-преживяващия ум към друго върховно в името на което се отдаваме и посвещаваме живота си.

По този начин Наблюдателят се освобождава от бремето, Еготизма на Аз-преживяващия ум и се освобождава от грижите за света.

Развиването на второто внимание е път към усъвършенстване и придобиване на сили. Силите нямат отношение към това дали имаме тяло или нямаме. Те са психически придобивки, бонуси на самото съзнание. Идентифицирането със силите обаче е също толбкова обвързващо както и идентификациите на Аз-преживяващото съзнание. За това Наблюдателят развива качествата на Наблюдаващ, като се откаже от бонусите които му дават силите.

Страхотно развита концепция още преди 2000 години нали!



Редактирано от 9 Grass 8 на 14.04.15 14:06.



Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: 9 Grass 8]  
Автор LordDarthVaderl (power)
Публикувано14.04.15 21:11



имаш напредък.
от детски приказки за индианци и измислени хороскопи си стигнал накрая до йога.


А колко гигабайта глупости беше насъбрал за псевдоиндинански хороскопи.....

Силата е нищо без контрол!

Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: LordDarthVaderl]  
Автор silver.moon (strahoten)
Публикувано15.04.15 14:09



За това Наблюдателят развива качествата на Наблюдаващ, като се откаже от бонусите които му дават силите.


я дай превод, че съвсем се оплетох .



"Ако веднъж си решил, че имаш нужда от меч, носи го цял живот" Конфуций

Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: LordDarthVaderl]  
Автор 9 Grass 8 ()
Публикувано17.04.15 10:51



Така наречените от теб псевдоиндиански хороскопи са в друга секция от йога наречена теория на вритите. Елементарни мисловните модели, неделими порции мисловни процеси известни накратко като мисловни модели. Теорията на вритите се разглежда в няколко сутри и е фундамента. Без нея не могат да се разберат неща като непривързващо усилие (неправене) и подхода към свободата на осъзнаването, постигането на Наблюдателя.

Тя е като теорията на квантовата механика за елементарните частици.

Тази част може би се досещаш е една от любимите ми.

. Защото същите мисловни модели са разработени и в "псевдоиндианските" хороскопи. Там са така наречените профили и там са подредбите и групиранията за които Дон Х. се опитва да обясни на Каст.

Това е като съвремения Humain Design, като Енеаграмите. Има много опити за създаване на система за елементарни мисловни модели. "Псевдоиндианците", маите и ацтеките си имат своя принос.



Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: silver.moon]  
Автор 9 Grass 8 ()
Публикувано17.04.15 11:22



Първо наблюдател няма, защото е потопен във вихъра на мисловни модели. Мисловните модели са като буря в океана, която облива и залива всичко. Наблюдателят е като шамандура покрой огромни вълни от мисловни модели и не може да изскочи на повърхността, за да наблюдава.

В този случаи имаме ниво на Аз-преживяващ, първо внимание. Потопен от впечатления наблюдател. Впечатленията винаги са по-бързи от наблюдаваното и наблюдаваното не може да стигне до наблюдателя.

За това темите по които може да са говори в първото внимание са: Къде ходих и какво преживях и какво ми се случи.

В първото внимание слуховете, мълвата, впечатленията винаги изпреварват обективната реалност на Наблюдателя.

Съществува обаче възможност бурята да започне да утихва и наблюдателят от време на време да започне да провижда реалността около него. Това става със съзнателно обезцветяване на мисловните модели за утихване на бурята, успокояване на вълненията.

Безцветните мисловни модели, навици дават възможност ума да прояви силите си. Първо сработва интелекта, после различаващото познание, после идват силите на ума и психиката. Това е така наречената сила от Дон Хуан. Другаде ги наричат Сидхи. Няма значение името, важен е контекста.

Когато умът сработи, започва да изразява себе си. Това себе обаче е обвързано с Аз-преживяващия. Това е пак в зоната на първото внимание.

За да се направи преход към второто внимание Аз-преживяващия се трансформира в Наблюдател и тези сили, които са придобити вече нямат качества на ориентирани към егото.

Силите ни увличат да се впуснем в Аз-преживявания и в авантюри, като забравим за Наблюдателя. Това е блокаж в първото внимание и свеждане на всичко пак до Еготизма.

За да се откъснем от Аз-преживяващо съзнание и стане трансформацията към Наблюдаващо съзнание силите се овладяват. Предимствата които дава различаващото познание и интелекта не се ползват за лични придобивки в ущърб на други.



Редактирано от 9 Grass 8 на 17.04.15 11:24.



Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: 9 Grass 8]  
Автор andite (пукната кратуна)
Публикувано18.04.15 10:55



Пречупването на Аз-преживяващия става първо чрез 1)изграждане на вътрешен интегритет, 2)концентрираност в посоката наречена автентичност, 3)разбиране на силните ни страни наречена отговорност към това което си и което представляваш и 4) обогатяване - усещане за единение със света и живите същества. От тази база се прави прехвърляне на Аз-преживяващия ум към друго върховно в името на което се отдаваме и посвещаваме живота си.

Това са хубави пожелания , но са твърди общи и мъгляви.
В Йога е разработена стратегия за пречупването на Аз-преживяващия и тя се казва -
АНТАР МАУНА






Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: andite]  
Автор 9 Grass 8 ()
Публикувано23.04.15 21:33



Не става ясно какво е пкихически символ в превода.

Мисля, че стаава въпрос за достигане на елементарен мисловен модел. Това е когато мисълта повече не може да се раздели. Това са мисловните модели (врити), които са колко на брой и кои видове?

.

За съжаление описанието на практиката стига само до тук...

Да взема да я продължа.

В този текст прави впечатление, че медитацията се разглежда като своеобразен връх. Всъщност медитацията е връх, но на Аз-преживяващия ум в първото внимание. От медитацията умът прави преход към Наблюдателя, като почиства и изсветлява мисловния модел, това което наричат в текста психически символ.

Изветляването на висловния модел е два вида, в зависимост от структурите в които участва.

При първия вариант структурите може да са проследими и да се вижда от къде е началото - семето, корена. Но може и да имаме вариант при който самата структура от мисловни модели е така конструирана, че да е завършена и да не може да се разбере от къде е семето.

Какво казва тази практика за тези нива на Наблюдение? Защо свършва на най-интересното място? Както и да е. Този който търси ще разбере истината.

Благодаря за файла.

Редактирано от 9 Grass 8 на 23.04.15 21:47.



Тема Re: Първо и Второ вниманиенови [re: 9 Grass 8]  
Автор Хана123 (няма време)
Публикувано24.04.15 21:38



Кастанеда твърди че първото внимание е обвързано със ежедневния сетивен свят, а второто внимание е свързано със сънищата. Темата за Първото и Второто внимание е разгледана в йога от преди повече от 2000 год. Там ясно се вижда, че сънното внимание не е еквивалентно на второто внимание.


Абе той и Кастанеда казва че сънното внимание и второто внимание не са едно и също неща, ама като не се чете с разбиране, и така се объркват нещата




*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.