Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:49 25.04.24 
Хуманитарни науки
   >> История
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИнови  
Автор si2 (непознат )
Публикувано22.12.08 04:08



СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ
Великият български просветител, най-близкият и знаменит последовател на Светите братя Кирил и Методий, "произлизал от мизите" (българите) и бил роден към 835 г. "Още като млад и крехък", както четем житието му, написано от архиепископ Теофилакт Охридски, той следвал св. Методий – може би още от времето, когато последният управлявал една "Славиния" (княжество) по р. Струма на територията на Византия. Климент последвал Методий в манастира "Полихрон", където по-късно дошъл и св. Константин-Кирил Философ. Климент участвал в първите преводи на Светите братя, а може би и в т.нар. "Хазарска мисия" (860-861 г.). Участвал в подготовката и провеждането на Моравската мисия, а през 868 г. в Рим бил ръкоположен за презвитер от папа Адриан ІІ. След смъртта на Кирил (869 г.) заедно с Методий се завръща във Великоморавия. Макар да няма преки данни за дейността му, няма съмнение, че Климент бил най-близкият помощник на моравския архиепископ, а навярно и на наследника му св. Горазд.

След прогонването на мисията от Средна Европа Климент заедно с Наум и Ангеларий бяга в България (885-886 г.). Пристигането им в Плиска било чакано от св. княз Борис-Михаил, който виждал в Климент и спътниците му основата на изграждащата се българската християнска култура. Климент и Наум били поверени на болярина Есхач, комуто Борис заръчал: "Приеми учителите с всяка почит, докато направим за тях напълно онова, което трябва да се направи." Скоро в Плиска и изгражданите в околността й манастири били създадени благоприятни условия за творчески труд, в които най-дейно участие взел и св. Климент. Тук той заедно с Константин Преславски създал първите оригинални български химнографски творби. През 887 г. Климент в израз извънредно високо доверие бил изпратен от княз Борис в областта Кутмичевица (в днешна Македония и Албания), където имало най-силна потребност от утвърждаването на Христовата вяра. Така Климент укрепвал и българските позиции с оглед на старото съперничество с Византия. Той се установил се установил в стария български град Девол (дн. Звезда кале, недалеч от Корча в Албания), а в интерес на мисията Борис дори сменил областния управител. Новия комит Домета станал най-близкият помощник на великия просветител в неговата работа. Развитата от Климент дейност и днес впечатлява с мащабите си – в градовете Девол, Охрид, Главиница били създадени училища за начална грамотност. За седем години били подготвени близо три хиляди и петстотин ученици – бъдещи свещеници и учители. Климент превел от гръцки или пък създал на старобългарски разнообразни произведения, свързани с християнския култ. През 893 г., когато старобългарският език станал официален за църквата и държавната администрация, св. Климент бил ръкоположен за "пръв епископ на български език". Поверен му бил църковният надзор на "третата част на Българското царство" – днешна Македония и Албания. Като писател Климент работил най-вече в Охрид, където изградил манастира "Св. Пантелеймон". Той създал поучителни и похвални слова, химнографски творби, вероятно той е автор и на някои от съчиненията, разказващи за св.св. Кирил и Методий.

Около 910 г., може би не без връзка със смъртта на своя най-близък сподвижник и събрат св. Наум, Климент поискал от цар Симеон позволение да се оттегли от поста си. Царят разубедил светия отец, като го молел горещо да не прекратява пастирската си мисия. Св. Климент починал в дълбока старост на 27 юли 916 г. и бил погребан от учениците си в манастира "Св. Пантелеймон". Скоро в негова памет били създадени служба и пространно житие (изгубено), което е в основата на гръцкото житие, дело на охридския архиепископ Теофилакт (началото на ХІІ в.). Мощите на св. Климент се пазят в църквата "Св. Богородица Перивлептос" (наричана още "Св. Климент Нови") в Охрид. Черепът на светеца през ХVІІ или ХVІІІ в. бил отнесен в манастира "Св. Йоан Продром" край Бер (Верия, днес в Гърция). Кост от ръката му се съхранява в църквата "Св. Седмочисленици" в София.

Църквата отбелязва паметта на великия Климент на 25 ноември (заедно със св. Климент, папа Римски) и в деня на успението му ( 27 юли), който е празник на Светите Седмочисленици.

Пламен Павлов



Тема Re: СВ. НАУМ ПЛИСКОВСКИ И ОХРИДСКИнови [re: si2]  
Автор si2 (непознат )
Публикувано22.12.08 04:17



СВ. НАУМ ПЛИСКОВСКИ И ОХРИДСКИ
Св. Наум бил сред най-близките ученици на св.св. Кирил и Методий, неговите живот и дело са тясно свързани с имената на такива бележити българи като св. Климент, княз Борис-Михаил и цар Симеон Велики. Биографичните данни в двете запазени негови жития, както и в собственото му творчество са много оскъдни. Той бил българин, вероятно монах в някой византийски манастир, и се присъединил към светите братя още при пребиваването им в манастира "Полихрон" в Мала Азия. Св. Наум бил един от най-близките ученици на Светите братя и през 863 г. заминал с тях във Великоморавия. Той придружавал св.св. Кирил и Методий в Рим през 867-869 г., където бил ръкоположен за презвитер (свещеник). След смъртта на Кирил заедно с Методий се завърнал в Моравия, където в продължение на петнадесет години споделял всички успехи и трудности на мисията. След смъртта на св. Методий заедно със св. Климент (Охридски) бил настанен в дома на един от най-близките Борисови боляри, сампсисът Есхач. В Плиска св. Наум работил до 893 г., като е възможно да е пребивавал и в големия манастир при с. Равна, Провадийско. На народния събор във Велики Преслав през с.г. св. Климент Охридски бил избран за епископ, а на негово място в дн. Македония по решение на св. Борис-Михаил и княз Симеон заминал именно св. Наум. В Охрид, Девол и околните райони той развил усилена просветителска, като бил в тясна връзка със своя събрат св. Климент. Творчеството на св. Наум навярно е било богато, но днес неговото име със сигурност се свързва само с някои творби на химнографията (църковната поезия) – факт, който сам по себе си говори за високите интелектуални достойнства на светеца.

През 905 г., бидейки вече твърде стар, св. Наум се оттеглил от активна дейност, като изградил манастира "Св. Архангел Михаил" на брега на Охридското езеро. Това станало с "...богатството и повелята на благочестивия български цар Борис и на неговия син цар Симеон". И до днес в манастирската църква на видно място е портретът на княза-покръстител. Св. Наум починал на 23 декември 910 г., а гробът му е в дясното крило на храма, като е обект на всенародна почит. Образът му присъства почти неизменно в българските храмове още от средновековната епоха. Паметта на св. Наум се отбелязва на 23 декември.

Пламен Павлов



Тема Re: СВ. САВА БЪЛГАРСКИнови [re: si2]  
Автор si2 (непознат )
Публикувано22.12.08 04:21



СВ. САВА БЪЛГАРСКИ
Този монах и книжовник от ІХ в. бил един от най-видните ученици на св.св. Кирил и Методий. В едно от житията на св. Климент Охридски Сава е посочен като принадлежащ към "избраните и корифеите". Той влиза в групата на Светите Седмочисленици, което ясно свидетелства за големите му заслуги към старобългарската книжнина и религиозен живот. В Синодика на Търновската патриаршия (т.нар. Борилов синодик) е поставен сред учителите, които са "просветили българския народ" и "много са се потрудили за славянската (т.е. старобългарската) книга". Предполага се, че е работил в югозападните предели на Българското царство. Паметта му се празнува заедно с останалите Седмочисленици на 27 юли.

Пламен Павлов



Тема Re: СВ. АНГЕЛАРИЙнови [re: si2]  
Автор si2 (непознат )
Публикувано22.12.08 04:25



СВ. АНГЕЛАРИЙ
Ученик на св.св. Кирил и Методий, Ангеларий се включил в подготовката и провеждането на Моравската мисия (863-885 г.), а името му се споменава от съвременниците редом с онези на св.св. Климент и Наум. Обстоятелството, че той дошъл именно със споменатите двама отци в България говори за видното му положение сред Кирило-Методиевите ученици. В Плиска по повеля на св. княз Борис-Михаил отец Ангеларий бил настанен в дома на болярина Чеслав, но скоро се разболял и починал. Св. Ангеларий бил образован монах и книжовник, но за съжаление няма данни за творчеството му.

След смъртта на Ангеларий неговите свети мощи са били в старата столица Плиска. Както става ясно векове по-късно, възможно е по-късно неговите мощи да са били пренесени в южния български Белград (дн. Берат, Албания), където са били и онези на неговия събрат св. Горазд. Навярно те са били отнесени там във времето на цар Самуил. Паметта на св. Ангеларий се чества на 27 юли – денят на Светите Седмочисленици.

Пламен Павлов



Тема Re: СВ. ПАТРИАРХ НИКОЛАЙ ОХРИДСКИнови [re: si2]  
Автор si2 (непознат )
Публикувано22.12.08 04:31



СВ. ПАТРИАРХ НИКОЛАЙ ОХРИДСКИ
Този малко познат български архиерей и светец е споменат в "Житието на св. княз Иван Владимир" като съвременник на великия цар Самуил (9971014). Макар да е наричан "архиепископ Охридски", св. Николай пребивавал преди всичко в Преспа (на о-в Свети Ахил в Малкото Преспанско езеро, днес в Гърция). Възможно е именно при него Охрид да е бил определен за център на патриаршията. Именно св. Николай коронясал Самуил за български цар през 997 г., когато станало известно, че плененият през 991 г. цар Роман е починал в затвора. Вероятно св. патриарх Николай е бил с висок авторитет и позиции в държавата и обществото, което е допринесло за неговата канонизация. Култът към св. Николай може би е свързан по-късно и с едноименния охридски архиепископ от средата на ХІV в. – именно този "архиепископ на България" учствал в коронацията на сръбския цар Стефан Душан (1346 г.) заедно с търновския български патриарх Симеон.

Св. Николай Охридски е представен със стенописни портрети в някои охридски църкви ("Св. София", "Св. Климент Мали"), а Захарий Зограф го е изобразил в църквата на Троянския манастир. Макар най-често да е титулуван като архиепископ, светецът е носил титлата "патриарх на българите".

Пламен Павлов



Тема Черноризец Храбър/цар Симеоннови [re: si2]  
Автор si2 (новак)
Публикувано05.01.09 22:32



Из "За буквите"
Черноризец Храбър(българския цар Симеон)


Прочее преди славяните нямаха книги, но бидейки езичници, четяха и гадаеха с черти и резки.

Когато се кръстиха, бяха принудени [да пишат] славянската реч с римски и с гръцки букви без устроение. Но как може да се пише добре с гръцки букви: Богъ или животъ, или дзьло, или црькы, или YAIANНIЕ, или широта, или iадь, или ждоу или ЮNOСТЬ, или iaзыкъ и други тям подобни. И така беше много години.

След това човеколюбецът бог, който урежда всичко и който не оставя човешкия род без разум, но всички привежда към разум и спасение, смили се над човешкия род, изпрати му свети Константин Философа, наречен Кирил, праведен и истинолюбив мъж, и той им състави 38 букви: едни по образец на гръцките букви, а други пък според славянската реч. Изпърво започна по гръцки: те прочее казват "алфа", а той - "аз". От "а" започват и двете азбуки. И както гърците съставиха своите букви по образец на еврейските, така и той - по гръцките. Първата буква у евреите е "алеф", което ще рече "учение". Като се завежда отначало детето на училище, казва му се: "Учи се" - това е алеф. И гърците, подражавайки на това, казваха "алфа". И така се пригоди този еврейски израз към гръцкия език, че казват на детето "алфа", което значи на гръцки "търси" вместо "търси учение". Подобно на това и св. Кирил създаде буква "аз". Но като първа буква и дадена от бога на славянския род за развързване устата на онези, които чрез азбуката се учат на разум, "аз" се изговаря с широко отваряне на устата, а другите букви се изговарят и произнасят със слабо разтваряне на устата.

Тези са славянските букви и така трябва да се пишат и произнасят: а, б, в, г.1

Някои казват: "Защо е създал 38 букви, когато може да се пише и с по-малко, както гърците пишат с 24 букви?" Но те не знаят с колко пишат гърците. Наистина те имат 24 букви, но не изпълват с тях книгите си, та са прибавили 11 двугласни и три за числата: 6, 90, 900. И като се съберат - 38. Подобно на това и по същия начин св. Кирил създаде 38 букви.

Други пък казват: "Защо са славянските книги? Тях нито бог ги е създал, нито ангелите, нито пък са изначални като еврейските, римските и гръцките, които са още отначало и са приети от бога."

А други пък казват, че бог ни е създал буквите. И не знаят, окаяните, какво говорят и мислят, като смятат, че бог е заповядал да се пишат книги на три езика, както пише в Евангелието: "И имаше дъска, написана на еврейски, римски и елински." А славянски там нямаше. Затова славянските книги не са от бога.

На това какво да кажем или що да речем на такива безумци? Но нека да им отговорим, както сме се научили от светите книги, че всичко поред идва от Бога, а не от другиго. Бог не е създал най-напред нито еврейския, нито елинския език, а сирийския, на който е говорил Адам, и от Адама до потопа, и от потопа, докато бог раздели езиците при стълпотворението, както пише: "Размесени бяха езиците." И както се размесиха езиците, така и нравите, и обичаите, и наредбите, и законите, и изкуствата според народите: на египтяните се падна земемеренето, на персите, халдеите и асирийците - звездоброенето, гадаенето, врачуването, магьосничеството и всички човешки изкуства; на евреите пък - светите книги, в които е писано, че бог сътвори небето и земята и всичко, което е на нея, и човека, и всичко поред, както пише; на елините пък даде граматиката, риториката и философията.

Но преди това елините нямаха букви на своя език, а пишеха своята реч с финикийски букви. И така беше много години. После, като дойде Паламид, започна от алфа и вита и състави на елините само 16 букви. Към тях Кадъм Милиски прибави още 3 букви. С тези 19 букви пишеха дълго време. После Симонид изнамери и прибави две букви, а писателят Епихарий изнамери 3 букви. И събраха се 24. След много години Дионисий Граматик изнамери 6 двугласни, после друг - 5 и друг - 3 за числата. И така мнозина за много години едва събраха 38 букви. После пък, като минаха много години, намериха се по божие повеление 70 мъже2, които преведоха от еврейски на гръцки език [библията]. А славянските книги сам св. Константин, наречен Кирил, ги преведе и буквите създаде за малко години: онези мнозина, 7 души, и за много години създадоха техните букви, а 70 - превода. Затова славянските букви са по-свети и по за почит, защото свят мъж ги е създал, а гръцките - елини езичници.

Ако ли пък някой рече, че не ги е нагласил добре, понеже и сега още се нагласяват, ще дадем този отговор: и гръцките също така много пъти са били нагласявани от Акила и Симах, а после и от мнозина други. Защото по-лесно е да се нагласи отпосле, отколкото да се създаде за пръв път.

Ако запиташ гръцките книжовници, като речеш: "Кой ви е създал буквите и превел книгите, или в кое време?", то рядко измежду тях знаят. Обаче ако запиташ славянските азбукарчета, като речеш: "Кой ви е създал азбуката или превел книгите?", всички знаят и в отговор ще рекат: "Св. Константин Философ, наречен Кирил, той ни създаде азбуката и преведе книгите и брат му Методий." И ако попиташ в кое време, то всички знаят и ще рекат, че през времето на гръцкия цар Михаил и на Бориса българския княз, и на Растица моравския княз, и на Коцел блатенския княз, в годината 63633 от създаването на света.

Има и други отговори, които другаде ще кажем, а сега няма време.4 Така, братя, бог е дал разум на славяните, комуто слава и чест, и власт, и поколение сега и винаги в безкрайните векове, амин.






Бележки
1. В някои от преписите са изредени всички букви на славянската азбука, като се посочва и кои са създадени по гръцки образец. Това пълно изреждане трябва да се смята за съставна част на авторския текст, а не за късна добавка на преписвачите (интерполация).

2. Става дума за преводът на седемдесетте (Septuaginta), осъществен по времето на египетския цар Птолемей II Филаделф.

3. Годината 6363 от сътворението на света, изчислена по византийското летоброене (6363-5508), е 855. Някои изследователи имат основание да допускат, че Храбър използва александрийската система на летоброене (6363-550=863). Други изследователи пък смятат, че годините 855 и 863 отразяват две фази в създаването на славянската писменост.

4. Изразът "а сега няма време" може да се тълкува по два начина: или Черноризец Храбър е бързал по някакви причини да зъвърши творбата си или изразът може да се схваща като "сега не му е времето".



Тема сам си пишеш сам си четешнови [re: si2]  
Автор Д-p OxБoли (майсторът)
Публикувано12.01.09 08:14



това да го беше поместил във форума за поруснячено "православие"



Тема Re: сам си пишеш сам си четеш [re: Д-p OxБoли]  
Автор Koлoжer ()
Публикувано13.01.09 00:27



Как е по родните ти гръчки форуми?Явно е суша щом си дошъл да почетеш българска реч





Тема Re: сам си пишеш сам си четешнови [re: Д-p OxБoли]  
Автор si2 (минаващ)
Публикувано19.01.09 02:21



Предложението ти не се приема,поради несъстоятелност.Преz времето,когато 4ернориzец Храбър е писал,руснаците не са били православни.
Доколкото zнам и книгите са откраднати от България и столицата И и отмъкнати в Русия.Но нито това,нито факта,4е и Киприян е българин имат не6то с поруснячено "православие".За мен православието си е православие,беz етни4еско zна4ение.



Тема Re: сам си пишеш сам си четешнови [re: si2]  
Автор Д-p OxБoли (майсторът)
Публикувано19.01.09 03:20



това в училишните учебници ли го пише? Я проучи кога и при какви обстоятелства се е пръкнало "За буквите", както и за "

" им! Ще срещнеш следните шедеври:
"По содержанию и тенденции текста видно, что жил он во время первого расцвета славянской письменности у болгарских славян, приблизительно в X столетии., разбирай" нямаме никави факти, нито искаме да ги знаем, ама такава е тенденцията отгоре - да припишем съчиненото през 1578 г. от Иван Федоров «Сказание, как составил св. Кирилл Философ азбуку для славянского языка и книги перевел с греческого на славянский язык».(вж. по-долу) на Черноризец Храбр, като само му променим дългото заглавие"

"Черноризец Храбр (как и ряд других древних болгарских авторов) был открыт для науки российскими славистами." Разбирай: "Нашите академици го измислиха през 18 век, когато започнахме войните с Турция"

"О личности автора этого замечатемельного произведения нет ни малейших свидетельств" - разбирай: "ние сме си го измислили, но ползваме двойственността на думата "открили""

"В виде печатного текста трактат «О письменах» впервые появился в так называемом «Острожском букваре» Ивана Федорова (Острог, 1578)", разбирай: "писмен текст изобщо не сме намирали - той е унищожен от авторите му веднага след отпечатването му през 1578, но този текст си е измислен от Иван Федоров"

"Однако с обнародованием текста имя его автора известно не стало" - разбирай: "първо измислихме текста, а после - автора"

"Имя Черноризца Храбра открыто К. Ф. Калайдовичем, разбирай: "Калайдович ((1792 — 1832), сътвори в 18 в. понятието "Черноризец Храбр""

"Калайдович опубликовал ее в своей замечательной книге «Иоанн, экзарх Болгарский» (М., 1824) с палеографическими снимками.", разбирай: "палеографическите снимки са от 18 век и в тях широко се разискват жидовските (еврейскитре) въпроси:


Среди последующих исследователей текста стоит упомянуть И. В. Ягича, опубликовавшего 6 его вариантов, и Л. Каравелова, который первым высказал идею о том, что «Храбр» может быть не настоящим именем, а псеводнимом, и предположил, что это на самом деле болгарский экзарх Иоанн, разбирай: "Създателят на Дядо Либен и х. Генчо, обработен от хазарската пропаганда на Ягич, лепна без никаква фактология прозвището Храбър на екз. Йоан"

Митология, митология, много удобна на русняците, за да легитимират завоевателните си войни срещу турците...

Редактирано от Д-p OxБoли на 19.01.09 03:36.




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.