Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 15:04 28.06.24 
Поколения
   >> 40-50
Всички теми Следваща тема *Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема на 30 май се почита  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано30.05.24 18:05



. На този ден празнуват и хората с производни имена - Емил, Емилиан,.... Честито на имениците!

Редактирано от Metropolis на 30.05.24 18:08.



Тема на 1 юни се отбеляванови [re: Metropolis]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано01.06.24 15:31



денят на св. Юстин философ:

"....Той е живял през II век. Той бил богослов и философ, един от първите и най-ярки ранни християнски писатели апологети. Родом е от град Флавия Неаполис, Палестина (сега Наблус на Западния бряг на река Йордан). Родителите му, заможни езичници, се погрижили Юстин да получи отлично философско образование. Но то не било достатъчно, за да намери той отговор на въпросите, които си задавала неспокойната му душа. Бог видял чистотата и искреното намерение на неговите търсения и откликнал на тях по чудесен начин.

Един ден, когато се разхождал край морето, Юстин срещнал старец, който бил отлично запознат с истините на Свещеното Писание. Той разбрал какви търсения има любознателният младеж и започнал да го учи на християнската вяра. Юстин се покръстил в 133 г., а по-късно отишъл в Рим, където основал своя философска школа. Бил напълно убеден, че християнството е истинската философия. В Рим Юстин имал много последователи и придобил голяма известност. От съчиненията му са запазени само три: "Диалог с юдеина Трифон" и две апологии на християнското учение, вероятно отправени към император Антонин Пий.
Юстин е един от най-ранните тълкуватели на учението за Логоса (Бог Слово), което в съгласие с началото на Евангелието от Йоан разглежда Иисус Христос като въплъщение на божественото Слово. Научните му трудове са голям принос в развитието на богословието. Участвал в различни диспути. Писмено е засвидетелствана победата на свети Юстин над философа циник Крискент и други езически философи. Използвал гръцкото философско наследство за разкриване на християнското учение. По клеветнически донос на Крискент свети Юстин и шестима от учениците му били заловени, измъчвани и накрая умъртвени по време на гонението при император Марк Аврелий в 167 г.

Свети Юстин се почита и като покровител на философите..."

Това е празник на клуба.





Тема Тази неделя след Великденнови [re: Metropolis]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано02.06.24 19:41



се нарича неделя на самарянката.

Малко инфо по въпроса:
"...в евангелския разказ за самарянката става въпрос за призоваването на една жена-апостол, говорим за св. мъченица Фотина (Фотиния). Всъщност Фотиния (Светла) е християнското й име, което получава при кръ­щението; рожденото й име не е известно.
...................................
Една неочаквана среща с Господа Иисуса така обилно напоява, стопля и просветява душата й, че тя оставя всичко (буквално и преносно) и става пламенна Христова последователка. След като приема св. Кръщение и името Фотиния, тя, заедно с по-малкия си син, се отдава на благовестническа дейност. Приела живата вода на Словото от Самия извор, тя щед­ро я разливала в душите на гладните и жадните за правда. Пропо­вядва не само в Палестина, но и в Африка и Италия. По-големият й син Виктор е римски военачалник и като такъв трябва да прес­ледва и да предава на съд християните. Вместо това той ги укри­ва, защитава и като своята майка ревностно проповядва Еванге­лието.

Всичко това се случва по жестокото Нероново време. Виктор е заловен и изправен пред императора. За изненада на всички за­едно с него се явява и майка му Фотиния, и брат му, и петте сест­ри на майка му. „Защо идвате и вие?” – пита ги учудено Нерон. „За да те научим да почиташ Христа!” – отговарят бъдещите мъ­ченици. Това силно разгневило императора и той заповядва да под­ложат на жестоки мъчения непокорните. Смазват ръцете им с чу­кове върху наковалня, бият ги с бичове и тояги, а накрая отрязват ръцете им. Но Бог им дава сили и облекчава техните страдания; и в тъмницата те проповядват Христа, превръщат затвора в храм Божий. Палачите обаче продължават мъченията и, безсилни да сломят волята им, умъртвяват всички. На Фотиния одират кожа­та, а тялото й хвърлят в кладенец. Това става в шейсет и шеста година; паметта на св. Фотиния се чества на двайсети март.

Днес е пета неделя след Пасха – Неделя на самарянката. Не­делята е наречена така, тъй като, както чухте, днес се чете евангелския откъс, в който св. евангелист Йоан Богослов ни предава беседата на Христа с една жена самарянка. В тази забележител­на беседа Спасителят говори за живата вода и за нейното чудот­ворно и животворно действие. Тази жива вода, както всички зна­ем, е учението на Господа Иисуса и благодатта на Св. Дух. Който пие от нея, който обилно пои душата си с тази жива вода, той нико­га не ожаднява, а сам става извор с вода, която носи Евангелското учение и благодатта Божия преражда, преобразява и възраж­да човека и живота. Тя е като лекарство, което премахва болес­тите и недъзите на греховете и пороците, като балсам, който леку­ва язвите на нечистите помисли и намерения, като живителна влaга, която дава подтик и растеж на всички добродетели. Действие­то на тази жива вода, която ни дава Христос, твърде често е бър­зо и незабавно. Вкусилият от нея е така въодушевен от нейната сладост, че няма търпение да я сподели със своите ближни и така сам става неин извор. Точно такъв е и случаят със самарянката. Тя оставя стомната си пред кладенеца и бърза да се върне при своите съграждани, за да им съобщи, че се е срещнала и разгова­ряла с един необикновен човек, който може би е Самият Христос. Душата на тази не особено благочестива жена е напоена с живата вода на Господа и тя бърза да напои с нея и своите ближни, като ги довежда при Христос. Така самарянката, по думите на св. Йо­ан Златоуст, извършва едно истински апостолско дело. Господ Иисус остава и два дни проповядва в Сихор. Мнозина разтварят не само домовете си, но и сърцата си за Него. Може би ще се запитате каква е съдбата на жената самарянка? Преди малко аз ви я разказах. Мъченицата св. Фотиния, отдала живота си за вя­рата в Господа Иисуса, е същата самарянска жена, която разго­варя със Спасителя при Якововия кладенец. Каква необикновена участ! Св. Фотиния загива, като хвърлят тялото й в кладенец. И както често става в живота, кръгът се затваря. Тази, която при кладенец оставя греховния си живот, в кладенец оставила и зем­ния си живот и се преселила в другия – вечния блажен живот. Грешната, презирана от юдеите самарянка отишла при кладенеца за обикновена вода, а си налива живата вода на спасението. Зем­ният път на жената самарянка – св. Фотиния е удивителен пример за това как Божията благодат преобразява и възражда и най-грешната душа и издига човека от сивите низини на греховното ежедневие до висотите на мъченичеството...."



Тема Re: на 1 юни се отбеляванови [re: Metropolis]  
Автор MilaO6 ()
Публикувано02.06.24 21:13



Ние сме за празника на дървените философи. Някакъв такъв светия намаше ли?





Тема Re: Тази неделя след Великденнови [re: Metropolis]  
Автор MilaO6 ()
Публикувано02.06.24 21:16



Амин!



Тема Re: на 1 юни се отбеляванови [re: MilaO6]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано02.06.24 22:58



Е това се разбира без уточнение.





Тема Re: Тази неделя след Великден [re: MilaO6]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано02.06.24 23:39



Виж какво ми излезе във фб от нянакъв гръцки саит.

"....

на Среща Господне със Свети Фотини самарянка, разположен в храма на Света Фотини в преподобния Яков в Самария, Палестина."



Тема Re: Тази неделя след Великден [re: Metropolis]  
Автор MilaO6 ()
Публикувано03.06.24 06:09



Еее, това наистина е много интересно, кладенец на закрито в храм... все едно водата в кладенеца е директно осветена, а и атмосферата е много автентична...



Тема На 5 юни се отбелява [re: Metropolis]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано05.06.24 14:50



Св. свещеномъченик Доротей, епископ Тирски:

"...Св. Доротей управлявал епархията си в продължение на 50 години. След като прекарал в необитаеми места във време на Диоклетиановото гонение против християните, той се върнал в катедрата си в царуването на Константин Велики и обърнал към Христа мнозина езичници.
При Юлиан Отстъпник св. Доротей приел мъченическа смърт в 361 г. в "Удския град в Долна Мизия - Одесос (сегашна Варна), подчинен на митрополита Маркианопол". На него се приписват разказите за пророците, апостолите и 70-те Христови ученици. Особено известна е неговата гръцколатинска Синтагма - сборник от църковни и граждански закони." - текст от Христо Темелски.



Тема 11-ти юни [re: Metropolis]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано11.06.24 00:41



на 29 май (по стар стил) 11 юни (по нов стил) се отбелязва паметта на един от особено почитаните светии от края на XIX и първата половина на XX в. – св. Лука (Войно – Ясенецки), Архиепископ Кримски и Симферополски (1877 – 1961)

Хирург в расо лекува и след смъртта си - от Дария Захариева:
"....По времето на комунизма от ухо на ухо върви една мълва – за хирурга-архиепископ. Той поставял болния на операционната маса, прочитал над него молитва, прекръствал себе си, лекарите, сестрите или с йод помазвал мястото, където трябва да се реже и след това се хващал за скалпела. И неговите операции винаги били сполучливи: слепите проглеждали, обречените се съживявали. И всички заедно се чудели – науката ли помага, или Бог, заради Когото преследват и убиват?!
На пожълтелите снимки от съветско време може да се види облечен в расо старец с дълга посивяла коса. На гърдите – с панагия. Този човек е бил хем епископ, хем съветски професор. Почти четиридесет години е прекарал във времето на руския комунистически режим. По неговите книги са учили поколения съветски хирурзи. Произнасял е проповеди и заедно с това е чел лекции, изнасял е доклади на научни конгреси.
Хората били поразени от вида на хирург в расо. Пропагандата трябвало да се бори срещу очевидното – вярата и науката са съвместими.
Художникът става лекар

Светското име на архиепископ Лука било Валентин. В детските си години Валентин рисувал много добре и след като завършва гимназия и киевската художествена школа, започнал да се подготвя за Петербургската художествена академия. Мечтаел да стане художник. Но по време на изпитите го обзело съмнение: дали ще бъде най-разумно да се занимава с рисуване, щом има толкова страдащи? В главата му кънтели думите на Евангелието: „Жътвата е голяма, а работниците малко“.

В крайна сметка, бъдещият епископ постъпил в киевския медицински факултет. Скоро станал най-добрият студент на факултета. Младият лекар Войно-Ясенецки завършил медицина с отличие.

След завършването си Валентин е изпратен в помощ на медицинските екипи в Руско-японската война в Чита. Тук се венчава за Анна Ланска и за първи път започва да оперира, но жена му заболяла от туберкулоза. През април 1917 година семейството и четирите им деца се преместили на юг – в Ташкент. През същата година лекарят става професор в Средноазиатския университет в Ташкент. През 1919 година починала съпругата му.
„Докторе, вие трябва да станете свещеник!“

Революцията в Русия и последвалата я гражданска война през 1918 година достигнали и до Ташкент. Бившите енориаши започнали да грабят и рушат храмовете. Вместо да се дистанцира или притесни, той още по-сериозно се заел с молитва, посещавал храма, лекувал и преподавал. Прочутият в целия град хирург правел впечатление и със своята религиозност.

Ташкентският и Туркестански епископ Инокентий казал на бъдещия владика: „Докторе, Вие трябва да станете свещеник!“. На посвещаването му в дяконски чин се стекъл целият медицински факултет. „Чувствах, че е мой дълг да защитя с проповед нашия оскърбен Спасител“, пише архиепископ Лука в своите мемоари.

След като приел свещенически сан, отец Валентин оперирал както преди, четял лекции на студентите, винаги с расо и кръст. 20-те години били много трудни за Църквата. Много йерарси в Русия били убити. Патриарх Тихон бил арестуван, защото анатемосал новата власт, а управляващият епископ Инокентий напуснал Ташкент. Предложили на отец Валентин да възглави църквата в Туркестанския край.
„Аз „режа“ хората в името на тяхното спасение“

През 1923 година 46-годишният свещеник бил постриган в монашество. Малко по-късно приема епископска хиротония с името Лука – в чест на свети апостол и евангелист Лука – лекар и иконописец. Назначили го за Ташкентски и Туркестански епископ. Високата църковна служба не го отделила от медицината. Съвременниците на свети Лука били поразявани от удивителния му характер. Той никога не се притеснявал да каже пред всички какво мисли за безбожната власт. Запазен е разговор на епископа с един от най-свирепите агенти на ЧК (КГБ) в Ташкент, зловещия Петерс:

– Значи Вие, Войно-Ясенецки, нощем се молите, а през деня режете хората?

– Аз „режа“ хората в името на тяхното спасение – отвърнал свещеникът. – А в името на какво ги режете (на руски глаголът означава и „коля“ – б.р.) вие?

– Как можете да вярвате в Бога? Нима сте Го виждали?

– Не, не съм Го виждал. Правил съм много мозъчни операции, господине. И когато отворя черепната кутия – не виждам къде е умът, съвестта също. Значи ли това, че ги няма?
Заточения и лагери

Но още след първите му изяви като архиерей започнали изпитанията. Ставало все по-трудно да работи – да бъде активен хирург и активен църковен деятел ставало невъзможно. През 1923 г. епископ Лука бил арестуван по обвинение в антисъветска дейност и заточен в Енисейск, Сибир.

И тук той продължил да се занимава с църковна дейност и да оперира, упорито събирал материали за отдавна замислените „Очерци по гнойна хирургия“. След три години в заточение епископ Лука бил реабилитиран и се върнал в Ташкент. Катедралният храм в Ташкент бил разрушен. Епископ Лука започнал да служи като обикновен свещеник в църквата „Преподобни Сергий Радонежки“, недалеч от своя кабинет. Но през 1930 година отново бил арестуван и изпратен в Архангелск – до 1933 г. През 1934 година излязло първото издание на неговите „Очерци по гнойна хирургия“. За кратко книгата предизвикала огромен интерес и се изчерпила.

Отново в Сибир

Спокойният живот продължил общо три години. Настъпила страшната 1937 година. На 13 декември епископ Лука бил арестуван отново и обвинен… в шпионаж.

В неимоверно тежките условия на затвора, разпитван постоянно ден и нощ, лишен от сън, с подути крака от дългото стоене, владиката започнал гладна стачка. Бил вече на 60 години. Две години неговото семейство не знаело нищо за него. В тежко здравословно състояние той прекарал четири години в килията и в лагерната болница. Не се предал духом и не признал скалъпените обвинения. Лагерът приключил със заточение в Сибир, в село Голяма Мурта.

Навсякъде владиката бил готов да се притече на помощ. Той лекувал и оперирал понякога с подръчни средства: нож от кухнята, шлосерски клещи, зашивал раната с женски коси…
Телеграмата до Калинин

Когато започнала войната, пристигнала телеграма в Москва от епископ Лука, адресирана до Михаил Иванович Калинин, Председател на президиума на Върховния съвет на СССР (формалния държавен глава на СССР – б.р.). Ето нейното съдържание: „Аз, епископ Лука, по фамилия професор Войно-Ясенецки, отбивам службата си в лагер в село Голяма Мурта, Красноярски край. Специалист съм по гнойна хирургия и мога да окажа помощ на фронта или в тила. Моля моето заточение да бъде прекъснато или да бъда изпратен да служа в болница. След края на войната съм готов да се върна в лагера. Епископ Лука.“

Искането било удовлетворено. По време на войната светител Лука бил завеждащ хирургично отделение в болница. Той се грижел за най-тежките случаи и извършвал операции денонощно. След края на войната архиепископ Лука бил награден с медал. Но това не попречило на властите да продължат неговото заточение – трябвало да се върне в лагера.

Епископ Лука носел своя кръст с чест и достойнство. Той пише: „Главното в живота е винаги да се прави добро на хората. Ако не можеш да направиш голямо добро, постарай се да извършиш поне малко.“

Единадесет години през митарствата на затвори и заточения свети Лука останал верен на православната вяра. Можел да получи свобода, известност, предлагали му да възглави институт, но в замяна искали от него да се отрече от Бога. Той предпочел да не предава вярата. През 1946 година епископ Лука бил избран за Кримски и Симферополски архиепископ.

„Смятам за своя главна задача навсякъде и винаги да проповядвам за Христос“ – говорил той на своите духовни чеда.

На 11 юни 1961 година архиепископ Лука починал. Три дни не преставал човешкият поток към гроба на архиепископа-лекар, а в деня на погребението процесията достигнала три километра. По-късно започнали да постъпват съобщения, че много болни, които се покланяли на гроба на владика Лука, по молитвите му получавали изцеление. Чудесата не престават и днес.

През 2000 година Руската православна църква официално причислява светител Лука Войно-Ясенецки към лика на светиите. Но хората го смятали за светец много по-рано. Неговите мощи са изложени за поклонение в съборната църква „Света Троица“ в Симферопол. Всяка година на 11 юни мощите се изнасят с литийно шествие по улиците на града..."




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Всички темиСледваща тема*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.