Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 14:22 29.09.24 
Поколения
   >> 40-50
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема Досието „Петров" – един закъснял филмнови  
Автор MilaO6 ()
Публикувано14.05.24 07:00



Даваха го в неделя вечер по БНТ1.

Закъснял като узряване на идеята, заснемането и излизането му на екран (7 години) през 2015.

Закъснял е и защото вече няма дискусия по тази тема. Отмина болезнената фаза на дискусията и замря недовършена и неудовлетворена. Но може би беше важно да излезе и такъв филм, за да покаже още някаква що-годе яснота за Прехода. Не, че ние не сме осъзнали отдавна вече много неща за него, но филмите по темата( „Тилт“, „Дзифт“, „7 часа разлика“ и пр.) така и не казаха и не направиха ярко видима и проследима пряката връзка между мутренската престъпност и властта.

Закъснял е, защото е минал някак неусетно и без да му обърнем внимание, а дори и да сме му обърнали, не сме го запомнили. От 2015г. , когато е излязъл и представен на тогавашния София Филм Фест, досега са минали 9 години, но не помня да сме го коментирали.

Още като е излязъл е отнесъл доста критики, може това да е причината българският зрител да го неглижира. Но от критичните статии, които мярнах, става ясно, че са писани от младоци, които нямат спомени от онова време и не разбират „аджеба какво още толкоз ровят дъртите за онова време“.

Но „дъртите“, поколението от 60-70 на миналия век със сигурност ще разпознаят и усетят с мозъка на костите си мрачната атмосфера от онова време и болезнените спомени за проблемите на онова време.

За съжаление, по думите на режисьора Г. Балабанов, болезнени спомени продължават да се акумулират и от днешното време, защото болезнеността очевидно е особено характерна сетивност на българина.

В едно от интервютата си за филма, Г. Балабанов прави много интересни сравнения и аналогии с Франция, където той живее и работи от 1986г.:

„Българският народ е по-мъдър, защото е по-гладен. Защото е преживял повече, защото може би е по-наивен, но не е притворен, не се страхува, че вече има какво да губи. Докато във Франция все още има страхът, че ще изгубиш. Имаш и какво да губиш. И го губиш и те е страх, че то все повече изчезва. Докато тук вече нямаш какво да губиш”.

И по-нататък обяснява какво има предвид:

"Франция по някакъв начин е по-несвободна за говорене сега от България", твърди той. „България е свободна страна. Не говорим за пресата. Хората се освободени, тя не може да им действа.

Може би защото българинът е малко див.

Той се поддава по-скоро на слухове, бабини истории, врачката и така нататък. Той е извън матрицата. Не може да бъде произведен. Западният модел е много произведен, защото той е функционирал по някакви неща, които са давали на хората сигурност. И те са вярвали в това и е трудно изведнъж да излезеш от това. Тоест българинът в нищо и никога май не е вярвал. Държавата никога не е била негова още от турско време, после никога не е била негова, неговите политици винаги са били някакви трафиканти, спекуланти, които обаче после стават герои. Като тия дето са търгували с некачествените оръжия през войните. Дето казват - много големи герои, но политиците ни нещо… Колко сме големи герои не знам, но става дума, че този народ има някаква неизтребима енергия. В какво се състои не знам, но лошото е, че той изчезва. Физически се стопява”, казва Балабанов и добавя: „Няма да изчезне нито българинът, нито мъдростта му”."

Това е дебютният игрален филм на Г. Балабанов. Преди това е правил документални филми и документализмът е един от плюсовете и на игралния „Досието "Петров“. Затова сюжетът и това, което се разиграва в Народния театър се приемат за чиста истина и много от зрителите тръгват да търсят материали и документи от онова време, за да прочетат за скандала в Народния.

Такъв там естествено няма, художествена измислица е, но са интересни някои подробности около нея. Сценаристът на филма е не кой да е, а легендарният Жан Клод Кариер – ерудит, интелектуалец, кинаджия от световна величина, работил със също такива киновеличия като Годар, Бонюел, Вайда и пр...

Жан Клод познава Източна Европа отлично. „На Кариер не му е необходимо да познава толкова българите, той познава мен и придобива някаква представа”, казва Балабанов. Гледал е и документалните му филми. Той по някакъв начин познава Източна Европа най-вече от Чехословакия с режисьорите Милош Форман или Иван Пасер по думите на режисьора на „Досието“. Кариер харесал готовия филм като отбелязал, че е филм на атмосферата и че уж всичко се е изменило, пък то става по-потиснато.

За сценария на "Досието Петров" дълго си блъскали главите какъв бунт на сцената да измислят. Балабанов го предупредил, че в България никога не е имало бунт на сцената, никаква подобна реакция срещу системата. Имало е само инциденти. Както веднъж Иван Кондов, който играел Ленин, след някакви лични проблеми излиза разстроен, забравил да си залепи брадата. Всички решават, че това е политическа провокация. Или пък някой се напил и започнал да фъфли в партийна пиеса. Но това не са осъзнати актове. В отговор Кариер му разказал, например как в Прага една чешка актриса, която не искала повече да участва в такива идеологически представления, излязла гола на сцената с нарисувани на гърдите сърп, чук и две петолъчки. Накрая стигнали до заключението, че това би било прекалено за България.Тъжна констатация, нали...

Според Балабанов има филми за политическата страна на проблемите, или за гангстери и банди. Но няма филми, които показват как едното произлиза от другото. Има и малко филми, които говорят за политиката и театъра. Едновременно, че те са един и същи принципи. Има едни и същи средства, методи и механизми. Едни актьори, режисьори, задкулисие, сцена и публика. И не случайно напоследък все по-често политиката и ставащото в парламента се сравнява с театъра. И нещо повече дори, наричат ги „Театър“ – пошъл, преигран или театралничене до дупка.

Сравнението с Франция продължава и в следващия документален филм на Балабанов, „И балът продължава”. В него участвали всички хора от този град - София – хора от улицата, хора от подлези, хора какви ли не по стълбища и панели, които предават на човечеството безценния си опит на преживяване на две генерални катастрофи.

„Двете генерални катастрофи“, които ги наричат Преход са:

*катастрофата на комунизма, което беше голямата утопия и
*катастрофата на голямата мечта, която беше капитализмът.

„Българският народ – кава Балабанов - е избран да преживее този безценен опит.
Това е филмът, който ние не успяхме да направим във Франция за нашето време, още повече след събитията които се случиха там, добавя режисьорът. „Това е филм, който говори за разпада на един свят, на една система, на Европа, за загиващата Европа поради демографския срив, смяната на едно население с друго. Тук е ромският проблем, арабите, цветнокожите. И в един момент политическото, коректното говорене ще изчезне. Защото лозунгът „не пипай моя човек, арабина“, вече не важи, защото арабинът те пипа и той те пипа с нож. И както вече се оказва, че това вече не е капитализъм, това е нещо виртуално. И това, което ги поразява французите в този филм е, че хората са много интелигентни и говорят много смело за неща, които средно статистическият френски консуматор не смее да ги каже, но той тайно ги мисли. Защото те живеят точно в това, в което ние живеехме – безвремието на Брежневата епоха. Даже нямат и залъгалката на перестройката”, казва Балабанов.

Редактирано от MilaO6 на 14.05.24 07:59.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: MilaO6]  
Автор parvaty (усмихната)
Публикувано14.05.24 07:50



катастрофата на голямата мечта, която беше капитализмът.

Че кога е катастрофирал капитализмът??



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: parvaty]  
Автор UnicaDonna (скандалджийка ))
Публикувано14.05.24 08:06



катастрофата на голямата мечта, която беше капитализмът.

Че кога е катастрофирал капитализмът


Вниквай в изреченията. Катастрофира МЕЧТАТА.

ПОЖИВЕМ - УВИДИМ!



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: parvaty]  
Автор MilaO6 ()
Публикувано14.05.24 08:06



Мен ли питаш или режисьора?

В момента катастрофира. И ще катастрофира дълго и като на забавен каданс. Затуй и няма дълго да бъде усещана катастрфичността. Точно, както и дълго не се усещаше как катастрофира соца. Представи си го образно като един празнуващ "Титаник", на който пътуват едни, които са твърдо убедени, че това чудо на прогреса не може да потъне никога. Успоредно с тях пътуват и много други категории, но само единици са тези, които виждат в един момент какво се случва.

И все пак в случая ключовият въпрос е кого точно питаш. Не бързай с отговора, защото това е един вид като тест за интелигентност:-))))

Редактирано от MilaO6 на 14.05.24 08:09.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: MilaO6]  
Автор UnicaDonna (скандалджийка ))
Публикувано14.05.24 08:07



Материалът е супер, особено в частта си, в която говори за мислите и чувствата в живота на французите.

Доказва ми, че кожата ми добре чувства нещата и без много думи и фермани.

(Затова когато ферманаджиите надуто ме питат: “Какви са ти доказателствата? Кажи, пиши, доказвай!” им отговарям: “Усещам го с кожата си”. Да, ферман не мога да им напиша, признавам. Но това не доказва правотата ИМ)

ПОЖИВЕМ - УВИДИМ!

Редактирано от UnicaDonna на 14.05.24 08:22.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: MilaO6]  
Автор UnicaDonna (скандалджийка ))
Публикувано14.05.24 08:18



Затуй и няма дълго да бъде усещана катастрфичността. Точно, кокто и дълго не се усещаше как катастрофира соца.

За бавността на катастрофата на “капитализма” (схематично казано) спомага и липсата на СРАВНИТЕЛНА обществена система, която да конкурира и да създава паралели, както беше за соца. Който непрекъснато трябваше да доказва преимуществата си в една среда на умишлено показнА и враждебна, лъскава конкуренция, с нейните “свободи” и пълни супермаркети.

А липсата на друг избор най-често довежда до тотална безизходица и те принуждава да си плуеш в блатото и да не се стремиш наникъде.

ПОЖИВЕМ - УВИДИМ!

Редактирано от UnicaDonna на 14.05.24 08:40.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: MilaO6]  
Автор Green Light ()
Публикувано14.05.24 09:17



Заинтригува ме, но, както често става с мен(и изкуството) се натоварих с предварителни очаквания. За разочарование, в този случай.
Няма нужда да ме съветваш, аз съм най-големият си критик по въпроса, така че ще си пусна филма с не едно, а десет на ум, за да филтрирам колкото мога от предварителния си негативизъм.
Причината е, че от това което прочетох, оставам с впечатлението, че този Балабанов много се срамува заради България и пасивността на българите. Неудобно му е от нея(и тъжи). Може би по тази причина човекът не се е опитал да потърси по издълбоко признаци на съпротива през социализма.
Извинявам се, че пиша без да съм гледал, но има думи, които ме дръпнаха и с които не съм съгласен чисто фактологично.

За сценария на "Досието Петров" дълго си блъскали главите какъв бунт на сцената да измислят. Балабанов го предупредил, че в България никога не е имало бунт на сцената, никаква подобна реакция срещу системата. Имало е само инциденти. Както веднъж Иван Кондов, който играел Ленин, след някакви лични проблеми излиза разстроен, забравил да си залепи брадата. Всички решават, че това е политическа провокация. Или пък някой се напил и започнал да фъфли в партийна пиеса. Но това не са осъзнати актове. В отговор Кариер му разказал, например как в Прага една чешка актриса, която не искала повече да участва в такива идеологически представления, излязла гола на сцената с нарисувани на гърдите сърп, чук и две петолъчки. Накрая стигнали до заключението, че това би било прекалено за България.Тъжна констатация, нали...

В България е имало най-различни протести, но те са били умело прикривани така, че никой не - разбира за тях. Знаем за Русе и обгазяването, като протестът там е станал и политически, знаем за протестни акции по време на Пражката пролет, преди години четох за футболен мач (помня Пазарджик, но не излезе в гугъл) след който публиката напада градските институции, включително и партийните- съжалявам за слабите си умения за търсене в интернет, не успях да го намеря. Но го четох и не ми звучеше прекалено за България, а е повечко от голата чехкиня, все пак. Това са грандиозни за времето си особено от гледна точка на журналистиката събития, а те са били умело и с огромна вещина прикрити. Георги Божинов (Калуна каля) чийто живот е опропастен, изобщо- огромният брой политически затворници също е признак - в градинката на Свети Седмочисленици един от бюстовете е на обесения по онова време Димитър Гичев, а на постамента са негови думи:

„Станете О, светци от календара
и погледнете в този грозен век
непобедим по твърдост, дух и вяра
към вас се приближава жив човек!"

На мен не ми звучи "тъжно"(заради срам)

Градските легенди разказваха за още много, макар и детински украсени (или измислени). Аз израснах в квартала около НДК, там се говореше за взрив с боя(в някои версии лайна) на "Петохуйника", бой на "фашисти"(всъщност едни луди глави, за които се носеха легенди - Лидера и Индианеца + още десетина) с полицията в Дупката, същите те - непрекъснато никнеха в Пешо Берон с някакъв "пърформанс"... Нищо от тези неща не доби гласност. "Слушалките" бяха навсякъде сред нас, всяка надигаща се вълна на гласност беше разбивана и изглаждана.
...
Какво остава за възможен протест на театрална постановка- след една седмица всичко би било забравено и преиначено? Хайде "сигурен" не мога да бъда, но има голяма вероятност и актьорката гилдия да е имала такива отчаяни актове - на мен със сигурност не би ми изглеждало "прекалено за България" в един художествен филм.

Тази "тъжна костатация" на Балбанов така обяснявана на талантливия сценарист(легендарно име, както ни уверява статията) Кариер, ми се струва ужасно несправедлива към тези като Димитър Гичев, Георги Божинов или наистина неизвестните, но съществували хора, които са направили нещо с голите си гърди.

Откачам това от главата си и го закачам тук, докато изгледам филма.

Боледувам днес, така че ще имам време :-)

Редактирано от Green Light на 14.05.24 09:25.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: Green Light]  
Автор UnicaDonna (скандалджийка ))
Публикувано14.05.24 10:12



натоварих се с предварителни очаквания. За разочарование, в този случай.

Е как няма да се разочароваш, “този Балабанов” очеизвадно не е типичят умнокрасавец с фанатична убеденост в “правилната посока”.

Я какви ги дрънка за французите, глупак такъв! Имали някакви съмнения!! Ай ше го… уникален бипетец такъв.





ПОЖИВЕМ - УВИДИМ!

Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: UnicaDonna]  
Автор Green Light ()
Публикувано14.05.24 10:18



Не е така.



Тема Re: Досието „Петров" – един закъснял филмнови [re: MilaO6]  
Автор tartarianeyes (Ястребовска )
Публикувано14.05.24 12:39



Ти май четеш мисли:)
Докато четях, непрекъснато мислех за "една жена на 33".

Не съм гледала "досието петров", но този, за който споменавам, е една мрачна и ужасяваща картина.
Според мен "една жена на 33" е блестящо творение, крясък, революция.
Създаден в години, когато изразът " това не е за телефон", имаше определено значение.

На Кариер не му е необходимо да познава толкова българите, той познава мен и придобива някаква представа”,

Моите уважения, но това е несъстоятелно изхвърляне.
Кои българи познава французинът, какви са, колко са?

Въпрос на лични възприятия.
Познавам българи, живеещи повече от 25 години из целия свят.
И отношението им към държавите, в които живеят, е различно.
Познавам и много чужденци, сред тях опредено има доста, които сега са обхванати от недоверие, съмнение, недоволство.
Знаеш ли колко пъти съм чувала "това какво е сега, това е нищо, искам си уредената държава".
Някои стигат до изстъпления - абе нека да идват (мигрантите), ама още на границата да ги кастрират.
Ти да видиш!

И какво да кажа - не ми трябва да познавам много германци, французи, австрийци, англичани, американци, щото познавам добре един-двама-трима.

И никак не ми е важно колко велик е режисьорът, шедьоври се създават и от абсолютно неизвестни.

За времената, в което се развиват събитията, са характерни според мен, дълбоко разочарование, обърканост, безпомощност, даже мъка. Оттам и една пасивност, нежелание, а не само невъзможност да изправиш глава.


Това всичко нахвърлям ей тъй, от прочетеното, твоето, и други източници.

Но ти определено предизвика интереса ми, ще го гледам.

За мен все още стои един въпрос: коя е мечтата на българина?

Само луди хора без морал допускат, че ще нападнем Украйна. 15.02.2022



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.