|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема
|
Re: Два български филма
[re: 741]
|
|
Автор |
vozac (Driver) |
Публикувано | 22.01.24 14:39 |
|
турчин в Германия, дори и трето поколение - не е германец. Може да има немски паспорт, но не е с немски манталитет
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: vozac]
|
|
Автор |
741 () |
Публикувано | 22.01.24 15:35 |
|
Турците са телефонните измамници, тях не ги коментираме, ясни са.
Първи линк от търсачката, , 67 заловени и осъдени в Турция за телефонни измами, тези са действали предимно в Байерн и Баден-Вюртемберг, по оценка на полицията - отмъкнати 120 млн евро само тая банда.
Пак от , описват технологията на измамите, предполагаеми щети за Германия трицифрена сума в милиони евро всяка година. Действат както писах горе, долу горе като нашите, само дето резултатите им по-добри.
На немски са статиите, пусни ги през гугъл преводача ако искаш.
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: 741]
|
|
Автор |
vozac (Driver) |
Публикувано | 22.01.24 16:23 |
|
Благодаря
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: MilaO6]
|
|
Автор |
hypey (пристрастен) |
Публикувано | 27.01.24 19:47 |
|
Гледах Чума днес. Хубаво направен филм чисто кинематографично, според мен. За пръв път звукът не дразни, най-малкото всичко им се разбираше, музиката хубава, сцените добре заснети – костюми, животни, къщи, природа, Балкан.
Това, което не ми хареса, беше пълната липса на емоция в героите през целия филм. Айде, главният герой си го каза, че на него нищо не му личи, ама той беше най-добър от всички останали, на които също нищо не им личеше, май само на лошия му личеше, че е лош. Не знам дали наблягането, че е по Йовков, е добре. Добавянето във филма на други линии (от пустинята, сбиването и Божи гроб, до противопоставянето добър чорбаджия – лош завистник), ами станало е манджа с грозде, но най-вече – големия страх от чумата не усетих , но може пък да е режисьорско решение ... Излизането извън разказа накрая съвсем пък не ми хареса, като кръпка ...
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: hypey]
|
|
Автор |
MilaO6 () |
Публикувано | 27.01.24 21:11 |
|
Мдааа... Филмът не е безспорен, както и повечето български филми. Аз не знам ще доживеем ли някога да направим нещо, от което всички българи да ахнат, никой да не остане безучастен и всички да го харесат:-))
Но, може би и това е смисълът на изкустото - да поражда полемики и за художественото изображение и естетика, и за проблематиката и за това, как филмът я решава, темите, идеите, актьорите, до чисто техническите изразни средства като звук, картина и пр...
Хубавото при теб е, че все пак си се опитала да кажеш кое ти харесва и кое не. И не просто си се опитала, ами направо си посочила конкретни неща. Поздравления за което!
Моето лично мнение:
Сценарият е много добър. И тук Боян Биолчев си е свършил работата.
Да подчертая, че филм по разказа на Йовков "През чумавото" и филм по мотиви от разказа са две коренно различни неща. В българското кино има богат материал и по двата подхода, така че, ако човек ги следи тези неща, те много ясно се разграничават. И всъщност е обратното на това дали е добре да се казва, "че е по Йовков". Добре е да се казва, че филмът е по мотиви, а не е по Йовков, има се предвид "по раказа "През чумавото"".
Биолчев обяснява защо е така. Той казва, че не може дори да си помисли, че ще достигне до нивото на Йовков, но темата силно го интересува и подтиква да изследва груповия страх или колективния страх и какво се случва в душите и поведението на хората, сковани от този страх пред страшни болести, епидемии, катаклизми от всякакъв род, опитвайки се да отправи философски послания като ги осмисли художествено-естетически.
В този смисъл, това си е една история от 19-ти век, която остава настрани от темата за робството и всякакви обществено-политически условия на онова време и се ограничава и съсредоточава само около проблемите, които поражда чумата в локалния групов кръг на селото, на две семейства, на няколко герои, свързани помежду си по някакъв начин. Много изчистена и опростена сюжетна линия, която се следи леко.
Сторила ти се е "манджа с грозде", защото след като знаеш, че е "по Йовков" си очаквала историята, която там е разказана. Но, както вече казах, това нито е задължително, нито е дори пожелателно.
Освен 2-3 момента, които следват разказа, останалото си е фабула на сценариста като автор и разказвач и той си има право на своя художествена интерпретация. Но не са само тези 2-3 момента. Той се е опитал и е успял според мен, да съхрани и предаде атмосферата на онова време, на страха от очакването, на ненатрапчиво, но осезаемо присъствие на чумата, която наистина няма конкретно лице.
И да, самата чума не е на фокус, а по-скоро нейният ореол, нейната зловеща сянка. Затова го няма и ужасът, и трилъровите сцени, които зрителят очаква като чуе заглавието "Чума". Защото не самата чума е предметът на изображението и главното действащо лице във филма, а е просто невидимият фон, на който се разирават действията, които са обект на изображение от морално, естетическо и психологическо естество.
Филмът е много пестелив откъм екшън сцени, ритъм и скорост на развиващото се действие. Дори и диалогът е сведен до минимум, макар и не толкова, колкото в "Козият рог", например, с който някои го сравняват:-)) Но определено има своя автентична и иносказателна атмосфера, особено с някои типични за българския приказен и песенен фолклор елементи, суеверия и пр. като "сватбата по време на смърт", изгонването на чумавите в горите, запалването на къщите им, поверието, че "когато жената е трудна, кръвта й се преобръща и чумата не я лови, а я прескача" и пр...
Идеята с "инцеста под въпрос", защото е трудно да се определи това инцест ли е или не, отначало и по време на самия момент, както и предчувствието за него, ми беше трудно да определя каква роля има. Но накрая се "светнах" - това е тържеството на живота над смъртта, страха и пр... При определени крайни обстоятелства е било по-важно продължението на рода и оцеляването му, отколкото моралните и религиозните устои.
Като добавим локацията, екстериора на местностите, на селото, на къщата, където се развива действието и особено на 3-те народни песни, които прозвучаха - “Зора се е зазорила”, “Чумица”, "Ой, девойче" много оригинални, мисля, че филмът има своите художествени достойнства и очаквам да поспечели доста награди по разни фестивалчета. До голяма награда мисля, че няма да стигне, както и "Уроците на Блага", но и нищо не се знае. Нашият българският вкус отдавна е доказано, че не се припокрива с чуждия тук, в Европа и отвъд океана и не се знае кое би им направило на западните зрители впечатление. Но разправят, че в Азия можел да пожъне голям успех:-)))
ПП
За отрицателните черти допълнително ще пиша, че ще ми изгори манджата във фурната
И въобще, има още какво да се каже:-))
Редактирано от MilaO6 на 27.01.24 22:36.
| |
|
Срам за мен, наистина беше "През чумавото", чак гугъл използвах за да проверя, а уж се пиша голям почитател на Йордан Йовков.
:-)
Разказ като разказ - Йовков разказ. Разказите на Йордан Йовков не ме хващат за гърлото като например Елин Пелин или кой кий Джек Лондон, тези Йовковите изкарват тръпки по ръцете или раменете ми. Карат ме да се изпраея, изптлвам гърдиъ(вместо да въздъхна) искам аз да съм там на мястото на героя (в този разказ е героиня, но карай), искам аз да покажа, че аз имам тази сила, аз имам тези чувства, дайте ми само шанс и ще видите.
Няма, няма, просто няма такъв писател. Никому не подвластен, никому подражател, нищо от никъде не взел, а само давал. Шедьовър след шедьовър.
Ти си права да уточниш ( и предупредиш) че този филм е по мотив, по идея само. Да не чакаме тези тръпки. Гениалността е рядка и неповторима, а ние - публиката сме алчни. И нескромни.
Предупреденият е въоръжен, няма да отивам на кино с приготвено мнение.
| |
|
Ма ти още ли не си го гледал, бе!? Българино - Йовковец! Я марш веднага и да докладваш после
Шегувам се, бе... Но ако ще си краен и твърд циник и неразбирач като возача, по-добре не го гледай!
Редактирано от MilaO6 на 27.01.24 22:39.
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: MilaO6]
|
|
Автор |
Lucky Eva (независима) |
Публикувано | 28.01.24 09:59 |
|
Благодаря за темата! Беше удоволствие за мен да я прочета.
При естествения подбор първи отпадат слугините. > lipari
| |
Тема
|
Re: Два български филма
[re: MilaO6]
|
|
Автор |
hypey (пристрастен) |
Публикувано | 28.01.24 13:59 |
|
Не знам, то и Козият рог навремето беше оплют, конюнктурата си казва своето ... Абе искам нещо като него, като Писмо до Америка, искам нещо да ме разплаче, без да е адски сантиментално като съзнателно внушение. Неизбежно трагично, но в същото време без да звучи депресиращо и безнадеждно... А пък екшън си имаше във филма, нали с това започна, на мен ми напомни Съдията. А по повод инцеста, който всъщност не е баш точно това, може би сценарият на Биолчев е целял избягване от сантименталността ... защото това си е – като при всички живи същества – предаване на гените, запазване на рода и на имАнето. Ама не ми се върза с филма, отново си мисля, че липсата на емоции може би е съзнателно режисьорско виждане ... страхът емоция ли е или липса на емоция?
| |
|
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
|
|
|