Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 11:24 27.05.24 
Технически науки
   >> Енергетика
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема Допустим пад при пуск на двигател  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано10.12.10 11:35



Някой знае ли какъв е допустимият пад на напрежение при пуск на двигател. При работещ режим е ясно - според наредба 3, която предполагам не противоречи на стандартите. Но когато имам отдалечен двигател ми се е получавало по сметки към 15% пад на напрежение при протичането на пусковия ток и все съм се тревожел ще завърти ли изобщо. Тук сигурно има значение и какъв тип е товара. Дали е вентилаторен тип т.е.при пуск механичното съпротивление е малко и със увеличаване на скоростта се увеличава или е постоянно независимо от скоростта. Някой знае ли нещо по въпроса.

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано10.12.10 20:00



Имах някъде стандарта за спад на напрежение,но не го намерих сега.Но мисля за пускови режими беше до 10%.Нормално е 5%.
По принцип мощни вентилаторни агрегати се пускат при затворен приток на входа.Притока се отваря плавно при пълно развъртане на двигателя.
Естествено при вентилаторен тип, натоварването се увеличава с увеличение на оборотите.
Също така е важен и начина на пускане.Вариантите са доста в зависимост от изпълнението на ротора.
Въпроса ти е комплексен.Трябва да се видят характеристикита на двигателя.
Номинален и пусков ток.Допустими претоварвания ,подходящи и оразмерени защити.


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано11.12.10 18:12



Да бе, от много неща зависи, ама все пак нещо ориентировъчно. В моят случай беше помпа на около 120м, някъде над 30 kW беше. Над някаква стойност на пада ще трябва да се преминава вече към инвертор. Тая стойност 10% ми се вижда доста ниска. Доколко си сигурен в нея?

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано11.12.10 19:47



Каква е мощността на захранващия трансформатор в трафопоста.Пак по памет мощността на захранващия трансформатор трябва да е 4-5 пъти по- голяма от мощността на двигателя.
За 10% е ориентировъчно.Какво значи ниска стойност от 10%?
По принцип мощни двигатели в маломощни мрежи се пускат в звезда и след развъртане се превключват в триъгълник.
При навит ротор се превключват съпротивленията в ротора.


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор Диaн (uguoT)
Публикувано13.12.10 12:30



Справочниците не са ми под ръка така че говоря малко на изуст - конкретно след нова година. Та пусковия ти момент е 5-7 пъти над номиналния, а той зависи от квадрата на напрежението... така че кашата е пълна и трябва да погледна. Щом е помпа за вода с тази мощност то вероятно е потопяема и с превключвател звезда/триъгълник. Просто сметни всичко по наредба 3 - засечи кога двигателя се е развъртял и е направил налягането и тогава да превключи в триъгълник.

"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано14.12.10 09:16



Трансформатора е поне 200kW и е съвсем близо до захранващото табло. А двигателя е помпа без никакви пускови механизми. 10% ми се струва ниска стойност защото по мои сметки пусковият пад беше малко по-голям - към 14%. Е, може разбира се да съм сбъркал и да не е бил чак толкова.

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Диaн]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано14.12.10 09:19



Да, това е така, но искам да разбера коя е граничната стойност за пад на напрежение над която трябва да се търсят варианти за пуск. Според Холдън е 10%. Това в кой справочник мога да го намеря. Имам доста материали, но не съм го срещал никъде. В справочник на енергетика има ли го някъде?

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано14.12.10 09:58






Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано15.12.10 10:06



Здравейте.
Ето какво намерих в една руска книга "Експлоатация на ел.част на ТЕЦ".Разбира се там става въпрос за двигатели за собствени нужди на ЕЦ.

"Допустимото понижение на U при пускане на двигател от шини откъдето се захранват други двигатели е 20-30% Uн , а в случаи те на съвмстно захранване на двигатели и осветителни товари 15%."

Дано съм бил полезен.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано15.12.10 10:50



Вероятно става дума за аварийни режими.При аварийни ситуации сме правили какви ли не изпълнения.
Например пуск на двигател с нормално изпълнение,но изцяло залят с вода.
От три двигателя два изгоряха,но третия тръгна и спаси положението.
Между другото пожарната не напразно в името и има "аварийна безопасност".Те разполагат с много техника включително и с мощни потопяеми помпи.
Не рядко ППО се спонсорира от фирми с повишена пожарна опасност. Купували сме техника за ППО.
Пожарникарите ми бяха най добри приятели.Работата ми винаги е била свързана със съоръжения с повишена пожарна опасност.


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано15.12.10 14:13



Мисля , че не става въпрос за аварийни режими.Ще се опитам да сложа снимка с текста.





Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано15.12.10 15:37



Лицата занимаващи се сериозно с експлотацията на електрически машини трябва да четат освен наредба 3 и Наредба № 16-116 от 08.02.2008 за техническа експлотация на енергообзавеждането. Там в глава 12 "Електродвигатели" чл.248 (4) е написано, че мощността на двигателите се запазва при отклонение на напрежението от + 10% до -10%.

<P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от qumen на 15.12.10 15:38.</EM></FONT></P>

Редактирано от qumen на 15.12.10 17:12.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано15.12.10 17:09



Чл. 248. (1) Напрежението на шините на разпределителните устройства, от които се захранват електродвигателите, се поддържа в границите 100 - 105 % от номиналното.
(2) За осигуряване на дълготрайна експлоатация на електродвигателите не се препоръчва работата им при напрежение над 110 % и под 90 % от номиналното.
(3) Допуска се работа на електродвигателите с номинална мощност при изменение на честотата на захранващата мрежа в границите ± 2,5 %, ако това не нарушава работата на задвижвания механизъм.
(4) Номиналната мощност на електродвигателите се запазва при едновременно отклонение на напрежението в границите ± 10 % и честотата в границите ± 2,5 % от номиналните стойности, ако при работа с повишено напрежение и понижена честота или номинално напрежение и повишена честота сумата от абсолютната стойност на отклонението на напрежението и честотата не надвишава 10 %.

Все пак говорим за пускане,а не за установен режим.
Бихте ли ми казали как се пуска синхронен двигател 12 MW/3000 об/мин. Un=6000 V ? Или 24 MW на същото напрежение.
В България има и такива .


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано15.12.10 17:48



Големи синхронни двигатели с мощност 12 MW и повече се захранват непосредствено от шини високо напрежение (35 - 110 кV) и се пускат по схема блок трансформатор - двигател.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано15.12.10 18:13



Съжалявам,но сте далеч от истината.Може да се поинтересувате кои са най мощните двигатели в "Кремиковци" ЕАД и как се пускат.


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано15.12.10 20:20



Истината може би е по средата. По мое време синхронните двигателите с мощност до 12 MW и напрежение 6 kV се пускаха директно към мрежата, имаха токоограничаващи реактори, или в блок трансформатор - двигател. Може и да има други начини. Ще ми бъде интересно да споделиш и твоите знания.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор Xoлдън (стипендиант)
Публикувано15.12.10 21:42



Изяснете си понятието "директен пуск" и тогава ще говорим.


Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Xoлдън]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано15.12.10 22:52



Давам апаратите директно свързани към мрежата при схемата трансформатор - двигател. Такава схема имахме при пускането на двигател в един от цеховете в тежката химия. Схемата е следната: шини, разединител, прекъсвач, защитна апаратура, трнсформатор, инверторен блок, двигател 8 MW на 6 kV.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано15.12.10 23:57



директен пуск=шини, разединител, прекъсвач, защитна апаратура,двигател.

Все пак има ли нормативен документ регламентиращ допустимия пад на напрежение при пуск на асинхронен двигател?

Най-големия АД двигател на 6kV който съм виждал е 2MW.Той се пуска директно.
За такива двигатели които Холдън е писал не съм и сънувал.Чувал съм за 8MW в АЕЦ (ГЦП),но не знам АД или СД е.


gumen относно Наредба № 16-116 от 08.02.2008 за техническа експлотация на енергообзавеждането.Глава 12 "Електродвигатели" чл.248 (4).Там както Холдън е писал става въпрос за установен режим.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано16.12.10 09:42



Все пак има ли нормативен документ регламентиращ допустимия пад на напрежение при пуск на асинхронен двигател?
Наредба № 3 в раздела Защита на АД и СД до и над 1000 V регламентира този въпрос. Настройката на минимално напреженовата защита е по време, а по напрежение - от порядъка на 70% от номиналното напрежение. Написано е още много само трябва да се чете.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано16.12.10 15:22



В отговор на:

Автор: qumen
Тема: Re: Допустим пад при пуск на двигател

Все пак има ли нормативен документ регламентиращ допустимия пад на напрежение при пуск на асинхронен двигател?
Наредба № 3 в раздела Защита на АД и СД до и над 1000 V регламентира този въпрос. Настройката на минимално напреженовата защита е по време, а по напрежение - от порядъка на 70% от номиналното напрежение. Написано е още много само трябва да се чете.




В отговор на:

Автор: qumen
Тема: Re: Допустим пад при пуск на двигател

Лицата занимаващи се сериозно с експлотацията на електрически машини трябва да четат освен наредба 3 и Наредба № 16-116 от 08.02.2008 за техническа експлотация на енергообзавеждането. Там в глава 12 "Електродвигатели" чл.248 (4) е написано, че мощността на двигателите се запазва при отклонение на напрежението от + 10% до -10%.




Ти като чете много какво разбра.Гледам веднъж си писал + 10% до -10% друг път си писъл от порядъка на 70%.На кое да вярваме.Никъде в наредбите не намерих израз подобен на този Допустим пад при пуск на двигател



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано12.01.11 11:04



Аха, точно това имах в предвид. Все пак бихте ли ми казали коя година е издадена книгата, защото ако е старичка вероятно вече са променени тези показатели. Според Холдън допустимият пад е 10%, а тук допускат чак до 30, което си е много голяма разлика. Честно казано тази стойност от 30% ми се струва голяма и се чудя дали изобщо ще завърти двигателят ако се включва при пълно механично натоварване, а не във вентилаторен режим, където при пуск съпротивлението е малко. Не че знам отговора де, просто тази стойност от 30% ме изненадва доста.

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано12.01.11 12:53



Виж как трябва да се тълкува това:
При пускане на двигателя неговото напрежение не трябва да пада под 10%. Например при 380 V, не трябвя да пада под 342 V до пълното му развъртане. Двигателят може да работи и при по ниско напрежение стига работния ток да не надвишава номиналния ток означен на табелката му.
Що се отнася до падение на напрежението до 70%, такава е стойността на настройката на минимално напреженовата защита. Под тази стойност двигателя не може да работи нормално. Като пример ще дам една бобина на контактор, тя не може да задържи включен контактора ако нейното напрежение падне под 70%. В този случай контактора с неговата бобина и поддържащия нормално отворен контакт изпълняват ролята на минимално напреженова защита.
Тези стойности + 10%, -10%, -70% са актуални и сега и са посочени в нормативните документи които съм посочил в по предните ми писания по темата.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано12.01.11 23:58



Здравей Miru 2.Книгата е от 1968г.Конкретно на въпроса.Теб те интересува при какво напрежение двигателя няма да може да се развърти.Отговора на този въпрос не може да ти даде нито една наредба.Както сам знаеш нещата са комплексни.Има два варианта:Iви - чрез опити да постигнеш това критично напрежение, IIри аналитично.
Пак от същата книга намерих ето това:

"Условието за успешно пускане на ЕД от неподвижно състояние е:

Uдв.>sqrt(1,1Мс/Мп.)

Ако те интересува повече мога да ти снимам тази част от книгата , която е за пускане на АД.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано13.01.11 08:46



Ами ако не те затруднявам много ще съм ти благодарен ако ми я покажеш. Стига да не е много сложно описана де, че руснаците обичат да се увличат по сложни формули, дето трябва да си поне доктор за да ги разбереш

.

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)

Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано20.01.11 15:55



Здравей Miru2.Извинявай за закъснението.Ето снимки от книгата.Дано ти помогнат.






Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано21.01.11 21:19



Реших да проверя условието за успешно пускане на AД от неподвижно състояние:

Uдв.>sqrt(1,1Мс/Мп.) където:

Мс е началния съпротивителен момент на машината в о.е.
Мп е началния пусков момент на двигателя /при хлъзгане s = 1/ в о.е.
Вземам за пример двигател 37 kW защото съществуващия бил малко над 30 kW.
От каталога определям Мп = 255 Nm, а за машината приемам Mc = 200 Nm.
Сметнато в о.е. се получава Uдв > 0.93 Un. където:
Un е напрежението на мрежата, а Uдв e напрежението на клемите на двигателя в V.

Резултата го докарах защото исках да се получи.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано22.01.11 09:49



Сетих се, че мога да допълня предното си мнение като покажа и какво трябва да бъде минималното напрежение за да спре двигателя да се върти. Ще използвам за пример същия двигател 37 kW. Приемам, че момента на товара е равен на номиналния момента на мотора / Мт = Мn/. От каталога Кm = Mmax/Mn = 2.3. Като се има предвид, че при намаление на напрежението х пъти, момента на мотора намалява х*х пъти или sqrt(2,3) = 1.5 се получава U = 0.66 Un. При 0.66 Un двигателя ще работи на границата на устойчивост и при по голямо намаление ще спре. Затова в наредба №3 тази стойност е 0,7. Това трябва да се има предвид и при ибиране на софтстартер за плавно пускане и спиране на двигател.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор Miru2 (непознат)
Публикувано24.01.11 09:47



Благодаря много за отделеното време! Холдън правилно си е спомнял за пад до 70%. Сега ще съм малко по-спокоен при захранване на двигатели.

Miru2 = Miru (за инфо.-системата на dir.bg нещо явно се скапа и ме отряза от първия псевдоним)


Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: Miru2]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано24.01.11 14:12



Можеш да бъдеш спокоен и на 66 %.



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: qumen]  
Автор rafiem (непознат )
Публикувано24.01.11 14:58



Здравей qumen.Сметките които си направил са верни,но това е при положение,че имаш механизъм с постоянен съпротивителен момент
Мс=f(s)=const.При центробежните помпи нещата не стоят по този начин.Доколкото си спомням Miru2 питаше за помпа.Тогава сметките ще придобият следния вид (взимам твоят пример).

Мc пуск.=(0,1-0,15)Мc ном - при хоризонтални центробежни помпи

Мc пуск.=0,3Мc ном. - при вертикални центробежни помпи

и така

Мc пуск. =0,3Мс ном=0,3*200=60Nm
Мп = 255 Nm
Uдв.>sqrt(1,1Мс пуск/Мп)
Uдв > 0.51 Un



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор qumen (непознат )
Публикувано24.01.11 17:48



Аз мислих, че тази тема е приключила, а се оказа, че има продължение. Вярна е приказката, че в спора се ражда истината. Започнахме темата с началните 90 %, станаха 70 %, намалих на 66 %, доказа се 51 % и ако продължим може да паднем на 40%. Аз съм до тук, забавлявах се, но се уморих. Тази тема за мен приключи.
Сетих се, във твоята формула Мс е началния съпротивителен момент на машината и съм го приел 200 Nm, така, че Мс пуск = Мс = 200 Nm Това означава,че мотора и машината тръгват от начални условия с s=1, след което помпения агрегат се развърта по вентилаторна крива. Още нещо, темата за помпи и вентилатори ми е любима, работил съм я 17 год. ако искаш я постави да си почешим езиците



Тема Re: Допустим пад при пуск на двигателнови [re: rafiem]  
Автор stojan37 (непознат )
Публикувано26.01.11 10:43



Пише си на двигателя.
-10% до +5%




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.