Тема
|
Релерегулатор!?
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 27.09.07 23:10 |
|
Привет!!!Някои има ли представа по каква схема работи или дали е отварял релерегулатор от мотор!?Все пак тези нещица почти винаги са заляти със смола , но моя регулатор го отворих и ако бях внимавал повечко съм сигурен че можеше да му сваля схемката-цялата!Питането ми е дали някои може да ми каже по каква схема да си направя регулатор?Все пак в моя има три транзистора 2-3 диода 10-на резистора 3-4 кондензатора и два силови елемента (тиристори ли семистори ли незнам няма ги озна4енията им в интернет) идеята ми е 4е има няма и 20 елемента неможе да не се направи наново това чудо!ПОМАГАИТЕ....
|
|
|
Нов е няколко лева. Струва ли си ако не си добър в електрониката да си рискуваш акумулатора?
Кофти нещо е модератор с пришки на задника.
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор | MirU (Нерегистриран) |
Публикувано | 28.09.07 00:10 |
|
Нов реле-регулатор за Москвич примерно струва около 8 лева. Наистина не си струва да се занимаваш. Имам схема. Не е нещо сложно. Но като си фен да си правиш пиши на mpetrov_el@abv.bg Ще ти пратя нещо.
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: MirU]
|
|
Автор | Mитko (Нерегистриран) |
Публикувано | 28.09.07 09:18 |
|
Реле-регулатор от Москвич не му върши никаква работа на човека защото моторите не са с алтернатор а с генератор при който ротора е постоянен магнит. Трябва му схемата с тиристорите или да си купи нов регулатор за мотор който обаче не е толкова евтин.
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Mитko]
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 28.09.07 23:42 |
|
Значи релерегулатор от каквато и да е кола е неефективен за моя случаи!!!Днес припалих моторетката и м-у оделните фази имам към 70-80 волта!!!При мен възбуждането става с постоянен магнит които е във формата на пръстен в чиито вътрешен диаметър има разположени 18 бобини ( които са неподвижни разбира се)!!От тези бобини излизат три кабела ,НО реално са две фази защото третият кабел отива директно в акумулатора (+) и се явява нещо като средна точка останалите два кабела минават през регулатора през силовите му елементи и се замасяват! http://elhelp.h1.ru/shema/vipryam.htm ето на този адрес може да се види моята идея тя е реално втората схемка само дето няма да е с диоди и няма да са в тази посока за да се обърне поляритета (това с умисъл че краините там тиристори или транзистори ще са навити директно на замасен радиатор) Питането ми е някои може ли да ме улесни при направата на това изобретение и какви краини елементи да ползвам!?
|
|
|
някакви глупости си написал.
постоянен магнит, с намотки по него, а роторът какво представлява?
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Boлkoдaв]
|
|
Автор |
Xoлдън (нов човек) |
Публикувано | 29.09.07 08:35 |
|
Не го е обяснил ясно.Това явно е типичен генератор на малка моторетка.Бубините са с желязна сърцевина с оформени полюси по вътрешния диаметър на един пръстеновиден постоянен магнит,който се върти от вала на двигателя.Може и да са оформени като на явнополюсен ротор.
При по старите моторетки имаше по една бубина за всеки консуматор с точно определена мощност.Сега ги правят със стартер и има акумулатор.По тая причина си трябва реле регулатор.
Само,че при автомобилните регулирането става ,чрез регулуране на тока във възбудителната намотка,а тук трябва да е стабилизатор на напрежение с ограничаване по ток.
Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор |
Xoлдън (нов човек) |
Публикувано | 29.09.07 08:47 |
|
Схемата,която си посочил е най обикновен изправител и няма нищо общо с регулирането.На теб ти трябва стабилизатор на напрежение .Ако акумулатора е 12 V ,стабилизатора трябва да е за 13.8 V.Крайните елементи зависят от мощността на динамото и капацитета на акумулатора.
Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Xoлдън]
|
|
Автор |
Щиpлиц (разузнавач) |
Публикувано | 29.09.07 12:36 |
|
Там е работата, че на моторите стабилизатора е паралелен. Т.е. силовите елементи за свързани паралелно на динамото, и са предвидени за доста голям ток.
Тези релета не случайно са залети със смола. Направени са така, че в ключов режим върху елементите да пада възможно най-малко напрежение, и да могат да разсейват топлината възможно най-бързо към радиатора. Но като остарее релето - термопастата, която трябва да отведе топлината към радиатора вече се спича, и релето прегрява. Резултат - изгаря.
На моя мотор също му изгоря релето, имам схемното решение, но направата на такова е адска работа. Динамото е 320 вата, тиристорите са за по 35 ампера. Опитах с по-слаби елементи - горят веднага щом форсирам двигателя. На тихи обороти успях да го стабилизирам, но разликите в напреженията от динамото са големи. При тихи оботори - около 12-13 волта. При 5-6 хил.оборота вече скача много над 50 волта.
Временно решение се получи с последователен стабилизатор. Схема за зареждане на акумулатори. Пригодих схемата да може да работи с такива толеранси на захранващото напрежение, и "хванах" само две фази от динамото. Сега с ключе мога да избирам зареждането да е с 3 или 5 ампера. Държа го на 5, тъй като при зареден акумулатор схемата изключва, и подава само толкова ток, колкото в момента харчи електрониката на мотора. ... Трябват ми още малко тестове, да видим дали тази схема ще работи добре, и после пак мога да пиша насам.
За ново реле в магазините ми искат 160-180 лева, а от официалния сервиз на Сузуки - 157 евро (с ДДС). Разбираемо е, че човека търси алтернатива на това реле.
Щирлиц
|
|
Тема
|
дайте да обобщим
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор |
Диaн (uguoT) |
Публикувано | 29.09.07 15:28 |
|
Става въпрос за моторетка, с генератор с постоянен магнит а на статора има нацапани "Х" бобини, напрежението според оборотите варира от към 6 до към 50-60 волта.... от статора излизат 3 (или повече) края...
А бе хора да не би да има някакво противовключване на бобините не мисля че е удачен варианта да се окъсява изхода на генератора при високи обороти???
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"
|
|
Тема
|
Re: дайте да обобщим
[re: Диaн]
|
|
Автор |
Щиpлиц (разузнавач) |
Публикувано | 29.09.07 19:04 |
|
Няма "противовключване" френд... ;о)) Динамото е просто намотка и магнит вътре. Колкото и да го окъсяваш - на магнита нищо няма да му стане. Разбира се, че се получава натоварване, когато тиристорите го удрят по главата, но съотношението на мощността е голямо. 320 вата динамо се въртят от двигател, с обща мощност 68 киловата (поне в моя случай е толкова). Хич няма и да усети, че някой му е окъсил динамото. Елементите на реле-регулатора са направени да работят в ключов режим, така че пада на напрежение да е минимален, и греенето да е колкото може по-малко.
Затова пък варианта с паралелен стабилизатор се държи много прилично при всякакви обороти. Ако си забелязвал при някои коли, на които релето не е точно в границите вечер при включени фарове как светлината се променя в зависимост от оборотите, това при мотора с паралелен стабилизатор не се получава. При ниски обороти просто релето спира да удря по главата напрежението, и всичко остава за електрониката на мотора. Може да е включен фар, мигачи и какво ли още не, а релето служи да обира само излишъка, и така всички са доволни.
Щирлиц
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор | Pжeвckи (Нерегистриран) |
Публикувано | 29.09.07 19:24 |
|
Преди време един приятел с Кавазаки ми примря по същия повод. Схемата наистина е грец + защитни тиристори. Става и само с грец - личен опит. Тиристорите по моему са сложени като предпазител ако случайно се откачи клема на акумулатора. А ролята на стабилизатор се играе от последния.
Иначе самият генератор е с доста високо вътрешно съпротивление и при окъсяване нищо не му се случва въпреки 60-90 волта на празен ход (без товар) при високи обороти.
П.С. Само на най-старите модели москвичи има динамо а не алтернатор.
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор | savage (Нерегистриран) |
Публикувано | 29.09.07 21:50 |
|
срещал съм го също в сенокосачки и в генератори за 220V.Не съм сигурен, но до като при другите има обратния колекторен ток тук се евяват статорните намотки за регулатор,защото освен тъй наречената клема 30 към нея има още едно по-тънко кабелче,което ги възбужда от към маса т.е.от там се регулира.Рзбира се това е само мое мнение
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Boлkoдaв]
|
|
Автор | !!! (Нерегистриран) |
Публикувано | 29.09.07 22:04 |
|
Значи чак глупости неса!!! Роторът представлява постоянен магнит с пръстеновидна форма а статора е изграден от 18 бобини (неподвижни) разположени в кръг!!!Магнита (ротора) влиза над въпросните бобини!
|
|
Тема
|
Re: дайте да обобщим
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор |
Xoлдън (нов човек) |
Публикувано | 29.09.07 22:55 |
|
Тоя принцип се ползва и за плавно регулиране на реактивна мощност.Но там има конд. батерии за 100% от мощността и тиристорно регулируема индуктивност 0-100% от макс.мощност.И фактически на празен ход натоварването на тиристорния ключ е максимално.
В случая релето гаси цялата мощност.
На прима виста си мисля за гасящо съпротивление за 100% от мощността на динамото с тиристорно управление, с цел облекчаване топлинното натоварване на регулатора.
Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Pжeвckи]
|
|
Автор |
Щиpлиц (разузнавач) |
Публикувано | 29.09.07 23:18 |
|
Ржевски, не знам личния ти опит с какви мотори е бил, но лично на моя мотор ако му закача само грец и акумулатор - ще се наложи да си сменявам цялата електроника на мотора, барабар с акумулатора. Ако успея да го отлепя после от рамата де. ... Динамото по спецификация на мотора май беше около 320 вата. И като шибне на шибания акумулатор 35 ампера - дупе да му е яко, да си задържи киселинката вътре.
Щирлиц
|
|
Тема
|
а бе...
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор |
Диaн (uguoT) |
Публикувано | 29.09.07 23:29 |
|
То не ми се рови из лекциите и не съм сигурен точно къде ама имаше едни генераторчета дето се водеха "с насищане" при тях полюсите бяха малко странни, на празен ход могат да дадът много високо напрежение но при някакво токово натоварване се насищаха полюсите и държаха стабилно напрежение. Ако не се лъжа се ползваха в автомобилите и влаковете.... по-точно във вагоните "влакови генератори" или нещо подобно се водеха не помня. Така де, генератора не е с твърда характеристика и позволява този вид/тип регулиране.
А бе докато не се види и не се прегледа и прочете не вземам конкретна страна.
До питащия... ако имаш нерви, желание и основни познания по руски се разрови из радиолоцмана:
не се знае братушките може да са измислили нещо
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"
|
|
Тема
|
Re: а бе...
[re: Диaн]
|
|
Автор |
Щиpлиц (разузнавач) |
Публикувано | 30.09.07 01:36 |
|
При Же-Пе-йските истории е друго. Там се знае горе-долу с какви обороти ще се върти въпросното динамо. Без товар наистина изкарва по-голямо от исканото напрежение, но като му се закачи онова, дето консумира - напрежението "кляка" до номинала, за който са го направили. ... Докато при мотора двигателя може да се върти с обороти от 1500 до 10000. При такива варианти динамо по най-стандартния принцип - статор с намотки и ротор с магнит - ще генерира напрежение в големи граници. На мойто моторетка при бегло мерене излизаше от 12 (променливо) до над 50 волта, като дори не съм стигал до максималните обороти. И мощността на динамото няма откъде другаде да се регулира.
Щирлиц
|
|
Тема
|
Re: Добре де...
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 30.09.07 11:11 |
|
Виждам че вече се досещате (поне някои от вас) за какъв генератор и соответно какав регулатор става въпрос!Моито питане (да припомня само) е дали неможе да се изгради НОВ РЕГУЛАТОР!?Изгорелият въпреки че беше залят със смола го отворих и поне от към страна на платката го видях (снимах)!!По брои запоени крачета (на елементи) съдя ,че те наса повече от 20!Няма интегрални схеми и подобни сложнотии с изключение на два силови елемента за които нищо несе намира като инфо.Според мен схемата на това (регулатора) нее нещо фрапиращо и ще може да се направи наново въпроса е по каква схема !?!?
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор | Pжeвckи (Нерегистриран) |
Публикувано | 30.09.07 12:15 |
|
Ми Кавазаки Z нещо си... 500 ли беше.... не помня вече.
Ама пробвах с еднополупериодно (щото и аз от такова нещо дето описваш се притеснявах) - тц, не става. Т.е. не дозарежда. Абе става, ама да не ти се наложи на дълъг път на фарове да караш. И нищо изгърмяло/изплискано няма - кара се и до ден днешен. Аз затуй писах, че явно генераторът е с некакво високо вътрешно или някак си е конструиран да не може да прекали. То и няма друг начин де, щото ако не е тъй и тиристорите ще идат.
Ама нищо не му пречи на човека да си тури и ограничаващи тиристори ако е толкоз проблемно - три-четири елемента в повече....
Схемата би могло да е грец, в който двата диода, които се свързват към маса да речем са заменени с тиристори. Ако има нужда от дозареждане, т.е. бордовото напрежение не е превишило заветните 14 волта, те да се отпушват така, че схемата да бачка като грец. Ако бордовото подмине 14 - да се отпушват и двата едновременно, като по този начин дават генератора на късо или пък, да не се отпушват изобще, като тогава пък нема да пущат ток към акумулатора. Не знам кое от 2-те ще е по-добро.
|
|
|
Прочетох всичко внимателно. Колегите правилно са се ориентирали за какво става дума. Правил съм подобни регулатори. По принцип вместо да се слагат изправителни диоди както е описано в двете рамена се поставят мощни тиристори. Като стабилизиращ елемент и ограничител на напрежението съм ползвал 2 бр 723 и мощен регулиращ елемент съответно и естествено и ред други елементи. Имам някъде и схема но не мога да я открия. НЕДОСТАТЪЦИ на самостоятелно изработения регулатор - липса на място за да се разположат добре всички елементи. Невъзможност да се възпроизведе точно работата на регулатора като фабричния, Елементите които са на пазара не всякога са качествени и често се получават проблеми въпреки че се поставя ограничител на тока. За това моя съвет е - няма смисъл да се рискува а е най-добре да се закупи нов. Ако се изтърве напрежението и тока стане доста висок за кратко време - както беше посочено от колега акумулатора може да се взриви. Да не обяснявам и за другото електро и електронно оборудване какво може да му се случи.
Няма невъзможни работи - има много трудни работи
|
|
|
http://bikerz.netissat.bg/viewtopic.php?p=40296&highlight=&sid=b6c46e12c3f108eef35207f57afdd62f Разгледай идеологията на регулатор с превключваеми от ФЕТ транзистори мощни резистори.
И мнoгoто опит от живата реалност на мотористи
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Pжeвckи]
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 30.09.07 16:48 |
|
http://oppozit.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=915 нещо от това неможе ли да стане!?
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор |
Xoлдън (нов човек) |
Публикувано | 30.09.07 18:15 |
|
7812 няма дя издържи на входното напрежение.
Опитай се да нарисуваш схемата поне като свързване на елементите.
Избийте баламите и тарикатите сами ще умрат!
|
|
Тема
|
Re: Добре де...
[re: Дeлиятa]
|
|
Автор | Pжeвckи (Нерегистриран) |
Публикувано | 30.09.07 19:59 |
|
Абе да го купи, ама им дерат кожите - знам го от приятели. Ако едно бутало за кола е примерно 30 лева, за едно на мотор им искат 150. Щото с поръчка, внос от майната си (всъщност от Гърция) и прочие.... скъпо хоби е това моторирането.
|
|
|
Да това си е точно така. Наистина е скъпо удоволствие.
Няма невъзможни работи - има много трудни работи
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Xoлдън]
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 01.10.07 10:22 |
|
http://www.snimka.bg/photo.php?photo_id=4128977 Първите три клеми от дясно на ляво отиват в генератора!Както се вижда и от снимката а и след като го доразчоплих допълнително единия кабел от генератора (трета клема от дясно на ляво) отива през дросел в акумулатора (+) директно (за пояснение + е четвъртата клема със знак "F")!!От всичкото писание излиза че при мен са две фази а средната им точка е +
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор |
Щиpлиц (разузнавач) |
Публикувано | 01.10.07 10:55 |
|
Можеш ли да направиш снимка и от другата страна на платката? ... Нищо чудно да се окаже, че при теб е с алтернатор, а не с динамо.
Щирлиц
|
|
Тема
|
Totopet малко въпроси
[re: Totopet]
|
|
Автор |
Диaн (uguoT) |
Публикувано | 01.10.07 11:14 |
|
Пич ти ли си човека постнал схемата?? питам защото от прочетенето онзи клуб ( не съм виждал прословутото динамо) останах с впечатление че става впрос за генератор с "мека" характеристика т.е. изходното напрежение се влияе много здраво от тока. Това се постига... а бе не е важно ама тези генератори позволяват да се регулират по този начин (автомобилните ще изгорят) т.е. даването на късо на изхода. Разгледах си старите бумаги и открих "защита от пренапрежения със късосъединител" или по друг начин казано хората ползват някакъв прагов елемент който отпушва тиристор (хм.. дойдохме на "онази схема" от началото) ако евентуално ти се занимава мога да ти пратя това което имам.. пък ако стане.... Само дето трябва да ги направиш 3 бройки за всяка фаза по отделно.
Из моите щуротии за прагов елемент се ползва ценер и транзистор ама нищо не ти пречи да ползваш за прагов елемент някоя интеграла с тригери на Шмидт на входа или 3 бройки 723... нищо че е много дърта и вече може да гласува е температурно стабилизирана и има широк темературен диапазон на действие.
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"
|
|
Тема
|
Мимо една молба
[re: _mimo_]
|
|
Автор |
Диaн (uguoT) |
Публикувано | 01.10.07 11:18 |
|
Мимо една малка молба... вземи и ощракай динамото, така де направи му една малка фотосесия, интерисуват ме основите на полюсите иначе казано бобините са навити върху едни железа - интерисува ме точно желязото има ли дупка в тази си част към основния магнитопровод, стеснение някакво или просто има месингова пластина между него и общия магниторовод.
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: Щиpлиц]
|
|
Автор |
_mimo_ (непознат
) |
Публикувано | 01.10.07 11:39 |
|
Ех ако можеше от другата страна и аз да го видя (цяло ) щеше да е ехеее... За съжаление като почнах да го чопла от страна на елементите всичко се трошеше включително и самата платка!!С доста мъки обаче видях означенията на краините силови елементи вътре те са два и на тях пише T401 TP171E !!Същите са доста добре занитени към корпуса без никаква изолация от което съдя ,че е нормално тогава общата точка на двете фази да отива в +са на акумулатора а през регулатора двете фази (prez TP171E) да се замасяват!
|
|
Тема
|
Re: Релерегулатор!?
[re: _mimo_]
|
|
Автор | Pжeвckи (Нерегистриран) |
Публикувано | 01.10.07 13:03 |
|
Едва ли става въпрос за алтернатор. Просто динамото не е еднофазно.
Кавазакито дето ми беше попаднало беше дву- или трифазно - не помня вече.
|
|
|
Като се поразрових с помощта на питащия се изрови следната схема която е на 145 страница:
Според мен това е 2-фазен генератор на който средната точка е закачена директно на + на акумулатора а с 2 силови елемента (най-вероятно транзистори) се изправя и регулира напрежението... Корпусите им с били занитени директно на маса. Та въпроса сега е какви точно са били елементите с емблемата на моторола и надписи : TP171E и надпис върху същия елемент T401 и вече от там да се тръгне какъв точно е вида/типа на генератора и вече вид/тип регулиране.
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"
|
|
Тема
|
Re: малко инфо
[re: Диaн]
|
|
Автор | Pжeвckи (Нерегистриран) |
Публикувано | 01.10.07 13:35 |
|
Чисто по интуиция го казвам - ТР и Т401 повече ми намирисват на тиристори като означения.
То пак сте късметлии, че е имало надписи. На онова регуле дето аз го разбивах нямаше кьорава буква/цифра по елементите. Сичкото една голема кутия-радиатор и фрашкано (залято) с епоксидна смола до горе. Едвам извадих платката отвътре, за надписи да не говорим. А тиристорите и диодите бяха бондирани в/у платката. Чип он боард дет се вика.
|
|
|
Ако наистина са тиристори както и аз предполагам значи се ползва някакъв ШИМ управляван оп напрежение може би са транзистори които също работят в ключов режим като ШИМ пак управляван по напрежение.
Имам една тъпа идея ама не съм много сигурен.... прагов регулатор като на "нормалните" автомобили задейства под 13.5 и изключва управлението на тиристорите над 14.4..... За целта може да ползва 2 яки тиристора на 35-40 А и поне 100 волта и електронен регулатор за лада от този тип:
свързан по схемата от тук:
Просто ще трябва да измисли как да подава "+" на клема 15 само като е на контакт, масата е ясна и от клема 67 вместо да закача реле да закачи управлението на 2-та тиристора Така ще отпушва тиристорите само когато напрежението на акумулатора падне под 13.5 волта да го зареди, когато то се вдигне ще ги запушва :)
проблемите
голям цирк ще е с акумулатора според мен, постоянно от него на импулси ще му се дърпа много и ще му се стоварва много на импулси, това реле съм го закачал на какви ли не алтернатори но при тях се управлява тока през възбудителната намотка и не го знам до колко ще е бързо и да не се окаже че нашия човек има пикове в инсталацията от порядъка на 20-30 волта които акумулатора не може да обере, така че да се наложи да прави нещо по-бързо да не ползва това готовото.
Нека великите умеве сега да ме оплюят.. само се аргументирайте моля... на двигател Дукати все пак ще "ашладисваме" нещо "издялано в СССР"
"Я в Москве с киркой уран найду, при такой повышенной зарплате"Редактирано от Диaн на 01.10.07 14:48.
|
|