Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 16:02 02.11.25 
Култура и изкуство
   >> Класическа музика
*Кратък преглед

Тема Малко четиво за вагнерианците в клубанови  
Автор Sieglinde (непознат )
Публикувано31.03.13 23:00



Вижте на какво попаднах:

Култура - Брой 5 (2711), 08 февруари 2013
Нужен е психиатър!

Стаята на главния диригент в Берлинската филхармония. Саймън Ратъл (57 г.) и Андрис Нелсонс (34 г.) седят един до друг на канапето и оживено бърборят. Двамата световноизвестни диригенти „се знаят” много добре, но почти никога не са се срещали - Нелсонс дебютира през 2010 г. с „Лоенгрин” на Вагнеровия фестивал в Байройт, а Ратъл дирижира „първия си пръстен” от цикъла „Пръстенът на нибелунга” с Берлинските филхармоници в Екс ан Прованс и Залцбург между 2006 г. и 2010 г.

Ратъл: Андрис, ти помниш ли първата Вагнерова опера в живота си?
Нелсонс: Как да не си спомням! Бях на пет години и отидох с родителите си в Рига на „Танхойзер”. Непосредствено след това бях много зле. Имах висока температура, плаках цели три дни и не можех да спя. Беше като откровение - след това пожелах непременно да стана диригент. Родителите ми страшно се притесниха, смятаха, че дететоим е полудяло.
- Значи, Вагнер разболява...
Нелсонс: В тогавашния Съветски съюз нямаше много психиатри, но от днешна гледна точка, аз със сигурност съм имал нужда от психиатър.
Ратъл: При Вагнер винаги имаш нужда от психиатър и в някакъв смисъл той наистина разболява. Рано или късно стигаш до точката, когато вече не можеш да се откъснеш от наркотичното въздействие на музиката му, от опиянението. Когато дирижирах първия си „Тристан”, до пулта имаше кофа, защото имах усещането, че това е най-върховното, най-шашавото нещо, което някога ми се е случвало, и трябва веднага да ... повърна.
- Но произведения като „Тристан и Изолда” или като „Пръстенът на нибелунга” не ни ли и лекуват, не ни ли карат да се отпуснем на психотерапевтичната кушетка?
Нелсонс: Да – това вероятно се отнася до обществото като цяло, до публиката. Но като музикант не можеш да си позволиш да вкараш всичко през психологията – ей, така на едро - трябва да се бориш със собствената си физика: да знаеш как да разпределиш силите си, какво да направиш, за да не се изчерпиш напълно предварително? Банално е, но при Вагнер се чувстваш като маратонец. Или ще умреш след първите 20 километра, или ще преодолееш „мъртвата точка” и тогава ще имаш чувството, че ще можеш вечно да си тичаш.
Ратъл: Може би Вагнер иска да ни научи тъкмо на това? Двамата с Бернард Хайтинк дебютирахме с „Тристан” през 2010 г. в Амстердам и аз бях допуснат почти до всички репетиции. Във второ действие той внезапно се обърна - точно в момента, когато на сцената излиза крал Марк. Андрис знае какво имам предвид...
Нелсонс: Да.... побиват те тръпки!
Ратъл: Хайтинк се обърна към мен с думите: „Саймън, това вече не е музика, това е нещо друго.” И колко беше прав! После, когато самият аз бях в оркестрината, точно на същото място при репликата на крал Марк: „Наистина ли го направи/ Нима не си измисляш?”, мен ме завладя неописуемо желание да се свия на пода в ембрионална поза. Онова, което чуваме в онзи момент, се разгръща отвъд границите на изкуството и музиката - на онова място Вагнер преодолява някаква звукова стена. През целия ми диригентски живот подобно нещо ми се е случвало само в „Тристан”. И наистина е много трудно човек да не се свие на пода, повярвайте ми.
- Какво трябва да може един Вагнеров диригент? И бидейки Вагнеров ли той се превръща в Херкулес в своята професия?
Ратъл: Физически Вагнер не е толкова труден за изпълнение, каквото е всеобщото мнение. Но емоционално – там нещата са съвсем други! При всички случаи обаче не бива много да се движиш на пулта, защото всяко излишно или прекалено движение уврежда звука. Трябва да си като делфин, който се гмурка между делфини, така както оркестърът се нагажда към гласовете на певците. Да вземем, например, „Парсифал”. Това е върхът на инструменталното изкуство, тези хармонии, тези крещящи цветове! Между другото, звукът няма нищо общо с акустиката, всичко си го има в партитурата.
- Твърдите подобно нещо, макар че никога не сте дирижирали в Байройт?! Все пак, „Парсифал” е единственото произведение, което Вагнер е написал именно за фестивалния театър и за неговата „мистична дупка”.
Нелсонс: Ще се съглася със Саймън дотолкова, доколкото „Парсифал” е единствената Вагнерова партитура, в която почти нямаме проблеми с баланса. „Летящият холандец”, „Лоенгрин”, „Танхойзер”, „Майстерзингерите” – във всички тези опери трябва малко или повече да си манипулатор - защото днешните инструменти звучат по-силно от тези по Вагнерово време; защото нашите музиканти свирят много по-добре и по-точно от тогавашните. „Парсифал” обаче е така нареченото „пробуждане”, „себеоткриване” на модерния оркестър и навсякъде звучи великолепно. Като че ли с последната си музикална драма Вагнер се е освободил от всичко външно, от всичко показно.
Ратъл: „Парсифал” прави звука на Байройтската оркестрина, не оркестрината - звука на „Парсифал”.
Нелсонс: През 2016 г. ще дирижирам в Байройт един нов „Парсифал” и още отсега се чувствам като победител в големия конкурс за Вагнерови диригенти – разбира се, напълно незаслужено. Защото, в действителност, съм само един аматьор.
Ратъл: А може би това е като награда, че си издържал в Байройтската оркестрина? Аз не съм бил там, не я познавам, но предполагам, че звучи твърде странно. Сега, след като Алберих[1] е мъртъв, това може да е интересно преживяване.
- Алберих?! Имате предвид Волфганг Вагнер, дългогодишния ръководител на Байройтския фестивал ли?
Ратъл: Само веднъж сме се срещали, на „Тристан” в Амстердам, и аз едвам издържах да седя в една стая с него. Никога не ми се е случвало подобно нещо! Бих дал много да можех да познавам Виланд - по-големия му брат, но определено общуването с Волфганг не се получава.
Нелсонс: Всъщност, в оркестрината на Байройтския театър е ужасно: можеш да оглушееш от звука, толкова е силен. В прелюдията към трето действие на „Лоенгрин” например, когато гърмят ударните, на диригента му се струва, че е титанът Атлас, на чийто рамене лежи целият свят. А горе в залата асистентите ломотят: е да, много е добре, но би могло и да е малко по-добре. В музиката съм мазохист, обичам да ме мъчат. Особено обичам героично-егоистичните пози на Вагнер, може би защото в истинския живот съм много свит... Ударните трещят, а аз съм застанал на това нереално място, където трясъкът е сто пъти по-силен откъдето и да било другаде, и си казвам: Ето, това е! Ето я силата на класическата музика!
Ратъл: Възможно ли е Рихард Вагнер никога да не се е съмнявал в себе си? Да не е познавал изобщо това чувство?!
- А възможно ли е модерният свят именно заради това да го издига в култ?
Нелсонс: Във всеки случай, Байройтските музиканти го обичат, а това е важно. Там всички обичат Рихард Вагнер, имаш чувството, че живееш в една единствена по рода си голяма прегръдка. Това дава много енергия и е много егоистично, еротично и напълно завладяващо. А когато после пак заработиш в „нормална” опера, имаш усещането, че си изпаднал в абстиненция. Оркестърът на Нюйоркската Метрополитън опера, например, е толкова култивиран и гостоприемен към певците, че от време на време ме нападат ужасни копнежи...
Ратъл: Понякога ти се иска просто да удавиш певците, да ги потопиш в звука.
Нелсонс: Точно така!
Ратъл: Чакай бе, та ти си женен за певица! Май трябва да си потърсиш психиатър.
Нелсонс: А твоята жена не е ли също певица?
- Сър Саймън, обичате ли Вагнер? И „любов” правилната дума ли е, която да опише отношението ви?
Ратъл: Абсолютно! Поне за музикантите.
- А представата за човека с фикс идеите, за антисемита Вагнер?
Ратъл: За мен това е голям проблем. Колкото повече чета за Рихард Вагнер, толкова по-трудно поставям музиката му. Но на повечето неща, които чета, изобщо не искам да обръщам внимание и най-вече не искам той да е мислил по този начин. Рихард Вагнер не е бил чудовище. Най-вероятно е бил ужасен човек, който не е можел да се освободи от манията си да създава музика, която „обръща” към доброто. Много е необичайно. Обикновено композиторите и техните произведения си приличат. Тук обаче въпросът е кой кого предава: „Парсифал” „еврейството в музиката” или „еврейството в музиката” „Парсифал”? И въпреки това – да, за мен е любов. И малко неща могат да те пристрастят така, както Вагнеровата „Валкюра” или „Залезът на боговете”.
- Доколко е важно за оркестъра да свири Вагнер?
Ратъл: Ужасно е важно! Вагнер е измислил модерния оркестър. Това значи, че ако изпълнявам само Брукнер и Малер, ще липсва свързващото звено и то в много посоки: Вагнер ни свързва не само с Шуберт, но и с френската опера и ако го игнорираме, ще се образуват огромни дупки. Зубин Мета може да каже много неща по този въпрос. Като шеф на израелския филхармоничен оркестър, който и до днес не свири Вагнер, той води непрестанна битка срещу последствията от анатемосването на Вагнер. Вярно е, че в този случай си имаме работа с нещо като истински плутоний и е добре да бъдем с ръкавици. Но понеже това е най-хубавият плутоний в света, на човек му се иска да има директен контакт и маха всякакви предпазни средства.
- Колко опасен е завладяващият момент във Вагнеровата музика, патосът, за който говорите, или опиянението, което е способно да ви освободи?
Ратъл: Опасността е известна и е оставила следи най-вече в германската история. Повече не бих искал да говоря по темата...
- И все пак? След 1945 г. извадихме ли си някаква поука?
Нелсонс: Може да съм малодушен, може и да съм наивен, а със сигурност съм и инфантилен, но съм си създал представа за Вагнер и в нея той далеч не е плашило - въпреки всичко, което знам за него - за необуздаността му, за омразата му към евреите. Може би изказването ми не е уместно, но, според мен, Вагнер „се избавя” в творчеството си и чрез него – с партитури като „Тристан и Изолда” и „Парсифал”... Нима направих политическо изказване?
Ратъл: Много композитори са ексцентрични личности, това изглежда е в природата на големите майстори. Джентълмените в съвременната музика, като Витолд Лютославски, Анри Дютийо, Джон Адамс или Хелмут Лахенман – които познавам и ценя – си остават големи изключения. Спомнете си за Леош Яначек, който като характер е бил нещо ужасно; или пък за Лучано Берио, чиито произведения е можело да се изпълняват само ако той не е бил някъде наблизо.
Нелсонс: Дали обичаме или мразим Вагнер, никой не може да отрече гения му.
Ратъл: И никой не казва: Вагнер ми е безразличен. Както не можеш да кажеш: „Ню Йорк ме оставя безразличен” – или го приемаш възторжено, или категорично го отхвърляш.
- Може ли Вагнер да бъде защитен от самия себе си – т.е. да го дирижираш критично и просветено, избягвайки възможността да бъдеш завладян от него?
Ратъл: Веднъж Даниел Баренбойм каза: При Вагнер не можеш да плуваш срещу течението. И това е вярно. Ако не дишаш с музиката, ако не се довериш на течението й, а искаш насила да я вкараш някъде, тогава тя ще окаже съпротива. И при изпълнителя, при музиканта нещата ще тръгнат много на зле, повярвайте ми.
Нелсонс: На мен с Вагнер винаги ми върви на зле, колкото и да се опитвам да дишам с него и да плувам по течението му! Не знам колко съм подходящ за Вагнер, имайки предвид, че не съм германец. Но в дължините, през които ни прекарва, има някаква необикновено дълбока истина. Вагнер ни кара да осъзнаем, че голямото изкуство означава свръхвисоки изисквания и е обемащо цялото пространство, нещо екзистенциално. Не можеш да слушаш „Тристан и Изолда” и после да си планираш една най-обикновена приятна вечер. Изключено е.
- Това е едно много романтично разбиране за изкуството – и същевременно много германско.
Ратъл: На първо място, у Вагнер германски са текстовете. И преди да ме попитате как един латвиец и един англичанин се справят с това предизвикателство, ще ви дам отговора, разбира се, ако и Андрис е съгласен с него. Вагнер не е Мусоргски. Аз обичам „Борис Годунов”, но никога няма да дирижирам тази опера. Защо? Защото не знам руски. С Вагнер е другояче и няма нищо общо с това, че немският ми е добър. При Вагнер музиката говори за текста. Естествено, няма спор, че трябва да знам какво пее Брунхилда в заключителния монолог от „Залезът на боговете”. И дори в много опери вече да пускат субтитри над сцената, което аз лично смятам за голямо преимущество, певците трябва да артикулират, колкото е възможно по-ясно. Но над нас, чужденците, „не тегне” принудата да разбираме всичко дума по дума. И това ни дава една дистанция, от която често виждаме Вагнер по-ясно.
Нелсонс: Доста е откачено и не бива да го казвам... но аз много се гордея с Рихард Вагнер. Сякаш съм германец! С удоволствие бих станал германец, макар и да не вярвам, че при това положение бих дирижирал Вагнер по-добре. Вероятно чувствам по начин, който е по-немски от този на германеца, и заради това никога не мога да се наситя на Вагнер – и когато съм в оркестрината, и когато съм на кушетката, и при всяка една ситуация в живота.
Разговора води Кристине Лемке-Матвей
„Ди цайт”, бр. 2 от 3 януари 2013
От немски Ирина Илиева

Саймън Ратъл е англичанин, роден през 1955 г. в Ливърпул. Следва ударни инструменти и диригентство. На 25 години оглавява Бирмингамския градски симфоничен оркестър. От 2002 г. е главен диригент на Берлинската филхармония. Там предизвиква фурор с педагогическата си работа и документалния филм „Ритъмът е!” (Rhythm Is It!). Записал е над 60 плочи.
Андрис Нелсонс е латвиец, роден през 1978 г. и израсъл в Рига. След като първоначално е ангажиран като тромпетист, той започва да следва диригентство при Нееми Ярви и Марис Янсонс. На 24 г. Нелсонс става музикален директор на латвийската Народна опера, където предизвиква сензация с „Пръстенът на нибелунга”. Работи по цял свят, а от 2008 г. е главен диригент в Бирмингам.

Саймън Ратъл и Андрис Нелсонс разговарят за Вагнер




Видя ми се интересно, затова го споделям. Ако някой го е чел, моля да ме извини:)



Тема Re: Малко четиво за вагнерианците в клубанови [re: Sieglinde]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано01.04.13 08:40



Благодаря за четгивото. Много е интересно и тема за дискусии за вагнерианците!



Тема Re: Малко четиво за вагнерианците в клубанови [re: Sieglinde]  
Автор Ивoтo (егоист)
Публикувано18.04.13 22:41



Оо, благодарности на близначката, прекрасен текст!



Напомни ми един момент от книгата на един унгарец, Имре Кеси за Дъртия, нарича се "Безкрайната мелодия" - Бюлов дирижира първата постановка на Тристан във Виена и при първите звуци си мисли нещо от сорта, Господи, защо на мен ми се случва...



Тема Re: Другото лице на Вагнернови [re: Sieglinde]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано09.05.13 10:14



Из сайта на "Дойче веле":

Другото лице на Вагнер
Тези дни Вагнер е на особена почит, тъй като през май се навършват 200 години от рождението му. Което пък е повод да припомним, че този човек е оставил не само вълшебни звуци, но и грозни думи на омраза.
"Ние, които държим на него, се наричаме вагнерианци. Другите нямат име", казва през 1942-ра не друг, а Адолф Хитлер. "Вагнерианците" се наричат така и до днес и точно през тази година те са много търсени - на 22 май Годината на Вагнер ще достигне своята кулминация с отбелязването на 200-годишнината от рождението на композитора. Проявите, с които се чества юбилея, са най-разнообразни: издават се пощенски марки, откриват се паметници, секат се монети, организират се мащабни конференции. А публиката е призована да се остави да бъде опиянена от "дрогата" Вагнер.
Опиум за народа
Самият Вагнер също гледа на своите звукови картини като на опияняващо средство, което има за цел да плени публиката до такава степен, че тя да стане едва ли не зависима. Както пише самият той през 1859-та, музиката му "изтласква човешката лудост" и оставя "само чудната възвишеност на признанието, че сме безсилни".
Дали обаче поради това трябва да се изпада в екстаз пред Вагнер? Освен "чудната възвишеност" на музиката му, трябва да се имат предвид и неговите писания - музикалният гений Вагнер не бива да се разглежда отделно от идеолога Вагнер. И не бива да се забравя, че докато геният Вагнер излива вълшебни ноти във възхвала на любовта, идеологът Вагнер разпалва омраза, боравейки с най-отвратителни думи.
Рихард Вагнер (1813 - 1883)
Рихард Вагнер винаги се е гордеел с това, че е сред инициаторите на антисемитското движение от 1879 година. И действително: той е човекът, който обявява "еврейската раса" за враг на цялото човечество и най-вече на германците, утвърждавайки по този начин думите "германско" и "еврейско" като полюси на противопоставянето. Вагнер умело използва своята популярност, за да разпространи омразата си срещу евреите и сред по-образованите обществени слоеве.
Сенките на миналото
В операта "Нюрнбергските майстори-певци" например Вагнер изгражда образа на германския обущар Закс, на когото противопоставя фигурата на кресливия куц мърморко, който еднозначно може да бъде разпознат като карикатурен образ на евреина. Това предизвиква протести сред съвременниците на Вагнер и дори става повод за сбиване в публиката - между оперните фенове с еврейски произход и тези, които са ги възприемали като врагове.
По-късно Йозеф Гьобелс казва: "Чрез своите писания и своята музика Вагнер ни научи що за човек е евреинът". По онова време династията Вагнер е възхитена от тези думи и аплодира гордо. И както изглежда, тя все още не е успяла да се откъсне изцяло от миналото. Защо иначе пази и до днес в тайна продължилата повече от 20 години кореспонденция между Хитлер и семейство Вагнер? И защо организаторите на Годината на Вагнер прикриват сенчестите страни на композитора? Наистина ли смятат, че произведенията на Вагнер могат да бъдат оценени само ако се мълчи за обстоятелствата при създаването им?
АГ, ДПА, ДР, МК, Б. Михайлова; Редактор: Д. Попова-Витцел
DW.DE



Тема Re Какъв е бил Вагнернови [re: Sieglinde]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано09.05.13 10:20



Из сайта на "Дойче веле":

Животът на Вагнер предлага предостатъчно материал за една грандиозна телевизионна сага. Женските му истории са безчет и неизбежно възниква въпросът какво са намирали жените у този дребен саксонец със свръхсамочувствие.
Може би ги е привличала именно невероятната му самоувереност. Или пък фактът, че Вагнер е бил човек, който се е виждал като месия, осенен от уникално щастие. Което до голяма степен отговаря на истината - малкият Рихард от Лайпциг, роден на 22 май 1813 година, отрано тръгва по театрални представления с родителите си, а още на 10 години решава, че ще стане композитор - под влиянието на Карл Мария фон Вебер. Когато чува Деветата симфония на Бетовен, вече знае с кого ще се мери.
Извънредно надарен и извънредно подъл
Само че този, който е решил да се мери с най-големите, трябва самият да бъде такъв - или поне да убеди себе си и света, че е велик. При Вагнер са факт и двете: извънредно надарен, пълен с идеи и, не на последно място, неимоверно самохвален. Казано накратко: човек, на когото генът на скромността определено му липсва. И още един недостатък: Вагнер изобщо не може да борави с пари. Дълговете са вечният му спътник. Показателно е бягството му от Рига, която той напуска ненадейно заедно със съпругата си Мина именно заради дълговете, които били натрупали.
Портрет на Мина Вагнер
Една от безспорните способности на Вагнер е да проси успешно - от царе, оперни директори, покровителки и техните измамени съпрузи. Отношението му към известния композитор Джакомо Майербер обаче е наистина подло - Вагнер го моли в Париж за съдействие /което му е оказано/, след което го омаскарява в отвратителното си съчинение за евреите в музиката. Точно това съчинение, впрочем, се явява като един вид потвърждение на тезата, че някои от мислите на Вагнер са намерили в лицето на Хитлер перфектния адресат.
Успехите на Майербер силно тормозят жадния за слава Вагнер, във връзка с което през 1842-ра той композира грандиозната си опера "Риенци". Целта му е веднъж завинаги да удари Майербер в земята. Финансовото му положение обаче не се подобрява. И макар да е назначен за дворцов капелмайстор в Дрезден, постоянно изпитва нужда от пари. През 1864-та баварският крал Лудвиг Втори го уверява, че ще го освободи от всички финансови грижи, но постепенно среща все по-големи затруднения да оправдава неимоверните разходи на своя фаворит. Между другото: именно благодарение на отпуснатите от Лудвиг Втори 100 000 талера, през 1876-та се провежда първият Байройтски фестивал.
Междувременно Вагнер се отказва от идеите си, съгласно които държавите трябва да бъдат реорганизирани, собствеността да се премахне, а отношението към творците да е като към хора, които създават и съхраняват истинското, възвишеното. Възмутен от това, че не е намерил достатъчно привърженици, композиторът преминава в лагера на революционерите и се сближава с анархисти като Бакунин. Именно тогава формулира своите революционни съчинения, в центъра на които са творбите на бъдещето - произведенията на модерния музикален театър. Тенденциите вече са набелязани - в "Летящият холандец", "Танхойзер" и "Лоенгрин", базирани на митологичното представяне на света.
Вагнер с дъщерята на Ференц Лист - Козима
Вагнер, музиката и жените
Вагнер посвещава 26 години от живота си на чудовищния епос "Пръстенът на Нибелунгите" - многочасова критика на капитализма с героични, кръвосмесителни и убийствени моменти, спрямо които постоянно би могъл да се прилага наказателният кодекс. Така изглежда реализацията на неговата идея за Gesamtkunstwerk - тоталното, универсално произведение на изкуството, което да синтезира в себе си драма, музика, танц, литература, живопис, скулптура и архитектура.
За написването на тетралогията Вагнер неизбежно се е нуждаел от опора, която намира в лицето на Матилде Везендонк - музата с брачна халка и секретарски задължения. Но докато контактът с нея е само етюд /между 1852 и 1855 година/, връзката с Козима фон Бюлов е истински роман. Дъщерята на Ференц Лист и съпруга на известния диригент Ханс фон Бюлов се жени за Вагнер през 1870-та - след няколко години незаконно съжителство. А първата съпруга Мина? Тя умира през 1866-та, като няколко години преди това Вагнер я нарича "доста застаряла жена". И дори не отива на погребението й.
Вагнер е много доволен от новите си постижения, той на практика революционизира операта като такава, въвеждайки техниката на лайтмотива. А мечтаното от него освобождение от целия натиск настъпва на 26 юли 1882-ра, когато в Байройт бляскаво преминава премиерата на особено дългата опера "Парсифал". От този момент нататък Вагнер няма никакви финансови грижи - за пръв път в живота си. Но не за дълго. Година по-късно той умира във Венеция - сърцето му спира.
АГ, ДПА, ДЦ, ВГ, Б. Михайлова; Редактор: Д. Попова-Витцел



Тема Re: Re Какъв е бил Вагнер [re: Pyиз]  
Автор Oблak бял (пристрастен)
Публикувано12.05.13 10:06





Аман от този Вагнер по Унител, сутрин Залезът на боговете, вечер Риенци или кой знае какво, побъркаха ме тия фашаги. Затова намирам правилния избор с по-човешка музика и отивам, както винаги, за гъби.





Тема Re: Re Какъв е бил Вагнернови [re: Oблak бял]  
Автор зy (ентусиаст)
Публикувано12.05.13 10:53



А идеята на агенция "Фокус" да илюстрира конкретната информация с изглед на украсената за Коледа зала "България" си струва или дълъг презрителен смях,
или реакция от някоя специализирана медия. Внушението е доста.... Едно, две, три... Ало, Радиото, чуваме ли се?






*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.