Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:23 17.05.24 
Култура и изкуство
   >> Класическа музика
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема Рихард Вагнернови  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано13.02.13 09:30



На 13 февруари 1883 година във Венеция умира Рихард Вагнер
Елисаевта Багряна има хубаво стихотворение по този повод:

Дворец Вендрамин


Когато приближавате, дъхът ви развълнувано замира:

великолепния дворец - съдбата него бе избрала

за смъртно ложе на безсмъртния творец на "Парсифала",

и тук, из тази зала, погледът прощален се е взирал!



Какво е виждал в оня час? Каква мелодия е свирела?

Дали в пожара на захождащото слънце са играли

по тъмните прозорци и стени виденията засияли

на хора-богове, които вечно се загубват и се дирят?



Зиглинда златокъдра ли - запяла песента на пролетта,

или Брунхилда плачеща - загубила божествената сила?

Венерината пещера - или пък чашата сияеща на Грал?



А може би очите му, прощавайки се със света,

са дирели Байрон и зеленеещия парк на стихналата вила,

"последното си място за почивка" дето бе избрал...



Тема Re: Рихард Вагнер- Летящият холандецнови [re: Pyиз]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано14.02.13 09:44



Спомням си като ученик в шести клас, учителката ни по пеене /така се наричаше часът по музика/, Белчева, тя ни беше и класна ръководителка, разказа легендата за Летящия холандец, използвана от Вагнер в своята едноименна опера. Направи ми впечатление тази красива история, образа на Сента. Досега съм запазил в спомена си този разказ.
Изминалата събота по Mezzo гледах постановка на тази опера. Артистите бяха добри, режисурата бе добра, но .... реагирам тук на изопачаването на разказа и в същност на самата идея на Вагнер.
Вагнер използва тази красива легенда за да изтъкне силата на любовта, саможертвата в името на любовта. Централната героиня е Сента и женските образи в оперите на Вагнер имат съществено значение.
В постановката /мисля че бе холандска/, в края на операта Ерик убива холандеца и Сента и по този начин не се показва ни най-малко темата на саможертвата, а именно Сента се хвърля от скала в морската бездна и по този начин спасява прокълнатия холандец и неговия екипаж и след това двамата са заедно, макар и изразено фантастично. А в тази постановка краят се свежда до един криминален акт.
Мисля си, че ако в България биха си позволили такава своеволност, критиката би била унищожителна. На ето, че на Запад си позволяват едно грубо изкривяване на сюжета и на самата идея.

Прочутата балада на Сента:





Тема Re: Рихард Вагнернови [re: Pyиз]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано21.02.13 20:10



Попаднах на следния сайт:





Тема Re: Рихард Вагнер-Тристан и Изолданови [re: Pyиз]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано26.02.13 09:19



Това е една средновековна легенда за рицаря от Корнуел и Ирландската принцеса Изолда.
Оказва се, че съществуват напълно противоположни варианти. Според един филм краят е напълно щастлив /happy end/, при който след премеждията Тристан и Изолда се оженват.
Но ние познаваме тази история най-вече от едноименната опера на Рихард Вагнер, където краят е трагичен.
С тази опера е свързано наименованието "Либестод". Това е заключителната ария на Изолда.
Тук са съчетани две съществителни: die Liebe = любов и der Tod = смърт.
Преводът на български предизвиква леко затруднение.
Liebestod = смърт от любов, любов в смъртта. Това е любовно преживяване в смъртта или след нея. Типичен друг пример е любовта или der Liebestod между Ромео и Жулиета.

За мен е удоволствие да предложа изпълнението на тази ария от образцовата изпълнителка на Вагнерови партии- шведската певица Биргит Нилсон. Възхищава ме изпълнението с лекота, без напрежение, чистата интонация, красотата на гласа.





Тема Re: Рихард Вагнер-Тристан и Изолданови [re: Pyиз]  
Автор Sieglinde (непознат )
Публикувано10.03.13 01:54



И на мен Биргит Нелсон ми е любимата Изолде. Сякаш гласът ѝ е създаден за безкрайната мелодия...



Тема Re: Рихард Вагнер-Тристан и Изолда [re: Sieglinde]  
Автор Ивoтo (егоист)
Публикувано20.03.13 23:05



Абе, вземи чуй нещо, записвано около и по време на войната... имах някъде един запис на един финал Тристанов от Щутгарт 43-та година, настръхвам само като се сетя...





Тема Re: Рихард Вагнер - " Риенци"нови [re: Pyиз]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано02.04.13 10:24



Тази вечер от 21:15 ще дават по "Унител-Класика"ранната опера на Рихард Вагнер "Риенци". За жалост за мен по същото време ще се дават по телевизията два супер интересни мача от Шампионската лига: Байерн - Ювентус и Пари Сен Жермен - Барселона



Харесва ми, че в програмата на Унител Класика се дават сведения за произведението и освен това допълинтелна информация като нотите, либретото и преглед на сцените.

Ето какво чета:
Вагнер, Риенци
От Дойче Опер - Берлин

В своята ранна творба "Риенци" Рихард Вагнер разказва историята на един римски народен герой, който със своя план за "нов народ" изхожда от миналото величие на града. Отначало той среща въодушевлена подкрепа, но при осъществяването на неговата утопия се налага употреба на нарастващо насилие и тогава хваленият като освободител трибун бива изоставен като предател: народът иска да го линчува.
Вагнер пише сам либретото по романа "Rienzi, The Last of the Roman Tribunes" от Edward Bulwer-Lytton (1803-1873). Този разказ за възхода и падението на Трибуна, Вагнер е обвързал с любовна триъгълна история.
Режисьорът Филип Щьолцл вижда действието като парабел за диктатурите на 20-ия век и описва кариерата на един харизматичен политик; той показва възникването, функционирането и залезът на диктатурата като голяма мечта за слабостта и склонността към насилие на човека по своя път към една съмнителна утопия.
"Ние слушаме чудната увертюра на операта "Риенци", която е звучала при откриването на партийните конгреси на нацистката партия, както и като разпознавателна музика на Spiegel TV и виждаме една фигура, от която се издига ръка над креслото на шефа и един голям панорамен прозорец: заснежената Алпийска марка Оберзалцберг. Сега главната квартира на Хитлер е една имперска канцелария, планинският свят блести като една видеоинсталация от осемдесеттте години и мъжът в креслото , облечен в бяло, е дебел като Гьоринг и ловък като маймуна" (Ди Цайт).
" Виртуозно Щьоцл използва видеоразработки в стила на седмичните прегледи или на public viewing на забележителното диктаторско жестикулиране на Риенци. От третотот действе нататък Риенци се движи само в своя бункер, встрани от камерата и е една трепереща развалина и когато не е наведен със своите офицери над географската карта, си играе с архитектурни модели на своята бъдеща столица" (Берлинер Цайтунг).
"Диригентът Себастиан Ланг-Лесинг дава пълен газ в оркестровия ров. С пълно изполване на инструментите и със стогласовия хор той се носи из произведението " (Берлинер Моргенпост ).

Редактирано от Pyиз на 02.04.13 10:30.



Тема Re: Рихард Вагнер - " Риенци"нови [re: Pyиз]  
Автор Sieglinde (непознат )
Публикувано03.04.13 03:07



Жалко, че толкова късно виждам съобщението:( Щеше да ми е любопитно да погледна тази интерпретация, а и "Риенци" е толкова рядка опера. И все пак, отзива от сценографията не ми навя добри мисли. Хич не обичам натрисането на директни политически послания и реминисценции върху класиката, особено върху любимия ми Вагнер. Вярно, по-атрактивно е за широката публика, когато заиграваш по този начин с историята, но все пак, аз лично предпочитам музиката да си е музика, а и е безсмислено да рекламираш Вагнер на масовия слушател. Може би затова ми допадат по-"изчистените" сценични решения. Ще потърся в Тубата някакви записи, за да не приказвам на едро, но си запазвам известен скепсис.



Тема Re: Рихард Вагнер - " Риенци"нови [re: Sieglinde]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано03.04.13 08:59



"Риенци" е рядка опера и винаги ме е привличала. Може би поради факта, че е в предверието на зрелите опуси на Рихард Вагнер заедно "die Feen" и Das Liebesverbot", макар и да е значителна крачка напред в сравнение с първите две. Всъщност Рихард Вагнер придобива щирока известност именно с "Риенци". Наистина този спектакъл бе представен с оригинална режисьорска идея, навяваща алюзии към диктатурата на Хитлер. И аз предпочитам оригиналните версии и интерпретации, но напоследък режисьорите, може би за да се харесат на масовия зрител, прибягват до различни идеи и хрумвания, които са в разрез, най-малко, с времето на действието.



Тема Re: Рихард Вагнер - " Риенци"нови [re: Pyиз]  
Автор Sieglinde (непознат )
Публикувано03.04.13 22:53



"напоследък режисьорите, може би за да се харесат на масовия зрител, прибягват до различни идеи и хрумвания, които са в разрез, най-малко, с времето на действието."

Именно! Точно това НЕ ми харесва, ама хич. А и е безсмислено. Масовият зрител няма да хареса Вагнер, дори и мис Плеймейт да е на сцената. Защото Вагнер не може да бъде масово харесван. Самата природа на музиката му е такава. В това, разбира се, няма нищо лошо. Аз лично, дори го намирам за хубаво:) Какво излиза: хем "развалят" сценографията, хем няма голяма полза от това...

Иначе и мен много ме влече към "Риенци", още откакто бях гимнзаистка. Това, че трудно се намира и рядко се поставя допринася за интереса ми. Надявам се да открия някъде цялостен запис на нейно представяне, но ако може без елементи на "Великият диктатор".




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.