|
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
Тема
|
Време е да възпитаме и нашата публика!
|
|
| Автор |
see|(er (малко известен) |
| Публикувано | 30.04.11 03:16 |
|
|
Слушах примера, който цитирам най-отдолу (невероятно изпълнение, но това е друга тема!) и останах възхитен: Klaudio Abbado се нуждае от половин минута за да се върне в реалността след края, публиката изчаква търпеливо преди да аплодира него, оркерстъра и великолепната Magdalena Kozena (в която се влюбих! :-)) ). Какъв контраст с това което се наблюдава у нас! Някои нямат търпение и викат "Браво", други не познават произведенията и ръкопляскат преди края или между частите... Време е да възпитаме и нашата публика! Как да стане това? Трябва търпеливо да напомняме на всички по-млади роднини и познати: Никакво ръкопляскане докато диригентът държи ръцете си вдигнати! Отнася се най-вече за публиката на Радио оркестъра (който е великолепен!). За разлика от публиката на Филхармонията, която си заплаща входа и влиза целеустремено в залата (обикновено), тази на Радио оркестъра се състои (не цялата, аз също и принадлежа!) от голям брой братя, сетри, братовчеди и колеги на музикантите, предимно млади хора), които влизат (с покани за двама!) често за да видят своя кумир, а не заради програмата. (Наскоро обаче и на концерт на Филхармонията публиката се опита да да ръкопляска между частите на първата на Mahler!) Има и още една причина. Част от публиката се притеснява да не би музикантите да приемат за неуважение мълчанието след края и бързат... За това трябва да приемем правилото, че диригентът е ръководител на мероприятието (извинявайте за думата!) както един парад се води от офицер и всички изпълняват командите му. И така: Ако не познавате произведението, не бързайте, гледайте диригента и изчакайте да отпусне ръцете си! Обяснете го на всички по-млади приятели и роднини! Мисля, че положението може да се промени за 1-2 години! Ако съм обидил някой, моля за извинение!
see|(er ... the reason. <P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от see|(er на 30.04.11 03:28.</EM></FONT></P>Редактирано от see|(er на 30.04.11 03:37.
| |
|
Тема
|
Re: Време е да възпитаме и нашата публика!
[re: see|(er]
|
|
| Автор |
Oблak бял (пристрастен) |
| Публикувано | 30.04.11 05:08 |
|
|
Нали няма да се сърдиш за няколкото въпроса.
Сериозно ли мислиш, че има "особена" разлика в публиката на Радиото и Филхармонията? Заради отношението билети/покани?
Хубаво за Абадо и Кожена. Онзи ден по Мецо пак бяха заедно. Народът си пляска, когато му хрумне.
Уверявам те, това, което наричаме "на Запад", в много случаи не е по-различно от "у нас".
И да ти кажа, истинската публика в зала България (без значение чия е), НИКОГА не ръкопляска между частите! Защото това е ЗНАЕЩА публика. Иначе нямаше да е ИСТИНСКА.
Друг е въпросът, че в последните години е бъкано със случайно попаднали боклуци, които са отишли да замърсяват било с нови рокли, било със свирещи телефони. Най-вече, с отегчените си многопарични мутри и решават да покажат съучастие, пляскайки по никое време.
Друг въпрос.
Гледал ли си Дидона и Еней в Операта преди години?
Финалът идва със смъртта на Дидона и последващ потресаващ хор.
След последния акорд, диригентът Б. Спасов ни държа безмълвни поне 3 мин. Не вярвам да го е научил от Абадо.
Нима си такъв оптимист за 1-2 години?
А, не мислиш ли, че номерът не е да гледаме нечии ръце, а по-скоро да знаем за какво иде реч, като хукваме на мероприятие?
Последен от хаотичните ми въпроси.:)
Откъде ти хрумна да се извиняваш дали не си обидил някой?
Темата ти е актуална, само аргументите, мисля, не са съвсем защитими.
Поздрави!
| |
|
Тема
|
Re: Време е да възпитаме и нашата публика!
[re: see|(er]
|
|
| Автор |
ryovch (непознат
) |
| Публикувано | 30.04.11 07:43 |
|
|
И аз мисля, че темата е актуална. Но безразборните аплаузи далеч не са "патент" само на нашата публика, а просто на слушатели, които не са запознати с специфичните особености на музиката. В Брюксел и то в "Palais des Beaux Arts" съм бил свидетел как се пляска между частите, като особено фрапантен беше случая с третата част на 6 симфония от Чайковски, която се възприе от аудиторията като последна. Затова, наистина не е зле, да се възпитават тези, които са дошли за първи път в залата, или случайно попаднали в нея. Аз категорично смятам, че например публиката на Нов симфоничен оркестър далеч не е професионалната публика от камерните концерти /доколкото останаха вече дори и в София/. Но това не значи да се отнасяме презрително с нея. Колкото и да имат отегчени физиономии, не бива да забравяме, че някои от тях ще се върнат отново, този път да чуят нещо, което ги е впечатлило. И заради тях си струва да се помисли. Обявяването да не се пляска между частите на сонатно-симфоничния цикъл не бива да шокира чак толкова тези, които знаят това правило, както не шокира и фактът, че се моли публиката да изключи мобилните си телефони. Техният неприятен "звън" е също толкова неприемлив, колкото и непремерения аплауз.
| |
|
|
|
Спомням си, че съм чел в едно писмо на Моцарт към баща му, че на публиката много се харесала втората част на някой-си от пиано концертите му и толкова много аплодирали след нея, че трябвало да я изсвири още 2 пъти... Не съзрях в думите му укор как са могли, некултурниците му с такива, да покажат впечатлението си по този невъзпитан начин...
Защо тогава по време оно е било ок, а сега да не е??? Музиката ли се е променила? Защо по време на оперен спектакъл е нормално да се аплодира след добре изпълнена красива ария? Или и там е невъзпитание?
Бих казал, че публиката трябва да се образова "вкусово" - далеч по-голям проблем виждам в това какво (като изпълнение) се харесва - често чиста проба халтура скрита зад далеч по-професионална реклама...
| |
|
|
|
Да, наистина това което казвате е верно. Но сонатно-симфоничния цикъл със своите 3 или 4 части е една драматургия. Изграждането му е свързано с единство на мисълта и няма логика да се ръкопляска преди края. В романтичните симфонии, често в четвъртата част има реминсценции от предни части, което показва единството на авторовата идея. А за Моцарт, ами точно тогава сонатната форма започва да се развива, критерият за аплауз е бил различен. Преобладаващите аристократи са диктували често модата на развитие на музиката. А че Моцарт ги е изтърпявал-да, налагало се е. От това, че на баща си не писал дали му харесва или не, не мисля че можем да съдим толкова меродавно.
Колкото до това, дали едно изпълнение е убедително като вкус, стил и професионализъм, това вече е доста по-висша класа образование, което за момента не виждам как ще се осъществи в нашата страна. Ние сме щастливи да отдалечим хората от чалгата, а за другото-може би в някой следващ живот.
| |
|
Тема
|
Re: Време е да възпитаме и нашата публика!
[re: see|(er]
|
|
| Автор |
Trident (Умерен) |
| Публикувано | 03.05.11 18:11 |
|
|
Mного е интересен финала на първо действие на Бохеми с клайбер в ла Скала. Свършил дуета с прочутите дота зад сцена има няколко такта с тихи струнни и леки флажолети в арфата. Някой се опитва да плясне и цялата публика -шшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшшш. Когато и последния тон отзвучи един от logioneto се провиква adessssssssssssso! Може да се чуе на диска.
| |
|
|
|
Моцарт казва и - Най много ценя безшумният аплауз когато излизам да дирижирам (от чембалото ) Вълшебната флейта.
| |
|
|
|
Urtext, последното ти изречение е съвсем справедливо!
Все пак.
Ростислав го каза, само ще допълня. Една ария на Росини или Моцарт може да е съвършен бисер в целия наниз докрая, а в една симфония (примерно) как да получим разделението без да я унищожим? Иначе щяхме да четем и изучаваме отделни избрани глави от математиката, което е съвършената гаранция, че ще си останем най-малко неграмотни в областта на "смятането".
Преди 10 минути свърши Малер - 2-ра по Мецо, изръкопляскаха се още на първата част, после не посмяха. Това, в Гебау, с Марис Янсонс.
| |
|
Тема
|
Re: Време е да възпитаме и нашата публика!
[re: see|(er]
|
|
| Автор |
здpaвoмиcлeщ (този, който е) |
| Публикувано | 12.05.11 13:51 |
|
|
Попаднах нейде из дебрите на добрата стара Англия на един фестивал на английската художествена песен, като повечето от предложените произведения бяха цикъл песни, разбира се с изпълнители от най-високо качество и като организация също. Публиката не беше никак случайна и въпреки това в програмата беше написано..аплаус?! Колкото и да са непознати въпросните цикли организаторите са помислили и за това за да не би някой в просъница да изрази неуместно определената си типична английска учтивост в неподходящ момент. Защо пък и да не се помисли в тази посока в програмите на концертите. Лично аз не бих се обидил, ако има едно дискретно насочване към по-неосведомената част от публиката или пък/защо не/ и към случайно попадналите там хора. Нека да я кристално ясно очакваното поведение към неосведомения пък нека той да си търси/ако има желание/ причината за такова развитие. Не смятам, че това ще е вид профанация ако има бегли насоки в това направление.
Нещата не са нито добри, нито лоши а само мисълта ги прави такива.
| |
|
Тема
|
Re: Време е да възпитаме и нашата публика!
[re: see|(er]
|
|
| Автор |
Pyиз (любител) |
| Публикувано | 12.05.11 14:58 |
|
|
От сайта на Наксос:
Споменава се, че при една симфония на Моцарт публиката ръкопляскала по време на изпълнението. Затова се споменава, че такова ръкопляскане е съответно традицията.
Но съветът е да се изчака края на изпълнението.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|