Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 13:45 26.04.24 
Култура и изкуство
   >> Класическа музика
*Кратък преглед

Тема 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Малернови  
Автор Ерменко (непознат )
Публикувано07.04.11 16:02



СЪВРЕМЕННИЯТ МАЛЕР

Теодор Адорно



От опит зная, че когато човек разполага с малко време, за да говори за значителна духовна величина, по-добре е да избере определена гледна точка към нея, отколкото да се опитва да я обхване цялостно, защото в противен случай намерението му би се превърнало в лошо обобщение. Затова ще се огранича да кажа няколко думи за актуалността на Малер. Повод за това е широко разпространената тенденция Малер надменно да се подминава като представител на късния романтизъм или някакъв така наречен преходен феномен – сякаш значителното в изкуството е непременно различно. Тази тенденция се дължи на обстоятелството, че дори след сгромолясването на режима, който го прокуди, Малер бе пренебрегван, защото музиката му докосваше прекалено много рани. Истинската му съвременност обаче не трябва да се търси в онова, което той сътвори или с което изпревари времето си.
Малер е съвременен много повече като коректив на сегашното ниво на музиката. Творчеството му съдържа неразкрити по негово време измерения, които той въведе и без които Шьонберг, Берг и Веберн биха били немислими. Понятието прогрес в музиката често грубо се манипулира. Без да бъде отричан направо, той е третиран едностранчиво, от гледна точка на освобождаването на все нови материални пластове, на развитието на методи, към които тези пластове все повече се нагаждат, на растящата интеграция на композирането. Но ако е вярна забележката на Оливие Месиен, че подобен модернизъм днес е достигнал тавана си, то никоя идея, никой метод само по себе си вече не може да се легитимира само чрез новостта си. Всички подобни идеи попадат във вече очертано от слуха пространство. Но новото при Малер е от качествено друг вид. Единствен от големите композитори той възприе, заложи на основата!, спаси онова, което бе станало жертва на едностранчивия прогрес, без никога да отрича в творчеството си неумолимостта на напредъка. Съдържанието на симфониите му не се нарежда в триумфалното шествие на световния духовен елит и силните му батальони. При формулирането на темите Малер се идентифицира човешки, със земното. Както всеки конструктивен композитор след него, Малер не избягва задължението за структуриране на формата. Музиката му твърде вещо, твърде дълбоко вниква в своята материя, за да разберем, че човешкото не се изразява непременно на висок глас, а единствено чрез посредничеството на композицията. Но въпреки цялата конкретна логика на творбите му, които така дръзко се освобождават от абстрактно предписаните, традиционни форми, Малер не се отдава на музикален панлогизъм, на Системата, на затворената в себе си всеобхватност. Tой пръв поставя въпросителен знак на традицията на задължителното композиране, на идеала за една музика, която сякаш може да бъде само такава и никаква друга. Неравните му, изградени далеч една от друга фрази, закрилят случайното и отново го включват в целия контекст на музикалната идея. При него всичко е ново, симфониите му неуморно се обновяват в различен вариант, но за по-консервативното ухо, както и за почитателите му, за които симфониите му са предназначени, се разкрива, че Неочакваното и Внезапното осъществяват точната си функция в общото. Все пак при него общото никога не се налага над отделните образи. Неизчерпаемите промени изпълняват скрити задължения, които подчертават незакрепостените нито за секунда мотиви при първата им проява. Преди много години чешкият композитор Алоис Хаба създаде понятието за свободен композиционен стил. Нашата еманципирана музика, на която са позволени всички тонове, е съхранила малко от тази свобода. Може би тъкмо защото всичко й изглежда позволено, тя така настоятелно обуздава всичко, доколкото е възможно развива всичко от една-единствена същност. А Малер, чието творчество в известно отношение е по-умерено, по-консервативно, отколкото това на Рихард Щраус или Макс Регер, никога не премина границите на тоналността и така чрез този формиращ метод реализира подобен свободен музикален стил, преди той да се превърне в програма. Това придаде на музиката му гъвкавост, ненадмината до днес и последвана от малцина. Срещу единство, което тенденциозно жертва многообразието, като безогледно го подчинява, той запазва точния, традиционния музикален характер, но в същото време свързва характерите както в един голям роман. Малер композира сякаш от основата към върха. Замислените преди това схеми се разпадат. На това той дължи силата на израза, която петдесетгодишното развитие на музиката след смъртта му не можа да постигне. Особено последните му творби: „Песен за Земята” и Девета симфония са болезнено красноречиви, освободени от всякаква чисто афирмативна жестика, всякакво мнимо твърдение за съвременен смисъл. В тях ясно е изразено човешкото страдание. Чрез обективността си те обаче надхвърлят сферата на обикновеното съчувствие. „Песента за Земята” оправдава безмерната претенция на наименованието си, тя е музикален израз на едно влюбено съзнание, без надежда. Може би съществува музика, чиито естетически качества превъзхождат музиката на Малер, музика, без съмнение облагодетелствана от историческия час. Но никоя не изразява по-убедително, по-неподправено състоянието на човечеството, никоя не е по-съвременна. Затова нищо у Малер не трябва да се коригира, а да му се доверим, за да не бъде забравено най-доброто. Дори с неудачите, които той почти не криеше, а с деликатна сила изтъкваше, Густав Малер остава един от големите композитори.

1960 г.



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Малер [re: Ерменко]  
Автор Stefania Sandrelli (новак)
Публикувано09.04.11 21:45



Първо, цялата минала година мина под знака на 150 - ата годишнина от рождението на най-великия оперен диригент, режисьор и директор, този, на когото Виенската опера дължи статута си на световен оперен театър, впрочем, доста помръкнал напоследък...Целият свят се скъса да свири прекрасните му симфонии и песенни цикли, само у нас цари мъртва тишина...Да,да, Пета в Радиото, Девета в Бургас, Десета в Русе - къде са циклите, къде са интегралите - само големите плямпания на същите тези, които посъветваха пожарникарското правителство да ликвидира филхармониите - посмъртна гаранция, че този композитор е забранен в тази жалка държавица, освен фукнярщините на платилите си за това в измислената ни столица...Пази боже!



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Малернови [re: Ерменко]  
Автор Ерменко (непознат )
Публикувано11.04.11 13:30



http://mahler.christoph-eschenbach.com/



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Мнови [re: Ерменко]  
Автор Ерменко (непознат )
Публикувано14.04.11 12:49



Новият блог Густав Малер на Universаl Edition
( http://mahler.universaledition.com/welcome-to-the-new-mahler-blog/ ) публикува серия интервюта със знаменити Малерови диригенти. Скандално е пренебрегнат бившият културен министър от кабинета „Софиянски”, корифеят на симфоничното ни дело, прочутият балкански conductor Емил Табаков. Да припомням ли на господата от Universаl Edition приноса на Емил Табаков? Нека се знае и от младите му фенове, че по запис на Малеров интеграл той изпревари целият Съветски съюз.
И не само.
Сподели опита си и ни завеща за вечни времена безсмъртните си мисли.
Най-достойните за колекцията на Universаl Edition.

Да се насладим на редове от изповедта му, озаглавена:

Емил Табаков дирижира Малер

най-случайно. Никога не го бях обичал, никога не ми беше харесвал.
оказа се, че за да се хареса, Малер трябва да се слуша само в най-хубаво изпълнение.
Музиката на Малер е нещо като операта – човек я мрази, но ако почне да се занимава с нея и ако я заобича: край! Става такъв почитател, какъвто няма друг.
В партитурата на Малер, докато я слушаш, чуваш един много малък процент. Защото това е много сложна партитура.
Казвам го, след като съм научил всичките му симфонии наизуст и то нота по нота.
Огромна работа - много отегчителна, трудна и бавна.
която можеш да разбереш едва когато мине през главата ти.
За да го разбере, човек трябва, може би, да е и малко композитор*. В партитурите на Малер едно с едно не се повтаря
Лично аз не съм търсил отделно философските обосновки,
Това говори за една непрекъсната мисъл на автора, която тече.
На него му е течала една музикална мисъл и той е следвал тази мисъл.
Затова смятам, че музиката просто е течала при него: тръгне, тече и после точка, край.
Седмата** е една от най-комплицираните, много време отива докато разбереш какво трябва да правиш от тези ноти.
Осмата е за народа.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* „малко композитор” може би е печатна грешка, малък композитор не буди възражения;
** тук допускаме, че през главата на Емил Табаков е минала и се е заседяла Ина Барсова

<P ID="edit"><FONT class="small"><EM>Редактирано от Ерменко на 14.04.11 12:49.</EM></FONT></P>

Редактирано от Ерменко на 14.04.11 12:50.



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Мнови [re: Ерменко]  
Автор Kenzo (потъващ)
Публикувано14.04.11 18:34



Ерменкин,
знаеш ли какво казва Дон Кихот на Санчо - лаят, Санчо, лаят. И ти така, без да имаш хабер от гореизложените от теб мисли, лаеш срещу един от най-големите в момента български музиканти. Добре, че от теб нищо не зависи, иначе да го беше утрепал с камъни Табаков. Ти трябваше Омаркин да се назовеш, на името на молата на талибаните.



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Мнови [re: Ерменко]  
Автор Kenzo (потъващ)
Публикувано14.04.11 18:37



Аз успях да видя в един от големите европейски магазини за продажба на музика целият Малеров цикъл на Емил. И това бе единственният български диск Ерменкин! И се продаваше нормално и не на дъмпинг цени. Нито пък беше сим бегче на някой датски композер!



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Мнови [re: Kenzo]  
Автор fenOO7 (виновен)
Публикувано14.04.11 21:44



Кензов,
имате писмо.
Да не цапаме клуба





Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Малернови [re: Ерменко]  
Автор Pyиз (любител)
Публикувано15.04.11 08:58



Едно предложение от Metropolis:





Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Малернови [re: Ерменко]  
Автор Ерменко (непознат )
Публикувано20.04.11 10:19



Разгневените, смутените, озадачените или просто любопитни, могат да разгърнат LETTRE INTERNATIONALE (брой 6,1994) на страница 28.
Пълният текст на „ Емил Табаков дирижира Малер“, съкровената „изповед“ на маестрото, без съмнение е забележителен документ, паметник-шедьовър на неговия интелектуален потенциал, култура, духовност... и още, и още, и още...
Носителят на този ярък и мащабен дефицит не смущава Екатерина Дочева*. Поредната си реклама за Емил Табаков и „Малер“-а му тя ни предложи в бр. 11 на в.„Култура“.
Густав Малер казва: „Най-хубавото в музиката не се чете по ноти.“
Територията „отвъд нотите“ за Табаков е непостижима. „Тра-ла-ла“ е стихията му, неговото „тра-ла-ла“ е „неотразимо“, „тра-ла-ла“ е идеалът му за тоновото изкуство.

--------------
* „Известно е, че съм му почитателка. Емоционални признания трудно правя публично, дори от страниците на любимия си вестник. Но мисля, че той знае, че сме от един отбор. С което се гордея.“
(Култура бр. 31, 2007)

На концертните програмки, след списъка с имената на оркестрантите, с по-едър шрифт информират: за сезона на СО на БНР работят още: Екатерина Дочева (на първо място!) ........
Отборът отново е в играта. На терена на в. “Култура” Табаков води в листата на реализаторите, а основен кандидат за приза „феърплей“ е Дочева.



Тема Re: 18.05.2011 - Сто години от смъртта на Густав Мнови [re: Pyиз]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано30.06.11 14:04



И малко музика от този велик композотор




...разорете си нови ниви и не сейте между тръни.

Редактирано от Metropolis на 30.06.11 14:08.




*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.