|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема
|
Концертът в Католическата на 24.04
|
|
Автор |
зy (минаващ) |
Публикувано | 27.04.07 00:21 |
|
Първо цитирам Облака, защото той вече е писал на друго място за този концерт, но мисля, че си струва да се отвори нова тема:
"Консорт за старинна музика в състав:
Зефира Вълова - цигулка
Иван Илиев - цигулка
Янко Маринов - чембало
Явор Генов - лютня
Програма - Сонати за две цигулки и басо континуо от Телеман и Хендел
С тази програма ще ходят в Испания. Преди малко в Метронома по Хр. Ботев казаха много ласкави думи за тях и пуснаха запис на две от парчетата. Забележителна хрумка (не знам чия е) - бяха облечени в автентични испански одежди. Разбрах, че майката на Зефира има сериозен и то доста сполучлив принос в реализацията на костюмите.
Публиката беше изключително музикантска, от Нева Кръстева до Йосиф Герджиков...
От гледна точка на изискванията за представяне в Испания (цедилката била голяма), завидно качествено ниво на нашите барокови деятели!
Впрочем, не им е за първи път.
Успех в странство и да ги слушаме по-често!"
Концертът ми беше много интересен като факт и се надявам такива концерти да се множат. Май някои млади люде ще се погрижат за това. Дано. Музиката ми звучеше доста светски, но и самата църква не носи кой знае каква сакрална атмосфера, така че се вписа чудесно. Признавам си, че намирам тази музика за "трапезна", т.е. за фонова музика, вероятно защото е лишена от особен драматизъм. Тя носи нещо съвсем друго, бих го нарекла своеобразен уют и усещане за бавно протичащо време. Сигурно не го казах по най-добрия начин, но... Интересно ми беше да чуя лютня на живо, но май успях само да я видя. Сигурно има своето място в цялостното звучене, но самата тя като звук ми се губи почти напълно. Харесах основно бавните части на сонатите, а един много, много малък човек не стига, че слушаше доста внимателно, ами примираше от възторг на бързите части и даже се опитваше да взема участие. Това ако не е атестат за концерта!
Направи ми впечатление, че голямата част от публиката беше музикантска - тук до стената облегнала цигулка, там между редовете се мъдри калъф на чело, тук-таме - музиканти без инструментите си (има си хас Нева да беше понесла органа на гръб!), сума ти лица от големите ни оркестри. Което или означава, че си сверяват часовника и можем да чакаме роене на бароковите състави, или че от чисто човешко любопитство следят какво се случва по макар и малките сцени. Което също е доста показателно за събуждането в средите.
А за децата какво да кажа? Когато няма рутина, а прозира удоволствието от свиренето, нещата стават. Пък и като има една Зефира войвода да озаптява и да води по трима юнаци и те да се подчиняват на потропването на бароковото й токче... И да има някоя малка техническа несполука - кой ти гледа. Хайде, и по-честичко да са бароковите концерти извън утвърдените зали, на нови места, с нова програма, защо не и тип "домашни концерти". Не знам какво впечатление имат любителите на музиката, но на мен ми се струва, че започва едно много приятно раздвижване и отстояване на младите музиканти и направо потривам ръце
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: зy]
|
|
Автор |
Pyиз (любител) |
Публикувано | 27.04.07 08:51 |
|
Много хубава информация. Обнадеждаваща картина. Барокова музика. Католическа катедрала в центъра на София. Европейски дух!
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: зy]
|
|
Автор |
Oблak бял (член) |
Публикувано | 27.04.07 08:57 |
|
Факт е, че не само лютнята, но и чембалото трудно си пробиваше път. Разбрах, че в Испания инструментът щял да бъде значително различен, с повече възможности. В Католическата се получава някакво отзвучаване и разливане на музиката, за втори път го установявам. Определено има проблеми с акустиката.
Не всичко беше трапезно. Някои от темите в сонатите на Хендел ги има в Кончерти гросите му и ти препоръчвам да ги чуеш, за да направиш разликата...
Консортът излетя тази сутрин за Барселона през Рим.
Стискам им палци!
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: Pyиз]
|
|
Автор |
Koмaндopa (непознат
) |
Публикувано | 27.04.07 09:27 |
|
Уважаема ЗУ,
Много ми хареса и Ви поздравявам за това, което сте написали за тези изкючително качествени млади хора. Те наистина са явление и са зърното на нашия оптимизъм . Искам само да споделя мисли относно лютнята, която не сте чували. В бароковите състави, тя отдавна не се използва точно по тази причина. Вече в практиката е навлязла теорбата, която е разновидност на лютнята, но е много по - голяма, с дълги струни и успешно конкурира чембалото по сила на звука. Аз съм сигурен, че скоро и теорба ще има в България и концертите с такава музика ще стават все по- качествени. И тези млади хора ще имат много по-голяма материрална подкрепа, за да си купуват и разширяват колекциите си от копия на старинни инсрументи. И да си шият все по-красиви костюми, за да идват на концертите все повече любопитни хора, на които тези концерти ще са първите в живота им и те ще заобикнат най- великото изкуство.
Искам да Ви информирам, че опитите в България да се свири барокова музика с имитация на звука на старинните инструменти датират от преди 17 години. Такива концерти се правиха и в София и в провинцията, но бяха с много лошо качество, защото се свиреше на обикновени инструменти, нямаше обилна информация по радиото и телевизията, а интернет едва прохождаше в нашата обрулена от мошенниците Родина. И беше много мъчително, защото българските професионални музиканти невежествено се съпротивляваха до смърт на изискванията на диригентите, да не говорим за академичните среди, които сипеха огън и жупел и назидаваха - виждате ли колко гадно звучи. Миналата година говорих с Найден Тодоров по този въпрос, когато прави Месия на Седмиците. На въпроса ми, защо не е опитал да накара русенския оркестър да свири с бароково звукоизвличане така, както Табаков опита с Филхармонията преди 10 години, той ми каза: Опитах, но нищо не става!!!
И ето, появи се този ансамбъл, който излезе от коловозите на рутината и сега всички в България ще си сверяват часовници по тях. И аз се моля дано скоро в мухлясалата Музикална академия да поканят Зефира, Иван, Калин и Димитър да предават барокова музика. Или поне в Нов български университет да ги поканят. Пък и в Пловдив могат далновидно да ги изпреварят......
Дано!
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: зy]
|
|
Автор |
Пeнчo3aeka (ни риба, ни рак) |
Публикувано | 27.04.07 10:02 |
|
Значи, да взема да съжалявам, че съм ги изтървала. Що не пускат по едно съобщенийце тук бе??
Изобщо, прави ми впечатление, че откакто Харолд и Мод баннаха нерегистрираните, клубарите станаха твърде срамежливи
Щука май?
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: Пeнчo3aeka]
|
|
Автор |
зy (минаващ) |
Публикувано | 27.04.07 10:07 |
|
Значи имаш впечатление, че точно баннатите са давали предварителна информация и покани за интересните концерти, така ли? Хм... как да ти кажа... май се разминаваме във впечатленията
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: зy]
|
|
Автор |
Пeнчo3aeka (ни риба, ни рак) |
Публикувано | 27.04.07 13:17 |
|
Не, имам впечатление, че с официална регистрация хората се притесняват да пускат покани за концерти, особено за собствени, за да не ги изтълкува някой като самореклама. Пък аз не виждам нищо лошо
Щука май?
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: зy]
|
|
Автор |
Чykчa (поносимо глупав) |
Публикувано | 27.04.07 13:37 |
|
Много им се кефих! Отдавна не бях имал повод за това. Когато го свирят и с мерак, и въздухът помага. Че и сбърканата акустика. Мисля, че са на път да запълнят една огромна ниша. Ама и колко труд ги чака оттук нататък...
ПП. Колкото до окомплектоването с периодни инструменти, ами началото май е поставено - лъкът на Зефира, доколкото забелязах. Не е малко, нали?
Рибата не мисли, рибата знае ("Аризонска мечта")
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: Пeнчo3aeka]
|
|
Автор |
зy (минаващ) |
Публикувано | 27.04.07 13:40 |
|
разбира се, че няма нищо лошо, още повече, че не всички знаем под кой ник какво се крие, може да не обявяват, че участват - просто място, час и програма.
| |
Тема
|
Re: Концертът в Католическата на 24.04
[re: Чykчa]
|
|
Автор |
pilence_pee (непознат
) |
Публикувано | 28.04.07 01:49 |
|
Malko s vina si kazvam,bez da zasiagam nashite izpulniteli,(oshte poveche,che ne sum chula vuprosniat koncert),moeto mnenie za taka narechenoto 'barokovo' interpretirane....
Imam izvesten opit v tazi sfera,zashtoto ucha muzika v Evropa ot izvestno vreme nasam i tova mi e do bolka poznato..Tolkova knigi se izpisaha za tova ,cial list s pravila-bez vribato,s izduvane,s gut strings,s barokov luk, ili kakvo tochno e kazal Leopold Mozart(otkudeto vsushnost zapochna vsichko-s negoviat 'traktat otnosno osnovnite principi za cigulkovo svirene') i kakvo e imal v predvit otnosno vibratoto, izpolzvaneto mu i lukovata technika i t.n...vsichko tova e mnogo interesno ,priznavam. V zapadna Evropa tova e vsekidnevie.Neshtata leko izliazoha izvun kontrol obache-taka se interptetirat Beethoven,Mendelssohn,Schubert,Schumann,Brahms!,Rachmaninoff-vsichko...Tova e tov metod,nov technicheski stil na svirene-ne na interpetirane!
Interesno e naistina da se nauchi poveche nego,no za sujalenie,tova ,koeto se sluchva po konservatoriite v momenta e promivane na mozuci i nalagane na muzikalen vkus...
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
|
|