|
Тема
|
Mahler
|
|
Автор |
Pyиз (любител) |
Публикувано | 17.02.05 22:05 |
|
Току-що се връщам от концерта в зала "България". Пълна заетост.
Бях се задълбочил в четенето на програмата и не чух добре казаното по високоговорителя за химна на България. Явно това, което се каза, имаше значение, защото концертът започна с изпълнение на химна на България с участието на хора. "Горда Стара планина". Всички станаха на крака.
Симфония № 2 от Малер с участието на Националния филхармоничен хор със солистките Антония Радева- сопран и Андреана Николова-мецосопран и с участието на орган. Оркестърът е разширен с допълнителни ударни инструменти, оркестрова група в дълбочина за пространствен ефект /валдхорни, тромпети, ударни. Двете певици пееха от най-официалната ложа. Програмата, съставена от Милена Божикова и дава, както винаги, ценна информация" /иначе откъде бих могъл да прочета за това произведение?/ Ето какво чета : "Финалът е най-мащабната част - с твърде честа смяна на епизоди, темпа, настроения, тоналности, с много реминисценции от преходните части. След кардиналните въпроси от първата част петата част довежда до Божието присъствие, Божията любов и опознаването на вечния живот, изразен в текста на солистите и хора:
О, вярвай: Роден си ненапразно!
Ненапразно си живял и страдал!
Това, което се роди, ще отмине,
Това, което отмина, ще се роди отново
Аз ще умра , за да живея"
Малер използва хора във финала по подражание на финала на Деветата симфония на Бетовен. Сещам се, че Вагнерианците са твърдели, че времето на "чистия симфонизъм" е отминало, настъпва времето на синтетичното изкуство, на използването на хорове. Ами точно Малер върши това. Той създава оригинални творби "чисто симфонични" и такив с използване на човешки гласове и хорове. Симфониите на Малер "са картини на съвременното му общество" Той е казал веднъж, че за да напише симфония, това значи да създаде с музикални средства света. В музиката му има и драматични колизии и нежна лирика и лендлери/предшествени на валса и военни сигнали и траурни шествия и наивни песнички и "цигански мотиви" .
Познавам добре първата, четвъртата и петата. Слушал съм третата в изпълнение на Софийската филхармония, хор и детския хор на Българското радио с диригентпрофесор недялков. Днес чух за първи път на живо втората. Въодушевен съм. Финалът бе мащабен. Оркестър, солисти, хор, орган завършват оптимистично и утвърждаващо.
Зад мен викаха "браво Найдене",наистина музикантите от Софийската филхармония, филхармоничният хор и солистките под ръководството на Найден тодоров и Люба Пешева изпълниха чудесно тази сложна 90-минутна творба на Густав Малер.
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: Pyиз]
|
|
Автор | Paз-двa (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 12:59 |
|
Капелата? Хе-хе и найден? хе-хе-хе
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: Pyиз]
|
|
Автор | xи-xи! (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 13:05 |
|
Мноо ти се иска да е както ти стиска, нали? Е, сори, майна, обаче 1200 души снощи чуха, че мнението на ОФД-Пловдив е всичко друго, но не и музикантско.  
| |
Тема
|
Извинявай, Руиз,
[re: xи-xи!]
|
|
Автор | xи-xи! (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 13:07 |
|
това беше за човека с много никове и еднообразното мнение. 
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: xи-xи!]
|
|
Автор | galfon (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 15:53 |
|
Що му се връзваш на дрисльото, дето не може да пее. Нали виждаш, че си е останал менте. По-важно е че ние в ОФД-то верно сме си традиционналисти в простотията.
Това ни е ценното на страданието!
  
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: Pyиз]
|
|
Автор |
see|(er (малко известен) |
Публикувано | 18.02.05 19:14 |
|
Нека си говорят анонимните каквото и колкото си искат! Изглежда между музикантите има много низки хора. Много завист и много омраза. Не съм виждал отдавна такива аплодисменти в зала “България” ! Това е истината! Произведението е много сложно и съм твърде малък да го коментирам. Слушал съм го през далечната 1987г. под диригенството на Емил Табаков. (Имаше тогава такъв цикъл “Симфониите на Малер и Брукнер”. Жалко, че Малер е умрял толкова рано – на 51 години – за музикант твърде малко! А Найден Тодоров расте забележимо. Това може само да ни радва защото ние (мисля че и анонимните по принцип) искаме да имаме добри постижения! Предпочитам да ни прославят по света такива като Табаков и Найденов вместо такива като Стоичков!
see|(er ... the reason.
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: galfon]
|
|
Автор | galfon (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 21:02 |
|
Истинският galfon не е от ОФД-то, а ти ... ти си знаеш!
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: see|(er]
|
|
Автор | galfon (Нерегистриран) |
Публикувано | 18.02.05 21:23 |
|
Хайде да не слагаме под общ знаменател всички анонимни. Просто някои си имаме причини да го правим, но това не значи, че не се стремим да бъдем максимално обективни и конструктивни. Колкото до обсъжданата тема, не мога да не приветствувам подобен успех, макар че не би било коректно да се сравняват Тодоров и Табаков. Това са хора от две доста различни творчески поколения, творили в доста различни условия и от тази гледна точка, според мен, твърде различни. Тези, които са чели многобройните ми коментари в клуба биха отгатнали на кого давам предпочитанията си. Колкото до изказващите се на слабо време от мое име, толкова по-зле за тях.
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: Pyиз]
|
|
Автор | greta (Нерегистриран) |
Публикувано | 19.02.05 14:46 |
|
Mahler e genialen!!A kogato se nameri dirigent,koito taka palno i raztarstva6to da pretvori tazi muzika,praznika e goljm!!!4udesno be6e,prosto 4udesno!!I ni4ij zloba i zavist ne mogat da otnemat talanta !!Sajaljvam!!!
| |
Тема
|
Re: Mahler
[re: see|(er]
|
|
Автор | Paз-двa (Нерегистриран) |
Публикувано | 19.02.05 19:16 |
|
...какво пък общо имо торчеството на найгей с творчеството на големия Емил Табаков???
| |
|
|
|
|