|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
|
a може би сегашната мода по хомотата е промислянето му
| |
|
Въпреки преобладаващо шизоидната ти словесна продукция, Риборн, съм съгласен с основния ти акцент: че днес някои еко-примитивисти драпат накъм наивното, безразсъдъчно, вегетиращо състояние в първоначлания Едем, същевременно противопоставяйки се на християнско-цивилизационния прогрес, който е смисълът и целта на Божието творение.
Любимият ми въпрос към фанатизираните вегита, примиращи за всеки помияр и псуващи "лошата и виновна за всички кахъри" християнска западна цивилизация, е: Защо не храните горкинките кутрета с био-треволяци, че да живеят хиляда години, а ги мъчите с някакви си мръвки и пълни с животински продукти гранули и консерви. Бог ги праща вегетативните еко-левичарски идиоти за да ни изпитва и калява.
Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)
| |
|
Ха, баш ми е драго! И аз ги храня уличните "псета", щот те са си собственици на парцела още от времето преди всяко едно българско цяло село да се юрне да става соличанин в повече. Но ги храня с мръвки, щот те на това се кефят, а и явно не са алергични към хормони на растежа, антибиотици анаболи и знам ли каква още химия. Но определено Грижата за Животните и Природата и най - вече удовлетворението от нея има връзка с природата на Адам и Ева от преди падението...... а за веге и веган шовинистите съм на мнение, че са поредните промити мозъци от маркетинг "миялната машина".... аз и им го написах във ФБгрупата на БВО - "....докато някой идиот не обяви лука, картофите,ориза и морковите за "супер"храни, аз ще съм в безопасност!" Знаеш ли какви коментари имаше "Как ги готвиш?!!!!"
В западна Европа безстопанствени кучета/котки няма или са такива за кратко време! Ония в по-голямата си част не са комплексари и гордо развеждат на разходка нЯщо -подобие на Сараевска/Софийска/Букурещска "дворняшка" - просто си им е 4 кракия член от семейството и точка.
Bento Espinoza, Obrigada!
| |
|
Когато са сътворявали мита за Едем, Адам и Ева, хабер си нямали, че някой ден ще възникне нова секта /християнство/, която да интерпретира Битие по различен начин - в случая, "да възкреси" умъртвения Адамов дух чрез Христа. За последователите на първоначалния мит Адам си остава "мъртъв" или смъртен, както предпочиташ.
Отделно, митовете за Сътворението в Битие са два. И събитието в Едем с нарушаване на заповедта и прогонването на човеците се развива като продължение на втория, който определят като по-архаичен. В първата версия за Сътворението хората са създадени едновременно, в завършителния етап:
И Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде.. Очевидно става дума за духовен образ, предвид убеждението на юдеите, че Бог е незрим и неограничен във физическо тяло. Следва благословия и Сътворението приключва в Битие 1:4:
Това е произходът на небето и на земята при сътворението им във времето, когато Господ Бог създаде земя и небе.
Във втория мит първо е създаден човекът, Адам:
И Господ Бог създаде човека от пръст из земята, и вдъхна в ноздрите му жизнено дихание; и човекът стана жива душа.
Четох, че в синхрон с повечето познати древни вярвания в тази версия човекът е сътворен от пръст, глина и Божие дихание. След драматичните събития с неподчинението, Бог изгонва Адам от специалната обител обратно в "родното му място":
затова Господ Бог го изпъди от Едемската градина да обработва земята, от която бе взет.
В този мит изобщо не става дума за сътворение "по образ и подобие". Глинена фигурка, оживяла от Божия дъх и толкоз. Ако яде от дървото за познаване на добро и зло, ще умре. Не ми е ясно от какво ще умре, след като реално не умира физически, бива изгонен от Едем от опасения да не стане отгоре на това и безсмъртен, потомството му /започвайки от Авел и Каин/ не прекратява общуване с Бог.
Именно във втория мит човекът е заплашен от смърт заради неподчинение, но пак във втория мит той НЕ Е сътворен по духовен образ и подобие. Чисто и просто оживява от Божия дъх, подобно на митологичните си предшественици и съвременници. Защо християните ползват точно този мит, за да развият идеята за саможертващия се в полза на човека умиращ и възкръсващ Бог, а не другия?
| |
|
Не би трябвало да съществува свободна воля според Библията. Както написах вече в друга тема - грехопадението не е ли било известно на Бог още преди да бъде извършено? Защото той е всезнаещ и всемогъщ? Знаел е какво ще изберат да направят Адам и Ева още преди да са създадени дори. Или поне би трябвало. За каква свободна воля говорим тогава? Пътят им (на Адам и Ева) е бил предначертан. Това, предполагам, важи за всички събития, описани в книгата.
Ама тя свободната воля по принцип е илюзия, поне според моите до голяма степен детерминистични схващания :)
| |
|
Просто в християнството са се омешали доста митологии, така че логиката отдавна се е загубила.
Добър лов на всеки по тези пътеки, Законът сега е със нас!
| |
|
Разбира се, че онова множество от безименни индивидуални книжници, които са записали по някое време (най-вероятно около времето на Вавилонския плен) вековната устно предавана памет на израилтяните, както и самите предишни поколения израилтянски слушатели, не са очаквали конкретните новозаветни събития и учения, влезли в канона на Новия завет. Това е тривиална констатация и не знам защо я повтаряш. Всъщност, подобни констатации са аргумент, а не контрааргумент за боговдъхновеността на св. Писание. Бог е извън времето и причинява и възприема всички събития все едно се случват тук-и-сега; но хората, дори и израилевите патриарси, царе и пророци, са във времето и трябва да се задоволят само с винаги отворените за интерпретация и допълнения Божии послания, получени директно от ангели или индиректно през акумулиралата се и селектирала се с векове общностна памет. Невероятно наивно е да се счита, че има противоречие по недоглеждане и затова имало, видите ли, два несъвсем съвместими разказа за Сътворението. Та нали тъкмо Петокнижието ности най-древната памет на израелевата праобщност? И е подложено на много доискусурявания и редакции чрез устно предаване и много по-късно записване и преписване? С това са съгласни и най-либералните критици. Тогава за какви несъвместимости по недоглеждане може да става дума?! Капиш? Мъдрият подход към тези привидни разминавания е да се поразсъждава трезво и в тогавашен исторически контекст за какво, аджеба, е служило това ревниво пазено и препредавано дублиране в сътворенческите разкази и какви общностно-интегриращи и опазващи функции е изпълнявало (и все още продължава да изпълнява). Либералният исторически критицизъм от нач. на 19 в., който ти все още познаваш само от две-три недопрочетени уики-статии (но и това е нещо!), само доказва колко премъдро действа нашия Бог, вдъхновявайки устните и писмени предания на народа Си.
Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)
| |
|
Ъ?
Аз къде писах за "несъвместимости по недоглеждане"? Препрочетох си внимателно постинга, и намек няма за подобна оценка. Нито ползвам преразказа на първите глави от Битие за аргумент на нещо си. Причините да бъдат включени и двете версии за Сътворението в еврейските писмени източници дори не са важни за темата. Въпросът ми е друг:
Защо християните ползват точно този мит, за да развият идеята за саможертващия се в полза на човека умиращ и възкръсващ Бог, а не другия?
Вярно, в мита от 1 глава няма драматични събития, нарушение на заповеди и неочаквани обрати. Но именно в него е дефинирана същността на човека "по Божи образ", не в другия. В първия мит Бог не заплашва човечеството със смърт при неподчинение. Вторият мит е по-примитивен и копира предшестващи за човека, направен от глина и божествен дъх. Жените са издялани от човешки ребра, хората разговарят с животни, крадат плодове от митични дървета, надлъгват се с Божеството, кълнат ги, изгонват ги от Райската градина - налице са всички екстри от приказните митологии на древните /езически/ народи. И точно тази приказка за първите хора се тиражира от християнството.
Защо?
| |
|
Не е баш така . Логиката в християнството никога не е била изгубвана , просто за 2000 години търсене все още не е намерена . Затова колегите християни приемат в буквалния смисъл малкото що-годе правдоподобни пасажи от текстовете , а останалото болшинство текстове биват "тълкувани" метафорично .
| |
|
Не ти разбирам въпроса, защо този разказ, а не онзи, ползват християните...
(Определението "мит" не обижда християнската ми чувствителност, защото това е жанр, тип словесност, със свои реторични и стилистични закономерностни, независимо от изразяваните от него идеи, били те езически, или истинно-боговдъхновени; във всеки мит, дори в езическите, има зрънце общностно-консолидираща истина; но "разказ" е по-неутралният термин, затова предпочитам да го използвам, особено предвид това, че някои християнски и антихристиянски фундаменталисти са възприели привичката да наричат "мит" единствено фиктивните разкази на древни езически племена, несъдържащи никаква истина; съвременният мит за "Големия взрив" също не отстъпва от жанра си [Голям? Спрямо какво? Взрив? Спрямо какво?], но това не означава, че не съдържа супер важни истини.)
Истината е, че няма такова нещо, единият сътворенчески разказ да се предпочита за сметка на другия в Християнството. Новозаветните послания се основават на целия СЗ и не омаловажават и не неглижират която и да е негова част, разказ, събитие, история.
Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
|
|
|