Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 01:49 01.07.24 
Религия и мистика
   >> Християнство
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
Тема Въпросът "Кой?"нови  
Автор Enos (LDS mythbuster)
Публикувано01.11.14 10:38



Или КОЙ носи отговорност за това, което се случва в живота ни?

По случай празника на народните будители ви предлагам тема за дискусия за вярващи и невярващи.



По интересни извадки :

Когато нещата станат зле, съществува тенденцията да обвиняваме другите или дори Бог. Понякога се появява чувството за получаване на нещо по право и някои хора се опитват да прехвърлят отговорността за благосъстоянието си върху други хора или правителства. По отношение на духовните неща някои считат, че няма нужда да се стремим към лична праведност, защото Бог ни обича, Той ни приема „такива, каквито сме“.
...
Бог не ни спасява „такива, каквито сме“, просто защото като „такива, каквито сме“, ние сме нечисти и „нищо нечисто не може да пребивава … в присъствието Му; защото на езика на Адам Неговото име е Свят човек, а името на Неговия Единороден е Синът Човешки“4. И второ, Бог няма да действа, за да ни превърне в нещо, което не сме избрали чрез действие да станем. Той наистина ни обича и защото ни обича, няма нито да ни принуди, нито да ни изостави. По-скоро Той ни помага и ръководи. Наистина, истинската проява на Божията обич са Неговите заповеди.
...
Христос умря, не за да спасява на сляпо, а за да ни предложи покаяние. В процеса на покаяние, ние се осланяме „изцяло на заслугите на Този, Който е могъщ да спасява“19, но покаянието е самоволна промяна. Затова, като прави покаянието изискване за получаване на дара на благодатта, Бог ни дава способността да запазим собствената си отговорност.
...
Неразбирането на Божието правосъдие и милост е едно; отричането на Божието съществуване или върховенство е друго, но и двете водят до занижени постижения от наша страна—понякога много по-малки от нашия пълен божествен потенциал. Бог, който няма изисквания, на практика е еквивалент на Бог, който не съществува.

...
Относителност означава, че всеки човек е най-висшият си ръководител. Разбира се, не само хората, които отричат Бог, вярват в тази философия. Някои, които вярват в Бог, вярват и че те сами решават кое е правилно и грешно. Един млад човек го казва така: „Не мисля, че хиндуизмът е грешен или че католицизмът е грешен или че Англиканската църква е грешна—мисля, че зависи от това в какво вярвате. … Не мисля, че има правилно или грешно“. Друг, запитан за основата на религиозните му вярвания, отговаря: „Вярвам в себе си—наистина това е важното."
...
За онези, които вярват, че всичко може да е истина, заявяването на фиксирана цел и универсална истина е като принуда—„Не трябва да бъда принуждаван да вярвам, че нещо, което не харесвам, е истина“. Но това не променя реалността. Нехаресването на закона за гравитацията няма да предпази човек от падане, ако се подхлъзне от стръмна скала. Същото е валидно за вечния закон и правосъдието. Свободата произлиза не от отхвърлянето му, а от прилагането му. Това е основно за Божията сила. Ако не съществуваха фиксираните и неотменими истини, дарът на свободата на избор щеше да е безсмислен, тъй като никога нямаше да можем да предвидим и определим последствията на действията си.
...
Не си правя илюзии, че това може да бъде постигнато само чрез собствените ни усилия, без Неговата неотменна и непрекъсната помощ. „Знаем, че чрез благодат сме спасени, след всичко, което можем да сторим“24. Не е необходимо да постигнем някакво минимално ниво на способност или добрина, преди Бог да ни помогне—Божията помощ може да ни се дава всеки час на всеки ден, независимо къде се намираме по пътя на подчинението.



Тема Свободната воля е илюзиянови [re: Enos]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано01.11.14 22:35



Мар'аба, Енос! И науката, и автентичното християнство отричат съществуването на свободна воля в смисъла на нововремските правно-политически и морално-философски конструкции за такава. Човек е свободен да действа по множество различни и взаимоизключващи се начини, които често са непредвидими и пряко неконтролируеми от околните, но не е свободен от причините, които го подтикват да действа по начините, по които действа. А първичната и финална причина е една - Бог. Разпищолената модернистична идея за свободна воля е обида към Бога и Науката и служи само за ерзац успокоение на робски душици, които са толкова зависими от околните хора и обстоятелства, че в редките мигове на емоционален баланс ласкаят егото си с бабини девитини от рода на онези, че са били свободни поне да изберат дали да пият зелен или черен чай тази сутрин, или да си купят теменужен или евкалиптов освежител за тоалетна. Истината е друга, а именно, че всичко е предопределено от Бога и няма нещо, което има да се случи, да не се случи, вкл. общностното и индивидуално спасение в Христа. Идеята за свободната воля е манипулативен сектантски трик, с който се цели лековерните хорица да бъдат убедени, че сами са избрали сектантско внушените им решения, защото, видите ли, имат свободна воля и ако са решили нещо (примерно, да преминат от Православието в сектантството), значи е от тях си, а не от сектантските гурута и програми за промиване на мозъка. Евтин трик, но за съжаление често действа, трябва да се признае.

Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)


Тема Не, тя е дар от Бога...нови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Enos (LDS mythbuster)
Публикувано02.11.14 01:22



Неразбирането какво точно е свободната воля, често води до отричането И като такава.
Това е ключов и принципен въпрос касаещ връзката между Бога и човека.

Искам да ти кажа, че е много по-лесно да се твърди, чр няма свободна воля и да си седим и чоплим семки докато някой ни спаси (ако ни е писано, разбира се...)

Когато човек научи и осъзнае че има свободна воля да избира между добро и зло защото му е дадена способността да ги различава, тогава се вижда каква огромна отговорност има всеки един от нас, или както казва апостола "...изработвайте спасението си със страх и трепет;" (Филипяни 2:12)

Хората не са кукли на конци...





Тема Re: Въпросът "Кой?"нови [re: Enos]  
Автор Exaybachay (хедонист)
Публикувано02.11.14 12:58



Това ме сети за една притча, ето я и нея.

"Разказва се, че някога много отдавна, покрай двореца на един цар, всеки ден минавал амбулантен търговец на ветрила. Той възхвалявал чудесните и уникални ветрила, които продавал - никой, твърдял той, не бил виждал преди такива ветрила. Царят имал колекция от най- различни ветрила то всички краища на света, за това бил много любопитен. Един ден изпратил един от придворните си да покани търговеца на ветрила - като видял ветрилата, според него изглеждали съвсем обикновенни, едва ли струва ли и един грош, но все пак се заинтересувал:
- Какво им е уникалното на тези ветрила и каква им е цената? - попитал царят.
Търговецът отговорил:
- Ваше величество, те не струват много. Като се вземе предвид качеството им, цената е много ниска: само сто рупии за бройка.
Царят бил смаян:
- Сто рупии! Това ветрило за една пайса може да се купи навсякъде по пазара, а ти искаш сто рупии ..... че какво толкова им е специалното?
Човекът отвърнал:
- Качеството! Всяко ветрило има гаранция сто години - дори и за сто години то няма да се развали.
- Като ги гледам, не ми се вижда възможно да изтраят дори и една седмица. Да не се опитваш да ме измамиш - такова нагло мошеничество и то пред царя?
Търговецът смирено рекъл:
- Господарю, как бих се осмелил? Ти знаеш много добре, че аз всеки ден минавам покрай твоя дворец, продавайки ветрилата. Цената е сто рупии за ветрило и ако то не изтрае сто години, аз отговарям. Всеки ден аз съм на улицата, пък и в края на краищата ти си владетел на тази земя, ако те измамя как бих могъл да бъда в безопасност?!

Макар, че царят не вярвал на търговеца, купил едно ветрило на исканата цена - умирал от любопитство да разбере какви са му основанията да прави такива изявления. На търговеца било заповядано да се появи след седем дни. Както и очаквал царя, още на третия ден дръжката на ветрилото се извадила и то се разпаднало, преди да изтече седмицата. Царят бил сигурен, че продавачът на ветрила никога вече няма да се появи, но за негово пълно изумление, човекът дошъл, както му било заповядано - навреме, на седмия ден.
- На твоите услуги Ваше величество.
А царят бил бесен:
- Измамник такъв, глупак, ето ти го ветрилото, цялото е на парчета. Това му е състоянието само за една седмица, а ти гарантираше сто години. Да не си побъркан или си просто архиизмамник?
Човекът все така смирено отговорил:
- С цялото дължимо уважение, но изглежда, че Моят господар не знае как да си служи с ветрила.Ветрилото трябва да изтрае сто години, това е гарантирано. Ти как си вееше с него?
- Божичко - казал царят - трябва сега да се уча и как да си вея с ветрило.
- Моля те не се гневи - отвърнал човекът - как е могло такава съдба да постигне ветрилото само за седем дни. Кажи ти как си вееше с него?

Царят взел ветрилото, показвайки начина, по който човек си вее с ветрило - търговецът веднага възкликнал:
- Сега разбирам. Не трябва да си вееш по този начин.
- Че какъв друг начин има - попитал царят.
Човекът обяснил:
- Дръж ветрилото неподвижно. Дръж го неподвижно пред себе си и си движи главата напред назад. Така ветрилото ще трае сто години, ти ще си отидеш, но ветрилото ще остане непокътнато. При него няма нищо сгрешено, начинът по който си вееш е погрешен. Дръж ветрилото неподвижно и си движи главата, че какъв недостатък има ветрилото? Грешката е в теб, а не в моето ветрило."



Човечеството е обвинявано в подобни грешки от хилядолетия. Достатъчно е да погледнем хората - човекът е толкова болен, разболян от болестите, натрупвани в продължение на пет, шест, десет хиляди години. Непрестанно се повтаря, че човекът е този, който е грешен, а не културата. Човекът изгнива, но въпреки това културата се възхвалява. Нашата велика култура! Нашата велика религия! Всичко е велико! А я виж плодовете му. Проповедниците казват: човекът е грешен, той трябва да се промени. И все пак никой не може да отговори на въпроса дали нещата не са такива, каквито са, поради това, че нашата култура и религия, неспособни за хиляди години да изпълнят човека с любов, са основани на фалшиви стойности. Повече от ясно е, че ако любовта не се е развила за последните няколко хиляди години, то няма бъдеща възможност, на базата на тази религия и култура, да видите някога любящ човек. Нещо, което не е могло да бъде постигнато за последните десет хиляди години, не може да се постигне и за следващите десет хиляди години - днешния човек, утре ще бъде същият. Макар, че външните обвивки на етикеция, цивилизация и технология се променят от време на време, човек си е същият и ще остане такъв завинаги.

Ние не сме готови да преразгледаме нашата култура и религия, обаче им пеем "осанна" колкото ни глас държи и целуваме нозете на техните светци и пазители. Дори няма да се съгласим да погледнем назад, за да размислим в/у нашите обичаи и в/у насоката на нашето мислене, за да проверим дали не са заблуждаващи, за да видим дали не са погрешни. Искам да кажа, че основата е дефектна, че стойностите са фалшиви и доказателство за това е днешния човек - какво друго доказателство може да има. Ако посадим едно семе и плодът се окаже отровен и горчив, това какво доказва? Доказва, че семето трябва да е било отровно и горчиво. Разбира се, няма как да се предскаже, дали някое семе ще даде горчив плод или не - ще трябва да се посади и да се изчака проверката на времето, ще поникне растение, ще израсте в дърво, ще роди плодове и тогава ще се разбере, дали посятото семе е горчиво или не. Съвременния човек е плодът на тези семена на култура и религия, които са били посети преди хиляди години и от тогава се отглеждат. А плодът е горчив, той е пълен с конфликти и мизерия, обаче самите ние сме хората, които обсипваме с хвалебствия тези семена и очакваме от тях да разцъфти любов и човечност. Повтарям - това няма да стане, няма такава възможност, в по- голяма степен любов може да се види в птиците и растенията, отколкото в човека.

И отговорноста за това си е само наша, последствията също - няма друг, няма кой и няма пред кого.



Тема Re: Свободната воля е илюзиянови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Exaybachay (хедонист)
Публикувано02.11.14 13:05



Истината е друга, а именно, че всичко е предопределено от Бога и няма нещо, което има да се случи, да не се случи, вкл. общностното и индивидуално спасение в Христа.
с това отричаш свободната воля във всякакъв смисъл без изключение - и се придържай към логиката си, защото тъкмо според нея, тези които наричаш лековерни и тези, които наричаш сектанти, са такива не заради нещо или някой друг, а защото Бог така е предопределил.

А ако отричаме свободната воля, то тогава всичко останало се обезсмисля - религията, културата, изкуството, философията, всичко губи значението си, щом всичко е предопределено, то няма какво да го кусурим, каквото и да направим, каквото и да мислим, каквото и да предприемем, крайния резултат е предрешен и ние не можем да го променим. Според собствените ти убеждения, ти всъщност нямаш такива и самата ти вяра няма никакво значение.



Тема Re: Въпросът "Кой?"нови [re: Exaybachay]  
Автор grg (ентусиаст)
Публикувано02.11.14 13:39



Как да не се е променил човека? Много се е променил даже.



Тема Re: Въпросът "Кой?"нови [re: Enos]  
Автор Lilla My ((мюх))
Публикувано02.11.14 14:30



Това неразбиране идва от неосъзнаването на двете линии: Глобалната и Личната.
Глобалният план е самото Творение.
В него са заложени принципи, които са неизменни за Бог, но са изменими в определени, често необозрими математически вариации. Тези вариации зависят от Свободната Воля.
Тя пък е Личната линия, изборът на всеки.
Обаче не променя природните закони, основните функции на Творението и т.н.
Единственото, което прави е да предизвиква и ръководи събитията според избора.

Библията всъщност е един "учебник" как да използваме СВ. Изполънен с наставления и примери за това как употребана на СВ влияе на събитията в Глобания план, в Творението. Освен това загтава, че СВ е способна да предизвиква събития дори в природен мащаб. Законите, по които оперира СВ са еднозначни на законите в творението.
В този смисъл сме 100% Божии Деца, въпреки че под Бог в Библията се разбира нещо съвършено различно от общата представа.

Ако това, което пиша е вярно, то нали разбирате, че липсващия елемент в пъзела на Теорията за Всичко е силата упражнявана от Светият Дух.



Тема Re: Не, тя е дар от Бога...нови [re: Enos]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано02.11.14 16:09



Поведението е мултифакторно детерминирано, ако позволиш ползването на тази скована терминология. И точно оттук идва илюзията за сободната воля. Това, че не винаги можем да регистрираме, измерим и предвидим всички външни фактори и поведенческото им въздействие, не означава, че не съществуват и че въпросът за тях трябва да се замете под килима на понятието за свободна воля. Ти поне, Енос, ще разбереш разликата на английски между фразите "free will" и "free agency". Безусловно, човекът като Божие творение и като разумно, морално-отговорно същество, интегриран и активен член на общност, има свобода на действието, но понятието за свободна воля (като за някакъв мистериозен и публично нерегистрируем източник на индивидуалното действие) тук е излишно и, впрочем, небиблейско и несветоотческо. Къде в Библията или в ранните Отци на Църквата се среща тази измишльотина "свободна воля"? Точно никъде!

Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)


Тема Re: Свободната воля е илюзиянови [re: Exaybachay]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано02.11.14 16:18



"тези които наричаш лековерни и тези, които наричаш сектанти, са такива не заради нещо или някой друг, а защото Бог така е предопределил."

Амин! Така е, абсолютно всичко без изключение е предопределено от Бога.

Това обаче не означава, че трябва да седим със скръстени ръце и да чакаме обстоятелствата да ни лашкат насам-натам. Най-малкото защото самото ни тяло, одушевеното ни, тоест оживотвореното ни тяло, дар от Бога през родителите ни, е едно от най-важните и динамични обстоятелства в живота ни, което се сблъсква с външните, извънтелесните обстоятелства и се утвърждава или огъва спрямо тях. Една от особеностите на одушевеното ни тяло е спонтанното генериране на реакции, които се селектират от външната среда и остават по-адаптивните. Това обаче не е свободна воля, а именно одушевеност, обживеност, вродена спонтанно-акумулираща чрез проба-грешка активност спрямо средата. Има я и при животните, но в много по-ограничен акумулиращ, паметов обхват.

Или, ако си позволя едно хашлашко-хумористично позоваване на най-влиятелните нововремски философи: Споноза шамари Декарт отвсякъде, а Лайбниц прикрива смущението си от тази неудържима натуралистична революция под маската на бароковата дезинтересована фрагментарност.

Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)

Редактирано от Absinthe Ducrosfils на 02.11.14 16:47.



Тема Re: Свободната воля е илюзиянови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор dnaunseq (старо куче)
Публикувано02.11.14 16:54



Погледнато изцяло, съществуването е едно и тук нашата реакция може да се сведе до универсализиран модел. Обаче в сферата на човека и на разума имаме избора дали да се включим в една игра или в различна игра. От ответната страна - дали да конструираме едни правила или други правила, да организираме обстоятелствата на живота по един или по различен начин. Това е по-високо от просто отделната реакция на човека към оживяване или живост.

Човек може да каже, сега ще се доказваме чрез маратон, после да каже, сега ще се доказваме с литература, а още по-нататък - сега ще се доказваме чрез емпатия. Тук имаме избор на човека, а не просто реакция на обстоятелствата. Това при животните не съществува.

От друга страна, човек е така зададен в съществуването, че има тенденцията да "потъва" в собствения си бит и посока, но това не значи, че имаме пълна предопределеност. За да имаме пълна предопределеност, трябва всички други пътища "сами да те отблъскват" (защото си с друга школа, друг произход и т.н.), докато виждаме, че при човечеството имаме пътища, които не те отблъскват и не са конструирани само за "насочване на овцете", тоест възможността за автентични алтернативни пътища.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.