|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема
|
"Чакам възкресението на мъртвите"
|
|
Автор |
Stephanus () |
Публикувано | 13.02.14 11:52 |
|
Православен Катехизис
Единадесети член на Символа на вярата
"Чакам възкресението на мъртвите".
В този член от Символа на вярата се говори за бъдещето всеобщо възкресение на мъртвите при Второто идване на Иисуса Христа.
Възкресение на мъртвите
Възкресението на мъртвите, което ние очакваме, се състои в това, че телата на умрелите, чрез Божията всемогъща сила, подобно тялото на Спасителя, че бъдат възкресени и ще станат духовни, нетленни и безсмъртни. Св. апостол Павел пише:
"Бог и Господа възкреси, и нас ще възкреси със силата Си" (1 Кор. 6:14).
"Това тленното трябва да се облече в нетление, а това смъртното - да се облече в безсмъртие" (1 Кор. 15:53).
"Сее се тяло душевно - възкръсва тяло духовно" (1 Кор. 15:44).
Духовното тяло на човека, тъй както тялото на възкръсналия Господ Ииус Христос, ще бъде чуждо на грубата вещественост, ще стане одухотворено и няма да бъде ограничено от пространството; то няма да се нуждае от храна, облекло и от други потребности на сегашния земен живот; като нетленно и безсмъртно то няма да се подхвърля на никакви изменения и на разрушение, а ще живее вечно.
Възможността за възкресението на мъртвите има основата си във възкресението на Иисуса Христа. Поради съединението на двете природи (божествена и човешка) на Иисуса Христа човешката Му природа придобила такова достойнство, каквото тя сама по себе си нямала и не е могла да има - тя станала тяло на Бога.
Тъй като при Своето възкресение Той взел тази природа във вечно единение със Себе Си, то с това приобщил към вечността и целия човешки род. В Себе Си Христос направил вечна не една индивидуална човешка личност, а всички хора. Св. апостол Павел, след като посочва причинната зависимост между възкресението на мъртвите и възкресението на Христа, пише:
"Но ще каже някой: как ще възкръснат мъртвите и в какво тяло ще дойдат? Безумецо, това, що ти сееш, няма да оживее, ако не умре. И когато сееш, не сееш тялото, което има да стане, а голо зърно, например: пшенично или друго някое; но Бог му дава тяло, каквото си иска, и на всяко семе собственото му тяло.
Тъй е и възкресението на мъртвите: сее се в тление - възкръсва в нетление;" (1Кор. 15:35-38, 42).
Всеобщност на възкресението на мъртвите и изменението на живите
Истината за възкресението въобще и за всеобщото възкресение на мъртвите превишава границите на човешкия разум, но тя е засвидетелствувана ясно в Божественото Откровение. Иисус Христос като Бог ни е открил божествените истини, а като човек ги е облякъл в достъпна за нас словесна форма. Сам Той е казал:
"Иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа на Сина Божий и ще излязат: които са правили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане." (Иоан 5:28-29).
Апостолите възприели от Христа истината за всеобщото възкресение на мъртвите и нея те проповядвали на своите слушатели:
"И се надявам на Бога, пише св. ап. Павел, че ще има възкресение на мъртви, на праведни и на неправедни" (Деян. 24:15).
"Ето, Христос възкръсна от мъртви и за умрелите стана начатък.
Понеже, както смъртта дойде чрез човека, тъй и възкресението от мъртви дойде чрез Човека. Както в Адама всички умират, тъй и в Христа всички ще оживеят;
но всеки по своя ред: начатък е възкръсналият Христос; после, при Неговото идване, ще възкръснат ония, които са Христови" (1 Кор. 15:20-23).
Тук думите после ще възкръснат ония, които са Христови означават, че първо ще възкръснат тези, които ще наследят вечен живот, а след тях - ония, които са заслужили осъждане. Съвсем погрешно е от тези думи да се прави извод, че грешниците няма да възкръснат. Същият апостол с убеденост свидетелствува, че "ще има възкресение на мъртви, на праведни и на неправедни" (Деян. 24:15).
Телата пък на онези, които останат живи до всеобщото възкресение, в един миг ще се изменят в духовни, нетленни и безсмъртни:
"Ето, тайна ви казвам: всинца няма да умрем, ала всинца ще се изменим
изведнъж, в един миг, при последната тръба: ще затръби, и мъртвите ще възкръснат нетленни, а ние ще се изменим" (1 Кор. 15:51-52).
Смисълът на тези думи е такъв: когато Христос дойде втори път, мнозина вече ще са умрели, но други ще са живи. При вестта за идването на Христа мъртвите ще възкръснат, а живите ще се изменят, т.е. ще получат нетленни тела, каквито ще получат и възкръсналите.
пп: Това смятам е християнското учение за възкресението от мъртвите.
Пускам темата и по повод на изказвания, че Библията не говори за индивидуално възкресение, а само за възкресение(в духовен смисъл) - като акт на причисляване към дадена общност. От този сорт:
"Но въпросът за индивидуалното възкресение е доста по-неопределен от гледна точка на историческите официални вероизповедни документи. Какво остава пък за индивидуалното му изповядване и разумяване...
За което не може да се говори, трябва да се мълчи.
"
Други пък изказвания твърдяха, че с Учението за възкресението от мъртвите се опорочавало Христовото учение. Нещо от сорта:
"Как да разбираш възкресението си е твое право, а и на всеки - но пропагандирането на тази малоумна идея, все по- рядко и трудно ще хваща дикиш, както и се случва на практика. И не съм се опитвал да те подигравам - има си хора за тази цел и те ви сипват достатъчно, за мен просто е жалко, че старателно и усърдно разсипвате Христовото учение, тъй като именно благодарение на подобни дивотии, хората странят и ще странят все повече, и от църквата, и от християнството. "
Обобщено според опонентите "нема такова животно" като възкресение на тялото.
Е перото е ваше !
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?Редактирано от Stephanus на 13.02.14 15:01.
| |
|
Ако боцнеш нетленно тяло с игла, ще пусне ли кръв?
| |
|
това вече беше уточнено в предната тема - впрочем на разбирам, защо още една по същия въпрос. Та - в нетленното тяло няма да има кръв, а само дух.
| |
|
че от какво е направено тогава - не ли от месо, кръв, кокали и мозък?
| |
|
Кокалите, костите, месото и мозъка ще си ги има - единствено кръвта ще липсва, тя ще бъде заменена от дух. Но защо ме питаш - темата е в съседство, погледни, да не речеш, че лъжа нещо.
| |
|
Истината за възкресението въобще и за всеобщото възкресение на мъртвите превишава границите на човешкия разум
а е на конкретно твоя явно не превишават - ти си наясно до най- големите подробности за възкресението, да се запита човек, да не би пък да си вече възкръснал.
Та я кажи - кое е тленното тяло и кое е смъртното, щом ги разграничаваш? И като възкръснем, на каква възраст ще са телата ни - на която сме починали или на каквато Бог прецени, или ще е концерт по желание? И какво ще правят онези, които смятат, че телата им са грозновати - познавам такива хора, действително цял живот изкарват във вътрешно угнетение, заради грозотата си, не ми се мисли, какъв ад ще е за тях, ако ще възкръсват пак в същите грознички тела, но този път во веки веков.
| |
|
а е на конкретно твоя явно не превишават - ти си наясно до най- големите подробности за възкресението, да се запита човек, да не би пък да си вече възкръснал.
Хе, че ако намериш мое изказване, което не е според написаното в Библията, тогава пак заповядай. Нямам намерение да говоря празни приказки.
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?
| |
|
е конкретно за възкресението, не намерих едно, което да е според библията - така, че действително няма да е зле, ако спреш да говориш празни приказки.
| |
|
Ами тогава опровергай тезата в темата.
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?
| |
|
Понеже цитираш нещо, което аз съм споменавал в този форум, отговарям. Като отчетливо се разграничавам от всякакви подигравателни и хулителни мнения спрямо споделяните от повечето християни интерпретации на общото финално възкресение на мъртвите.
, който си цитирал не е официален вселенско-съборен документ на Църквата. Знам, че повечето съвременни православни биха се съгласили с дадената в него интерпретация на съответния (11-ти) член на Никео-Цариградския символ на вярата, но това само по себе си не значи много за мен, защото аз държа повече на текста на самото кредо и на обобщените в него библейски и светоотчески учения, отколкото на съвременните му изложения и тълкувания, адресирани до най-широка и разнородна аудитория. Забележи, че в същия он-лайн източник, който си цитирал има изясняващи доктрините текстове, които включват "догмат" във заглавия си:
- Догмат за иконопочитанието (Никея, 787 г.)
- Догмат за двете естества в едното лице на Господа нашего Иисуса Христа.
- Догмат за двете воли и действия в Господа нашего Иисуса Христа
Това са догмати - неоспорими и недискусионни в рамките на Църквата истини - или ги приемаш или не си част от нея. Докато относно по-късната индивидуалистично-възкресенска интерпретацията на 11 член, такъв изричен догмат няма. Както е нямало и за иконопочитането преди Седмия вселенски събор в Никея (787). Самият член ("Чакам възкресението на мъртвите") представлява догмат, но не и допълнящите му извънканонични (което не значи неканонични!) интерпретации.
Въпросът за очакваното от първоапостолите и съвременниците им общо възкресение, първи плод и начатък на което бе сам възкръсналият Христос, не бива да се вади извън въпроса за Св. Дух - третото Лице на Светата Троица - и обитаваната от Него Христова Църква. Тъкмо във връзка с изброяване на основните дейности на Св. Дух са посочени в Некео-Цариградския символ на вярата, веднага след вярата в едната вселенска и апостолска Църква и едното кръщение за прощение на греховете, и членовете за очакваното възкресение на мъртвите и живота в бъдещия век. Казано на систематично-богословски език, в това верую еклесиологията и есхатологията са дадени като допълнящи точки към христологията и пневматологията, а не като отделни области, структурно независими от действието на Трединния Бог.
Какво имам предвид: от една страна, можем да развием много подробно и буквалистично учение за индивидуалното телесно възкресение на всеки отделен човек, без задължително да го свързваме с триединството на Бога. Такъв съвременен пример имаме в групата, наричща се "Свитдетелите на Йехова", чието най-много грабващо окото брошурно послание са тъкмо натуралистичните детайлни изображения и описания на бъдещия следвъзкресенски живот, където семейства се прегръщат радостно, тичат по тучни ливади, седят засмени на пикник с кротки животни, плодове и всякакви жизнерадостни шарении около тях. Това е един много хубав визуален образ на заедността и радостта в Божието присъствие, дори бих казал, че е библейски образ, но е само това - образ и то непълен и несъвършен; и не бива да се фетишизира и буквализира. Както не бива да се фетишизира и буквализира аудио-образа на неизговоримите ангелски езици и химни, който образ също е библейски, но непълен и несъвършен, взет в изолация.
Но, от друга страна, ако се концентираме не върху все още неясните ни и умишлено неразкрити в Писанията детайли за формата на съществуване на "очаквания бъдещ живот", а върху очистващото, оживотворяващо и възвисяващо ни до Небето още тук-и-сега действие на Светия Дух (най-пълно в колективното добротворство, изпълнение на химни и отправяне на молитви и особено в храмовата св. Литургия, която е короната на християнското хваление), избягваме грешката да отделяме финалното си възкресение и живот в бъдещия век от настоящото си участие в живота на изпълнената със Св. Дух Христова Църква. Ако още сега, в този си индивидуален живот, не участваме в църковния литургичен живот и не примемаме най-важните дарове на Св. Дух - църковните тайнства, чрез които още "днес" се причастяваме към Небесната възкресенско-възнесенска слава на Христос - още по-малко можем да се надяваме да вкусим блаженството на "бъдещия век".
"Бог, обаче, Който е богат с милост, поради голямата любов, с която ни
възлюби, даже, когато бяхме мъртви чрез престъпленията си, съ-oживи ни заедно
с Христа (по благодат сте спасени), и, като ни съ-възкреси, тури ни да съ-седим
с Него в небесни места, в Христа Исуса; за да показва през идните векове
премногото богатство на Своята благодат чрез добрината Си към нас в
Христа Исуса."
(Еф. 2.4-7)
(граматическото време на тези три подчертани от мен глагола е аорист и описва неща, които вече са се случили, или по-точно вече са започнали да се случват, но и продължават да са в процес на случване в момента на употребата на описващите ги глаголи, а самите глаголи са интересни с това, че и трите в оригинален гръцки съдъжат представката 'син-', т.е. на бълг. "съ-")
Извън Църквата няма спасение.
Ако Господната вечеря е просто храна, то Голготската смърт е просто екзекуция.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
|
|
|