Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:17 15.06.24 
Религия и мистика
   >> Християнство
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови  
Автор Aulus Vitellius CelsusМодератор (semper spamens)
Публикувано21.11.13 18:05



Ватиканът във вторник разкри наскоро реставрирани стенописи в Катакомбите на Присцила, известни с изображението на Мадоната с Младенеца от 240 г.
Според някои коментатори две от изобразените сцени показват жени свещеници. На едната е разположена група от жени празнуващи Светото Причастие /Евхаристията/.


Другата фреска показва жена, облечена в далматика /дълга туника/ с характерно издигнати нагоре ръце - жест, използван от жреците за публично поклонение.


The Association of Roman Catholic Women Priests, която включва жени, отлъчени от Ватикана заради практикуването на религиозни церемонии посочва изображенията като доказателство, че е имало жени свещеници в ранната християнска църква - и следователно трябва да има жени свещеници днес.

Но Фабрицио Бисконти, завеждащ 'Свещена археологична комисия' на Ватикана, заяви че подобен прочит на стенописите е чиста измислица. Според него сцената с угощението не е евхаристийна, а погребална. Въпреки наличието на изображения на жени, те са били само присъстващи, но не и участващи в церемониите. Статията на ингилизки - тук:




Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Aлиca. (Лиса)
Публикувано21.11.13 19:51



Хъм. Поне да бяха постнали в тази статия снимки на първата сцена след реставрация. Цопнали ми една снимка с косо осветление преди и нищо не се различава от двете мъжки фигури - ни дрехи, ни жестове. Иди го разбери Евхаристия ли е или банкет с танцьорки!


Няма причини тези три дами с късите полички и танцови стъпки и жестове в синхрон да са именно празнуващи на Евхаристийна трапеза, още по-малко, да са свещеници. Нито облеклото им, нито позите и жестовете, нито подобни групови изпълнения са характерни за евхаристийните раннохристиянски сбирки. И са с непокрити глави, а от Посланията на Павел оставаме с впечатление, че това не е било препоръчително за жените-християнки в църква. Какви са другите две фигури ми е пълен мрак на тази снимка. А на главите на дамите какви топчета се мъдрят - това модни прически ли са, украшения ли, не мога да разпозная.

Втората сцена ми е по-четлива - това изображение на молеща се жена е характерно за иконографията Богородица Оранта. Пурпурночервената горна дреха с широки ръкави обаче, е характерна за мъжките богослужебни одежди от първите векове. Не мога да определя, помагай Римски, в какво точно е облечена седналата сама мъжка фигура вдясно и едната фигура от групата отляво на молещата се. Прилича на бяла дяконска дреха, но тези две вертикални ивици май са характерна римска мода.
И защо седналият млад мъж държи гол младенец. Кой е младенецът? Дете, съблечено за кръщение? Исус? А молещата се - Мария? На известната Мадона с младенеца от тази катакомба Исус също е изобразен гол:



Изобщо не мога да различа жестовете на групата. Разпознавам само, че крайният мъж с бяла брада, същата бяла дреха като на седящия с младенеца и с наметало е седнал на стол или трон, другите двама са прави до него.

Много интересна сцена. Залагам на Богородица в молитвена поза (оранта) след раждането на младенеца, вероятно при представянето и в храма след изтичане на срока и за очистване. Хъм. Богородица в богослужебни дрехи... на изображенията и като Оранта, дори и най-старите, не е в такова облекло.

Помагайте да скалъпим пъзела.



Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Лилав Чепик (di garda)
Публикувано21.11.13 20:46



По втората снимка.
Ако фигурата в средата е жена, тя носи подобие на Талит.

Обычаи, касающиеся надевания талита

Сначала талит накидывают таким образом, чтобы покрыть им также и голову, а все его четыре угла перебрасывают через левое плечо (движением, называемым «исмаиловым окутыванием» — атифат ишме‘элим), после чего талит опускают на плечи, так что его углы свободно свисают по бокам. Во время утренней молитвы (Шахарит) принято прижимать кисти талита к глазам и трижды целовать их во время произнесения последнего раздела молитвы Шма, где говорится о предписании относительно цицит (Ш. Ар., ОХ. 24:4).

Талит надевают мужчины во время молитвы Шахарит ежедневно за исключением Девятого Ава (в этот день в талит облачаются только во время молитвы Минха) и Йом-Киппура (когда талит надевают для всех молитв от Кол нидре и далее). В некоторых местах хаззан надевает талит и во время молитв Минха и Маарив, также отец на обрезании сына надевает талит во время всей процедуры.

В разных общинах обычаи, связанные с талитом, отличаются друг от друга.

Так, у ашкеназов дети, еще не достигшие возраста бар-мицвы, облачаются в маленький, детский таллит, а неженатые мужчины молятся без таллита. В большинстве сефардских и восточных общин и неженатые надевают таллит.У многих каббалистов и раввинов принято носить талит весь день для изучения Торы. У сефардов принято надевать его на свадьбе. В реформистской синагоге талит, имеющий форму узкого шарфа, надеваемого на шею, — часть литургического облачения раввина и хаззана; талит надевает также вызванный к чтению Торы; для остальных участников литургии талит не обязателен.

У всех евреев также принято мужчину хоронить в его талите, с которого сняты или срезаны - цицит.



“И рече Г-спод на Моше: Говори на Изралтяните и заповядай им да правят във всичките си поколения ресни по краищата на дрехите си и да вплитат нишки от синкава вълна; и да ги носите ресните, та като ги гледате, да помните всичките Г-сподни заповеди и да ги изпълнявате и да не вървите след сърцето и очите си, които ви влекат към блудодеяние, за да помните и изпълнявате всички Мои заповеди и да бъдете свети пред вашия Б-г. Аз съм Г-спод, Б-г ваш, който ви изведох от Египет, за да ви бъда Б-г. Аз съм Г-спод, Б-г ваш ” (трета част на Шма; БаМидбар 15:37-41; Числа; Numbers)

Спорно е дали жените могат или не могат да слагат Талит. Принципно - не могат (днес някои жени слагат Талит в Синагогите).

За всеки случай слагането на Талит означава участие в царемония.

Свалям правителства. Всякакви.

Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aлиca.]  
Автор Aulus Vitellius CelsusМодератор (semper spamens)
Публикувано21.11.13 20:47



старецът си носи туника далматика - с характерните черти /клавии/. Разпространена дреха през 3-6 век /и на изток и на запад/.


Стенопис от прибл. същото време от Дура Европос.
Характерното е, че героите от митологичните сцени са си облечени по римски. Ето Моисей /пак оттам/:




Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Aulus Vitellius CelsusМодератор (semper spamens)
Публикувано21.11.13 20:50



иначе ето интересна статия по въпроса за Богородица Оранта:





Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Лилав Чепик (di garda)
Публикувано21.11.13 20:53



Въпреки наличието на изображения на жени, те са били само присъстващи, но не и участващи в церемониите.

Зависи какво разбира под "участие в царемониите".


Талита се слага докато си изправен. Покрива се главата с Талита и се казва:

Барух Ата Адонай Елоейну Мелех аолам ашер кидишану бемицвотав вецивану лехитатеф баЦицит.

След това Талита се маха от главата и се слага на рамената. Той трябва да покрива изцяло раменете и гърба. Трябва два от Цицитите да висят отпред и два отзад на гърба.


Талит на главата е признак, че в момента се извършва царемония, да речем молитвена. От това, което виждам долу, ако фигурата е женска, тя извършва някакъв царемониален акт - по мое мнение.

Разбира се специалистите биха се изказали далеч по-компетентно от мен.

Свалям правителства. Всякакви.


Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Лилав Чепик]  
Автор Aulus Vitellius CelsusМодератор (semper spamens)
Публикувано21.11.13 20:56



така разправя италианеца.





Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Лилав Чепик (di garda)
Публикувано21.11.13 20:57



и без да съм го чела, явно не ми беше трудно да достигна до този извод.


Но тя носи Талит!

Което означава ако не друго, че древните християни са били далеч по Старозаветни отколкото се предполага в последствие. Дори това да се изведе от стенописите е 6-ца от тотото за нови проучвания.

Свалям правителства. Всякакви.

Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Aulus Vitellius Cels]  
Автор Лилав Чепик (di garda)
Публикувано21.11.13 20:58



Аз само по снимките.
Другота фреска е още по интересна обаче!
Те носят на главите си - нещо...изумително!

След малко за това.

Свалям правителства. Всякакви.


Тема Re: Интересните стенописи от Катакомбите на Присциланови [re: Лилав Чепик]  
Автор Aulus Vitellius CelsusМодератор (semper spamens)
Публикувано21.11.13 20:59



на фригийски шапчици ми мязат.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.