|
Тема
|
Dies Cinerum (Ден на пепелта)
|
|
Автор |
_maycal (refab) |
Публикувано | 23.02.12 22:38 |
|
Звучи добре, според мен, като символика.
| |
Тема
|
Re: Dies Cinerum (Ден на пепелта)
[re: _maycal]
|
|
Автор |
Prokimen () |
Публикувано | 24.02.12 01:54 |
|
Темата е много интересна и би могла да стане полезна. Да се надяваме, че някой католик ще обясни въпроса. Не зная дали пчеличката пише все още в този форум. Ако не се лъжа, тя е еврейка и познавачка на езика. Католическата практика е тясно свързана с библейски текстове или игра на еврейски думи.
за онези, които владеят френски език.
| |
|
А защо пепел?
Пепел и пръст са доста различни неща...
| |
Тема
|
Re: Dies Cinerum (Ден на пепелта)
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
_maycal (refab) |
Публикувано | 24.02.12 18:48 |
|
"С Пепеляна Сряда започва Великият Пост – началото на нашето обръщане и пътят, водещ до Пасхата Христова. В края на VІ век Папа Григорий Велики добавил към периода на Великия Пост 4 дни, за да съответства продължителността на поста на символичното число четиридесет (без да се смятат неделните дни). По този начин Великият Пост започвал в срядата, която получила наименованието Пепеляна Сряда. На този ден, в съответствие с древния обичай, на челата на верните се нанася знака на кръста с осветената пепел. В еврейската традиция посипването на главата с пепел символизирало обръщане, скръб и покаяние. В древноеврейския език за понятията “пръст” и “прах” съществувала една дума. От ІІІ-ІV век Църквата започнала да посипва пепел на главите на публично каещите се, които са изповядали греховете си. От Х век пепелта започнала да се посипва върху главите на всички верни, за да бъде показано стъпването на всеки от вярващите на пътя на обръщането. През ХІV век посипването с пепел се срещало вече навсякъде в Западната Църква. По време на обреда на посипване с пепел, свещеникът повтаря: “Покайте се и вярвайте в Евангелието” или “Помни, че си прах, и на прах ще се превърнеш”. Тези думи и действия символизират сърдечното съкрушение и покаяние, с които християните започват поста. Палмовите клонки, запазени от празника Връбница, се запалват, а събраната пепел се освещава. Огънят, запален от клонките на върбите, е символ на огъня на любовта, който превръща всичко грешно в пепел. Църквата различава “пост” и “въздържание от месо”. Въздържанието от месни храни е задължително за всички петъци през годината, освен на големите празници, за всеки, който има навършени 14 години. На Пепеляна Сряда и Разпети Петък Църквата предписва за верните да съблюдават строг пост. Това означава, че на този ден не само, че не се яде месо, но и постна храна може да се яде само един път през деня. Строгият пост е задължителен за всеки между 18 и 60 години. В случаите, когато не могат да бъдат спазени необходимите предписания, Църквата позволява дните на покаяние да бъдат проведени по друг начин. Този въпрос следва да се реши с енорийския свещеник. При цялата важност на телесното въздържание, още по-важни са милосърдните дела и молитвата. Боже, Ти си снизходителен към смирените и благоволиш към този, който се стреми да изправи своя греховен живот. Погледни милостиво на нашите молби и излей върху Твоите раби, желаещи да посипят главата си с пепел, Твоето благословение. Нека те, спазвайки четиридесетдневния пост, с чисти сърца да достигнат до празнуването на Пасхалната Тайна. "
| |
Тема
|
Пепелян понеделник и пепеляна сряда
[re: _maycal]
|
|
Автор |
Augustine (afrem) |
Публикувано | 24.02.12 23:52 |
|
Пепеляната сряда най-често се свързва с Католическата църква, но обредът е характерен и за литургичните протестантски църкви (англикани, лутерани, някои методисти). В същото време далеч не всички католици от западен обред имат тази покаятелна практика. Католиците от амброзиански (а не римски) обред в Милано и района нямат подобен обред с пепел и освен това техният Велик пост не започва в сряда, защото литургичният им календар е малко по-различен от римския. Има две опции за полагане на пепелта - или се поръсва щипка пепел върху главата, или се прави кръст на челото. Традиционно на този ден папите служат в църквата Света Сабина в Рим.
При някои от източните католици, конкретно маронитите, има аналогичен обред, но и при тях, както и при останалите източни обреди, постът започна в понеделник, затова и денят не е Пепеляна сряда, а Пепелян понеделник, тази година на 20 февруари. Прави се кръст на челото (Откр. 22:4 името Му ще бъде на челата им), като пепелта се смесва с вода. Една подготовка за Пасхата, когато вместо пепел на главата, ще получат венец (Исая 61:1-3).
Снимки от Пепелян понеделник
Редактирано от Augustine на 24.02.12 23:55.
| |
|
Пръстта и прахта, това е преходността на човека.
Псалм 102:14-16
14. Защото Той знае нашия състав, помни, че ние сме пръст.
15. Дните на човека са като трева; като полски цвят - тъй цъфти той:
16. понесе се над него вятърът, и няма го, и мястото му вече го не познава.
Пепелта е израз на покаяние - Йез. 27:30; Йер. 6:26, 25:34; Йона 3:6; Юдит 4:11.
Ubi caritas et amor, Deus ibi est
| |
|
Благодаря за поясненията.
Повече ми харесва посипването на главата с пепел вместо кръста на челото с пепел - неговата символика ми убягва - как се е стигнало до него?
И още един въпрос - пише, че сухите клонки от Цветница се изгарят и пепелта се освещава. Самите клонки не са ли били осветени? Защо се освещава пепел? А всъщност повредени осветени църковни предмети и изображения се унищожават чрез изгаряне и в тази връзка нещо не разбирам...
| |
|
Символиката с правенето на кръст на челото е Откр. 22:4 - а името Му ще бъде на челата им.
Пепелта се освещава вероятно по същата причина, която и клонките на Цветница, тоест за благословение на самите вярващи.
Ubi caritas et amor, Deus ibi est
| |
|
Повече ми харесва посипването на главата с пепел вместо кръста на челото с пепел - неговата символика ми убягва - как се е стигнало до него?
Как, как, ето как - представи си как с тоя кръст от пепел на челото излизаш от храма и тръгваш из чаршията да си купиш я шафран, я геврек, а продавачите и купувачите, всички мюсюлмани. а ти, с кръст на челото.
| |
|
|
|
|