|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | (покажи всички)
Тема
|
За синкретизма и разните духовни традиции
|
|
Автор |
Mъглишeв (Демодератор) |
Публикувано | 27.12.11 12:08 |
|
Нашият съфорумец Алекс си има една постоянна тема: че големите религии водят по различни пътища към същия Бог и са еднакво ценни. Това е популярно схващане днес. Нарича се синкретизъм. Мисля, че произходът му е индийски.
Нашият Алекс обича да повтаря, че създателите на различните религии, големите философи и мистици от всички традиции са със сигурност единомишленици. За него няма качествена разлика между ученията на Лао Дзъ, Буда, Моисей, Зороастър, Христос, Мани, Мохамед, Джелал ед-Дин Руми, св. Йоан Рилски, Франциск от Асизи, Далай Лама, Свами Прабхупада и Петър Дънов. И тъй, дайте да плеснем с ръце и да се прегърнем, защото всички религии са еднакво добри, ценни и божествено вдъхновени. Човек може да научи нещо за Бога и от Стария завет, и от Новия, и от Корана, и от Бхагавад Гита, а най-паче от стиховцете на Руми, Хафез и Хайям.
Всяко различие между религиите е едно недоразумение, използвано от лоши и заблудени хора.
---------
Добре, хубаво. Това щеше да е прекрасно учение и наистина да води до търпимост и братска любов... ако не беше изцяло погрешно.
Не, големите религиозни водачи, философи и учители не са единомишленици. Лао Дзъ, Буда, Христос и Моамед не учат на едно и също. Човек трябва да прочете "Дао дъ дзин", Евангелията и Корана, за да види, че такива работи няма.
Всяка религия има свои ценности, които не могат да бъдат сбъркани с ценностите на другите учения.
Всеки водач има свои убеждения за благочестието, морала и спасението. И тези убеждения често са несъвместими помежду си.
Да, има и някои прилики между различни учения, но те са слаби. Хубаво е, че ги има, защото те доказват, че всички сме хора и в Китай, и в България, и в Мароко. Но не е възможно да смесваме всичко в общ тюрлюгювеч и всеки да вярва във всичко.
Аз не вярвам в ученията на Мохамед и Буда. Не ги смятам за светци, пророци или Учители. Уважавам искреността на убежденията на мюсюлманите и будистите, защото знам, че човек е свестен, когато държи дори на заблудите на прадедите си. Уважавам и културната стойност на тия учения. Но религиозната? Благодаря, не е за мен. Убеден съм, че всеки свестен мюсюлманин или будист ще каже същото за моите вярвания.
Човек трябва да държи на своята си вяра. А това значи - на една вяра. И трябва да я опознава цял живот. Ако човек не се задълбочи в едно учение, а се разпилее в много - накрая няма да познава истински нито една вяра.
Не може да си привърженик на два отбора едновременно. Нито да имаш двама господари. Който е християнин, да почита Христа. Който е мюсюлманин - Мохамед. Пък ще видим кой крив и кой - прав, когато умрем. Предполагам, че Бог би проявил търпимост и към грешките, и към различията ни, ако сме били свестни хора. Но това не значи, че трябва да се кланяме наляво и надясно на всички религии. Всяка жаба да си знае гьола.
Разбира се, взаимната цивилизована търпимост е безусловна ценност.
Така вярвам аз, за разлика от Алекс. Предполагам, че от това различие може да произлезе една нелоша тема.
Коля и беся
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Mъглишeв]
|
|
Автор |
нблдтл () |
Публикувано | 27.12.11 13:05 |
|
За Корана си е вярно. С будизма съм повърхностно запознат, признавам, но се вижда малко общо с християнството. Да - мир, любов, търпимост, са общи човешки ценности. Но иначе разликите между ученията са огромни.
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: нблдтл]
|
|
Автор |
_maycal (refab) |
Публикувано | 27.12.11 15:46 |
|
Християнството, и по-специално православното християнство (доколкото става дума за мистичната му доктрина) е връх в религиозността!...Другите религии имат или съществени дефекти, водещи към погибел, или са лимитирани, което води до задънена улица!
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Mъглишeв]
|
|
Автор |
hadjiyata (дядо) |
Публикувано | 27.12.11 19:23 |
|
Твоята пледоария много заприлича на "всяка циганка само своите копанки хвали" .
Не можеш да превъзхваляш вярата си без да си се поинтересувал от вярата на ближния . Не може да обожествяваш основателя на своето вероизповедание , а да не зачиташ за пророци или учители основателите на другите такива . Защото ако Всевишният е условната крайна точка , то религиите са условните пътища към нея ... Останалото го знаеш .
| |
Тема
|
За синкретизма и разните духовни традиции
[re: hadjiyata]
|
|
Автор |
Mъглишeв (Демодератор) |
Публикувано | 27.12.11 21:55 |
|
Това не можело, онова не можело. А доводи?
Аз твърдя нещо просто: човек на първо място трябва да знае своето.
Коля и беся
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Mъглишeв]
|
|
Автор |
Accolade (Erisian pope!) |
Публикувано | 28.12.11 05:34 |
|
Лао Дзъ не е бил лидер, водач, или дори и учител :)
Тао те чинг се е пръкнал като текст защото като бягал през границата това му е било изисквано от един войник като отплата: да напише нещо умно ;)
REALITY CHECKS NEVER BOUNCE!
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Mъглишeв]
|
|
Автор |
Aлekc (необвързан) |
Публикувано | 28.12.11 09:48 |
|
Най-напред, благодаря за отделеното ми време.
Смятам, че засегната тема сама по себе си е интересна и актуална.
Доколкото обаче аз далеч не съм съгласен с много от нещата, които според теб твърдя, се налага най-напред да уточня едно-друго, за да се избегнат излишни недоразумения.
Нашият съфорумец Алекс си има една постоянна тема: че големите религии водят по различни пътища към същия Бог и са еднакво ценни. Това е популярно схващане днес. Нарича се синкретизъм. Мисля, че произходът му е индийски.
Според справочниците синкретизмът (на гръцки: съединяване, обединение) е съчетание на различни мисловни, идейни течения, съществуващи паралелно.
Една от най-синкретичните съвременни религии например е християнството.
Както е известно през първите няколко века от своето съществуване то абсорбира в себе си много елементи от платонизма, неоплатонизма и стоицизма, а също и от римския официален монотеистичен култ на Непобедимото Слънце и се превръща от едно чисто юдейско месианско движение в монументална имперска религия със своя собствена оригинална догматика и църковност.
Скоро след това християнството се разпада на няколко твърде различни една от друга религиозни традиции, които влизат в борба на живот и смърт помежду си: никейци срещу ариани, иконопочитатели срещу иконоборци, православни срещу католици и богомили. католици срещу катари, протестанти срещу католици (и православни) и т.н.
Днес Свидетелите на Йехова, мормоните и последователите на преподобния Муун също претендират да са истинските продължители на делото на Иисус Христос.
Подобно е положението и в другите големи религии. В исляма сунитите са враждебно настроени към шиитите, уахабитите към суфиийските традиции и т. н. Съвременният будизъм също се разделя на различни традиции и школи, между които има непреодолими различия.
Как според теб при това положение аз бих могъл да твърдя, че големите религии водят по различни пътища към същия Бог и са еднакво ценни?
Нашият Алекс обича да повтаря, че създателите на различните религии, големите философи и мистици от всички традиции са със сигурност единомишленици. За него няма качествена разлика между ученията на Лао Дзъ, Буда, Моисей, Зороастър, Христос, Мани, Мохамед, Джелал ед-Дин Руми, св. Йоан Рилски, Франциск от Асизи, Далай Лама, Свами Прабхупада и Петър Дънов.
Според мен всеки духовен опит, ако дълбок е автентичен е небесен дар, който трябва да бъде приет с чувство на най-дълбока благодарност.
В в Декларацията за отношенията на Католическата църква с нехристиянските религии, приета на Втория Ватикански събор, четем следното по повод индуизма, будизма, исляма и юдаизма:
Католическата църква не отхвърля нищо от онова, което е истинско и свято в тези религии. Тя с истинско уважение зачита тези начини на действие и живот, онези наставления и онези учения, които макар и в много точки да се различават от това, в което тя самата вярва и предлага, защото все пак те не рядко отразяват някой лъч на онази Истина, която осветлява всички хора.
Да, наистина смятам, че Лао Дзъ, Буда, Моисей, Зороастър, Христос, Мани, Мохамед, Джелал ед-Дин Руми, св. Йоан Рилски и св. Франциск от Асизи принадлежат на едно и също небесно войнство. Това обаче съвсем не означава, че духовното им ниво е едно и също.
Китайският мъдрец подсеща душата ми да стои
мирна и неподвижна и да чака Дао да заработи в нея.
Слава да е на Лаодзъ, учител и пророк на своя народ!
Индийският мъдрец подсеща душата ми да не се плаши
от страданието, но чрез тежка и упорита аскеза,
чрез очистване и молитва да се издигне до Вишния,
който ще и излезе насреща и ще и покаже Своето лице.
Слава да е на Кришна, учител и пророк на своя народ!
Царският син на Индия учи душата ми
да се изпразни напълно от всички семена и посеви на света,
да отпадне от змийските прелести на немощната и призрачна материя
и, ставайки празна, мирна, чиста и блажена като Нирвана, да чака.
Слава да е на Буда, царски син и неподкупен учител на своя народ!
Гръмогласният персийски мъдрец сочи на душата ми,
че във всички светове няма нищо освен светлина и мрак,
и че душата ми трябва да се откъсне от мрака
като светъл ден от тъмна нощ.
Защото синовете на светлината се зачеват от светлина,
а синовете на мрака от мрак.
Слава да е на Зороастър, велик пророк на своя народ!
Свети Николай Сръбски. Езерни молитви. Изд. ОМОФОР, 2003, стр. 88-89.
Що се касае до Далай Лама, Свами Прабхупада и Петър Дънов, то поне аз не смятам нито един от тях за източник на значим автентичен духовен опит от какъвто и да е род.
И обратното. Смятам някои не дотам нашумели мъдри и святи хора за източници на подобен безспорен значим автентичен духовен опит.
За мен битовата религия никога не е представлявала и най-малък интерес. Който наистина е призован от Духа започва да изпитва една все по-интензивна потребност от уединение, от безмълвие, от едно поне временно оттегляне от света.
Няма абсолютно никакъв път към Бога и поради това и никоя религия не е в състояние да ни го посочи.
Единствено Духът е този, който може да ни призове и поведе към този Бог, който се намира не някъде на Небето, а в самите нас.
Но за да сме готови да последваме зова на Духа, ако ни призове в даден момент от живота ни, е крайно желателно да сме готови да го последваме.
Във всяка една сериозна религиозна традиция има предостатъчно съвети и указания към своите последователи относно това какво трябва да правят и какво да избягват, за да не погине душата им още приживе.
И всички те, без изключение, ни призовават да постъпваме с другите така, както бихме искали и те да постъпват спрямо нас.
Когато попитали Конфуций дали има някаква дума, която може да направлява целия ни живот, той отвърнал:
Да, има такава дума: взаимност.
Когато си в лодката, движи се брегът.
Когато си на брега, движи се лодката.
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Accolade]
|
|
Автор |
Aлekc (необвързан) |
Публикувано | 28.12.11 09:59 |
|
Много съвременни езотерици повече Лаодзъ дори и от Буда.
Дали светът е знаел или не за неговия духовен ранг няма никакво значение.
Огромното, почти магическо въздействие, което е оказала и продължава да оказва и досега неговата малка книга "за Дао и Дъ" на милиони хора по целия свят, е най-убедителното доказателство за това.
А легендата за възникването на тази книга има за цел да ни подскаже, че нещата, които са автентични и наистина велики, възникват естествено, без някаква специална подготовка и усилия, сякаш случайно, просто ей-така между другото.
Когато си в лодката, движи се брегът.
Когато си на брега, движи се лодката.
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Accolade]
|
|
Автор |
Aлиca. (Лиса) |
Публикувано | 28.12.11 10:35 |
|
Тао те чинг се е пръкнал като текст защото като бягал през границата това му е било изисквано от един войник като отплата: да напише нещо умно ;)
Е, поне е написал нещо умно, хем докато бяга, не докато си почесва мозъка през ноздрите у дома пред компютъра.
| |
Тема
|
Re: За синкретизма и разните духовни традиции
[re: Mъглишeв]
|
|
Автор |
oldfrog (пристрастен) |
Публикувано | 28.12.11 11:06 |
|
За съжаление справочникът на Джейм Сайър за светогледните системи "Вселената до нас" е изчерпан от тираж, а нямам как да ви дам моя екземпляр, поне да го прочетете.
Ще опитам поне да ти набера, ако не забравя, за след Нова Година, основните точки, по които се устанявява разликата между светогледните системи.
Иначе в Апологетичните учебници също се установява лесно несъвместимата разлика. Дефиниране на понятията Бог, Христос, грях, спасение, бъдеще след смъртта и веднага се вижда, че това не просто са несъвместими неща, ами са направо взаимоизключващи се.
Алекс много удобно се направи на невидял на моя пост, когато директно противопоставих мъдростта на суфитите на учението на Христос.
И една директна разлика между Християнството и всички останали религии.
В Християнството Бог спасява човека, докато във всички останали религии човекът се спасява сам.
Е как да кажеш, че всичко това е еднакво и по еднакъв начин води към Бога?
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | (покажи всички)
|
|
|