|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема
|
Експеримент на Милграм
|
|
Автор |
lampion () |
Публикувано | 29.08.11 04:51 |
|
Oще по римско време са прилагали тая тактика.На народа му дай зрелище и хляб,за да му отвлечеш вниманието от реалните и важни проблеми на ежедневието.Манипулиран и контролиран е без дори и да се усети.Ние обаче знаем много по дълбокия "корен" и причината за всички тея извращения.Но светските хора не знаят.,а обществото си върви към своето "изстудяване" на любовта и своя край. .."Но понеже ще се умножи беззаконието, любовта на мнозинството ще охладнее"
Всъщност филмът прави повторно този социален експеримент, „вдъхновен“ от прочутия американски психолог Стенли Милграм .Който всъщност „доказва“, че човек е лесно манипулируемо социално животнов подчинено на авторитети.
В конретния случай на филма.. хората следват инструкциите....Моля продължете..Не обръщайте внимание и продължете ... Вие сте на ход продължете... и т.н....като в същото време партньора им се „гърчи“ със викове и моли да спрат..от болка...И показва, че от 60% до 80% са способни да забравят кое е добро и лошо, да забравят лични си убеждения и морал,и да стигнат до крайност, като извършат дори убийство, екзекутирайки „непознат“ човек,на публично място,пред голяма аудитория,мислейки и за представянето си в предавенето,и за паричната награда и т.н.. като следват инструкциите от авторитета - доверявайки му се.Показва защитните съзнателни и несъзнателни реакции.Много подходящ за групата и като цяло за християните в днешно време...
Също показва влиянието което оказва телевизията върху хората.Ако имате търпение,изгледайте го.. заслужава си...Първата част е малко по тежка.. и не е за по чуствителните..!!
" смятам всичко за измет, само Христос да придобия " Редактирано от нaблюдaтeл на 29.08.11 20:41.
| |
|
ами така, друже. Всичко си има срок на годност. И държавите, и обществата, и религиите. Така че процентът 'топлохладни' не бива да те учудва или притеснява. Всичко е закономерно и логично.
| |
|
е точно пък тука тоя коментар някак няма нищо общо с темата. но карай! нали трябва да кажеш нещо.
| |
|
понеже лампата зачекна идеята за 'изстудяването' на обществото, реших да му напомня, че това не е прецедент, а се е случвало във всички развити цивилизации.
| |
Тема
|
Re: Експеримент на Милграм
[re: lampion]
|
|
Автор |
Глишeв (Медиевист) |
Публикувано | 29.08.11 17:55 |
|
След малко ще си пусна филма, преди малко прочетох статията в Уикипедия на български. Има и по-пълна на английски (засъжаление не ползвам немски, инак видях, че немската статия за Милграм е отличена за качество). Моля те, вкарай линка към Уикипедия в url-цитат, защото е много широк и темата просто става нечетивна.
Капището в Рупите да се разруши
| |
|
Верно ли китайците са се изстудили. Нещо май прегряват напоследък...
..само че свободата ви да не служи като повод да угаждате на плътта
| |
|
Съвсем скоро бях попаднал на относко по-малко известния соц. псих. експеримент в Станфорд - по повод навършване 40 години от провеждането му - и се чудех дали да не отворя тема, но ето, че ти даваш възможност да го прикача тук.
Експериментът е проведен 10 г. след този на Милграм и е негова по-специфична и по-смекчена вариация; изводите са сходни - институционално-ролевият натиск оказва далеч по-мощно влияние върху индвивидуалното поведение от личностните ("вътрешните") характеристики, вкл. "добродетели".
За съжаление, вече не се прави такава разомагьосваща и разбулваща мита за "свободната личност" Социална психология, поради етични и законови причини. Вероятно научната соц.П. е днес привилегия само на публично непроницаемите центрове към силовите служби на големите държави. А в публично достъпните академични изследвания в тази област днес има връщане към "хуманистичните", "повествователните", "дискурсивните" и пр. попски мижи-да-те-лажим подходи. Което е пряко последствие от отказа да се извършват онези екстремни, стресогенни олд-стайл експерименти, отказа да се измерва какво действително правят изследваните лица, когато без предупреждение са вкарани в тази и тази ситуация; вместо - както е според сантиментално-лелчнинската днешна псевдопсихология - да се слушат надълго и широко приказките на хората какво биха направили в тази и тази ситуация.
Както и да е, това е една и лична и професионална болна тема за мен, едно грандиозно образователно разочарование, поради което избягвам да се кича с модното "психолог".
И за да не пропусна и религиозния екскурс, който извлече от темата - лично аз съм песимист по отношение на това дали изобщо е възможен толкова мощен религиозен "дискурс", който да надделее предметния и институционално-ролевия натиск върху личността. Но не твърдя, че традиционната християнска омилия, или секуларните й реторични аналози, са лицемерни и ненужни; въпросът е, че те по ефекта си върху ежедневния живот са немощни, единствено допълващи, разреждащи, обезболяващи, облагородяващи, оличностяващи вторичното преживяване и осмисляне на случващите се по физическа и институционална необходимост събития. А това изобщо не е малко.
Ето на изпроводяк любимата ми християнска поговорка:
Два пъти мисли, преди да заговориш приятел в нужда.
Св. Петър ли я бе изрекъл, Августин ли, не помня...
| |
|
всяка нация старее с различни темпове. Току виж дошло най-накрая и китайското време за експанзия.
| |
|
Нещата могат да се погледат от доста гледни точки. Човек е изправен пред дилемата ( и си мисля не лесно решимa) ; или да се подчини на обществените правни закони и норми ; или да се подчини на собствените си лични морални ценности и съвест..Може би малко по грубо казано...да послуша божия глас(съвестта,добродетелите)..или светския глас (да се довири и подчини на аворитетите - въпреки,че това влиза в протичворечие с неговите убеждения)... Казано по друг начин: когато наложените му външно обществено -социални правила,(които до някъде са го изградали като послушен и като характер )в един момент започват да противоречат на личните му убеждение ,( това което смята за правилно и човечно..и също са го изграждали вътрешно като послушен).. тогава на всеки му се налага да направи избор.
Избор на послушание,и на подчинение,на едно или друго,избор който във всеки един конкретен случай, би му донесъл определени последствия.
Като цяло обаче филмът показва и много тънки моменти.Моменти в които човек хитрува.И се опитва да застане на две позии едновремено.(естествено това е възможно само временно)Имаше хора,които осъдиха жертвата,(играха до край..) имаше хора и които спряха що годе в началото. Но, имаше хора които се колебаеха и хем не искаха да мъчат жертвата,хем не искаха да се противопоставят на авторитета и правилата..В този момент те избраха лекото неподчинение.,срещу авторитета.,но не и пълното.(да спрат да играят )Продължиха да играят, но не искаха да мъчат жертвата(заради съвестта си или добродетелите ) и почнаха да му подсказват,кой е правилни отговор.Като акенцтират върху правилната дума,(с по силен глас) или четат по бавно само нея или може би я поватарят.. т.н...След няколко опита,видяха ,че няма голям резулат,тази ТОПЛОХЛАДНОСТ , и пак бяха изправени пред същия избор.Или да се откажат,или да продължат.Някои се отказаха(като послушаха съвестта си),други продължиха ,да мъчат жертвата,(като я заглушиха) и отново се подчиниха само на едното или другото.
Друг тънък момент ; е, че тука не се изпитва само един участник.А, й публиката като цяло.Тя не знаеше за експеримента.Но въпреки това,толерира тези жестокости,даже и се забавлява.Имаме примери от историята...(гладиаторските игри) ,а примерно днешно време, коридата в Испания. Хората отиват да видят,как ще бъде убит поредния бик.(интересното е ,че испанците смятат това за КУЛТУРА,която си има своите традиции и исторически корен) Смъртта отдавана се е превърнала в бизнес за забавление,за убиване на скуката и времето,чрез зрелища.И е нормално всеки който ги наблюдава,независимо дали се възмущава вътрешно или не,всъщност да става непряк участник .,защото изглежда удобравя убиването с присъствието си и гледането..Като цяло експеримента показва,че не случайно предаванията във първи епизот на филма,където има кръв и смърт и секс, се едни от най гледаните.(с най висок зрителски рейтинг)
Добре е да се порасъждава и за избора и неговите последстивия.Ако избереш едно,какво би станало и ако избереш друго,какво би станало...Но, нещо ме измъчва мързела.
" смятам всичко за измет, само Христос да придобия " Редактирано от lampion на 30.08.11 06:41.
| |
|
Хубава поговорка То човек и от опит я научава де...
Имаше една популярна книжка на проф. Чалдини, където говореше за пресиращата сила на авторитета и точно за експеримента на Милграм. Там се съпоставяха и разказите на нацистките офицери, които не се чувствали виновни за злодеянията - тъй като просто изпълнявали заповед. Тоест някой висш авторитет поема отговорността, и съответно вината.
А дали причината е наистина в институционално-ролевия натиск върху личността? Или по природа сме предразположени към злото? Все се сещам за "...вие, които сте зли..." (Мат 7:11) Може би сме просто склонни към зло и без Христос наистина натам бихме тръгнали?
( като абсолютно некомпетентен в социалната психология, вероятно бъркам терминологията, извинявам се за което)
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
|
|
|