Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 00:51 13.07.25 
Религия и мистика
   >> Християнство
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Понеже екзалтиран посетител е повдигналнови  
Автор maycal (старо куче)
Публикувано17.08.07 13:13



три теми наведнъж, аз си позволявам нещо като минимален, повече емоционален, но надявам се не екзалтиран отговор в отделна тема.Всъщност забележителен отговор е постинга на Жоро Х в една от темите на "съншайн" ...

Какво нещо!Човек (някакъв Остин .......-не му запомних фамилията) така да изпадне в прелест (самоизмама/измама с дяволско участие?), за да говори подобни несъстоятелности.Как ли трябва да се чувстваш, какъв трябва да си (отговорът е -определено дефицитен) за да си въобръзяваш, че "твориш" свят, едва ли не, че издигнат на вълната на превъзнасянето си, си "създател" на "духовна християнска наука", че си "спасител" на човечеството с изключителната ти и действена "мъдрост".....!Мизерия....., пълна..., с трагични и вредни едновременно измерения.Мисля, че не би трябвало да няма никакво затруднение за един обикновен, но добър, способен богослов, какъвто аз не съм, да види и обори такава явна, макар и не дотам примитивна формално, вкл. и небезобидна доктрина на цитирания автор Остин .....
Ех, прелест, прелест......, ходиш по хората (и по мен!

)!



Тема За духовната прелестнови [re: maycal]  
Автор maycal (старо куче)
Публикувано17.08.07 13:15



" Духовната прелест



Прелестта е греховно състояние на нездрава мистика, свързано с погрешна висока оценка на вярващия в своите духовни преживявания или убеждението, че Бог изпитва особена любов към него; вид духовна измама, когато злите сили се представят за добри; тънка духовна гордост, духовна прелъстеност от дявола.

Светителят Игнатий Брянчаннов пише, че ние всички пребиваваме в "прелест", т. е. в заблуждение, определяйки прелестта като "отклоняване към лъжата въз основа на гордостта". "Сам сатаната се преобразява в ангел на светлината, та затова не е голяма работа, ако и служителите му се преобразяват като служители на правдата" (2 Кор. 11:14).

Най-простата форма на прелест е самомнението, което подтиква вярващите да разсъждават за духовни предмети, за които все още нямат достатъчна представа. Най-тежката форма се наблюдава у човек, който си въобразява че е свят и не се нуждае от покаяние. Състоянието се забелязва у мнозина екзалтирани вярващи, едни от които се молят за получаване дара да виждат видения, а други, "получили" вече тоя "дар", се хвалят, че всяка нощ им се явява еди-кой си светец, за да ги напътствува и ръководи.

Съзнанието за прелестта като елемент от духовната действителност е било винаги живо единствено в източното християнство. Православната църква приема като нездрава западната мистика, която съществува напр. в натурализма при католиците и в харизматизма при новите протестантски течения. Прелестта е много трудно откриваема и затова тръгналите по пътя на духовното съвършенство имат нужда от опитно духовно ръководство - от старец, духовен наставник. Само очистването на сърцето, очистването на душата от тъмнината на греха просветлява човека с истината. Ако няма този етап на очистване - т. е. покаянието - то няма и възможност да се види истината.


Св. Григорий Синаит

Велика противница на истината, влачеща днес мнозина към гибел, е прелестта. Чрез нея в душите на духовно ленивите се е възцарило тъмно невежество, отделящо ги от Бога, така че те не знаят има ли Бог, Който ни просвещава и подбужда към деятелност, или пък вярват в Него само (теоретично) чрез непотвърдено в практиката слово, не на дело. Такива хора приписват свидетелствата за Бога само на древните, като изключват Неговото присъствие и явяване в тяхното съвремие. Свидетелствата за Бога от Свещеното Писание те приписват на други автори, които не са истинските (оспорват автентичността им- б. пр.), като по този начин хулят Името Му. Изясняват Писанията само чувствено, да не кажем по юдейски, като съвсем отричат дейното познание на благочестието. Те отхвърлят пробуждането и преобразяването на душата още тук чрез силата на възкресението, а самите те безумно се стремят да се „упокояват" в гробовете. С такъв вид духовна прелест са свързани три страсти: неверие, коварство и нехайство. Те се пораждат една друга и взаимно се поддържат. Неверието е учител на коварството, а коварството е спътник на нехайството, което води до пълна леност. Или обратното - нехайството поражда коварство, коварството е майка на неверието, тъй като всеки коварен е и неверен, а неверният няма в себе си боязън от Бога. От липсата на страх Божи произлиза нехайството - майка на духовната небрежност, поради която не се трудим да постигнем доброто, а вършим най-различни злини.

Истинското богопознание и вярното познание за истината се заключава в съвършената православност на догматите.

Бих желал ти точно да знаеш за прелестта, да се предпазваш от нея, та да не би, подведен от неведението, да повредиш и погубиш душата си.

Свободата на избора у човека много лесно го склонява към общуване с враговете (демоните - б. пр.), особено при неопитните като най-преследвани от тях. В близост около новоначалните или самонадеяните бесовете обикновено разстилат мрежите на гибелните помисли и мечтания и приготвят рововете на падението им, тъй като и техният (душевен) град е под властта на другоземци (нечистите духове - б. пр.). И не трябва да се учудваме, ако видим някой от неопитните изпаднал в съблазън или в изстъпление на ума, или прелъстен, или приел нещо чуждо на истината, или говорещ неуместни неща поради неопитност и неведение. Или как друг, разпростирайки се в разсъжденията си за истината, говорейки невежо и без да се усети, едно вместо друго, не е в състояние правилно да каже как всъщност стоят нещата. Такъв човек може мнозина да уплаши със строгостта си, а върху истинските подвижници да предизвика насмешки и порицания чрез своето безумство.

И няма нищо изненадващо в това, че някой начинаещ след много трудове и старание пада в прелест.

Помненето на Бога, или умната молитва, е деятелност, по-висша от всички други. Тя заедно с любовта Божия се явява като една от главните добродетели. Но онзи, който желае с безсрамие и наглост да се приближи до Бога и който се сили да Го придобие в себе си, такъв лесно се побеждава от демоните заради това, че търси да достигне целта си преждевременно, самонадеяно и дръзко, не съгласно с личното си духовно състояние, влачен от тщеславие.

На силните и съвършените е присъщо сами винаги да се борят с демоните и непрестанно да простират срещу тях духовен меч - словото Божие (вж. Ефес. 6:17). А ти, ако пребъдваш в безмълвие и очакваш да бъдеш с Бога, никога не приемай каквото и да било чувствено или духовно, което ти се представя извън теб или отвътре, та дори това да е Христовият образ или ангелоподобен, или облик на светец, или ако в ума ти просветва и се отпечатва някаква светлина. Умът и сам по себе си има способността да мечтае. Той лесно може да построи образите на нещата, към които се стреми и да причини вреда на невнимаващите в себе си. Така споменът за доброто и за злото обикновено внезапно формира умствени образи и води към мечтателност. Оттук човекът става мечтател, а не молитвеник. Затова бъди внимателен да не си навредиш като повярваш прибързано на нещо по силата на увлечението си, дори то да ти е изглеждало добро, без да си се допитвал преди това и без щателно да си изследвал.

Бог не негодува срещу оня, който, внимавайки в себе си заради избягването на духовната прелест, не приема никакви знамения, дори да е възможно да са от Бога, ако не се е допитвал преди това до опитните. Такъв по-скоро получава Божията похвала като благоразумен и мъдър.

Впрочем, не трябва да се пита всеки, но само този, на когото е поверено духовното наставление на другите, който се отличава с добродетелния си живот и, според Писанието, бидейки беден, другите обогатява (вж. 2Кор. 6:10). Случвало се е немалко неопитни ръководители да навредят на мнозина неразумни, за което след смъртта ще бъдат съдени.

Правото на духовно ръководство принадлежи не на всички, но само на тези, на които е даден дар за божествено разсъждение или, както казва Апостолът, за различаване на духовете (вж.1Кор. 12:10) и които разделят с меча на словото онова, което е лошо от онова, което е добро.

Да постигнеш истината и да бъдеш чист от сквернотата, несъвместима с благодатта - това е труд немаловажен, защото дяволът обикновено представя своята прелест във вид на истина, особено на новоначалните, и преобразува своето коварство в духовен вид. Ето защо стремящият се към чистата молитва пристъпва към питане и съвети от опитните с велик трепет и дълбока печал за собствената си греховност, като оплаква постоянно греховете си, със скръб и страх от адските мъки, отпадането от Бога и вечната раздяла с Него. Щом дяволът види някого, който живее с този плач, той не се задържа дълго при него, защото се бои от смирението, произведено от плача.



Тема Re: Понеже екзалтиран посетител е повдигналнови [re: maycal]  
Автор JoroHМодератор (ВРИД)
Публикувано17.08.07 13:36



Не мисля, че трябва да изпадаме в такава крайност, че да определяме тези доктрини като демонични. По-скоро са повлияни от модерни течения в светската психология.



Тема А може ли...нови [re: maycal]  
Автор BlackWolf (ловец)
Публикувано17.08.07 15:13



...една докрина да бъде $демонична$, след като демони всъщност не съществуват?



Добър лов на всеки по тези пътеки, Законът сега е със нас!

Тема Re: А може ли...нови [re: BlackWolf]  
Автор Last Roman (PRAEFECTUS URBI)
Публикувано17.08.07 19:56



човешкото въображение е безкрайно.



Facta, non verba!


Тема Re: Понеже екзалтиран посетител е повдигналнови [re: JoroH]  
Автор ask2OO4 (питанка)
Публикувано18.08.07 01:14



Е ти нищо не каза сега. Нима "модерните светски течения" не са подсказани именно от бесовете?

"Истина, мъчно е на онемелия от чудо да говори на оглушели от крясъци."


Тема Re: Понеже екзалтиран посетител е повдигналнови [re: ask2OO4]  
Автор Last Roman (PRAEFECTUS URBI)
Публикувано18.08.07 02:23



не са, разбира се, откъде ти хрумна подобна глупост?



Facta, non verba!


Тема Re: Понеже екзалтиран посетител е повдигналнови [re: maycal]  
Автор sunshine2you ()
Публикувано18.08.07 09:28



А ти явно си доста мъдър, за да си позволяваш да критикуваш хора, които дори непознаваш. Може да не си съгласен с написаното и да си кажеш, но не би трябвало да говориш глупости за самите хора.
А между другото между богослов и християнин има огромна разлика. Та изобщо не ме интерисува, какво един богослов (обикновен, добър, страхотен и какъвто и да е) би казал по въпроса, интерисува ме мнение на искрени християни, а не на някой, който се чуди за какво да се хване за да стане спора.



Тема С извинение , имаш почти пълно неразбиране понови [re: sunshine2you]  
Автор maycal (старо куче)
Публикувано18.08.07 10:13



въпроса!


" Та изобщо не ме интерисува, какво един богослов (обикновен, добър, страхотен и какъвто и да е) би казал по въпроса"
Имаш неправилно разбиране за богословие!

Не се впечатлявай, че ще използвам думата "схема", а се постарай да разбереш, осмислиш , запомниш....
Ето я и "схемата": "Няма мистика без богословие и богословие без мистика!" ( Вл. Лоски), от друга страна: "Мистиката е стихията на религиозния живот!" (архим.Серафим), също: "Най-големият богослов е и най-голям молитвеник!" (цитат по памет, вметнат тук, за да се обърне голямата роля на молитвата като богообщение) . Важни са основите, на които се гради по-натам християнската духовна наука, те тръгват от Божието слово, здравата мистика-различната степен на интимно богообщение, правилните догмати на църквата....Нека г-н Остин ........ поне в минимална степен да са му "наред" духовните основи и после да продължава да гради, да доизгражда, да твори.....



Тема Re: С извинение , имаш почти пълно неразбиране по [re: maycal]  
Автор sunshine2you ()
Публикувано18.08.07 11:03



Хайде да оставин г-н Остин намира.
Да кажем, че имам лошо мнение за религията (а голяма част от богословието,за което ти говориш, е встъпило в нея).
"Важни са основите, на които се гради по-натам християнската духовна наука" Съжалявам и тук не съм съгласна. Говорим за християнска вяра не наука, и няма основи има основа- Христос и това го пише точно в Божието слово. Мога да ти кажа че със знание до никъде не се стига нужно е повече.
Спора приключва в момента. Ако продължиш ще си говориш сам.




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.