|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
Тема
|
ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕТО
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 11:42 |
|
Въпреки че по този чисто православен проблем се е писало предостатъчно и може да се намери твърде много статии и книги, позволявам си да го засегна отново с откриването на тази нова тема.
Темата я посвещавам специално за Б. р. Атанасия, на която всесърдечно честитя успешното представяне на кандидат-студентските изпити и приемането й за студентка в Богословския факултет на С.У.
С тази си тема, желая частично да отговоря на преживяното от нея огорчително недоразумение.
Въпросът е взривоопасен и всякога накалява човешките страсти. Засягайки го за сетен път, нямам никакво намерение да разпалвам човешка омраза и стерилна полемика.
При все че съм ръкополаган в сан в новостилна църковна юрисдикция, аз съм привърженик на стария календарен стил. Няма да лъжа, че съм служил по новия календарен стил.
По съвета на блаженопочившата Игумения Серафима Ливен, всякога съм посвещавал отслужваните литургии по стария календарен стил. В действителност, съсредоточието на православното богослужение е Св. ЕВХАРИСТИЯ.
Съжалявам за едно нещо, че дълго време се готвех да пиша писмо до Митрополит Инокентий за съборно разглеждане на календарния въпрос и предложение за въвеждането му в нашата юрисдикция.
Съжалявам, че не се вслушах в братските препоръки на Тимотей ("апостол") да побързам с това си предложение.
Бидейки далече от всякаква църковна активност и преразглеждайки или доизследвайки за самия себе си този проблем, все повече и повече се убеждавам в наложителността от всеобщото спазване в Православието на Юлиянския календар, който е осветен на Първия вселенски събор и преутвърден от всички последвали Вселенски събори.
Следователно, както всякога лаконочно се е изказвала Матушка Серафима, само Вселенски събор би могъл да отмени това, което е осветено на Вселенски събор с изволението на Светия Дух.
Иска ми се да кажа, че при създадената православна ненавист на календарна основа, трябва всеки почтен християнин, който има съвест и страх от Бога, да се запита какво са ни оставили като богословско наследие старостилните богослови и какво са оставили новостилните.
Ако поставим богословския товар на везните, ще се види колосалната разлика.
При наличието на толкова ненавист срещу старостилците, би трябвало да е позор за новостилните да се позовават от трудовете на отявлени старостилни богослови и духовници и да кичат сайтовете си, както и изданията си с мисли на борци за СТАРИЯ - ЮЛИЯНСКИ КАЛЕНДАРЕН СТИЛ. Иначе, тяхната демагогичност е не само КРАЖБА, но си е чиста проба БОГОСЛОВСКА ПРОСТИТУЦИЯ!!!
Преди да предложа няколко преводни мисли по въпроса, препоръчвам на Атанасия два линка на български език, които дават изчерпателен отговор. Остава всеки добронамерен човек и почтен християнин да се замисли за себе си.
| |
Тема
|
Лъжовната представа за "РАЗКОЛ" - ник
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 12:33 |
|
Днес живеем във време на небивала православна демагогия, когато кръстените по православному, вместо да изучават Библията и служат на Бога с "дух и истина", се надпреварват в строежа на една духовна Вавилонска кула, издигайги все по-високо и насаждайки все по-дълбоко ЛЪЖАТА като култ за идолопоклонство.
Несъмнено, "дърпащите конците" си играят с необразования и богословски неграмотен народ като с марионетките в долнопробен провинциален куклен театър.
Когато една лъжа се преповтори многократно, то тя започва да създава илюзията за истина. Човеците обичат да им гъделичкат слуха и малцина са способни да разсъждават по християнски, защото отдавна съвестите ни са приспани.
творенията на Светите Отци ги използваме като юргански чаршаф от всички възможни страни не за да устояваме в истината, а да защитаваме своите си човешки прищявки и меркантилност.
Въпросът с календарния стил се банализира и стига до кощунствено претъпкване на осветения през вековете литургичен православен живот.
Понеже Св. Евхаристия е център на духовния живот в Православието, то затова именно врагът на човешкото спасение се сили да унищожи именно литургичния ред в Църквата Христова. Оттук и омаловажаването на светинята и издигането на полуезически практики в "подвиг" на благочестието на неграмотния народ, от който се интересуват колко вълна могат да остигат, отнемайки му степента на "царско свещенство" като го приравняват на безсловесно стадо за стригане или мина за финансови доходи. Като че ли, народът Божи няма душа и като че ли свещениците не са призвани да вземат пример от "Добрия Пастир", Който полага душата Си.
Днес се манипулира с особена злост, употребявайки думата "РАЗКОЛ".
Всичката лъжа е концентрирана в тази смъртоносна думичка, въвеждаща в явно заблуждение за да се възцари ЛЪЖАТА и вземе мястото на Бога в християнския живот.
Същинският разкол е сторен от неоснователното въвеждане на новия ГРИГОРИЯНСКИ КАЛЕНДАРЕН СТИЛ. Никой поместен патриарх, нито поместна църква имат каноничното право да устройват подобен РАЗКОЛ.
СТАРОСТИЛИЕТО не е в никакъв случай разкол, а е чисто и просто ИЗПОВЕДНИЧЕСКО ПРЕБИВАВАНЕ В ЦЪРКВАТА ХРИСТОВА!
Не новостилните са истинската църква, защото ТОЧНО ТЕ СА ОТПАДНАЛИ ОТ ЕДИНСТВОТО НА ЦЪРКВАТА ХРИСТОВА, а старостилните християни. Прочее, такъв проблем няма в онези поместни църкви, където не е произвеждан новостилен РАЗКОЛ!
Проблемът съществува само в онези държави, където признатата за официална част са НОВОСТИЛНИ РАЗКОЛНИЦИ, самочинно напуснали ЦЪРКВАТА ХРИСТОВА и нарушили православното единство.
Точно новостилните разколници се силят с небивала злост да плюят срещу старостилните изповедници, защото им пречат в делото на църковното разложение, защото старостилното благочестие и духовна грамотност са несравними с новостилната духовна неграмотност и езически обичаи.
Има една прекрасна статия от отец Всеволод Филипиев, озаглавена "Валаамское стояние". Препоръчвам най-настоятелно въпросната статия на всички - както на новостилните разколници, които са отпаднали от Църквата, така и на старостилните изповедници.
Случаят с това жестоко гонение на валаамските монаси е много поучителен. Нито едно новостилно разколническо издание или сайт не са намерили за нужно да поместят въпросната статия за братоубийственото им поведение спрямо монашеското братство, което оставало твърдо до смърт на СТАРИЯ КАЛЕНДАР.
Интересно защо нито един богослов от новостилните разколници не си поставя за цел да хвърли поне бегъл поглед към едно подобно изповедничество и твърдо стоене в ЦЪРКВАТА ХРИСТОВА.
Най-често новостилците критикуват старостилните за фанатизъм. Защо обаче църковните историци мълчат и не споменават за държавното НАСИЛИЕ в Православна Гърция. Богословската меркантилност не смее да хвърли поглед към новостилното братоубийство. Първи новостилните разколници проявиха небивала жестокост към онези, които предпочетоха страданието за да останат в лоното на Църквата. Оправдано е след толкова десетилетия насилие и тенденциозна новостилна демагогия, старостилните изповедници да се затворят в себе си и да не проявяват никакво доверие към самоотсеклите се от Църквата и самочинно нарушили Първия Вселенски Събор.
В това си многословие исках да спра вниманието на думичката "разколник" и приканя всеки сериозен човек да изследва историческите събития, за да си изясни веднъж завинаги кои са същинските РАЗКОЛНИЦИ и отпаднали от единството на Църквата.
Немислима е претенцията на разколниците да искат покаяние от изповедниците. Такова нещо не е бивало никога в историята на Църквата, освен в комунистическите полицейски кабинети.
Всички новостилни разколници трябва да принесат покаяние пред Христа за внесения от тях смут и да се върнат в лоното на Църквата Христова.
Иначе, техните високопарни претенции за истинност и пребиваване в Църквата напомнят зловещата картина, когато Христос бил изкушаван от ДЯВОЛА в пустинята.
Точно такова изкушение са новостилните нашепвания и крясъци в съвременната църковна духовна пустинност.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
famulus (щастливец) |
Публикувано | 23.08.05 13:24 |
|
Факт е, че календарният въпрос периодично "изплува" въпреки многото изписани неща. По комунистическо време аз не съм познавал убеден новостилец - вярващите ми познати осъзнаваха смяната на календара (едва преди 8 - 10 години тогава) като намеса на светската власт, като още един "компромис".
Напоследък обаче с ужас, но без изненада виждам появата в клубовете на убедени, надъхани новостилци. Това е знамение на времето... Да не преразказвам аргументите им - може би те сами ще си ги изложат. Но искам да Ви помоля с две думи да опишете истинската ситуация с дядо Серафим.
В момента определени хора проповядват, че дядо Серафим "спазвал дисциплината и се подчинявал на Църквата" (визирайки под Църква икуменическия синод). Истината е, че дядо Серафим не се е подчинил на Синода (иначе нямаше да е под запрещение и в изгнание в манастира), а от низвергване го спасява случайност. Не знам обаче подробностите около това низвержение, как се е предотвратило то, мисля, че Вие ги знаете и бихте могли да ни ги разкажете.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: famulus]
|
|
Автор |
famulus (щастливец) |
Публикувано | 23.08.05 13:27 |
|
ПС Използвам случая да поздравя и аз Анастасия с приемането й в желания факултет.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: famulus]
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 15:17 |
|
Откривайки темата за сетен път, аз определено не желая никаква полемика по въпроса за календарната реформа. Има предостатъчно материали и остава на СЪВЕСТТА на всеки да решава за себе си.
Самият аз се чувствам виновен пред Бога за компромиса с календара и затова нямам морално право да давам съвети.
Крайно време е обаче да се постави недвусмислен акцент на неопровержимата ИСТИНА, се ЦЪРКОВНИЯТ КАЛЕНДАРЕН СМУТ Е ПРИЧИНЕН ОТ НОВОСТИЛИЕТО, КОЕТО СИ Е ЧИСТА ПРОБА РАЗКОЛ И ГРУБО НАРУШЕНИЕ НА ЦЪРКОВНОТО ЕДИНСТВО.
Не старостилните са гонителите, а новостилните са гонители и терористи.
Не виждам защо трябва да се стига до заяждане, след като изобилващите на святост многомилионни поместни църкви спазват стария стил, той да се забранява в България и демагогично да се насажда мнението, че всеки ревнител за стария стил е "разколник".
Истината е, че "крадецът" вика "дръжте крадеца" и с клеветите си иска да разводни тъмните бои около себе си.
При положение, че Патриарх Максим е благословил онези енории, които желаят, да служат по стар стил, защо е трябвало да се откаже причастие на Атанасия само затова, че в нейната неосведоменост и неориентираност, тя споменала за своето черкуване в най-близката до дома й църква, оказала се на "старостилни разколници".
Или всички поместни църкви трябва да се нарекат "старостилни разколници", включая и атонското топлохладие, или новостилните трябва най-сетне да си посипем главите с пепел и да осъзнаем, че новият календар поставя своите привърженици извън Църквата Христова.
Колкото до случая с Архимандрит Серафим и Архимандрит Сергий, трябва да се търси отговора в тяхната вярност към духовния им старей - АРХИЕПИСКОП СЕРАФИМ СОБОЛЕВ.
Новостилните богослови, които се развикаха, че бил откраднат светец, трябваше, ако са почтени хора, да запознаят тълпата неграмотни българи с ясната позиция на Архиепископ Серафим по въпроса за календара, изразена официално на Московския Събор.
Бившият главен редактор на в-к "Църковен вестник" - Ангел Величков служи в руската енория в гр. Стокхолм, след смъртта на многоуважаемия отец Архимандрит Матвий.
Понеже той изписа толкова много глупости срещу старостилието, би трябвало неговите обожателки от "Дверите на демагогията" да изяснят защо техният идол не служи по НОВ СТИЛ и защо не просвещава старостилните в Швеция да приемат новия стил, а самият той, според собствените си определения е станал СТАРОСТИЛЕН РАЗКОЛНИК!
Ето я безпринципността. За пница леща да плюем срещу ИСТИНАТА. Точно това правят и меркантилните богословствуващи. Вместо да се борят за тържеството на ИСТИНАТА, те насаждат мрака сред тълпата народ.
Ако отците Архимандрити не бяха напуснали Б.П.Ц., то те щяха да останат поне преподаватели или пък Синодът щеше да им плаща някаква скромна сума за преживяване.
Нищо подобно. Синодът прояви небивала жестокост към Покровския манастир и мастите родни богослови.
Струва ми се, че би трябвало да се зададе въпрос на самия Архимандрит Сергий, който е все още жив. Той най-добре ще отговори за самия себе си къде се е чувствал - в Б.П.Ц. или извън нея.
Нямам морално право да говоря от името на жив страдалец и да налагам свое виждане.
Има уважаеми от нас клубни участници, които имаха духовната радост да се запознаят и многочасово да събеседват с незабравимия Архимандрит Сергий Язаджиев. Те знаят, че достъпът до него е напълно възможен и че той има детската откритост на сърцето си, макар и да е в старческа немощ. Прочее, те биха могли да поставят въпроса на отеца и си изяснят нещата от самия извор.
Възможно е да не съм прав в съжденията си или предположенията си, но ако отец Сергий се е считал в Б.П.Ц. след календарната реформа и при участието й в ИКУМЕНИЧЕСКОТО ДВИЖЕНИЕ, тозащо точно в момент когато тя уж официално излезе от Световния съвет на църквите, той беше в основата на създаването на Старостилната Българска Православна Църква?!
Лично аз не виждам логиката на подобно деяние.
Матушка Серафима проявяваше известно снизхождение към нас, но то имаше строга граница. Тя никога не е налагала мнение, но всякога е била недвусмислено ясна по въпроса.
Понеже Соколската Игумения Киприана Маринова от официалните и известни лица поддържаше тясна духовна връзка с Матушка, то последната многократно й е казвала: "Колкото по-рано напуснете новостилната Б.П.Ц., толкова по-добре за Вас"
Многократно сме беседвали с Майка Киприана по този въпрос. Тя се допитваше до Матушка по всеки важен въпрос. Ако Матушка Серафима се е считала преди създаването на БСПЦ в лоното на Б.П.Ц., то тя не би давала такъв съвет и още по-малко пък би търпяла отците Архимандрити в своя си манастир, ако те са се считали в лоното на новостилната Б.П.Ц.
Аз се изповядвах при отец Серафим Алексиев до момента, когато без негово благословение приех посвещение в степен "четец" (неправилно наричана "ИПОДЯКОН") в патриаршеската старвопигиална катедрала "Св. Александър Невски".
Спокойният отец Серафим реагира много остро и оттогава постави известна дистанция. Тогава толкова ми е стигал умът. Сега, пребивавайки в доброволна изолация и размисляйки върху много въпроси най-безпристрастно, установявам, че още тогава съм сторил първата си погрешна стъпка.
Вярно е, че след ръкоположението ми в Соколския манастир и назначението ми за ефимерий там, посвещавах службите по стар стил на проскомидията, както и по-късно в енорийската ми и манастирска практика, но това го намирам за неоправдано.
Сега съжалявам, че безпринципно приех и хиротонията, без да поставя предварително въпроса за календара. Нямам представа до каква степен Дядо Инокентий би уважил евентуалния ми въпрос.
така или иначе, след като служих 10 години в старостилни руски енории и манастир, грехът ми е непростим, че отидох в новостилна юрисдикция. Многократно мислех да поставям въпроса и изчаквах удобен момент, но такъв не се яви.
При една такава дамгосана с новостилен компромис съвест, не мога да намеря морално дръзновение да отговоря на някои старостилни очаквания.
Когато човек като мен е съгрешил в един толкова важен въпрос, той няма морално право да дава съвети и още по-малко пък да повежда духовна борба.
Узнавайки, че в нашата юрисдикция има няколко старостилни свещеници, които никога не са крили това, погледнах с някакво облегчекние и надежда на плановете на иеромонах Севастиан.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
Ask2OO4 (питанка) |
Публикувано | 23.08.05 16:10 |
|
”При една такава дамгосана с новостилен компромис съвест, не мога да намеря морално дръзновение да отговоря на някои старостилни очаквания.
Когато човек като мен е съгрешил в един толкова важен въпрос, той няма морално право да дава съвети и още по-малко пък да повежда духовна борба. ”
Вие и сам знаете, че за духовна борба място винаги има. Та аз съм дамгосал съвестта си много по-лошо в други направления. Вие като духовник какво бихте ме посъветвали?
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: Ask2OO4]
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 17:11 |
|
Вие не сте нито духовник, нито богослов. Когато писах горните думи, визирах определен човек, който може би ще прочете. Това е своего рода мой отговор на определени очаквания.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
Ask2OO4 (питанка) |
Публикувано | 23.08.05 17:18 |
|
Несъмнено е както казвате. Но аз поисках само съвет от Вас ...
Може и да съм се объркал нещо, прося извинение за интервенцията.
| |
Тема
|
Re: ПРОБЛЕМЪТ С КАЛЕНДАРНИТЕ СТИЛОВЕ В ПРАВОСЛАВИЕ
[re: Ask2OO4]
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 18:37 |
|
Въпросът Ви е поставен логично и съвсем на мястото си. Няма място за извинения. Всякога се е различавал личният грях от греха против Църквата.
Редактирано от Prokimen на 23.08.05 18:38.
| |
Тема
|
Валаамското отстояване във верността
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
Prokimen (наблюдател) |
Публикувано | 23.08.05 19:50 |
|
фотография от кръстния ход с Валаамската Св. Богородица. Това е копие на чудотворната валаамска икона. Оригиналът е във Финландия.
или - Трагедия и торжество валаамских старостильников
Ще се намери ли богословски грамотна глава и човек с почтеността на добросъвестна личност, която да обясни на българската тълпа дали отстояването на стария стил от валаамските монаси е било грях и форма на ФАНАТИЧНО СЕКТАНТСТВО.
Не става дума за българските разложени манастири, а световно известната светиня, за чийто монашески подвиг свидетелствуват толкова много големи личности като св. Игнатий Брянчанинов, Митрополит Вениамин Федченков и дори самият Московски и на Цяла Русия Патриарх Алексий Родригер, вкусил от детска възраст благодатния въздух на Валаам.
Ще се намерят ли трезви православни съвести да кажат недвусмислено дали тези стълбове на вярата са били по-неграмотни от надутите ни съвременни богослови, подвизаващи се да насаждат лъжи и духовен мрак?
Кой от нас би дръзнал да се мери с тези великани на духа и изповедници на вярата?! Простолюдието обаче би трябвало да знае тази истина, че новостилните терористи и разколници са се разправяли по един такъв насилствен начин.
Може ли новостилна съвест да се моли на валаамските светии или да сочи техния монашески подвиг за пример, след като косвено става съпричастник на упражнявания върху тях новостилен терор?! Да може, и то само хора безпринципни, които се трудят за собствената си прослава и заплата!
- Воспоминания архимандрита Афанасия (Нечаева) - този материал е много интересен. Настоятелно съветвам православните да хвърлят поглед поне, както и върху следващия линк:
- Записки студента - паломника на Валаам Митрополит Вениамин (Федченков)
- проповед на Талинския и Естонски Епископ ИСИДОР
На изморените от четене на линковете очи предлагам два прекрасни линка за отмора и наслада:
- великолепна иконопис
. Единствено Валаамският манастир е усвоил гръцкото пение, пригодено разбира се за руското взискателно ухо.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
|
|
|