Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:56 17.06.24 
Религия и мистика
   >> Християнство
*Кратък преглед

Страници по тази тема: << 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | (покажи всички)
Тема Re: Какво е езотерично християнствонови [re: Griph]  
Автор pakpak (непознат)
Публикувано18.06.05 08:44



o не, не, не така.
Моля ви да ми обясните с ваши думи, защото чета чета ама нещо не ми е ясно. А винаги съм си задавал въпроса - защо хората не разбираме Библията, Евангелията а уж сме християни....и винаги съм си мислил, че има нещо скрито зад техните послания, обаче то не достига до нас.....
Защо е така? И какво ще ми даде това езотерично християнство?

Не аз, а Христос в мен!

Редактирано от pakpak на 18.06.05 08:47.



Тема Re: Какво е езотерично християнствонови [re: pakpak]  
Автор Griph (женски род:))
Публикувано18.06.05 12:04



За тези неща питай Мишо.
Аз лично не смятам, че мога да ти обясня. Нещо, което се основава на окултизма, на мен ми е съмнително.

"защо хората не разбираме Библията, Евангелията а уж сме християни....и винаги съм си мислил, че има нещо скрито зад техните послания"
Матей
18:3 Истина ви казвам; ако се не обърнете като дечицата, никак няма да влезете в небесното царство.

Децата приемат нещата направо и по простичкия начин. Така си мисля и аз, че трябва да се приема Словото. Въперки,ч е възрастните сме склонни да търси винаги някакви сложни, тайнствени и завоалирани неща.

Ти вярваш, че има само един Бог, добре правиш; и бесовете вярват и треперят.


Тема История на езотеричното Християнствонови [re: pakpak]  
Автор R. ()
Публикувано18.06.05 15:49



Здравейте! Наистина е трудна задача да се определи какво точно е езотеричното Християнство, още повече без да се позоваваме и да цитираме различни авторитети. Тук ще направя един опит, но в никакъв случай не претендирам за изчерпателност. Ще разделя отговора си на две части – история на езотеричното Християнство и същност на езотеричното Християнство. Започваме с историята:

Най-напред нека разгледаме понятието “езотеричен”. От гръцки от означава вътрешен – т.е. таен, скрит, достъпен за малцина избрани, а не за целия свят. От най-дълбока древност в Индия, Вавилон, Египет, дори Гърция и Тракия – например Орфей е типичен пример за това – знанието се е считало за свещено, и достъпно само за избрани жреци и свещенослужители. Дори писмеността и буквите са се считали за свещена, а какво остава за въпросите, касаещи произхода на света и на човечеството. Считало се е, че предаването на тези знания за народа би било много опасно – най-вече защото биха могли да бъдат погрешно разбрани. За овладяването на тези знания и на техния смисъл е била необходима продължителна подготовка – а е самопонятно, че един обикновен земеделец или търговец например не е притежавал тази подготовка. И затова тези знания са се пазели в тайна с цел да не навредят на обикновените хора – нещо повече, в Гърция например най-голямото престъпление е било да се изнесе нещо от тези знания. Според някои изследователи самият Сократ е осъден на смърт именно заради това.

В Християнството понятието “езотеричен” е малко по-слабо изразено, и все пак може да се даде следният цитат за него:

“А учениците Му го попитаха: какво значи тая притча? Той отговори: вам е дадено да знаете тайните на царството Божие, а на другите се говори с притчи, та като гледат да не виждат, и като слушат да не разбират”. (Лука 8:9-10)

Това е ясен намек за това, че Христос говори пред народа с притчи, а на апостолите - които формират нещо като езотеричен кръг около Него – говори самата истина, изказвайки я директно и не завоалирано. Християнската религия – подчертавам религия – е външната страна на Християнството, тя използва образите – например иконите, песнопенията, образите на Архангел Михаил, на Дева Мария, на белия гълъб – но в религията те си остават само образи, без да се достига до дълбокия смисъл на тези символи.

Макар исторически това да не е известно, първата езотерична християнска школа е основана от апостол Павел в Атина. Начело на нея застава Дионисий Ареопагит, един от най-влиятелните хора в Атина, чиято биография е изключително интересна, но за съжаление не е предмет на настоящата тема.

През IV-V век обаче започва една тенденция за опростяване на Християнството. От едно учение, пропито с безкрайна мъдрост, то бива опростено от тогавашните апостоли до едно лесноразбираемо и сравнително просто учение – Христос е Божи Син, Той е умрял за човешките грехове, Той е спасил човечеството и т.н. Това е вярно, разбира се, но изказано по този начин е само едно бледо копие от онази величествена мъдрост, бликаща от Евангелията и от целия Нов Завет. Все едно да сравняваме учебник по физика за 5 клас с теорията на относителността на Айнщайн. Хората, противопоставящи се на това – най-известните от тях са Ориген, Арий и Манес, един по един са обявени за еретици, а ученията им за ереси. Тези хора бяха изключително образовани хора, с огромни познания в предхристиянския езотеризъм и се стремяха да разглеждат Християнството именно в дълбочина, а не чрез повърхностните представи на повечето проповедници. И съответно бяха наказани за това.

По-късно всички езотерично-християнски учения бяха преследвани като ереси – манихейството, арианството, богомилството, катарството, розенкройцерството. И в началото на XX век трима души – Рудолф Щайнер, Макс Хайндл и Петър Дънов – почти по едно и също време започват едновременно да изнасят публично идеите на езотеричното Християнство – но от различни гледни точки и с различна методика. Това е предпоставено от факта, че човечеството вече е достатъчно узряло да узнае тези истини, и няма смисъл те повече да бъдат пазени в тайна както преди. И това довежда до съвременните направления на езотеричното Християнство – Антропософията на д-р Рудолф Щайнер, Дъновизмът на Петър Дънов и онази форма на Розенкройцерството, чиито представител е Макс Хайнд.

Толкова за историята, в следващия постинг ще се опитам да разгледам същността на идеите на езотеричното Християнство.



Тема Re: История на езотеричното Християнствонови [re: R.]  
Автор pakpak (непознат)
Публикувано18.06.05 18:26



Да , това е доста интересно. А този цитат страшно ме впечатли.
“А учениците Му го попитаха: какво значи тая притча? Той отговори: вам е дадено да знаете тайните на царството Божие, а на другите се говори с притчи, та като гледат да не виждат, и като слушат да не разбират”. (Лука 8:9-10)
Така си и мислех, - не всеки може да разбере какво точно искат да кажат Библията и Евангелията... пък то дори го е имало и написано..
--------
Добре и след като казваш, " че човечеството вече е достатъчно узряло да узнае тези истини" ако искам да ги узная какво да направя....
По-горе в мненията прочетох, че езотеричното християнство също си е християнство- значи не е секта, нали? И няма нищо лошо човек да се интересува от - както сте се изразил- съшността на християнството....
Много искам да науча повече неща за това. Защото съм присъствал на служби в църквата, присъствал съм на разговори със свещеници..........обаче нищо конкретно....
Ще чакам продължението...

Не аз, а Христос в мен!

Редактирано от pakpak на 18.06.05 18:29.



Тема Същност на християнския езотеризъм – I частнови [re: Mish-o]  
Автор R. ()
Публикувано18.06.05 20:55



За да разгледаме същността на езотеричното Християнство, нека първо изложим онова, което е характерно като цяло за езотеризма, а после ще наблегнем именно на идеите на християнския езотеризъм.

Като цяло духовният живот на човечеството винаги е протичал в две направления – външно и вътрешно. Външното – или екзотерично – направление се нарича религия, докато вътрешното, езотерично направление, се нарича най-често с думите мистика, езотеризъм или окултизъм.

В религията основният компонент винаги е бил вярата – безусловната вяра в това, което проповядва съответната религия. Оттук идват и неизбежните в нашата съвременност критики от страна на научните среди срещу религията – именно защото всичко в нея е основано на вяра, а не на доказателства, логични доводи и т.н. В Християнството начало на този възглед за вярата като основен компонент на религията поставя св. Августин през IV-V век.

В езотеризма е точно обратното – там основният компонент не е вярата, а познанието. От последователя на езотеризма не се изисква никаква вяра – той напълно самостоятелно изучава съответната литература, и разсъждавайки, мислейки върху нея, сам достига до съответните изводи – но изцяло основавайки се на своето собствено чувство за истината и без да му бъдат налагани никакви догми. Другата страна на езотеричното развитие е развиването на способност за виждане на по-висшата реалност. В езотеризма тази по-висша реалност обикновено се нарича “духовен свят” или “Девакан” или “ментален план” – зависи от съответното течение. В Християнството най-висшите сфери на тази отвъдна реалност се наричат “Божието Царство”. И именно развитието на тези висши способности позволява на последователя на езотеризма да не е длъжен “да вярва” в каквото и да било; той не вярва, просто защото той реално го вижда в духовния свят. Точно както ние “не вярваме”, че около нас има природа – ние знаем, че около нас има природа, просто защото я виждаме с очите си - така и последователят на езотеризма вижда директно в духовния свят съответните явления и не е длъжен да вярва в тях – той знае за тях. Пътят за развитие на тези способности е изключително труден, той изисква продължителна воля, себеотрицание, жертвоготовност и изключително високо морално развитие.

И съответно в християнския езотеризъм висшата цел на това развитие – на развитието на тези свръхсетивни способности – е възприемането на Христос в духовния свят – а след Събитието на Голгота това реално е възможно за всеки човек, за разлика от преди това. Но освен възприемането на Христос, последователят на езотеричното Християнство се стреми да изпълни цялата си душа, целият си вътрешен свят с Христовото Същество – така че да осъществи думите на апостол Павел “Не аз (живея), а Христос (живее) в мен”. (Галатяни 2:20)

Всичко това е представено от един символ – символът на Граала - чашата, в който Йосиф Ариматейски събира кръвта на Спасителя след Разпятието Му. Чашата представлява индивидуалната човешка душа, пречистена от егоизма, гордостта, страха, омразата и всичко низше – и тогава тази празна чаша, тази пречистена човешка душа, може да бъде изпълнена от Христовия Дух - символизиран от Христовата кръв.

Но това е една възвишена и крайна цел на езотеричното развитие – и тя е невъзможно да бъде постигната в един ограничен човешки живот. Изискванията за такова развитие са изключително високи и една човешка душа може да ги изпълни само в поредица от прераждания. За езотеричното Християнство прераждането е факт – тук не смятам да се впускам в доказателства “за или против” прераждането. Мисля, че темата е многократно обсъждана в клубовете – идеите за прераждане и Карма по никакъв начин не противоречат на Христовото учение – това, че Църквата не ги приема е съвсем отделен въпрос. Интересното е, че именно според изследванията на езотеричното Християнство е било правилно тези идеи да отсъстват от Църковното Християнство – но днес времената вече са други, хората са се променили за 2000 год. и разбиранията ни не могат да останат същите.

И тук се докосваме до една друга важна идея на езотеризма – тази за Еволюцията. Християнството е едва в своето начало – то тепърва ще се развива и ще се превръща в съдържание на човешките души. Всъщност не се променя Христовото Учение – Евангелията ще си останат винаги същите – но хората се развиват и ще осъзнават на все по-високо ниво идеите на Християнството. Хората се променят и разбирането на Християнството също ще се променя – който отрича това, значи иска да стои на едно място и прилича на едно малко дете, което не иска да порасне. Или пък е сигурен, че децата и внуците му никога няма да го надминат в каквото и да било… Но нашите деца и внуци трябва да ни надминават, трябва да постигат повече отколкото сме постигнали ние – защото само така светът ще върви напред. Християнството също ще се развива – всъщност то вече се развива, макар и мнозина да отричат това - но отрицанието не променя никой факт.

В следващия постинг ще се опитам да разгледам две от най-важните идеи на християнския езотеризъм – тази за Аз-а и за изкупуването на човешките грехове, извършено от Христос.



Тема Re: История на езотеричното Християнствонови [re: pakpak]  
Автор R. ()
Публикувано18.06.05 21:17



Не, езотеричното Християнство не е секта. Малко по-долу в постинга "Същност на християнския езотеризъм - I част" съм изложил двете страни на духовния живот на човечеството - религиите и сектите изцяло принадлежат към екзотеричната страна и нямат нищо общо с езотеризма. Това, че някои хора определят различните направления на езотеричното Християнство за "секти" само показва - извинявам се за израза - невежеството им по отношение на тези въпроси.

Ако искате да узнаете повече за езотеричното Християнство, то първо трябва да определете кой автор най Ви подхожда като начин на мислене. Като познания най-обширно е творчеството на д-р Рудолф Щайнер, но много хора го намират трудно за четене - защото изисква много мислене и вътрешна активност за овладяване на съответните идеи. Но за сметка на това пък почти няма област, в която той да не е направил впечатляващи от духовна гледна точка разкрития.

Най-систематизирана е "Космогония на Розенкройцерите" на Макс Хайндл, но в нея са изложени само основите на езотерическото Християнство - нещо като "азбуката" - основни понятия и т.н. И съответно някои важни неща само едва са споменати без да бъдат подробно разгледани.

Като че ли най-достъпно - особено за българина - е творчеството на Петър Дънов, но и там някои въпроси - поне според мен - са засегнати твърде бегло, особено що се отнася до научния стил на мислене. Но за сметка на това пък дъновизмът си има и други предимства, така че Вие трябва да си решите какво точно търсите.

Аз лично ценя най-високо творчеството на Рудолф Щайнер, но това е въпрос на изцяло лично разбиране. Една от най-основните идеи в езотеричното Християнство е идеята за човешката свобода - всеки човек сам избира своя път и върви по него без ръководството на никакви външни институции... Така че Ви пожелавам да намерите своя път и се надявам, че успях да отговоря на въпросите Ви!



Тема Re: Същност на християнския езотеризъм – I частнови [re: R.]  
Автор pakpak (непознат)
Публикувано19.06.05 09:31



ООО, много благодаря.... но продължавай...
"там основният компонент не е вярата, а познанието. От последователя на езотеризма не се изисква никаква вяра – той напълно самостоятелно изучава съответната литература, и разсъждавайки, мислейки върху нея, сам достига до съответните изводи – но изцяло основавайки се на своето собствено чувство за истината и без да му бъдат налагани никакви догми."

Да , вярвам, обаче искам да знам и да разбирам........
Това грешно ли е? Грях ли е?

Не аз, а Христос в мен!


Тема Re: Същност на християнския езотеризъм – I частнови [re: pakpak]  
Автор R. ()
Публикувано19.06.05 12:55



Лично аз никъде не съм срещал цитат от Евангелията, където Христос да забранява стремежа към познание. Напротив - "Истината ще ви направи свободни". И който си мисли, че вече напълно е овладял тази истина и няма какво повече да научи за Христос и за Християнството, то той проявява невероятна гордост - защото си мисли, че неговите разбирания са съвършени и никога няма да бъдат надминати. Но те ще бъдат надминати, защото утре винаги е по-добре от вчера.

Редактирано от R. на 19.06.05 12:58.



Тема Същност на християнския езотеризъм - II част:нови [re: Mish-o]  
Автор R. ()
Публикувано19.06.05 18:24



В този постинг ще се опитаме да разгледаме Събитието на Голгота от гледна точка на Езотеричното Християнство и да разберем какво се крие зад думите, че “Христос е умрял заради човешките грехове”.

За да направим това обаче, първо трябва да си изясним две от основните понятия на езотеризма – а именно понятията прераждане и Карма. Мисля, че вече почти всеки човек на Земята има някаква представа какво е прераждането, затова ще премина направо към Кармата. Според езотеризма съществува един Закон, който поддържа в равновесие цялата Вселена – и това е законът на Кармата. Ако едно същество – да речем един човек – наруши този закон, това веднага довежда до определени последствия и събития, винаги касаещи самия човек. Да речем, че аз нараня някой друг човек, че причиня зло на някой друг човек. Какво ще се случи тогава?

От една страна Кармата ще доведе до това един ден аз отново да го срещна и да имам възможност да поправя грешката си, т.е. да му направя точно толкова “добро”, колкото “зло” съм му причинил преди това. Така нарушеното от мен равновесие ще бъде възстановено. Но аз трябва също и да осъзная, че съм сгрешил, и повече да не повтарям тази грешка. И тук идва ролята на страданието – понасяйки съответното "наказание" за своите грехове, аз така да се каже ги “изкупувам”, защото страданието ни прави по-съвършени. Ето един напълно конкретен пример, който ще изясни това. Ако в този живот аз съм лош родител – да речем алкохолик – в някой следващ живот е вероятно аз да се родя именно като дете на родител алкохолик – защото чрез страданието, което ще изпитам тогава, аз ще се проникна от мисълта колко е лошо да бъдеш родител-алкохолик и никога повече няма да повторя тази грешка. И тук става въпрос за дълбоко подсъзнателни сили и импулси – в следващите си животи, разбира се, аз няма да си спомням това – но то ще живее някъде дълбоко в мен. Това обяснява цялата привидна “несправедливост”, която срещаме по Земята – защо един се ражда богат, друг - беден, трети болен и т.н. – всичко това е вследствие на тяхната вече натрупана Карма.

Или накратко, извършеният грях води до страдание, до “наказание” на този, който го е извършил. Същественият момент обаче е, че това наказание не идва защото на Бог така му е хрумнало да бъде, а идва, за да ни направи по-съвършени и да ни даде възможност да поправим миналите си грешки. Това страдание, което ние трябва да понесем, за да изкупим своите грехове, се нарича наша “негативна, тъмна Карма”.

И сега да си представим един човек, чиято Карма е толкова негативна, толкова тежка, че той вече не успява сам да я понесе, т.е. греховете му са толкова много, че той не може сам да ги изкупи и вместо да напредва, той все повече “затъва” в своята негативна Карма. С всеки следващ живот той натрупва повече грехове, отколкото поправя, или с други думи, си навлича все по-негативна Карма. И ако това би продължило достатъчно дълго време, би довело до това този човек да изгуби всякаква възможност за спасение и изкупление. И тогава има едно-единствено решение: някой друг човек да му помогне и да понесе част от неговата Карма, т.е. да поеме част от съответните негативни последици. Защото тези последици така или иначе трябва да се случат – в противен случай би се нарушил балансът във Вселената.

Но както отделният човек си има своя Карма, така също и народите, расите и цялото човечество си имат своя Карма. И ако сега си представим, че по времето на Събитието на Голгота една огромна част от човешките души вече са били натрупали една крайно негативна Карма, т.е. цялото човечество е натрупало една крайно негативна Карма и не може само да си я изкупи, то трябва да получи помощ. Но тази помощ не може да дойде от един човек или от група хора – тя може да дойде само от едно Божествено Същество, което свободно е решило да поеме върху Себе Си човешките грехове, т.е. да понесе страданието, което иначе би трябвало да понесат отделните хора. И така това Същество спасява тези хора от опасността да изгубят завинаги всяка надежда за спасение. Това означават думите, че Христос поема върху Себе Си греха на света – а именно, че поема върху Себе Си Кармата на цялото човечество.

Но тук трябва да се направи едно много важно уточнение. Христос не “прехвърля” човешката Карма от хората изцяло върху Себе Си, така че те вече да не носят никаква отговорност за нея. Той заедно с тях понася собствената им Карма, т.е. това Божествено Същество поема онази част от Кармата на отделния човек, която той не може да изкупи сам, т.е. оставя му толкова лична Карма, колкото той вече може да поправи със собствените си усилия. Така че след Събитието на Голгота на всеки човек е дадена възможността сам да изкупи своите собствени грехове – защото допреди това той не е можел да го направи, дори и да иска – това е било отвъд неговите способности. Така Христос освобождава цялото човечество от тежестта на неговите грехове и изправя всеки отделен човек пред напълно свободен избор – дали ще поправи своите грехове или не. Но всеки отделен човек трябва да участва активно в този процес, а не само да стои и да се самоуспокоява, че някой друг вече му е изкупил греховете.

С това се опитахме съвсем накратко да изложим един от многобройните аспекти на Събитието на Голгота. До скоро!



Тема Re: Същност на християнския езотеризъм - II част:нови [re: R.]  
Автор pakpak (непознат)
Публикувано20.06.05 00:07



Мда, има смисъл това... това е друго нещо....горе долу започвам за разбирам, за което благодаря и ще се радвам ако има други подобни пояснения.
А онези от темата за петдесятницата гък не могат да обяснят.... та ще помоля ако е възможно... нещо за петдесятница да ми кажете...
но за да не се повтарям , там съм написал въпроси, а също и в темата какво е езотеризъм съм изложил питанията си обаче никой не може нищо да ми отговори...

Не аз, а Христос в мен!



Страници по тази тема: << 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.