Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:16 16.07.25 
Религия и мистика
   >> Християнство
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | (покажи всички)
Тема Втората Божия заповеднови  
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 10:01



"Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята; не им се кланяй и не им служи".
Кумир или идол, според обяснението на самата заповед се нарича изображението на някоя твар, която е на небето (небесните светила) или на земята (различни одушевени и нeодушевени предмети), или във водата (различни водни животни), твар, на която хората се покланят и й служат вместо на Бога. Тъй че втората Божия заповед забранява да се покланяме на идолите, които са въображаеми божества или изображения на лъжовни богове.
Почитането на светите икони
Тази Божия заповед не забранява да имаме свещени изображения. Това се вижда ясно още в Стария Завет, гдето Бог заповядал на Мойсей да постави в скинията (подвижния еврейски храм) златни свещени изображения на херувими, и то да ги постави в онази вътрешна част на скинията, към която народът се обръщал да се покланя на Бога, т.е. да ги постави в Святая Святих (Изх. 25:18-19). Знае се също, че в храма, изграден от Соломон, вътре на стените били изваяни и изписани образи на херувими; такива имало и на вратите на храма (3 Цар. 6:23-29, 32, 35).
Този пример на изображения в Стария Завет е важен, защото той обяснява, че в Православната църква е правилна употребата на икони.
Думата икона е гръцка и на български език ще рече образ или изображение. Така се наричат в Православната църква свещените изображения на Бога, на явилия се в плът Син Божи - Господ Иисус Христос, на пречистата Негова Майка и на светиите Му. Историята на християнството свидетелствува, че християните от най-дълбока древност почитали иконите и ги употребявали в местата на своите молитвени събрания, а също и по домовете си. Църковният историк Евсевий (+339 г.) предава разказ за неръкотворния образ на Христа Спасителя. Съгласно с този разказ, едеският владетел Авгар, който бил тежко болен, изпратил един художник с писмо до Иисуса Христа, с което Го молил да го посети и изцери. Спасителят взел една кърпа, изтрил лицето Си и на кърпата по чудесен начин се изобразил Неговият божествен образ, който Той изпратил на едеския владетел.
Същият Евсевий свидетелствува, че в Кесария Филипова имало бронзова статуя на Спасителя, поставена от кръвоточивата жена, която Христос изцерил (Мат. 9:20). Евсевий свидетелствува, че сам той видял тази статуя, която била считана от християните за чудотворна и била на голяма почит. А друг църковен историк, Созомен (V в.), добавя, че във времето на Юлиан Отстъпник езичниците строшили статуята, а християните, които я почитали, събрали късовете и ги поставили в храм.
Също има предание, че евангелист Лука бил и художник и нарисувал няколко икони на Божията Майка.
В раннохристиянското време същинската живопис се заменяла със символични и алегорични изображения (котва, феникс, паун, агне, добър пастир, лоза, риба и др.). По-късно, когато християнството външно закрепвало, броят на фресковите, мозаичните и живописните свещени изображения започнал да се увеличава, а самите те станали по-ясни и по-определени. За съществуването на иконопочитание през първите три века, освен красноречивите паметници на катакомбната живопис, са запазени цяла редица важни свидетелства на св. отци и учители на Църквата от първите векове. Но същинското процъфтявана на иконопочитанието започнало от времето на византийския император Константин Велики (324-337). Оттогава се започнало усилено храмостроене, придружено с грижливо украсяване на новопостроениет храмове с различни икони.
Да почитаме иконите като свещени изображения и да ги употребяваме за благоговейно спомняне делата на Бога и на светиите Му не противоречи на втората Божия заповед: иконите служат като книги, написани вместо с букви с образи и предмети. Както изобщо цялото външно богопочитане е способно да възбужда у нас вътрешни религиозни чувства, така и иконите спомагат за нашето вътрешно благоговейно настроение. Почитането на иконите е съгласно с потребностите на човешката припода и оказва благотворно действие върху нравствения живот на християните. За нас, без съмнение, са скъпи изображенията (портретите) на обичаните от нас хора: сродници, приятели, познати, благодетели и др.; ние пазим тези портрети, украсяваме с тях жилищата си, целуваме ги и като че ли върху тях пренасяме любовта и почитта, които изпитваме към изобразените на тях; също така естествено е за нас да имаме и да почитаме свещените изображения на Бога и на Неговите светии.
Образите на Христа Спасителя и Неговата пречиста Майка, образите на ангелите и светиите и на разните свещени събития живо ни напомнят за тия лица и събития. Като ги гледаме, умът ни се храни, волята ни укрепва и сърцето ни се трогва. Световната класическа живопис е убедително доказателство за това.
Употребата на иконите щеше да бъде несъгласна с втората Божия заповед, само ако някой почнеше да ги боготвори. Но ние, като се покланяме на иконите, трябва да имаме съответно разположение на духа: като гледаме светите икони, трябва да устремяваме мислено поглед към изобразените на тях светии, а чрез тях - към Бога.
Като знак за това, че почитането на светите икони не е противно на Бога, служи и този факт, че Господ прави понякога някои икони средства, чрез които излива върху вярващите Своите благодеяния. Такива икони наричаме чудотворни.

Грехове против втората Божия заповед
Общото название на греха против втората заповед е идолопоклонство - обоготворяване на кумири или идоли.
Но освен грубото идолопоклонство, което е било характерно за езичниците, има и друго вътрешно, слабо забелязвано идолопоклонство, на което могат да се отдават хора вярващи в истинския Бог. Към греховете на вътрешното идолопоклонство се отнасят всички греховни страсти, които, като завладяват душата ни, стават нейни идоли, и на тия идоли ние служим вместо на Бога, забравяйки своите задължения към Него и ближните.
Главните прояви на тънко идолопоклонство са следните:
1. Користолюбие, сиреч ламтеж, ненаситен стремеж към забогатяване. [...] "Користолюбието е идолослужение" (Кол. 3:5)
2. Чревоугодие, което се проявява в лакомство, преяждане и пиянство. [...] "техният бог е коремът" (Филип. 3:19).
3. Горделивост, която се проявява в туй, че човек поставя по-горе от всичко своите достойнства и способности, хвали се и се гордее с тях, те стават негов идол. [...]
4. Горделивостта не рядко се придружава от суетност - търсене на празна слава, самохвалство, изявявано в думи или действия. [...]
5. Лицемерие - когато човек, не бидейки по душа благочестив, се старае да проявява външно благочестие, та по този начин да спечели слава пред другите. [...]

Добродетели, предписвани от втората заповед
Като забранява изброение по-горе грехове, втората Божия заповед по косвен път ни учи на следните добродетели:
1. Безкористие и щедрост. Ние сме длъжни да оказваме помощ на ближните в техните телесни нужди: да облекчаваме участта на вдовици и сираци, да изтриваме сълзите на страдащи, да даваме потребното на нуждаещи се за тяхното телесно развитие и укрепване.
2. Въздържание и пост. Добродетелта въздържание е благоразумно употребяване на всички наши сили за живот. Въздържанието е необходимо условие за нашето нравствено съвършенство и потребност за телесното ни здраве и дълголение.
Постът е въздържание от някои видове храна. Той не е само проста умереност в употребяването на храна и питие. Постът е висша степен на въздържанието, което се изисква от нас в определено време, според устава на Православната църква, с особено възвишена цел. Значението на поста е, че той обуздава нашата плът, помага ни да надвиваме страстите си и укрепва духовните ни сили.
Съобразно с възвишената цел на поста словото Божие и Цъквата ни задължават да придружаваме телесния пост и с пост духовен, който се заключава в отбягване от порочни мисли, желания и действия, в молитва и милосърдни дела. Човек може да бъде голям постник и в същото време голям скъперник, чието сърце се намира във властта на сребролюбивия бяс; може да лишава себе си от храна, и в същото време да бъде честолюбец, зает с мечти за слава и придобиване почести; и злодеецът, и хищникът понякога продължително и усилено постят, като се готвят да извършат някое злодеяние: и оскърбеният прекарва дни и нощи без сън и храна, да търси как да отмъсти на обидилия го. Всички такива хора не вършат нравствено дело, не избавят душата си от злото.
3. Смирение и тайно вътрешно добро или истинско , непресторено благочестие. Християнското смирение е не само израз на съзнаване слабостите и греховете, но и искрено признаване, че ако нещо е постигнато, то е постигнато с благодатната Божия подкрепа. Сам Господ Иисус Христос ни учи да бъдем смирени по сърце (Мат. 11:29) и да вършим добри дела тайно - лявата ръка да не знае какво прави дясната (Мат. 6:3), т.е. не само да не изтъкваме своите добри дела пред хората, не само да не разказваме за тях, но дори и да не мислим за тях, да не се хвалим с тях в душата си, да не ги изтъкваме като наша заслуга, а да смятаме себе си слуги негодни, извършили това, което сме длъжни да извършим (Лука 17:10).





Тема FAQ [re: TRl]  
АвторBivsh_Protestant (Нерегистриран)
Публикувано26.11.02 10:20



Bivsh protestanski pastor objasnjava:

Frequently Asked Questions About Icons



Догмат

на триста шестдесет и седемте свети отци на Седмия вселенски събор в Никея (787 г.) за иконопочитанието

Пазим без нововъведения всички с писание или без писание установени за нас църковни
предания, едно от които е за иконописта.

То е съгласно с проповедта на евангелската история и служи за уверение в истинското, а не
въображаемо въплъщение на Бога Слово и за други подобни ползи.

Защото, когато едни неща се показват чрез други, те несъмнено се уясняват едно чрез
друго.

Това е така, ние, ходейки като по царски път и следвайки от Бога внушеното учение на
светите наши отци и преданието на Вселенската църква (пък знаем, че тя е на Духа Свети,
Който пребъдва в нея), с пълна достоверност и грижливо изследване определяме:

честните и свети икони, нарисувани с шарки и направени от дребни камъчета и от друго
годно за такава работа вещество, да се поставят тъй, както изображението на честния и
животворящ Кръст, в светите Божии църкви, върху свещени съсъди и одежди, на стени и на
дъски, в къщи и по пътища, - както иконите на Господа, Бога и Спасителя нашего Иисуса
Христа, и на непорочната Владичица наша света Богородица, така също и на всички свети и
преподобни мъже.

Защото, колкото по-често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези,
които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите, да ги почитат с
целуване и почтително поклонение, - не с истинкото богопоклонение, което, според нашата
вяра, подобава само на божественото естество, но почитане като онова, с което се отдава
чест на изображението на честния и животворящ Кръст, на светото Евангелие и на други
светини чрез кадене тамян и поставяне свещи, - какъвто благочестив обичай имало и у
древните.

Защото честта, отдавана на образа, минава върху първообраза, и който се покланя на
иконата, покланя се на съществото на изобразения на нея.

Така се потвърждава учението на светите наши отци, сиреч преданието на Вселенската
Църква, която открай до край земя е приела Евангелието.



Тема Re: FAQнови [re: Bivsh_Protestant]  
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 11:14



"Днес никой не би помислил да приеме пазенето и почитта, която имаме към снимките и портретите на нашите близки или изобщо на почитани хора като идолопоклонство. В средновековието обаче около два века във Византия се водят спорове относно смисъла на иконопочитанието. Проблемът се поражда както от суеверното отношение към иконата, така и от формалното тълкуване на Втората от Десетте заповеди, която забранява идолопоклонството."







Тема Re: Малко яснотанови [re: TRl]  
Автор24O5 (Нерегистриран)
Публикувано26.11.02 11:21



Три, пред мен е текста на Евсевий Кесарийски, там в 1:13 се разказва странната история за Едеския цар ,която има откровен антиеврейски характер, но абсолютно никъде не се разказва това за кърпата, на която се е отпечатал лика на Исус.Би ли ми посочил точно къде в "Църковна история" на Евсевий Кесарийски се разказва това, защото се боя ,че няма такъв пасаж изобщо....По тази причина те моля да ми покажеш и къде точно е текста за статуята от мед на Исус, ще търся и аз...
Обаче в 2:13 на същата книга се разказва за товда ,че Симон от Самария след като бил изобличен от Петър отишъл в Рим и се представял с някоя си Елена за християнско водач.Обаче неговите последователи,макар,че се наричали християни изпаднали в такова ужасно идолопоклонство, че служели възлияния и кадяли на образите на върху картини на Симон и Елена, както и на книгите им.Това е което открих в Евсевий за иконопочитанието.....



Тема Re: Малко яснотанови [re: 24O5]  
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 11:35



Нека и аз те попитам нещо, досега не съм те питал:

1. Ти, ако гледаш снимка на твоята дъщеричка и и се радваш, на снимката ли се радваш или на дъщеричката си. Тъй и православните би трябвало да почитат иконите като отдават чест на първообраза - на светиите, които са Божии приятели и всички са "едно" в Господа ("тъй и те да бъдат в Нас едно"). Нали и ти искаш да си "в едно" с детето си (заедно във взаимната любов) до сетния си дъх. Ами бъди тогава и в едно с угодилите на Бога Негови приятели и влез в радостта Му.

2. Приел ли си православно свето Кръщение?
3. Когато се молиш, прекръстваш ли се?

Това е засега.

Редактирано от TRl на 26.11.02 11:37.



Тема Re: Малко яснотанови [re: TRl]  
Автор24O5 (Нерегистриран)
Публикувано26.11.02 12:26



1Когато гледам снимка на дъщеря ми си радвам и на снимката и на нея(как хубаво е излязла,как добре фокусира тоя апарят, колко е фотогенична, или колко супер си изкарахме тогава).Обаче по въпроса за това да съм едно с дъщеря ми правя всичко друго, но не и да целувам снимките и , да им се кланям или да ги изнасям пред блока и да обикалям с тях пеейки песни за нашите взаимоотношения, съпровождан от роднините миТи знаеш, че има много евангелисти художници, които са рисували Исус, сюжети от евангелието, случки от цъорковната история, но никога към тези изображения не е имало култ и поклонение, това е дълбоката разлика на нормалното изразяване на отношение чрез изкуството(фотография, живопис, гравюра, кино и т.н.) и иконопочитонието.
2Никога не съм кръщаван в православна църква, кръстен съм от евангелски презвитер ,когато бях на 16 години
3Не се прекръствам когато се моля, при теб с какво е различна молитвата с прекръстване, какво принципно различно преживяваш , в сравнение когато не се прекръстваш?Моля се в името на Отца, Сина и Светия Дух, моля се в името на Исуса Христа.
Очаквам да локализираш твърденията си върху текста на Църковна история от Евсевий Кесарийски



Тема Re: Малко яснотанови [re: 24O5]  
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 13:30



От мене няма какво да очакваш, щом от Божиите приятели не очакваш помощ.
Остани си със здраве.



Тема Re: FAQнови [re: Bivsh_Protestant]  
Автор odolam (фен на bivshija)
Публикувано26.11.02 13:32



най-много ми хареса миропомазаният глагол "уясняват" и благоисихаският израз "внушеното учение".
много пъти съм казвал - как да се доверявам на казаното от някой, който се има сведущ по небесни въпроси, а не знае да говори български?
и се питам докога бившето момче (бъдещ доктор и прочее) и настоящият Три-измерен ще се чувстват у дома си в клуб християнство, когато тук не им е мястото? такова нагло държание обаче типично приляга на православните ...
от друга страна, ако давайки възможност за изява способстваме на бившия да закрепи разпадналия му се духовен живот след разочарованието в петдесятната църква и заглушаваното (засега) разочарование от православната ерес, то моля - нека пише човека, щом това му е отдушника и сламката. всичко обаче е суета бивший и един ден, един ден ще се сетиш, че Исус не е бил православен - Исус ни свърза с Отца, а ти държиш да имаш връзка с Връзката. ок, ок, дано един ден разберете, че това само ви вреди ...

разберете, че основната разлика между БОГ и идолите още от времето на Авраам се е сътояла в това, че НИЕ СЕ КЛАНЯМЕ НА БОГ, КОЙТО НЕ СЕ ВИЖДА И НЯМА НУЖДА ДА НИ ГО ОНАГЛЕДЯВАТ ЗА ДА СЕ РАЗПАЛВА ВЯРАТА НИ !!!

ако някой от пророците прочетеше бръщолевенията за цветни боички и малки камъчета щеше да ви направи на бъз и коприва.

Хайде за поздрав - Исая 57.6

"...каквото рече моя Бог това ще говоря" 3 Царе 18


Тема Re: FAQнови [re: TRl]  
Автор odolam (фен на bivshija)
Публикувано26.11.02 13:51



Три, няма формално и неформално тълкуване на Втората Заповед - разбери това. Има само едно възможно тълкувание - НЕ СИ ПРАВИ КУМИР. Нямате никакво право да ПРАВИТЕ каквото и да е, което да представя небесни реалности (да не почваме пак със Стария Завет и извезаните на завесата херувими и тези над умилостивилището - там изрично пише, че са били направени по модела показан на Моисей на Хорив и по виденията на Давид, вие разбира се такива нямате - всичко е философия и плод на човешки умозаключения)! Защото и друг път съм казвал, че кумирът по смисъла на Стария Завет, както и по смисъла на всички тогавашни и днешни религии, не представлява самата същност на изобразяваното нещо, но препраща към него, както и вие твърдите, че правят иконите. В този смисъл не сте измислили нищо ново - ако си направите труда да прочетете малко за целият египетски или например скандинавски пантеон от богове, богчета и богини ще разберете, че те не са били толкова глупави да мислят, че Тот е бил с глава на крава, а Анубис полу-чакал, но че това е бил за тях преобраз, наситен със значение и символика. Те също не са се кланяли на статуята на бога или на рисунката му (по-красива от вашите), а на същността отвъд. И слънчевият бог Ра е само изобразен като слънце, но НЕ Е, той е повече от това според египтяните. Така че нищо ново , само дето сте паднали в същия трап, в който са падали всички хора от време оно. Апостол Павел потвърждава, че няма никакви богове, но че зад тия идеи стоят бесове. Твърдо вярвам, че именно бесовете са тези, които желаят да принизят духовното ни възприятие за Бога ("с вяра ходим, не с виждане", "дори да сме познавали Христос по плът пак, сега вече, не Го познаваме така") и да опосредстват вярата ни през телесните ни сетива. Това е л у д о с т !

Разберете, големият грях на редовия идолопоклоник от древността не се е състоял в това, че се кланя на кумира си (защото той не се е кланял на него, както вече казахме), а в това, че въобще е правил изображение на божеството, изхождайки от презумпцията, че човек може да си позволи, да дръзне, да бъде дотолкова нагъл и надменен, че да реши да изобрази невидимия Бог !??!??! Ето това е бил винаги проблемът! И днес отново - православието негласно приема принципа, че човек може да изобрази БОГА !!??!??!??!

Никой от вас не успя да ми отговори ЗАЩО Е ИЗОБРАЗЕН ОТЕЦ ПОД КУПОЛА НА АЛЕКСАНДЪР НЕВСКИ ?

на езекиил и йоан и даниил не им стигнали ДУМИТЕ за да опишат какво са виждали (не са разбирали докрай какво виждат), а наш'те религиозни бинбашии хващат четката и чат пат ето ти Бога ...

горко, горко ....

"...каквото рече моя Бог това ще говоря" 3 Царе 18


Тема Re: FAQнови [re: odolam]  
Автор TRl ()
Публикувано26.11.02 14:18



Цитат: "НИЕ СЕ КЛАНЯМЕ НА БОГ, КОЙТО НЕ СЕ ВИЖДА И НЯМА НУЖДА ДА НИ ГО ОНАГЛЕДЯВАТ ЗА ДА СЕ РАЗПАЛВА ВЯРАТА НИ !!!"
. . .
То ТИ, г-не, не кой да е, а ТИ, ако се понапрегнеш и помислиш още "малко", то и Въплъщението на Сина Божий, Господа, Единородния и Единосъщния на Бога Отец, може да ти се стори като нещо обикновено, т.е. не толкова важно нещо, както преди време се опитваше да ни докажеш, че Неговото светло Рождество е обикновено, незначително събитие. Великото, непостижимо за човешкият ум Въплъщение на Господ Иисус Христос, Сина Божий от Духа Светаго и Дева Мария, Който заради нас грешните човеци, заради нашето спасение, стана жива в и д и м а Икона в Плът и Кръв - стана Човек. И не само това, но тази жива в и д и м а от всички Икона живя между човеците и бе пипана, докосвана и гледана от всички и на Нея се покланяха мнозина - без да се срамуват от това.

Господи, Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй нас, грешните.








Редактирано от TRl на 26.11.02 15:06.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.