|
|
|
Тема
|
Орегон
|
|
| Автор |
Richard_Kimble (непознат
) |
| Публикувано | 09.06.10 05:01 |
|
|
Както вече се утвърди, очакванията ми и за Орегон се разминаха с действителноста. Всъщност очаквах огромни секвои из целия щат. Ама нъцки. Колумбия ривър се оказа широка река с индустриално корабоплаване, прецакано на няколко места от ВЕЦ-ове. Единственото интересно нещо в първия един час покрай реката беше шлеп бутан от розов кораб – сигурно капитана е гей. 84-та магистрала върви успоредно с реката която е и граница с Вашингтон и редува скука със страхотни скалисти панорами. Стотина мили преди Портланд стана зелено и планинско.
В Портланд свърших работа, мярнах няколко секвои които бяха високи, но не огромни и се хакнах в Тротдейл – малко градче, по-скоро предградие на Портланд. На паркинга ми се залепи един негър и вика: „Дай да ти измия стъклата, да дадеш некой долар да си купя храна.” Аз обикновено викам "Донт спиик инглиш, донт ъндърсенд ю", ма тоя настоява. Помислих да бръкна да му дам стинки за да се махне, ма ми се виде ногу нахален и му викам Къш къш! След няколко минути го виждам да яде настървено няква суха питка. Ма яде като гладен! И ми стана гадно, че го отрезах. Но тротдейл е готино градче с очарователен исторически даунтаун. Ресторантчета, кафенета с външни масички и барем десетина антикварни магазина. Винаги съм се чудел кво ли продават в тях. Мислех – колела от каруца, трикраки столчета и индиански мокасини. Оказа се обаче че това са едни малки съкровищници. От на баба ми моминския бюфет, през грамофона от казармата на дядо ми, порцеланови коне, шикозни солнички, вехти картини, парцалени кукли и дървени влакчета... бе истински съкровища от джентълменските времена. Като любител на „стрийт пърформанса” разходката по Мейн стрийт ми подейства много зареждащо. Има в тая улица живот и дух. Така окрилен и подхранен от факта че в Орегон няма сейл такси се хакнах в Аутлет мол-а на Тротдейл. От Бен шерман си зех едни джапанки за 12 кинта, от Томи Хилфигер стандартната поло-тениска в синьо и червено за петнайскинта ако ме поканят некъде на голф да съм подготвен. Загледах се в едни 7/8 гащи с много джобове в Армани ама 48$ ми се досвидяха.
На другия ден бях в Кенби – малко градче трийсетина мили югоизочно от Портланд. Нищо впечатляващо освен тоя хвърчиплан.
На Ники дядо му Николай беше неделен шофьор. Имаха малка виличка в с. Осоица, с градинка и десетина кошера. Ма ужасен шофьор. И кьорав. Ма толко кьорав, че една неделя натоварил багажа в колата, запалил двигателя и чака на Ники баба му. Идва бабата и се мръщи:
- Николай? Колата така ли беше?
- Че какво й е на колата?
- Ми няма гуми! – а то някой ги свил нощес. Та вози ни една неделя към Осоица. Шаралее из целото платно, а ние стискаме дръжките в очакване отнякъде да ни натресе някой. Хората ни виждат че сме опасно-смотани и ни изпреварват бързо и отдалече. На Ники дядо му смяташе че всички карат като бесни и през пет минути възмутено викаше „Аман от каубойци по пътищата!” Явно губернатора на Орегон е подобен изкуфелник щото треснал извънредно тъпанарско, ненужно ниско, прегряващо спирачките, несъобразено с географията, тормозещо двигателите, довеждащо до преразход, глупаво ограничение на скороста. Тъпак! Ако не са издъхвали преуморени коне, ако не са препускали дилижансите къде щеше да е тая държава сега? Ако Луис и Кларк имаха ограничение на скороста запада щеше да си седи безлюден. Другото интересно за Орегон е че експедицията на Луис и Кларк е завършила тук. След като стигнали до Тихия океан известно време се чудели от северната или от южната страна на Колумбия ривър да презимуват и си избрали Орегон. Където и да ходя по тяхното трасе, пред очите ми изкачат картини от техните приключения. Например в Блу Маунтинс в източен Орегон боровите гори са толкова гъсти, че технически кон не може да се провре между дърветата, съответно трябва много смелост да се шмугнеш в тия гори без да е ясно къде ли ще стигнеш. За който не знае да кажа че една трета от САЩ преди малко повече от 200 години е била собственост на Франция и се казвала Луизиана. Французите нямали много ясна идея кво да я правят тая дивотия и я продали на САЩ за три цента акъра. Сега тая земя струва поне два пъти повече. Понеже и САЩ не знаели кво са купили натоварили Луис и Кларк със задачата да проверят и опишат новите територии, както и да намерят воден път до Тихия океан с цел развиване на търговията. Мисията била военна и с бюджет от 2500$. Тръгнали с лодки по река Мисури, после с коне, после пеша, пак лодки, пак коне и така около 2 години. Убягват ми значенията на научните постижения на експедицията. Събрали хербарии, описали нови животински видове, картографирали няква малка територия. По-интересно е че експедицията е описана като приключение в дивия запад в едни още по-диви времена. Всъщност аз съм запознат по-подробно само с постиженията им в Саут Дакота. Там например са застреляли първия бизон. Същия ден са убили и 3 елена, 4 пора и 2 патки. 50 човека са имали за изхранване. Там също е умрял и лейтенант Смит, вероятно от апендисит, а на негово място за водач е избран чрез избори сержант Джонсън, като това са и първите избори в западните територии. Но да се върнем на Орегон.
Източната част на 84- магистрала в Орегон е още по-красива, гориста и хълмиста, а трафика е по-спокоен. Почти веднага като влезеш откъм Юта се натъкваш на изоставен завод за вар. Прилича на декор от „Лудия Макс”. След това пътя се вие покрай една бистра рекичка и покрай едни горички навлизаш в Блу Маунтаинс.
След тоя хълм започва сухата прерия в продължение на около 150 мили.
| |
|
|
|
Даниеле, чакам с нетърпение следващите истории. Ако пък събереш всичко (от другия форум) на едно място, ще си Чудомир от 2010. Комплимент, не се обиждай!
Благодаря!
| |
|
|
|
Чудесен разказвач си А защо си взел за ник името на прословутия беглец?
| |
|
|
|
Сигурно, защото се махна от all.bg и някой ....по следите, по следите та тук за да го четем.
На мен той ми звучи, като Джером Джером. Поднася пътеписите си спонтанно, интересно, забавно и разбираемо.
| |
|
|
|
Не знам дали откритията на Луис и Кларк впоследствие са вдъхновили самия "Орегон трейл", но факт е че няколко години след тях, от Мисури към Орегон се втурват около 1000 емигранта. Всъщност сегашната 80-та и след това 84-та магистрала вървят именно по Орегон трейл. Годината е 1840 (+/- 20 години;) Тва са около 2000 мили. С каруци теглени предимно от крави. Групата е голяма и по тази причина нямат проблеми с индианците, но все пак ако някой почне по някакви причини да изостава, никой не го изчаква. А болестите и смърта често са спохождали кервана. В дневниците на една дама от заселниците е описан ден в който изпреварват каруца в която се возят издъхнали люде. Също описва как една от кравите им не е добре, не искала да пие вода и гмай няма да я бъде. Този ден минали само 12 мили за 12 часа. След като влезли в Орегон и прекосили Сините планини, видяли от високото полето от снимката и една част от пионерите решили че точно тези плодородни земи търсят. В средата на полето имало едничък огромен бор, който по късно вандалски отсекли. Месноста нарекли Лоун Пайн. Другите продължили къмто днешен Портланд. В следващите няколко години, по Орегон Трейл дошли още 50 000 емигранти. Днес Портланд е модерен град с всичките му американски показатели. Навири ли се небостъргачи, оплетени като спагети пътни възли с олигофренска архитектура, и не много ужасяващ трафик. Подпрян от планина, като София, пресечен от река Колумбия, като Пловдив, на места с накацали стъпалообразно къщи като в Търново, балканската душица се чуства конфортно тук. Има даже и некво къде мяза на трамвай.
Oт Портланд до Нюпорт най-бързо се стига по 5-та магистрала и при Корвалис фащаш ЮеС20.(Напомнянка: Другия край на юс20 стига до Чикаго което звучи идиотски интересно) Пътя е много живописен - минава през няколко миниатюрни очарователни селца. Едното се казва Врен, а номера в живота на Врен е да окичи стотици туфи с петунии по фенерите на "Главната". Оттам пътя се шмугва в гората и криволичи покрай рекичка, а даже и ЖП линия. Гората на места е толкова гъста че оформя прохладен тунел над пътя. Дърветата предимно иглолистни и огромни, обилно обрасли откъм северната страна с мъх. Ако изкочеше отнекъде Баба Яга на метла нямаше да се изненадам. Пътя е около 50 мили и се взима нормално за около 1 час. Десетина мили преди океана стана мрачно и леко мъгливо. Гората свърши изведнъж, и зад последния завой се показа Нюпорт, което се оказа не много малко, чаровно градче. Ако нямаше мъгла щеше да се види и Тихия океан зад него, а и отиваше към залез слънце та можеше да направя някоя снимка. Завих по ЮеС 101- магистрала на която някой ден ще отделя особено внимание, прекосих моста над залива и се паркирах до бирената фабрика Rogue. На самото пристанище за яхти се намира. Около пристанището пък е разположен парк за каравани, които хем са огромни, хем на пръв поглед не ги забелязах колко са много. При толкова много народ беше някак странно тихо. Започна да се смрачава и мъглата, макар и разредена добавяше леко призрачна атмосфера. Беше си студено и подухваше, нищо че е средата на август. Първата работа, естествено беше да наджапам в морето. Започваше отлив. Подритвах умрели раци по пясъка, щапурках и говорех по телефона. Неусетно се бях озовал на плаваща платформа - док за лодки. Изведнъж нещо огромно пред мен се размърда, водата се разплиска и си изкарах акъла. На платформата беше се излегнал голем тюлен и ми измяука възмутено. Нали се сещате значи колко е студена водата. Забързах към Грозьо да зема апаратчето. На пътя се разминах с шерифа - дебееееел чичо в дебееееел форд екскържън от ауспуха на който излизаха кълбета пара. Шерифа гледаше угрижено към тюлена сякаш казваше "тва момче няма да го бъде". Докато се върна беше сложил две прегради към дока за да не ходят хора да притесняват тюлена. До мен имаше старовремско АрВи с възрастно семейство и внучка. Седяха на столчета отпред и се наслаждаваха на тишината и спокойствието. През прозорците на съседните, по-големи каравани се виждаше типичен домашен уют, настолни лампи с абажури и четящ книга чичо, или пък браузваща в интернет леля.
На сутринта на десетина метра от мене беше спрял риболовен катер с табела :Прясна туна $2.25/lb Чат пат идваха къмпингари и си взимаха риби. На къмпинга има специални места с мивки от неръждавейка и маркучи, където много удобно можеш да изчистиш средно голяма акула. Трима японци оживено плямпаха едновременно и размахваха едно мачете връз една ей тооооолкова голяма туна с ей такова око и ей такива перки!
Rogue ale не е много популярна бира. Двама приятели, маняци-сърфисти решили да си произведат бира в гаража. Получило им се и отворили кръчма. След една година решили да отворят втора кръчма и евентуално да разширят производството. Единия от пичовете - Джак, тръгнал да търси подходящо място и попаднал на една мацка дето правила страхотна мидена супа. Тя насочила вниманието му към тоя парцел в Нюпорт и почнали строежа. Любопитните местни давали по едно рамо за строежа. Един от помагачите някъв скучаещ кибик на име Джон Маер, по късно става и главен пивовар във фабриката. Екипа заприличва на сбирщина от гамени, които 5 пари не дават за правилата на бизнеса. Непрекъснато екпериментират, а неуспешните екперименти под формата на бъчви, безсрамно овикват и наритват в морето. 20 години след старта, Rogue ale притежава само една пивоварна и 5-6 кръчми, а в магазините присъства рядко. Шефа кара 20 годишен Додж пикап и сам товари готовата продукция с мотокара. Изглежда щастлив.
До обяд си остана хладно и мъгливо. Разходих се до самия плаж с надеждата да видя двуметрови вълни. Разгони ми се фамилията от ходене - гледаш го ей там пък то 2 мили. Час и половина ходене и вълни немаше. Даже отлива беше направил плажа полвин километър широк.
| |
|
|
|
Много ме кефиш с твоите пътеписи и това си е.
| |
|
|
|
|