Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 14:41 25.04.24 
Взаимопомощ
   >> Бъдещи и настоящи майки-happy mama
*Кратък преглед

Тема Развитие на детето в норманови  
Автор anaili (член)
Публикувано25.08.03 17:54



Попаднах на това и понезхе бавно се отваря го копирам


Още от сега си признавам, че Вики не е чела това и ги е пообъркала стадиите ама общо взето е в крак

Развитие на детето в норма
Развитието на детето може да се проследи в месеци и години по следните параметри: моторно/двигателно развитие (МР); когнитивно развитие (КР); социално развитие (СР); комуникативно развитие (КР*).
Ако преди, по време или в първите дни след раждането няма повлияване от вредни външни или вътрешни фактори от различно естество развитието на детето ще се доближава до следното описание като все пак трябва да се отчита и индивидуалността на всеки отделен случай.

Първи месец:
МР - движи нормално крайниците си, вдига главата си, когато е по корем, но не може да я задържи; има координиран поглед и фиксация.
КР - плаче, когато е нещастно; предпочита визуални стимули; помни предмети, които се появяват през 2 ? сек.
СР - осъществява визуален контакт с майката; спокойно е, когато го държат; прилепва тялото си към този, който го държи; следва своя схема за сън; усмихва се спонтанно.
КР* - реагира на човешки гласове, което обикновено го успокоява; плаче за помощ;издава звуци на удоволствие.

Втори месец:
МР - движи ръцете си плавно в кръг; удря по предметите; задържа главата си изправена, когато е поставено по корем; всига глава и я задържа с помощ, когато е поставено в седнало положение.
КР - предпочита лица пред предмети; наблюдава ръцете си и ги проследява, докато ги движи; повтаря собствените си движения; вълнува се при очакване на предмет. СР - радва се, когато види хора; има неселективна усмивка; успокоява се чрез смучене; предпочита допира и оралната стимулация пред социалната стимулация; спи по схема близка до тази на семейството.
КР* - поява на гърлени звукове; гукане - издаване на нисък нежен гласен звук /У/.

Трети месец:
МР - волево контролира тялото си; вдига главата и гърдите си, когато е поставено по корем; задържа главата си изправена с лека подкрепа, когато е в седнало положение; преглъща волево; достига и сграбчва; държи ръцете си отворени.
КР - има пълно фокусиране; може спокойно да гледа различни предмети; търси с поглед източника на звука; започва изследователски игри; изследва собственото си тяло.
СР - демонстрира общително поведение; визуално различава различни хора и предмети; разпознава майка си; има избирателна социална усмивка; спи през по-голямата част от нощта.
КР* - гука; поява на единични срички (СГ); обръща главата си, когато чуе глас; отговаря гласово на говора на другите; издава преимно гласни звукове.

Четвърти месец:
МР - може да обръща главата си във всички посоки, когато е легнало по корем или седи; все още не може да достига целта си правилно; може да противопостави палеца си на останалите пръсти; сграбчва малки предмети и ги държи в ръката; слага предмети в устата си.
КР - ориентира се по звуковете; вторачва се към мястото, където предмета е изчезнал; помни визуално между 5 и 7 сек.
СР - има избирателно внимание към лицата; дълго гледа привлекателните и не обръща внимание на грозните лица; гледа към посоката, където е излезнал човека; смее се, когато види деруго бебе; радва се и се смее, когато някой си играе с него.
КР* - появяват се подобни на съгласни звукове; има разнообразни тонове; имитира тонове; усмихва се на човека, който му говори.

Пети месец:
МР - седи с помощ около 30 мин.;обръща се от корем до гръб; може лесно да бъде изправено; може да противопоставя палеца на всеки отделен пръст; мести предметите от едната ръка в другата.
КР - започва да играе; зрително проследява изчезващ предмет; различава познати предмети; може да разпознае цял предмет само по неговите отделни части; има 3 часова зрителна памет; изследва предметите като ги лапа или пипа; помни свои действия и ги имитира по-късно.
СР - реагира различно на усмивки и сърдити физиономии; различава родителите и роднините си от останалите; имитира някои движения на другите; радва се, когато си играят с него.
КР* - различава сърдит от приятелски глас; експериментира със звуковете; имитира някои звукове; реагира на името си; усмихва се и вокализира, когато се види в огледалото.

Шести месец:
МР - Върти главата си всободно; има добро равновесие, седи само; достига добре до предмет с една ръка, сграбчва го и го слага в устата си; държи бутилка; върти се във всички посоки; пълзи.
КР - гледа и достига предметите спокойно и бързо; разглежда предметите; достига, за да си върне отнетите му предмети.
СР - различава социалните отговори; предпочита игрите с хора; лапа си пръста; изследва лицата на хората, които го държат.
КР* - издава различни звукове; вокализира преживяванията си на удоволствие и неудоволствие.

Седми месец:
МР - хваща, прехвърля предмет от ръка в ръка; пораства 1-я зъб; има по-добър контрол над дъвкането и преглъщането; може да яде някои твърди храни;; повдига се наръце и крака; люлее се.
КР - зрително търси играчката, която е изчезнала; имитира физически действия, ако са в репертоара му.
СР - съпротивлява се; закача се (начало на хумора).
КР* - играе с гласните; продуцира няколко звука на един дъх; слуша говора на другите.

Осми месец:
МР - само държи бутилката си; използва противопоставянето на палеца си на другите пръсти; манипулира с предметите, за да ги изследва; опитва се да стане, но все още му е необходима помощ; пълзи.
КР - може да сортира цветове и форми; разпознава размерите на предметите; изследва формата, тежестта, материята, функцията и свойствата на предметите.
СР - държи се добронамерено с връстниците си; силна е връзката с майка му; крещи, за да привлече вниманието.
КР* - избирателно слуша; разпознава някои думи; повтаря ударените срички; имитира жестовете и интонацията на възрастните; ехолалия.
Девети месец:

МР - за кратко стои само; само обикаля; седи без помощ; само сяда и става; изследва с показалеца си; мести си бутилката.
КР - разпознава размерите на предметите; предвижда резултатите от събитията и връщането на хората.
СР - изследва другите бебета; "играе" със семейството си; имитира игри; играе действени игри.
КР* - продуцира лепетен модел; имитира кашляне, свирене, цъкане с език и др; използва социални жестове; употреба на жаргон (думи разбираеми само за него).

Десети месец:
МР - пълзи с крака и ръце; хваща и пие от чаша; сяда от изправена позиция.
КР - посочва частите на тялото си; достига целта чрез метода "проба-грешка"; търси скрити предмети, но обикновено на познато място.
СР - изразява настроения; помага за обличането и храненето си.
КР* - имитира говора на възрастните, ако звуковете са в репертоара му; следва някои инструкции.

Единадесети месец:
МР - стои право само; чрез избутване се изправя от всякаква позиция; качва се по стълби; само се храни с лъжица
КР все повече имитира, свързва свойствата с предметите
СР - търси одобрение; предвижда целите на майка си и се опитва да протестира.
КР* имитира ритми, лицеви изражения и др.

Дванадесети месец:
МР - става само; избутва се да стане от клекнало положение; качва се и слиза по стълби; има завършено противопоставяне на пръстите; използва лъжица, чаша и моливи; пуска предметите без усилие; с помощ прави 1-те си стъпки.
КР - правилно използва предметите; търси мястото, където за последно е бил видян предмета; крие се от околните (игра).
СР - изразява предпочитания към определени хора; изразява разнообразни емоции.
КР* - разпознава собственото си име; следва прости моторни инструкции особено, ако са придружени от зрителна опора "чао"; реагира на интонация за "не"; казва една или повече думи; смесва думите с жаргон.

Петнадесети месец:
МР - радва се на увеличаващата се активност; ходи с бързи наподобяващи тичане крачки; прави няколко стъпки назад и настрани; носи предмети в 2-те си ръце и се клати, докато ходи; хвърля топка сразтягане на раменете; сваля си обувките и чорапите; рисува линии.
КР - имитира малки моторни действия.
СР - търси възрастните, когато остане само; харесва музиката и танците; блъска играчките; имитира вършене на домакинска работа; играе самостоятелно; започва да си играе с нереални предмети.
КР* - посочва дрехи, хора, играчки, животни, които са били назовани; използва жаргон и думи при разговор; има речник от 4-6 думи.

Осемнадесети месец:
МР - върви уверено и тича, но не много добре; пие без помощ; хвърля топка с цяла ръка; скача с двата крака; рисува кръгообразно; има мускулен контрол за нуждите си
. КР - разпознава снимки; разпознава себе си в огледалото; помни местата, където обикновено седят предметите; използва пръчка като играчка; имитира начина на употреба на предметите от възрастните.
СР - изследва реакциите на околните; проверява другите; харесва самостоятелните игри; включва се все повече в игрите на другите деца; храни куклите.
КР*- започва да използва двусловни конструкции (фрази, прости изречения); речникът му се състои от около 20 думи; познава някои части на тялото; обръща се към себе си по име; играе на въпроси и отговори с възрастните.

Двадесет и първи месец:
МР - качва се и слиза по стълбите с помощ или се придържа за парапета; скача, тича, катери се, рита голяма топка, кляка; слага си правилно обувките; реагира ритмично на музика с цялото си тяло.
КР - познава формите; седи само с книга за кратко време; забелязва малки предмети и тихи звуци.
СР - спонтанно прегръща; харесва играчки, телефон, кукла, камион..
КР* - харесва римувани игри; кара хората да му показват нещо; опитва да разкаже преживяното; разбира някои лични местоимения; употребява "аз" и "мой".

Двадесет и четвърти месец:
МР - ходи гладко, гледайки се в краката; тича ритмично, но не може да тръгне или спре нормално; качва се и слиза по стълбите без редуване на краката; може да направи няколко крачки на пръсти; кара колело с три гуми; яде с вилица.
КР - сортира познати предмети; разбира смисъла на ед. и мн. Число.
СР - може да играе ролева игра; представя си, че играчките са живи; харесва паралелни игри; предпочита движещи се играчки; помага на възрастните в лесни домакински задачи; командва околните; споделя чувства, желания и интереси.
КР* - има речник с около 200-300 думи, преди всичко названия на предмети; използва кратки прости изречения; използва някои предлози (в, на) и местоимения (аз, мое, ти), но не винаги правилно.

Три години:
МР - качва се и слиза по стълбите без помощ; ходи без да гледа краката си; марширува, може да ходи на пръсти по-дълго време; запазва равновесие за малко на един крак; може да реже с нож; изследва.
КР - създава изобразителни картини; 1 форма представя няколко неща; сортира основните цветове; може да покаже 2 предмета; разбира думата "две"; харесва игрите с по-малко предмети и повече въображение.
СР - играе в група; докато играе разбира с кого да играе; сменя си реда.
КР* - речник 900-1000 думи; прави изречения с по 3-4 думи. Използва изречения с подлог и сказуемо, но с проста конструкция; играе с думи и звукове; следва по-сложни инструкции; говори за настоящето.

Четири години:
МР - качва се и слиза по стълбите с редуване на краката; прескача предмети; скача на 1 крак; може да пише печатни букви.
КР - категоризира; брои до 5; може да покаже 3 предмета; разбира понятието "три"; познава някои монети.
СР - играе и сътрудничи с другите; ролеви игри.
КР* - има 1500-1600 думи в речника си; задава много въпроси; използва сложни изречения; разказва приказки и говори за близкото минало; има трудности при отговаряне на въпросите "как" и "защо".

Пет години:
МР - има добър моторен контрол; добре усеща тялото си; играе сложни игри; реже месо с нож; рисува добре; чертае линии; пише прости думи; все още няма достатъчно добра координация на очите, за да може да чете; имя изявена водеща ръка.
КР - помни правилата за много дейности; познава своето ляво и дясно, но не и на другите; брой до 13; може да покаже 4-5 предмета; разбира смисъла на повече от три; развива разбиране на понятията "днес/утре", "вчера/сутрин", "обед/вечер", "ден/нощ"; разпознава връзката на частите към цялото.
СР - играе прости игри; избира деца, с които да играе на полов принцип; радва се на драматични игри; показва интерес към групови занимания; играе целенасочено и конструктивно.
КР* - речник 2100-2200 думи; дискутира чувства; разбира -преди, след; не се интересува от реда на думите; следва команди от 3 стъпки; има 90% изградени езикови правила.

Шест години:
МР - има добра обща моторна координация; кара колело; добре хвърля топка; растеж на постоянните зъби.
КР - има по-дълго задържане на вниманието; по-трудно се разсейва от странична информация, когато решава задачи; помни и повтаря 3 цифри.
СР - харесва действени игри; обича да се състезава; събира се с еднакви по пол връстници; превръща егоистичната реалност в по-комплексна гледна точка.
КР* - има активен речник от 2600 думи, а разбира 20000-24000 думи; има много добре оформени изречения.

Осем години:
МР- има по-дълги ръце; по-добри манипулативни способности; почти съзрял мозък; повечето постоянни зъби са налице.
КР - познава ляво и дясно на другите хора; разбира разговорите; знае приликите и разликите; чете нормално.
СР - радва се на публика; научава, че другите имат различни перспективи от 3-то лице; има желание да участва в банда, но също така се нуждае от подкрепата на възрастните.
КР* - говори много; хвали се; вербализира идеи и реални проблеми; размишлява с другите; демонстрира леки трудности при връзки за сравнение.

Десет години:
МР - почти са съзряли всички части и органи на тялото му.
КР - планира бъдещи действия; решава задачи с минимално усилие.
СР - обича игрите, спорта, хобита; открива, че може да е обект на нечии перспективи.
КР* - прекарва много време в говорене; има добро разбиране.

Дванадесет години:
МР - заедно с пубертета започва бързо развитие.
КР - развитие на абстрактното мислене.
СР - имат различни интереси от тези на противоположния пол.
КР* - имат над 50000 думи в пасивния си речник; има изказване като на възрастен човек.



Тема Re: Развитие на детето в норманови [re: anaili]  
Автор anaili (член)
Публикувано25.08.03 17:57





Раждане
Обикновено всички родители много ясно си спомнят раждането на своите деца като особено и най-важно събитие в техния живот. Но има още един човек в чиито живот този ден е единствен и също много важен - раждащото се дете.

До своето раждане човек се намира в една топла, тъмна и тясна среда, която е напълно изолирана, но му създава абсолютен комфорт. Тази среда има една и съща температура със самия него. Кожата му е покрита от слой мазнина, а течна обвивка запълва празнините между неговото тяло и стените на матката. При тези условия няма триене, няма промяна в усещанията, няма промени. Очите на детето са добре развити, но в организма на майката е невъзможно да се гледа и затова те бездействат. Не е нужно и да се диша, нито пък да се преработва храна и затова усещания отвън детето не получава освен да възприема някои звуци и движения. Това обаче е доста приглушено, защото течната среда го изолира от обкръжаващия свят.

Идва моментът, когато тялото на детето трябва да започне да функционира самостоятелно и неговите сетивни органи да получат максимална стимулация от външния свят. От матката детето попада в плътния и еластичен родов път. Тук пространството за движение е много ограничено, но мястото е достатъчно за детето. То по-лесно ще премине родовия път, ако го разтваря с тази част на тялото си, която е най-малка.

Диаметърът на главата на плода е по-малък от окръжността на таза и затова е нормално детето да върви с главата напред и надолу и с гръб към корема на майката. При това положение детето се държи спокойно, а майката диша по-леко, защото между диафрагмата и горната част на матката в началото на родовата дейност се появява малко повече място. Обикновено обаче, когато започнат родилните болки и раждали жени се оказват неподготвени. Може би причината за това е, че тялото на жените се оказва във властта на сили, които не се поддават на съзнателно управление. Затова по-добре е да приемем, че с началото на родилните болки детето сигурно ще се появи на този свят, независимо дали майката взема съзнателно участие в това или не. Нейните мускули ще започнат да се съкращават с определена честота и сила, докато родовия канал бъде напълно отворен. Стените на матката ще започнат да изтласкват плода и ще оказват налягане върху него, докато той се роди. През това време майката не може да поспре да отдъхне или да почака, докато дойде лекаря. Може само едно да преживее всичко това. Още повече, че това не е само стресово изживяване за нея, то е още по-стресово за раждащото се дете. В този момент тялото на майката е само едно средствоза поява на детето и на този свят.

Родилката не може да види как мускулните и съкращения преобръщат тялото на детето, натискат го и му придават съвършена за раждането форма. Тя не знае боли ли го от това детето, изпитва ли то страх. Но всяка родилка трябва да запомни, че новороденото е център на родилния процес и тя може да му помогне мислейки за него, за неговото добро по времето, когато цялото и тяло прави всякакви усилия за неговата поява на белия свят. В този смисъл специалните занимания до раждането значително помагат да се снеме тайствеността от процеса на родовата дейност и бъдещата майка да се научи на това как да помага на този процес.

Особено важно е тя да знае, че в мига на появата на детето тя му е много нужна, защото неговите преживявания са били много по-силни при преминаването през родовия път отколкото нейните. Веднага след като излезе от мекия топъл и тъмен свят, в който е живяло дълго през един тесен проход детето попада в света на светлината, шума, различната температура и цялата му нервна система заработва при нови условия. Сега детето трябва само да диша. Започвайки нормално да диша то се нуждае от почивка. То трябва да разбере, че макар и майчиното тяло да го е изкарало на бял свят, то в този свят съществуват места на покой. Идеалната първа люлка на детето е корема на родилката, който в този момент е мек и отпуснат. Лежейки на него детето се чувства почти толкова комфортно, както и вътре в него. Нека майката се успокои и да полежат тихо с детето. Всякакви звуци могат да изплашат младенеца. Ако в стаята е тихо, топло и обстановката е спокойна по-силен дразнител би била ярката светлина. Ето защо тя трябва да е приглушена. В подходяща атмосфера постепенно дишането на младенеца ще стане равномерно, сбръчканото му личице ще се отпусне, очите ще се отворят, главата леко ще се приповдигне, а ръцете и краката ще се движат по кожата на майката. Ако тя внимателно го поднесе към гърдите си не след дълго то ще започне да прави сукателни движения и ще открие първите човешки взаимоотношения в своя живот. Важно е да знаем, че това е първия контакт на детето с новия за него свят и затова нека да направим всичко възможно младенецът да не изпитва при този контакт неприятни усещания и болка.

Какво трябва да знае майката в първите часове след раждането?
Нормално теглото на новороденото е от 3 300 до 3 500 грама. Средният ръст е от 48 до 52 см.

Момчетата превъзхождат момичетата по височина и тегло. Средната обиколка на главата е около 35 см като показателите обикновено са по-ниски при момичетата и по-високи при момчетата.

През първите наколко дни след раждането теглото на детето намалява. Това е естествено явление, което след неговата адаптация към новата среда се възстановява. Важно е да се знае, че теглото се удвоява чак към 4 - 5 месечна възраст През първата година бебето наддава с около 7 кг и пораства с около 25 - 30 см.

Двигателно развитие
За една година кърмачето претърпява голямо развитие на движенията и действията си. Потребността от движение е присъща на детето от раждането му. Това го доказва връзката между движенията и емоционалните състояния. Стегнатото при повиване кърмаче плаче и се успокоява, когато го развием и му дадем възможност да се движи свободно. Изграждането на двигателни навици на основата на естествената двигателна активност са благоприятен фактор за цялостното развитие на детето.

# През първата година усъвършенстването на движенията е тясно свързано с интелектуалния напредък на кърмачето като основа за неговото общо развитие. Детето, което се движи недостатъчно, получава по-малко впечатления, то има по-ограничени възможности да опознава околния свят. По-важните елементи от двигателното развитие на детето през първата година са: движенията на главата - месец и половина след раждането повечето от децата добре управляват шийните си мускули, за да държат главата си права. С нарастването на теглото на бебето главата престава да бъде най-тежката част от тялото и към третия си месец то се научава да управлява движенията на главата.
# Позата - с подобряване на движенията на главата се изменя и позата на детето. То постепенно се отпуска и престава да лежи в "поза ембрион". Научава се да лежи на гръб. Ръцете и краката започват да се движат свободно. Лежейки по корем то си изпъва краката и върти главата си в двете посоки. Взето на ръце не прилепва главата към тялото на възрастния, а я държи право.
# Движения на ръцете и краката - към три месечна възраст повечето деца се държат така, сякаш собственото тяло им доставя приятни усещания. Ако детето не спи, то постоянно се движи. Махайки с ръце, които ту се появяват, ту изчезват от неговото полезрение детето ги превръща в най-важните си играчки. Движенията на краката престават да бъдат предишните некоординирани потръпвания и все повече заприличват на каране на колело при лежане на гръб. Лежейки по корем при опора на лактите детето повдига не само главата си, но раменете и гърдите от постелката си.
# Преобръщания - още от дву месечна възраст бебето е толкова активно, че по време на спане може да се преобърне от страни на гръб. Към третия месец то усвоява и много по-сложни движения. Вече може да се преобърне от гръб на едната си страна, за да разглежда ръцете и краката си, може да повдигне глава, за да види нещо, което го е заинтересувало.
# Седене - между три и четири месеца любимата игра на детето е следната: на протегнатите ръце на възрастния, то отговаря със силно хващане за тях и ако възрастният леко го притегли, то заема седяща поза. Постепенно това става и без помощта на възрастния. Към 5-тия месец бебето може само да приповдига глава и рамене. В седяща поза детето е с лице към останалите членове от семейството, така че тази поза е особено важна за неговата социализация. Отначало то може да остане седнало съвсем малко като това е най-добре да става в специално кресло, а не върху мека мебел. Към седмия-осмия месец детето се научава да сяда само и да седи устойчиво. Седенето е свързано с едно друго движение
# Пълзене - след като се научи да си повдига главата, поставено по корем детето се научава и да поставя краката си под себе си и да повдига дупето си. През 4-5 месец се наблюдава умението на бебето да отблъсне с ръце рамената си. Почти веднага с това то започва да пълзи, но е необходимо още време, за да се закрепи навика едновременно да се повдига на ръце и крака. Важно е да знаем, че децата започват да пълзят различно. Онези, които са се научили до 7 месец да застават на четири крака почват да пълзят веднага, онези които не могат да застанат на четири крака пълзят по корем.
# Ставане и стоене - това движение се появява винаги след сядането и пълзенето. Тренировката за него трябва да започне от рано. От 4-5 месеца бебето постоянно изправя колена и го прави така ритмично, че създава усещането за подскачане. Към 7 месец бебето започва да става, да стои право и отново да сяда, придържайки се с ръце за опора. Към 9 месец опората му е все по-малко нужна. По това време то усоява и други движения: да застава на колене, да седи клекнало като се придържа с ръце за кратко време.
# Първи крачки - скоро след като се научи да се изправя детето започва да пристъпва покрай креватчето държейки се. На 9-10 месеца бебето ходи пързо покрай неподвижни предмети като се държи с ръце за тях. Скоро то се научава да ходи и покрай гладка стена, опирайки се леко с ръце за нея. От нея то се отблъсква и прави по една - две крачки самостоятелно, придвижвайки се към друг предмет. Това е периодът, в който се научава да ходи с помощта на родителите си. То все още продължава да лази, защото с лазене по-лесно достига до по-отдалечени от него предмети и без чужда помощ.
# Движенията на ръката - още в първите си месеци хаотично махайки с ръка детето яко стиска всичко, което попадне в нея. Също опипва едната ръка с другата. Необходимо е да му се създадат стимули за действие с ръката. Обикновено това са ярки, дрънчащи играчки, закачени над кревата, които могат да бъдат достигнати с протегната ръка. С тях 3-4 месечното дете може да се забавлява продължително и съсредоточено. Към 5 месец сигурно стига, хваща и задържа висящата играчка, а към 6 месец прави това и с една ръка. За развитието на по-сложната координация на движенията е добре да се използват по-дребни играчки. През 5-6 месец бебето се учи да насочва ръка към играчка и да достига предмети лежейки на една страна или по корем. На 6 месечна възраст може да хваща и в двете си ръце по една играчка. Към 8 месец детето се научава да доближава ръката си до предмета с целенасочени и последователни движения, а към края на 1-та си година пряко, без отклонения. През 7-8 месец то започва да държи предметите с пръсти, действие, което ще се усъвършенства към края на годината. Тогава ще се наблюдава, че ръката му все повече се нагажда към предмета: то хваща топката с разперени пръсти, въжето с палец, показалец и среден пръст и т.н.



Тема Периодизация на развитиетонови [re: anaili]  
Автор anaili (член)
Публикувано25.08.03 18:05




Периодизация на развитието

В процеса на нормалното развитие се наблюдават изменения от несъвършеното към по-съвършеното, които настъпват в определено време и са сравнително постоянни и необратими.

Най-кратката дефиниция на развитието го определя като постепенно и относително необратимо във времето изменение на организма. За психичното развитие е характерно, че то не протича гладко, без прекъсвания. Има периоди, в които възникват малък на брой психични образувания, периоди, в които вече възникналите образувания не се проявяват и периоди, в които с детето се случват много неща, както в психичния живот, така и в поведението.

Целият процес на психичното развитие може да се проследи като поредица от "стъпки", водещи до определени "цели". Тези цели се дефинират като задачи на развитието, които личността трябва да изпълни, за да продължи процеса на развитието си.

Една от най-разпространените периодизации на развитието, имаща голямо приложение в масовата диагностична практика е следната:
# Пренатален период (преди раждането)
# Новородено (0 - 6 седмица)
# Кърмаче (до 1 година)
# Яслена възраст (1 - 3 години)
# Предучилищна възраст (3 - 6/7 години)
# Начална училищна възраст (6/7 - 10/11 години)
# Пубертет (11 - 15 години)
# Юношество (15 - 18 години)

Друга периодизация, която обхваща целия жизнен цикъл на човека и затова дава по-големи възможности както в психодиагностичната, така и в психотерапевтичната практика е тази на Ерик Ериксон.

Той е роден в Германия в датско семейство. През 1927 година започва да преподава във Виена в училище за децата на пациенти и приятели на Зигмунд Фройд. Там Ана Фройд го насочва към занимания с детска психоанализа. През 1933 година емигрира в Дания, а после в САЩ, където започва работа като детски психоаналитик. През 1942 година е избран за професор в калифорнийския университет. През 1960 година става професор в Харвард, където чете популярния курс "Човешкият жизнен цикъл". През 1968 година излиза най-известната му книга "Идентичност, младеж и криза". Периодизацията на човешкото развитие на Е. Ериксон дава големи възможности с интерпретацията на проблеми като: кризата на идентичността, негативната идентичност, базисното доверие, ролята на средата в развитието и др.

1. Младенчество (базисно доверие срещу недоверие - надежда). В основата на този етап стой майчината грижа.Майката трябва да представлява за детето, че тя е достатъчно надеждна, за да задоволи и регулира неговите потребности. Самото дете също вдъхва надежда у възрастните и ги изпълва с желание да дават надежда; то събужда у тях сила, която те на свой ред са готови да потвърдят в преживяването на грижата. При болка или забавяне на задоволяването, а също и безжалостното отбиване правят този стадий първообраз на едно чувство за изоставеност и безпомощен гняв. В психопатологията това може да доведе до отдръпване, прояви на психотични състояния или крайни форми на пристрастяване.

2. Ранно детство (автономия срещу срам, съмнение - сила на волята). Това е стадият при който се достига до психосоциална автономия. Тя е възможна благодарение на бързото развитие на двигателната сфера (мускулите, способността за придвижване), вербализацията и ранните форми на мислене. Стадият е изключително важен, защото от него зависи по-нататъшното съотношение между добрата воля и упорството. Срамът е отчуждението, предизвикано от това, че си изложен на показ и съзнанието, че си наблюдаван с неодобрение. Оттам се поражда и съмнението, идващо от несигурността в собствената воля и в тези, които биха господствали над нея. От този стадий възниква склонността към натраплива свръхподатливост или към импулсивно предизвикателно поведение. Ако срещне пречки в постепенното нарастване на автономията детето може да бъде завладяно от склонност към безкрайно повторение и да бъде развито жестоко поведение. Ранното съмнение в себе си може да намери израз по-късно в появата на натрапливи неврози или параноичен страх от критика.

3. Възраст на играта (инициатива срещу вина) - на 3-4 годишна възраст детето започва да разбита ролите на възрастните и започва да играе ролите достойни за подражание. То развива чувство за инициатива. Свързва се с връстници и по-големи деца и с удоволствие се включва в техните игри. Това е период на бързо учене, на усвояване на нови дейности. Детето започва да осъзнава половите различия. В този период е известен конфликта между неограничената инициатива и потискането или забраната. По-късно в патологията това може да намери израз в проявите на истеричното отрицание, обща или полова подтиснатост.

4. Училищна възраст (сръчност срещу малоценност). Половото узряване е отложено, латентен период. Детето се насочва към усвояване на технически умения и знания. Училището измества играта. В този етап е важно да не се развие чувство на неадекватност. Ако детето се разочарова от нивото на сръчността си или от положението си между своите партньори, то може да загуби смелостта си да учи нататък.

5. Юношество (идентичност срещу обърканост на идентичността). Бързо подрастващите младежи са изправени пред вътрешната революция на пубертета и пред все още неосезаемите задачи на възрастните. В този момент те са заети най-вече с психосоциалната си идентичност и с нагаждане на недоразвитите си способности и умения към професионалните образци на културата. 6. Ранна зрелост (близост срещу изолация)

7. Зрелост (сътворяване срещу застой)

8. Старост (цялостност срещу отчаяние)…



Тема Скала за психомоторно развитие [re: anaili]  
Автор anaili (член)
Публикувано25.08.03 18:10




Скала за психомоторно развитие

Документът представя психомоторното развитие на детето по следните параметри:
- двигателни функции (д)
- зрително-моторна координация (к)
- езиково развитие (е)
- социално развитие (с)
Развитието на детето се проследява в месеци (до 30-ти месец) и в години.

1-ви месец
1. вдига глава от време на време от установено положение - (д)
2. легнало по корем, вдига глава от време на време като леко я поклаща - (д)
3. легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене - (д)
4. реагира на шума от звънец - (к)
5. следи за кратко време предмет - (к)
6. фиксира погледа си върху познато лице - (к)
7. стиска пръста, който му подават - (д)
8. издава леки гърлени звуци - (е)
9. престава да плаче, когато са доближат до него или му се говори - (с)
10. прави движения, наподобяващи смучене преди кърмене - (с)

2-ри месец
1. държи добре изправена главата си за кратко време - (д)
2. легнало по корем повдига глава и рамене - (д)
3. легнало на гръб задържа главата, когато се опитват да го изтеглят чрез подкрепа - (д)
4. следи с очи лицето, което се движи в стаята - (к)
5. следи хоризонтално движението на предмет от едно положение до друго до 180* - (к)
6. реагира с мимика при приближаване на познато лице до него - (с)
7. обръща се от страна на гръб - (д)
8. издава повече звуци, предимно гласни - (е)
9. престава да се движи или обръща глава, когато му говорят - (с)
10. усмихва се на познати лица - (с)

3-ти месец
1. поддържа главата си добре изправена - (д)
2. ляга по корем и се опира на предлакътниците - (д)
3. гледа куб поставен на масата - (к)
4. държи здраво дрънкалката и я разклаща с резки неволеви движения - (к)
5. върти глава, проследявайки движението на даден предмет - (к)
6. усмихва се в отговор на усмивка - (с)
7. сграбчва чаршафа и го тегли към себе си - (д)
8. вика, продължителна вокализация - (е)
9. оживява се при появата на биберона или при приготовление за сучене - (с)
10. играе с ръцете си и ги разглежда - (с)

4-ти месец
1. лежи по корем и държи краката си изтегнати - (д)
2. лежи по гръб и повдига главата и раменете си при подкрепа - (д)
3. поставено пред масата опипва края и - (к)
4. гледа предмет (бонбон) поставен на масата - (к)
5. легнало по гръб започва движения, опити за придвижване - (к)
6. легнало по гръб разклаща дрънкалката, която е в ръката му и започва да я разглежда - (к)
7. открива лицето си от чаршафа - (д)
8. издава звуци, когато някой му говори - (е)
9. смее се с глас - (с)
10. обръща глава към този, който го вика - (с)

5-ти месец
1. седи с леко придържане - (д)
2. легнало по гръб прави движения да се освободи от пречещата му завивка - (д)
3. хваща кубче или предмет при допир - (к)
4. държи предмет поставен в ръката му и гледа друг - (к)
5. протяга ръка към подаден предмет - (к)
6. усмихва се пред огледало - (с)
7. придърпва дрънкалката, паднала до ръката му - (д)
8. издава радостни звуци - (е)
9. открива се с движения, подобни на каране на колело, хваща се за бедрото или коляното - (с)
10. смее се и вокализира, манипулирайки с играчките - (с)

6-ти месец
1. изправено понася част от теглото си - (д)
2. легнало по гръб издърпва кърпата поставена на главата му - (д)
3. вдига предмет от масата, гледайки го - (к)
4. държи 2 кубчета по 1 във всяка ръка и гледа трето - (к)
5. седнало, хваща с ръка предмет, разклатен пред него - (к)
6. удря върху масата или я търка с лъжицата - (к)
7. може да седи продължително време с подкрепа - (д)
8. търкаля се - (д)
9. хваща краката си с ръце - (с)
10. различава познати от непознати лица - (с)

7-ми месец
1. седи кратко време без опора - (д)
2. седнало с опора маха кърпата поставена на главата му - (д)
3. хваща 2 кубчета по 1 във всяка ръка - (к)
4. взема бонбон, загребвайки го - (к)
5. хваща и повдига чашата за дръжката - (к)
6. протяга ръка към огледалото и гали своето изображение - (с)
7. премества своите играчки от 1 ръка в друга - (д)
8. вокализира срички - (е)
9. слага своите крачета в устата си - (с)
10. може да яде гъста каша с лъжица - (с)

8-ми месец
1. повдига се от седнало положение, когато го придържат - (д)
2. легнало по корем маха кърпата поставена върху главата му - (д)
3. взема трето кубче оставяйки едно от двете, което вече е държало - (к)
4. хваща бонбон с помощта на палеца - (к)
5. търси падналата лъжица -(к)
6. изследва звънеца с интерес - (с)
7. обръща се от гръб по корем - (д)
8. участва в играта "криеница" - (е)
9. играе като хвърля предметите на земята - (с)
10. забавлява се като удря два предмета един в друг - (с)

9-ти месец
1. задържа се право с опора - (д)
2. седи без подкрепа и маха кърпата поставена върху главата му - (д)
3. повдига преобърнатата чаша и намира скрития предмет - (к)
4. хваща бонбон между палеца и показалеца - (к)
5. привлича предмет към себе си като използва помощна връвчица - (к)
6. звъни със звънчето - (с)
7. опитва се да ходи при подкрепа подмишниците - (д)
8. казва думи от 2 срички - (е)
9. реагира на някои познати думи - (с)
10. прави жестове изразяващи "благодаря ", "браво", "довиждане"

10-ти месец
1. изправено с опора повдига единия си крак - (д)
2. открива играчка под кърпа - (д)
3. поставя кубче в чашата след показ без да го изпусне - (к)
4. търси бонбон с пръсти в чашата - (к)
5. издърпва кръкче от поставка - (с)
6. търси топчето на звънеца - (с)
7. само се изправя - (д)
8. повтаря чут звук - (е)
9. разбира забраната и спира действието по нареждане - (с)
10. пие от чашата или от каната - (с)

12-ти месец
1. върви с помощ като го придържат за ръка - (д)
2. взема трето кубче, гледайки 2, които вече държи - (к)
3. пуска кубче в чашата - (к)
4. имитира шума на лъжицата в чашата - (к)
5. нанизва кръгчето на поставката - (к)
6. след показ започва слабо да драска - (к)
7. изправено се навежда, за да вземе играчката - (д)
8. казва 3 думи - (е)
9. извършва дадени действие по нареждане - (с)
10. повтаря действия, които го карат да се смее - (с)

15-ти месец
1. ходи само - (д)
2. строи кула от кубчета - (к)
3. пълни чашата с кубчета - (к)
4. пуска топче в бутилка - (к)
5. по инструкция нанизва кръгчето на поставката - (к)
6. драска върху лист по инструкция - (к)
7. катери 4 стъпала - (д)
8. казва 5 думи - (е)
9. показва с пръст това, което иска - (с)
10. пие само от чаша - (с)

18-ти месец
1. докосва балона с крак - (д)
2. строи кула от 3 кубчета - (к)
3. обръща страници от книга - (к)
4. бързо изсипва топчето от шишето - (к)
5. поставя на мястото кръгчето, когато някой обърне поставката - (к)
6. наименова 2 изображения или посочва 2 изображения - (е)
7. изкачва стълбата само като се придържа - (д)
8. казва най-малко 8 думи - (е)
9. служи си с лъжица - (с)
10. пита за гърнето, може да се задържа - (с)

21-ви мвсец
1. рита топката след показ - (д)
2. строи кула от 5 кубчета - (к)
3. прави "влакче" от кубчета - (к)
4. по инструкция поставя кубчетата на 3 различни места - (с)
5. поставя квадрат на мястото му в дъската - (с)
6. посочва 5 части от тялото върху кукла - (е)
7. слиза от стълбата чрез придържане - (д)
8. свързва 2 думи - (е)
9. иска да пие и да яде - (е)
10. подражава простите действия на възрастния - (с)

24-ти месец
1. рита топка по инструкция - (д)
2. строи кула най-малко от 6 кубчета - (к)
3. опитва се да прегъва листа на 2 - (к)
4. имитира една черта - (к)
5. поставя 3 парчета върху дъската - (с)
6. именова 2 или показва 4 изображения - (е)
7. качва се и слиза само по стълбата - (д)
8. съставя фрази от повече думи - (е)
9. наименова се с презимето си - (е)
10. помага при подреждане на нещата му - (с)

30-ти месец
1. опитва се да стои на един крак - (д)
2. строи кула от 8 кубчета - (к)
3. построява по модел мост от 3 кубчета - (к)
4. имитира вертикална и хоризонтална линия - (к)
5. слага на място 3 фигури при обърната дъска - (к)
6. наименова 5 или показва 7 изображения - (е)
7. може да носи пълна чаша с вода без да я разлее - (д)
8. употребява "Аз" - (е)
9. обува обувките си - (с)
10. не се изпуска през нощта - (с)

3 години
1. построява мост от 5 кубчета
2. съединява пъзел от 2 части
3. сравнява 2 линии
4. копира кръг
5. изпълнява 3 действия по инструкция
6. повтаря 6 срички

4 години
1. копира квадрат
2. сгъва лист по диагонал
3. описва картина
4. изпълнява 5 инструкции
5. повтаря 3 цифри
6. познава 13 думи изразяващи действие

5 години
1. строи стълба от 10 кубчета
2. възпроизвежда сложна фигура
3. прави пъзел от 4 части
4. различава сутрин от вечер
5. повтаря 12 срички
6.изброява 4 кубчета

6 години
1. построява стълба от 10 кубчета след скриване на модела
2. прерисува ромб
3. оформя човешка фигура ор отделни части
4. изброява 13 кубчета

Тази таблица е информативна и позволява да се проследи развитието на детето от раждането до 6 годишна възраст. При всяко дете трябва да се отчитат индивидуалните особености. Ако намирате голямо несъответствие между посоченото тук и уменията на вашето дете се консултирайте със специалист - лекар, психолог, логопед, специален педагог…



Тема Re: Развитие на детето в норманови [re: anaili]  
Автор bebinka (julska mama)
Публикувано25.08.03 18:13



mnogo e interesno
Prodyljavam da cheta


Olivia,15-07-03,3,600 kg.-50 cm.

Тема Предложение към Mammaнови [re: anaili]  
Автор danii (търсеща)
Публикувано25.08.03 19:16



Много полезна информация. Ако може да се включат линковете в сайта.



Тема Re: Развитие на детето в норманови [re: anaili]  
Автор maiche (новак)
Публикувано25.08.03 20:41



Много интересна информация, и ние горе-долу се вписваме.




*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.