|
Тема
|
Въпрос към Св. Скромни
|
|
Автор |
HeaндepтaлeцaДжo (фанат от гУрЪтЪ) |
Публикувано | 28.09.13 21:47 |
|
Да пораздвижим малко форума.
Винаги съм се чудил, защо совалката, като излита, прави по някое време оборот на 90 градуса.
Хубаво, при параболата явно е по-добре, резервоарът да е е отгоре, по някакви причини, сигурно по-лесно се управлява. Но защо не излита директно обърната така, а трябва да се върти.
Между другото, в някаква книга на "конспиратори" за Лунната програма, един от аргументите беше, че Аполо не се въртял като совалката (то цилиндрична ракета защо да се върти, като е симетрична, ама карай), та затова излитането било "фалшиво".
Редактирано от HeaндepтaлeцaДжo на 28.09.13 21:47.
| |
|
Винаги съм се чудил, защо совалката, като излита, прави по някое време оборот на 90 градуса.
Мисля, че отговорът ти е . При затруднения с превода, свиркай.
Ето още информация по случая:
Shortly after clearing the tower, the Shuttle began a combined roll, pitch and yaw maneuver that positioned the orbiter head down, with wings level and aligned with the launch pad. The Shuttle flew upside down during the ascent phase. This orientation allowed a trim angle of attack that was favorable for aerodynamic loads during the region of high dynamic pressure, resulting in a net positive load factor, as well as providing the flight crew with use of the ground as a visual reference.
Между другото, в някаква книга на "конспиратори" за Лунната програма, един от аргументите беше, че Аполо не се въртял като совалката (то цилиндрична ракета защо да се върти, като е симетрична, ама карай), та затова излитането било "фалшиво".
В същата статия пише, че Сатурн V, използвана като носител в програмата "Аполо", също извършва този маньовър.
Редактирано от Уoтcън на 16.10.13 17:38.
| |
|
Благодаря.
| |
|
Благодаря.
Моля!
Редактирано от Уoтcън на 17.10.13 15:01.
| |
Тема
|
Просто казано: опазване на крилете
[re: Уoтcън]
|
|
Автор |
Св Скромни (стар клубар) |
Публикувано | 16.11.13 01:47 |
|
Отношението на Совалката към траекторията при излитане е буквално циментирана от позицията на изстрелване площадката. Отношението по време на изкачване, обаче, е замислено да пази крилете (и опашката) от прекалени аеродинамични натоварвания. И Совалката се "извъргалва" след излитане, от отношението насилено от изстрелване площадката към отношението за изкачване.
До колкото си спомням, от начало извъргалването беше при по-висока скорост и по-високо, така че маневрата не бе така лесно забележима от наблюдатели на земята. Май целта беше Совалката да е в стабилен полет, и тогава чрез сравнително скромни отклонения в двигатели сопла да бъде извъргаляна. След като добихме солидна представа за аеродинамиката и тяговия контрол, посмяхме да извъргалваме Совалката в по-ниска скорост, по-близко до погледа на земни наблюдатели. И като че ли чак тогава публиката "откри" маневрата.
За да сведем до минимум аеро натоварванията на крилете, елевоните (контролните плоскости) следваха програмирани отклонения. Всяко облекчение в натоварванията беше ценно - защото Совалката летеше, в траекторни отсеци, много близо до структурните си граници.
За Сатурн 5... Може в някои полети да е имало извъргалване. Външната форма може да е приблизително ос-симетрична (знаем, че не е - но приблизително е), но маса качествата на цялата скачена ракета не са. Типично, маса центърът не лежи по оста. И виждаш как заради аеро натоварванията на стърчащи съставки (не-симетрични външни тунели за контролни кабели, тръби, прочие) и за полет контрол заради несиметричния маса център, току се наложило извъргалване. Примерно Арес 1-Хикс, уж ос-симетричен, имаше извъргалване. Май там основната причина беше несиметричният маса център.
| |
|
а тук има още неща !
| |
|
Открих, защо Сатурните се "въргалят":
На кратко, защото не излитат в екваториална орбита, а към Луната, която всеки път е на различно място, под различен ъгъл спрямо земната орбита.
Та най-лесно било да се извърти ракетата според наклона, който ще заеме, за да се запази позицията на астронавтите същата спрямо земята и траекторията, а после да я наклонят.
| |
|
последния в списъка на халифата
5.33_4.27.02*2.5.4.09
| |
|
|
|
|