|
Тема
|
Технически въпрос за Модесто
|
|
Автор |
Exhemus (овчар) |
Публикувано | 17.11.14 18:09 |
|
Свети, пиша ти в Авиация, щото май Космонавтика не я посещаваш.
Я, като баш спец ме освети по следния въпрос:
Понеже от бая години ни дават по ТВто да се пулим в гъзовете, тъй де соплата на ракетите, забелязах, че има известна разлика между руските и хамериканските сопла:
Руските следват Лавал точ в точ, т.е. завършват на края си като права тръба.
Хамериканските сякаш са отсечени в коничната си част и като ги гледаш, сякаш пръскат струята? Не вярвам това да е недомислица, а обратното? Американските повече приличат на плитки конични кофи?
Ха сега обясни защо си ги изчислил такива?
Тук съм за да разговарям с философи, овце си имам!
| |
|
Май сравняваш сопла на двигатели замислени за действие на различна височина.
Двигатели за ниско надморско ниво нямат нужда да "търкат" изхождащите газове (и да ги забавят, снижавайки тяга и ефикасност), защото заобикалящата атмосфера сама "стяга" струята от соплото. Двигатели за високо надморско ниво предпазват от преждевременно "разсейване" на струята.
Освен това, един и същи двигател, но сложен на различен носител, и оптимизиран за максимална тяга и ефикасност за различна височина, ще има различна форма на соплото. Ако двигателят има контролируема тяга, някой път вместо да бъде променяно соплото, просто бива контролиран горивния поток.
| |
|
Всъщност, ракетната тяга се получава от два ефекта:
1. Запазване на инерция (целта е отходните газове да напускат гърлото на горивната камера максимално бързо), и
2. Налягането, упражнено от отходните газове върху соплото.
Двата ефекта до някъде си пречат; примерно, добиването на максимална газова скорост може да намали налягането върху соплото, и добиването на максимално налягане върху соплото може да забави газовата скорост. Някой път има спор дали газовата скорост трябва да бъде мерена в гърлото на горивната камера, или в изходната плоскост на соплото.
С други думи, има различни модели за оптимизация на формата на ракетни двигатели сопла. И след анализи и ръкомахания, истината се показва чрез изпитания. Но някой път за двигател да достигне до тяга изпитание, толкова пари са вляти в него, та даже ако изпитанието покаже не-перфектна оптимизация, следва ново ръкомахане и духане на топъл въздух за отчитане на други параметри, като леснота за производство, надеждност, и прочие.
Между впрочем, мекотяшът за изчисления на ракетни двигатели струи е пазен като промишлена тайна.
Да се върна обратно към въпроса Ви: разликата във формата на сопла между различни двигатели е функция на оптимизацията на двигателите. И там май всеки производител си има предпочитан метод.
Редактирано от Santo Modesto на 19.12.14 04:23.
| |
|
Благодаря, Свети, за разясненията, от които става ясно, че нищо не е ясно. А аз си мислех, че от времето на великия Бернули всичко е станало просто като гъбена чорба.
По телевизора дават най-често кадри от излитане, така че моите сравнения са от атмосферната част от полета. Американските ракити бълват кълбета наляво и надясно, докато руското по прилича на струя, а пък китайското си е перфектна струя с периодични възелчета като бамбуково стъбло. Ама това сигурно са нежеланите акустични ефекти?
Понеже американците са най-пекани, ще заложа, че те са заложили повече на налягане, отколкото на скорост. Сигурно така е по-добре от гледна точка на усвояването на горивото? При малка скорост то има време да се размеси и да изгори вътре.
Тук съм за да разговарям с философи, овце си имам!
| |
Тема
|
Има и друг фактор за външния вид на следата
[re: Exhemus]
|
|
Автор |
Santo Modesto (стар клубар) |
Публикувано | 12.07.16 17:42 |
|
Големите кълбета дим от американските носители са от твърдо гориво двигатели, които са доста широко прилагани. Чистите стройни струи са обичайно произведени от течно гориво двигатели, и в тези струи се виждат "шок диамантите". До като в струите от твърдо гориво, заради "разнородните" съставки на отходната газ, и векторната "разбърканост" на газта още от преди да влезе в соплото, такива шок диаманти практически не се получават - или ако се получат, трудно се забелязват.
Отходните газове от течно гориво двигатели сравнително лесто могат да бъдат "изправени" и разширени / ускорени през соплото, и струята е съставена от почти перфектно успоредни поточни линий, заради което струята е стройна.
Отходните газове от твърдо гориво двигатели съдържат различни съставки, вкл. метални окиси (друга дума за пясък). Тези газове биват произведени в горивна камера която непрекъснато променя форма и обем, така че газовете когато влязат в соплото за да бъдат разширени / ускорени, те вече са така векторно разбъркани, че краткото време в соплото не успява да ги изправи. Отделно че твърдите частици в газовете постоянно ерозират соплото, особено шийката му, и това постоянно променя геометрията на разширение / ускорение. И ето я кълбестата струя.
| |
|
|
|
|