Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 13:11 16.12.24 
Технически науки
   >> Авиация
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | (покажи всички)
Тема Откъслек от старо писмо...нови  
Автор Cв. Ckpoмни (ентусиаст)
Публикувано02.02.03 02:16



Откъс от старо писмо, писано от Скромно Ваш:

..."Сегашния полет на ОВ-102, КПС-107 (изтрито). И то не бяха проблеми, не беше чудо! Каквото имахме за КПС-113, та от суеверие Полетен Контрол пре-номерираха полета на латинско CXIII, било е пикник в сравнение със КПС-107!

Преди екскурзията се наложи да анализирам дали совалката може да лети на връщане със запецнала флапа. За целта трябваше да изменям програма, използвана за анализи на аеродинамичен контрол - защото програмата първоначално беше замислена изрично да работи с флапата - че да пази елевоните от разместване извън специфичен режим - че да не се стига до разтапяне на изолационни плочки по тях... Хеле, успях, и даже научих млад колега "ученик" (учех го да ме замести - когато отказвах да дойда в Тексас) как да я върти. Плюс завърших моите анализи и ги представих. Завърших точно в Петъка, точно преди Неделята да тръгнем с кораба! (13 ДЕК 2002; б.а.)

След 2 Януари дължех пред-полетния анализ. И се оказа, че същите проблеми (с двигачите) които можем да имаме с флапата - същите двигачи имали кормилото и въздушната спирачка! Хайде още анализи да видим дали совалката може да лети със запецнато кормило и спирачки! Това до последния момент преди излитане. Тъкмо КПС-107 излетя - и прас парче от изолация на Външния Резервоар да се отгази и да се натресе косо точно зад водещия ръб на крилото! Облак от отломки! Надеждата е - отломките са раздробената от сблъсъка пяна! Сега разни батковци с разни специални джаджи гледат от някъде положението със засегнатите изолационни плочки... И очакваме възможни аномалий при влизане от космоса, заради нарушена аеродинамика и от там топлинен режим... Да кацне КПС-107, и да мирнем! "...

Засегнатите от изолационния откъслек плочки са пред ляв колесник капак, към водещ ръб на крилото. Аеродинамични усложнения биха възникнали при транзиция от слоесто към завихрено обтичане, която ще бъде подтикната по-рано от обикновено (от грапавината на повредените плочки) и ще бъде асиметрична. Нарушеното обтичане, обаче, върви покрай водещия ръб, и е в силен положителен налягане градиент - следователно асиметрията няма да е осезаема. Номинална транзиция за ОВ-102 е към Мак 12; ранна транзиция би била към Мак 15, почти невероятно към Мак 18. Транзицията типично е подтикната от промяна в крена.

В случая загубите на топлинни данни са точно в лявото крило, около левия колесник. Загубата на данни, без отчетена промяна в температурни нива, на мен ми подсказва разтапяне на жици между топлинен чуствител и цифроващо устройство. Структурното разломяване е започнало към Мак 18, прекалено рано за ранна транзиция... Но точно в смяна на крена - което е спусък за транзиция...

Според мен повредата в плочките е била достатъчно дълбока че топлинен пробив да е отслабил структурата, вследствие на което даже в слоесто обтичане съчетание на топлинни и аеродинамични натоварвания да е откъртило лявото крило.

Въпросът е: батковците които са гледали със (ползвани за шпионаж) джаджи... Дали не са искали да погледнат - сакън да не се разбере колко силно виждат и целият свят им е прозрачен - или не са видяли - или нещо друго... Или не са можели да видят - защото реалността не е филм с батковци виждащи всичко по света и у нас на екрани в забързано и забавено действие на пред и на зад... Ако се знаеше, че повредите в топлинните плочки са толкова дълбоки - совалката щеше да ползва различен режим за влизане в атмосферата, с подобрена вероятност за оцеляване. В случая КПС-107 влизаше с номинален режим.

Ще има разследване. Ще видим. Данните написани тук са вече били изнесени на обществено достояние. И за това смея да ги пиша. По-нататък... Козирувам и си затварям устата.

С поздрави! И Бог да прости!



Тема Re: Откъслек от старо писмо...нови [re: Cв. Ckpoмни]  
Автор Swebus ()
Публикувано02.02.03 05:18



Св. Скромни,

Благодаря (благодарим) ти за тия уточнения. Сега отделните късчета информация, които извличах днес от целия информационен поток обливащ ни по новините почнаха да ми се вързват.

Ще чакам с нетърпение момента с които нещата няма да са забулени в секретност за да хвърлиш малко светлина на въпроси от типа:
Как се е стигнало да това че на няколко поледователни полета от приблизително същия участък на външния резервоар се откачат късове от изолацията? (поне според интервюто с Ron Dittemore излиза така?!)

Значи ли това че нещо в режима на полетите е променено така че вибрациите са нарастнали и то до толкова че се откачат парчета от изолацията??

Ron Dittemore каза нещо в смисъл че производителят резервоарите (в мисля Луизиана) трябва да проведе изпитания какво точно става?

И разбира се вярно ли е че при един от предишните полети подобен къс е ударил на причинил деформации на един от твърдогоривните носители?

Бог да прости астронавтите! Дано почиват в мир!



Тема Re: Откъслек от старо писмо...нови [re: Swebus]  
Автор onufriii (онесен)
Публикувано02.02.03 16:05



А на мен ми е любопитно защо се откачат парчета от резервоара?

Граждани, борете се с антиобществените прояви, въздържателите и непротивопиянствувателствувайте!


Тема Re: Откъслек от старо писмо...нови [re: onufriii]  
Автор King_Rat (спокоен тип)
Публикувано02.02.03 16:54



Така като гледам ускорителите са хванати за него. Докато работят сигурно му е доста спечено.

Майката природа е ку4ка!


Тема Re: Откъслек от старо писмо...нови [re: King_Rat]  
Автор Swebus ()
Публикувано02.02.03 17:11



Струва ми се че проблемът с тия откачащи се парчета изолация е по-сериозен. Все пак това не се е случвало (поне така излиза от казаното до тук) в началото). Парчетата почват да се откачат напоследък - в 2 от 3 полета!?
Резервоарът трябва да е разчетен да издържа на натоварванията и вибрациите.
Или производителя в почнал да бачка калпаво (което едва ли може да се случи дори в предвид факта че ако разследването докаже подобно нещо той вече няма да е призводител )

Или има промяна в режима/траекторията/условията на излитане - по съм склонен да вярвам че нещо с вибрациите не е доразчетено и при условията в които са излитали последните няколко пъти има стресови натоварвания водещи до оскачане на тия парчета. Все пак шефа на полетите каза че това става от приблизително една и съща зона!



Тема Re: Откъслек от старо писмо...нови [re: Swebus]  
Автор King_Rat (спокоен тип)
Публикувано02.02.03 17:18



Може да има някаква концентрация на напрежение или просто някакъв неокрепен участък, който вибрира и се разрушава.
Хората ще си кажат. Я нов материал са сложили, я нова по-лека (евтина) силова схема.

Майката природа е ку4ка!


Тема Да живей бюрократичната екология!нови [re: King_Rat]  
Автор Cв. Ckpoмни (ентусиаст)
Публикувано02.02.03 18:38



Старата изолационна пяна по Горивния Резервоар беше доста добра - но бе декларирана недостатъчно екологична. И беше заменена с нова, "екологична", преди няколко години. Новата екологична пяна се отгазва, което значи:

При полагането на пяната върху металната обшивка на резервоара, остават малки кухини с газ (все едно каква е). При излитане, налягането от външната страна на пяната спада до точка, при която налягането на газта в кухинката става достатъчно високо че да причини локално отлепване на пяната - и няколко такива кухини в близост могат да причинят отлепването на значително парче пяна. В случая парчето е било към 50 Х 20 Х 10 см. Процесът с това излизане на хванати газове от вътрешността на структури (в случая структурата е пяна) към външната атмосфера го наричаме "отгазване".

Пяната е много лека. Но удря плочките с нещо като 200 м/с - което е значителна скорост, за сблъсък устойчивостта на засегнатите плочки.

Самият процес с отгазването - което е основно измежду няколко съпоставящи се натоварвания - е доста сложен. Говорим за аеродинамично стриване - повлияно от обтичането, за вибраций, за топлинни градиенти, и прочие.

Така че отгазването на пяната е стар проблем. Но с новата, екологична пяна. Аз преди няколко дни вадех хайдушкия възглед, че всичките екологични "добрини" от новата пяна ще отидат на кино с една загубена совалка...

Дадеш ли власт на бумажници и бобоброячи да налагат технологични изисквания...



Тема problema e v tova che ..нови [re: Cв. Ckpoмни]  
АвторEvil Spirit (Нерегистриран)
Публикувано02.02.03 18:42



mai naposledyk tia sovalki gi praviat v Kitai, kakto vsichko drugo v USA, taka che ..



Тема Re: Да живей бюрократичната екология!нови [re: Cв. Ckpoмни]  
АвторBorislav (Нерегистриран)
Публикувано02.02.03 20:12



"Дадеш ли власт на бумажници и бобоброячи да налагат технологични изисквания..."
Свети, не забравяй също и промяната в поколенията.
Преди 20 години нивото (инженерското) и състава на поддръжката и ремонт беше друго. Не само в НАСА, но и навсякъде.
Сега има "политическа коректност" в назначаването на работа. Спазването на инструкции и правилници навсякъде вече е отритнато от "новия" мироглед.
Сега са на мода чувствата, а не изчисленията.
Преди 2-3 години обяснявах на колегите (мисля че го писах и в дира), че количеството на аварии - в строителство, авиация (воената по-специално) и индустриите ще се увеличава по геометрична крива поради навлизането на неграмотни работници и неграмотни шефове.
Промяна в състава на НАСА няма да помогне, защото новите шефове са със същитя мозъчен багаж.



Тема Re: Да живей бюрократичната екология!нови [re: Cв. Ckpoмни]  
АвторFULCRUM (Нерегистриран)
Публикувано02.02.03 21:12



Свети, поправи ме ако греша, но в новата изолация, за която говориш действително има мехурчета, но те са "пълни" с ВАКУУМ. Оттам мисля следва, че не би трябвало да има "отгазяване". В обратната посока може би да, но това ще още тук на земята?!?




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.