|
Тема
|
Пелтиета в автомобила?
|
|
Автор |
Sargonlll () |
Публикувано | 02.12.11 09:07 |
|
Известно е, че пелтиетата могат да генерират някаква електрическа енергия, ако са поместени по подходящ начин и се създава температурна разлика между повърхностите им. Фактически, реализира се ефектът на Зеебек, обратен на този на Пелтие. Отдавна се използват за генератори. Когато конструкцията, към която са монтирани, е неподвижна - всичко е ясно и те са полезно допълнение.
Монтирането им към подвижна конструкция, обаче, поражда у мен следния въпрос. Ставайки част от тази конструкция, за тях ще се хаби енергия, за да се движат с нея. Дали, в крайна сметка, няма да се изхаби повече енергия да се преместват с нея, отколкото да се извлече от тях?
По-точно:
Демонстрираха ми блок с пелтиета, който дава изходяща мощност от 4,5 W. Тежи ок. 1,5 кг. Предназначен е за автомобил. Вероятно, мощността му ще се повиши, защото при демонстрацията не беше достигната такава температурна разлика, каквато се предвижда при практическата употреба. Нека бъдат 8,0 W. Получава се ок. 5,3 W на килограм.
Да приемем, че двигателят на автомобила е с мощност 100 kW, а самият автомобил тежи 2000 кг. Получава се ок. 50,0 W на килограм. Това е мощността, която се привежда на всеки килограм от автомобила за задвижването му. Естествено, има загуби в триене и др., но нека ги пренебрегна.
Разбира се, далеч съм от мисълта, че двигателят ще работи на пълна мощност или пък възможностите за олекотяване или увеличаване на мощността в блока с пелтиетата са изчерпани. Но, подобна разлика е прекалено голяма.
Демонстраторите твърдяха, че са чели статии за подобни конструкции, в които се описват сериозни печалби от енергия с подобни устройства. В крайна сметка, прототипът е предназначен за зареждане на GSM. Нещо, което може лесно да се осъществи и се осъществява непосредствено от автомобилната инсталация. От друга страна, пелтиетата веднъж монтирани, ще се задвижват, независимо дали се консумира енергията от тях.
Затова, питам - наистина ли чрез пелтиета може да се реализира икономия на енергия, наистина да се спечели енергия в един автомобил например? Някъде съществува ли сериозен разчет по тези въпроси?
| |
|
Двигателя има КПД около 30%,значи имаш 200 кW нископотенциална топлина-разсейва се в ауспуха и горещи газове след колата."Обвивайки" ауспуха с Пелтиета,следвани от въздушни радитори,ще нарушиш работа на ауспух и двигател.Цената на този модул е над 20Клева за киловат.За забавление и дисертация става.КПД на пелтиета рядко е над 5%
| |
Тема
|
Re: Пелтиета в автомобила?
[re: Totopet]
|
|
Автор |
kromen (непознат
) |
Публикувано | 03.12.11 00:37 |
|
А защо трябва да се монтира на ауспуха,не може ли да се изполва за нагряване охлаждащата течност на двигателя.А може да се измисли такова устройство което едновремено играе роля и на пелтие и радиатор на автомобила,тоест няма да има голям прираст на тегло.
Редактирано от kromen на 03.12.11 00:42.
| |
Тема
|
Re: Пелтиета в автомобила?
[re: kromen]
|
|
Автор |
Totopet (познат) |
Публикувано | 03.12.11 03:18 |
|
Пелтието преобразува температурен градиент в напрежение.Група термодвойки,свързани последователно,Топлия край контактува с керамична топлопроводяща плочка,студения също.Създадеш ли постоянен градиен от 100 градуса(условно) ти дава напрежение 4 волта.Примера е с охлaдител за процесор.За колата- Термичния поток межди двете плочки генерира ЕДН. Двигателния блок си има оптимална температура и термостат.Но основните термични потоци,над 80% са към ауспуха. Катализатора е важно да не се преохлaжда.
.Ако има ефтини материали за Пелтие с КПД над 70%-може да се мисли за махане на динамото,захранване на фарове и радио-ще се намали разхода на гориво с 1-2%
| |
|
Сега са по на мода ролки от метал с памет на формата. Те обхождат ауспуха. На него отмекват. Като изстинат се вкоравят и по този начин се получава сила, която ги тика напред. Все едно да напомпваш, ако може, само задната част на гумата, а предната да спадаш. Те въртят генератор и КПДто май излиза по-голямо?
Тук съм за да разговарям с философи, овце си имам!
| |
|
КПД е около 3 до4.5% Умряла работа Е, ако притока натоплина е почти безплатен то тогава и при 1% КПД ще е на кяр. В този дух е по изгодно магнито хидродинамичният генератор ама се ползват страшно високи температури а и йонизирането на газа все пак е трудно циркониев двуокис за пещите и цезий за иницииращата ъонизация отделно калцийй за по плътенпоток и всичко това при температури над 2800 градуса смятай какви загуби от излъчване ще има. все пак там КПД е определено по висок поне на единпорядък повече да речем 30 до 70%Макар и да звучи наивно по добре е да се помисли върху кристаллизационните преходи например гумата 1 килограм каучук има 5600 вата до 6200 акумулираща способност това на практика е в пъти по висока енергоемкост от конвенционалните акумулатори на базата на органични полимери. работи при много ниски температури и на практика може да се получи кяр именно поради това че е в обхвата на до 60 -70 градуса
| |
|
|
|
|