Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:19 18.06.25 
Природни науки
   >> Физика
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема VA или ват  
Автор selski_tarikat (пристрастен)
Публикувано12.01.08 23:17



Господа, някой може ли да каже накратко, каква е разликата между волт-ампер и ват? Мощността на малък битов бензуинов агрегат се дава във VA a не W.



Тема Re: VA или ватнови [re: selski_tarikat]  
Автор akonitin (Homo sacer)
Публикувано12.01.08 23:56



Разликата е косинус фи.


Моя уеб стр. в профила.

Тема Re: VA или ватнови [re: selski_tarikat]  
Автор zaphod (мракобес)
Публикувано13.01.08 08:30



вата е истинската мярка за мошност, волтампера се ползва във системи захранвани с променливо напрежение, при които има циклично поглъщане-връщане на енергия. поради това че реално оставащата в уреда енергия може да е много по-малка от тази която се шматка напред назад, се ползва волтампер за измерването на "консумацията".




NE SUTOR ULTRA CREPIDAM


Тема ЩО Е ТО БРУТО ,ТАРА И НЕТО ?нови [re: selski_tarikat]  
Автор Пeтkoв (рекордьор)
Публикувано13.01.08 09:39



Здравей Селски Тарикат,
Всеки един генератор когато се върти и има затворена верига на изводите си прокарва по тази верига електрически ток.. Този ток може да бъде изместен (при променливото токови генератори ) във времето относно напрежението на изводите на Генераторът .. Следователно товарът може да бъде с индуктивен или с капацитивен характер или па в идеалния случай да е от чистоактивен характер .. т.е. тока и напрежението да съвпадат във времето като синусуида.. Този характер на несъвпадането на тока от напрежението зависи от характера на товара.. Нагревателните прибори имат практически чисто активен товар т.е. имат много малка реактивна съставляваща..
Електрическите двигатели па имат поради намотките си голяма реактивна съставляваща и това води до индуктивно -реактивен товар при тях..
Сега да се върнем на измеренията Киловат .. Киловар и Киловолт-ампер
Това са три мерки за електрическа мощност.. те естественно се мерат със три различни прибори .. Уреда които мери чисто реактивната мощност се нарича ватмер (киловатмер) а интегралният уред който мери чисто активната ел енергия се нарича електромер за активна енерия .. Уредът който мери реактивната мощност се нарича Вармер(киловармер).. има и електромери(интегрални уреди) за мерене на реактивна енергия и те се наричат електромери за реактивна мощност ..
И така Мярката Волт-ампер е мярка за пълна електрическа мощност .. тя е величина получаваща се чрез произведението на тока и на напрежението .. следователно волтампера е пълна мощност (не се отчита косинус фи) докато Вата е мярка за активна мощност и отчита косинус фи U.I.cos(фи) .. И така по истинаката мярка за мощност на променливотоковия генератор е Волтампера защото на един генератор се нагряват намотките му от пълният ток който протича през тях а не само от активната съставка на тока .. Така например един генератор може да изгори работейки подвключен към мощен индуктивен консуматор (някаква петерсонова бубина да речем) или па много двигатели работещи на празен ход и през цялото това време ватмера ще показва много ниска стойност на активната мощност ..
И за още по голяма нагледност ще си позволя да дам един наглед .. Нека да допуснем че някакъв автомобил вози прясно мляко в бутилки и връща обратно тарата (празните бутилки) .. Ако мерим само млякото което той извозва до кагазина ние ще имаме активна съставляваща на товара .. Ако обаче магазинера го няма и на шофьора му се наложи да върне млякото обратно то ще имаме чисто реактивен товаропревоз (това което кара в едната посока .. това връща и обратно и файда от превоза никаква ама бензин се гори и гуми се търкат).. Ако магазинера обаче е там то в едната посока ще се извозва бруто и в обратната посока ще се връща тарата и на връщане пак ще се гори бензин и ще се търкат гуми..
Естественно че най справедливото заплащане към което ще се стреми шофьора е заплащане на брутно превозен товар .. Ето това бруто в електротехниката (волтампер) е пълната мощност която търка гумите и гори бензина .. затуй я отбелязват на генератора .. Извинявай ако съм прекалил с подробностите..




НЕ ИДВА ЛИ ЧОВЕК НА ТОЗИ СВЯТ ЗА ДА ПРЕГЪРНЕ ЕДНО ДЕТЕ !/надпис върху плоча от древния Рим/

Редактирано от Пeтkoв на 13.01.08 09:55.



Тема Re: ЩО Е ТО БРУТО ,ТАРА И НЕТО ?нови [re: Пeтkoв]  
Автор selski_tarikat (пристрастен)
Публикувано13.01.08 10:47



ясно, значи когато няма отместване между тока и напрежението двете величини трябва да съвпадат - cos(0)=1.
А от чист интерес да питам ,калко е cos(fi) за телевизор, хладилник примерно?



Тема КОСИНУС ФИ НА ДВИГАТЕЛЯ ЗАВИСИ ОТ НАТОВАРВАНЕТОнови [re: selski_tarikat]  
Автор Пeтkoв (рекордьор)
Публикувано13.01.08 11:57



Здравей selski_tarikat ,


цитат:
ясно, значи когато няма отместване между тока и напрежението двете величини трябва да съвпадат - cos(0)=1.

край на цитата.


Точно така.. при косинус фи равно на еденица ще имаме толкова волтампера във веригата колкото вата имаме..


цитат:
А от чист интерес да питам ,калко е cos(fi) за телевизор, хладилник примерно?


край на цитата.


Не съм се интересувал колко е косинус фи на телевизор но смятам че при телевизорите със кинескопи би трябвало да е повече .. при телевизорите със плазменни кинескопи може и по малък да е косинус фи.. това е само мое мнение .. поне така ми се струва..
Хладилниците биват два вида .. компресорни и изпарителни .. Изпарителните хладилници имат един реотан .. следователно могат да бъдат приети за чисто активен товар .. демек косинус фи близък до единица .. Компресорните хладимници имат двигател който се характеризира със някакъв косинус фи.. Мога само да допълня по принцип че електродвигателите имат голям косинус фи когато са по слабо натоварени .. когато работят на празен ход..

НЕ ИДВА ЛИ ЧОВЕК НА ТОЗИ СВЯТ ЗА ДА ПРЕГЪРНЕ ЕДНО ДЕТЕ !/надпис върху плоча от древния Рим/


Тема Re: КОСИНУС ФИ НА ДВИГАТЕЛЯ ЗАВИСИ ОТ НАТОВАРВАНЕТОнови [re: Пeтkoв]  
Автормишo (Нерегистриран)
Публикувано13.01.08 13:13



В отговор на:

Компресорните хладимници имат двигател който се характеризира със някакъв косинус фи..



много информативно, няма що.
В отговор на:

Мога само да допълня по принцип че електродвигателите имат голям косинус фи когато са по слабо натоварени .. когато работят на празен ход..



грешка. дори не е логично да е така, ама къде ти логика при някакъв си петков в клуб физика.
Колкото е по-натоварен двигателят, толкова повече активна мощност изразходва, толкова по-близък до 1 е косинус фи. При работа на празен ход, активната мощност, изразходвана в двигателя е само колкото да покрие загубите от триене. тъй че на празен ход двигателя е с преобладаващо индуктивен характер, и следоватолно с малък косинус фи. толкова, колкото е на една индуктивна бобина например.

с две думи, като не разбираш от нещо, не се бъркай и не изказвай мнение, защото ставаш смешен. гледай си там СТО, двеста и т.н., от които също се съмнявам да разбираш, но понеже и аз не разбирам, не мога да изказвам мнение.



Тема Re: VA или ватнови [re: selski_tarikat]  
Автормишo (Нерегистриран)
Публикувано13.01.08 13:37



VA - Волт по Ампер, т.е. произведение на напрежението U по тока I. нарича се още пълна мощност
W - Ват, произведенито UIcos(fi) - активна мощност, мощност, потребена от консуматора
където косинус фи е косинус от ъгъла между векторите на напражението и тока.
U и I са в случая ефективни стойности, т.е. U=Umax/sqr(2)
тук с sqr(2) е представен корен квадратен от 2.
Umax e максималната стойност на напрежението и за битовото електрозахранване с ефективна стойност на напрежението 220V се равнява на 311.13V.
Ако приемем че напрежението е с нулева фаза, т.е.
u=Umax.sin(wt) където w би трябвало да е всъщност омега малко - кръговата честота, равна на 2.pi.f
а f=50Hz за битовото електрозахранване.
съответно токът ще бъде
i=Imax.sin(wt+/-fi)
който се явява въпросната фазова разлика.
Ако си начертаеш времедиаграмите и векторните диаграми ще видиш, че при фазова разлика от + или - 90 градуса, косинус фи е съответно 0, т.е. никаква активна мощност не се потребява.
Физическото тълкуване на това е, че енергията се обменя между генератора и консуматора, след това консуматора връща изцяло енергията в генератора.
получава се пулсираща енергия в двете посоки, от което полза няма.
ще отбележа, че това е идеализиран случай, винаги има загуби, тъй че изцяло реактивна енергия не може да се получи.


Практически това означава, че всички отоплителни уреди като печки, бойлери и т.н., без климатиците, са почти изцяло консуматори на активна енергия, т.е. с близко до 1 косинус фи.
компютрите като товар имат по-скоро капацитивен характер, като в някои съвременни и по-скъпи захранващи блокове се съдържа и т.нар. power factor подобрител, т.е. са взети мерки за подобряване то на косинус фи. това обаче не подобрява работата на устройството, само е в полза на енергийната система.
Типична стойност на косинус фи за компютър е 0,8
хладилниците, които са най-разпространени са с компресор, който е двигател и това означава индуктивен товар.
типична стойност за косинус фи за хладилник е 0,5-0,6

Възможно е да се направи нещо за подобряването на косинус фи - най-често се свързва паралелно с консуматора реактивен това с противоположен знак на този на консуматора. Т.е. за хладилник би следвало да се включи подходящ кондензатор, а за компютъра подходяща индуктивност.


За повече подробности можеш да попиташ в глуб Енергетика.



Тема Re: ЩО Е ТО БРУТО ,ТАРА И НЕТО ?нови [re: Пeтkoв]  
Автормишo (Нерегистриран)
Публикувано13.01.08 13:42



сега видях, че си написал и още глупости, но не ми се занимава да те правя още повече на 5 стотинки, и така си се изложил достатъчно



Тема Re: VA или ватнови [re: мишo]  
Автор 3мeй (Дърт козел)
Публикувано13.01.08 14:26



Да ти кажа баш в електронните захранвания тока не може да бъде синусоида.В този случай косинуса е недефиниран.Всъщност тока е един пик в момента на зареждане на филтровия кондензатор м момента в който абсолютната стойтност на напрежението надхвърли някакъв праг.Говоря за най-разпостранените схеми.


Pecunia non olet!


Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.